Visa fullständig version : förbränning
...eller vad man ska kalla tråden.
innan jag började läsa här så var väl min bild ungefär såhär; " en del kan äta vad som helst utan att gå upp och en del behöver bara titta på ett wienerbröd så går de upp 5 kilo"
ja, ni vet.
men nu undrar jag; ligger det NÅNTING i det här påståendet?
kan det finnas faktorer som inte handlar om kalorier in och kalorier ut?
...eller vad man ska kalla tråden.
innan jag började läsa här så var väl min bild ungefär såhär; " en del kan äta vad som helst utan att gå upp och en del behöver bara titta på ett wienerbröd så går de upp 5 kilo"
ja, ni vet.
Jepp:
* Egenproduktion av sköldkörtelhormon.
* Egenproduktion av tillväxthormon
* ... Adrenalin / Nor-adrenalin
*....Testosteron
Bla..
King Grub
2005-12-28, 06:37
Det är möjligt med rubbningar i ämnesomsättningen, men i 999 fall av 1000 personer som säger ovanstående är det frågan om fullt friska personer som äter för mycket/lite. Har man en rubbning mår man inte speciellt bra i övrigt. Men pratar man med tjocka tanter verkar det som om 50% av befolkningen lider av det... ;)
Nitrometan
2005-12-28, 08:01
Det handlar ju i tjocka personers fall mest om självbedrägeri. De tror att de inte äter nånting medan de trycker i sig en fett-lunch, två pizzor och fyra påsar chips. För att inte tala om att de andas sockerhaltig läsk.
Samma sak gäller ofta för smala personer. De tror att de äter så mycket.
Callister
2005-12-28, 11:35
Smala personer kanske inte äter någon frukost lr liknande och sen äter en pizza vid 3-4 tiden, sen inget mer. Då är ju deras uppfattning att de äter mycket.
Det handlar ju i tjocka personers fall mest om självbedrägeri. De tror att de inte äter nånting medan de trycker i sig en fett-lunch, två pizzor och fyra påsar chips. För att inte tala om att de andas sockerhaltig läsk.
jo. jag kan ju bara gå till mig själv. jag är en smalis och har trott att jag hade en mirakelkropp, fast nu lutar det väl mer åt att det finns helt vanliga logiska förklaringar till det hela ( jag äter rätt lite. tror jag iaf!:-))
men ändå så är det precis som att jag inte tror att folk äter så mkt mer än vad jag gör. min syrra tex är väl på gränsen till överviktig och jag tror inte att hon äter så mkt mer än mig. ( vad jag baserar den tron på har jag förresten ingen aning om egentligen) men som sagt, lider hon inte av någon sjukdom eller har någon enorm rubbning vad gäller ämnesomsättningen så gör hon väl det.
varför är det så vanligt med självbedrägeri här tror ni ( om det är så)?
kanske en dum fråga, men kan det bero på en allmän attityd i samhället, som "uppmuntrar" folk att ljuga? varför är det fel och skamligt och syndigt att ha ätit sig stor och tjock?
det kan ju förvisso vara okunskap också. ( vilket var det du syftade till såg jag nu när jag lästelite mer noga...)
som i mitt fall. jag visste inte att jag åt lite.
det vet man ju inte förren man jämför med andra.
userfriendly
2005-12-28, 18:39
e man Gunde Svan ¨på hans tid o förbrukar runt 10000kcal om dagen så kan man trycka i sig hur många wienerböd man vill tror jag, utan att bli tjock alltså...
annars ere kcal in vs. kcal ut.
själv lägger jag på mig fett bara av att titta på maten :D :naughty:
Jag tycker sånt här är så svårt. Har själv haft den där tanken att "jag går upp bara jag tittar på maten". Själv är jag väldigt mån om att äta rätt och träna rätt. Inte för litet intag och inte för stort intag. Men bara jag "fuskar" i några dagar eller inte tränat bra så lägger det sig direkt på kroppen. Även min mamma, mormor och moster har samma sak.
Sen så är det naturligt för tjejjer att gå upp lite mer vissa dagar i månaden. Hur jobbigt det än är så ska det envisas med det varje månad.
usch jobbigt att ha det så här. Självförtroendet åker sin bergodalbana varje månad. Ivargefall för mig!
userfriendly
2005-12-28, 18:48
Jag tycker sånt här är så svårt. Har själv haft den där tanken att "jag går upp bara jag tittar på maten". Själv är jag väldigt mån om att äta rätt och träna rätt. Inte för litet intag och inte för stort intag. Men bara jag "fuskar" i några dagar eller inte tränat bra så lägger det sig direkt på kroppen. Även min mamma, mormor och moster har samma sak.
Sen så är det naturligt för tjejjer att gå upp lite mer vissa dagar i månaden. Hur jobbigt det än är så ska det envisas med det varje månad.
usch jobbigt att ha det så här. Självförtroendet åker sin bergodalbana varje månad. Ivargefall för mig!
haha, jag skojade... jag vet mycket väl att jag lägger på mig om jag äter för mycket.. men jag tycker det är svårt att lägga på sig nånting om jag inte trycker i mig massa godis osont skit... mat i rimliga mängder verkar gå hur ok som helst.. .sen tränar jag ju rätt hårt oxå - både styrka o cardio nu för tiden :naughty:
skönt för dig att du skojjade! ;) för det gjorde inte jag nämligen! Känns verkligen som att jag går upp bara jag äter det minsta dåligt! *grr*
Kaboffastar
2005-12-28, 18:53
hmm.. jag äter så jääävla mycke mat och upp går jag, fyfan ;D
userfriendly
2005-12-28, 19:06
skönt för dig att du skojjade! ;) för det gjorde inte jag nämligen! Känns verkligen som att jag går upp bara jag äter det minsta dåligt! *grr*
jag märker iof att jag går upp om jag tex äter mkt mat en dag osen trycker i mig massa godis ( nu snackar vi MKT).. då märker jag efter en-två dagar att jag e lite fetare :) men det är oxå för att jag VET det
Handlar nog mkt om hur folk rör sig i vardagen etc oxå
kan ju skilja en hel del i förbränning på folk aom alltid åkr bil överallt och bara sitta hemma o glor jämfört med ngn som promnerar till ica, rör sig mer hemma.inte sitter blixtstilla etc.
tror sånt kan spela in VÄLDIGT mkt
Ninjasmurf
2005-12-28, 19:21
Läste (saknar källa) artikel för länge sen som tog upp fenomenet "titta på mat och gå upp i vikt", teorin gick ut på att det finns två typer av människor (tex A & B), den ena typen är väldigt stabil i sin kroppsvikt (typ A). Den andra ändrar ganska lätt så vikt, oftast uppåt, typ B. Det som skiljer dessa typer är att typ A kompenserar ett ökat energi intag med att antingen äta mindre sen eller röra på sig mer eller båda, detta mer eller mindre omedvetet. Typ B gör det inte, och därigenom går upp i vikt.
pragmatist
2005-12-28, 19:54
Även om det i princip är sant att nästan alla har en helt normal ämnesomsättning och att deras vikt är fullt begriplig med tanke på deras kaloriintag och aktivitetsnivå, så tror jag det finns individuella skillnader vad gäller hur väl man tolererar vissa näringsämnen t.ex. ett högt kolhydratintag. Vissa individer förefaller tåla mycket mer kolhydrater i dieten utan att lägga på sig fett än andra gör. De kan bli stenhårda i kroppen även med rätt högt kolhydratintag, medan andra måste reducera kolisarna rejält för att bli hårda.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.