Visa fullständig version : Protein innan morgonträning
Fredrik_S
2005-12-27, 07:56
Nu är klockan 07:45 och jag är på väg ut på morgonträning, det är 11 dagar kvar på min deff och det är inte mycket fett kvar på kroppen, jag sökte här i forumet för att se vad som sägs om protein innan morgonträning, jag hittade detta i två gammla trådar.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9178&highlight=protein+morgon
En del tar vassleprotein innan promenaden för att "skydda" musklerna från nedbrytningen. Andra tycker det går bra utan.
Det skadar i alla fall inte. Själv skulle jag ta mig en rejäl vassledrink innan jag gav mig ut på några morgonpromenader, om inte annat för den psykologiska fördelen att veta att det finns protein att tillgå, så den surt förvärvade muskelmassan slipper brytas ner. Jag tror på vassle innan.
samt detta från en nyare tråd
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/newreply.php?do=newreply&p=610818
Det är inte viktigt alls - det är direkt kontraproduktivt. Trycker du upp insulinnivåerna med protein försämrar du bara fettförbränningen. Cardio på fastande mage är inte muskelnedbrytande utslaget på dygnet som helhet, förutsatt att du får i dig tillräckligt med protein totalt.
Borde jag sluta med morgonproteindrinken. Vill få bort så mycket fett som möjligt, och en liten muskelförlust gör inget då det inte handlar om muskelvolym när min fettminimering ska ske.
Har du hittat något som funkar, så kör på det, dumt att ändra konceptet 11dar innan deffavslut.
King Grub
2005-12-27, 09:02
Det som händer vid näringsintag före träning är att proteinmängden av den förbrukade energin ökar och fettmängden av den förbrukade energin minskar, samt att proteinförbränningen ökar efter träningen i stället för att minska som är fallet vid träning på fastande mage. Det är vad som händer - hur och vad du skall göra får du bestämma själv.
Fredrik_S
2005-12-27, 10:27
Tack
Detta hände denna morgon
Inget protein, 200 mg koffein 1 timme innan.
Tränings tid 63 minuter
Värden från min pulsmätare polar610i
Avg puls 143
Högsta puls 180
Puls över 160--11 minuter
Puls mellan 140 och 160--31 minuter 72-82% av Min maxpuls
Puls under 140 21 minuter
Ålder 25 år vikt 72 kg längd 174 cm
Kcalförbrukning 840
Följdes upp av denna frukost
Livsmedel .......................Mängd(g)
Havregryn ångprep havremjöl 52,0
Mjölk o UHT-behandlad mjölk fett 3 % 100,0
Grönsaksblandning ärter majs paprika fryst 50,0
Whey-80 28,0
Blåbär frysta 50,0
Wasa Runda Grovråg 12g per skiva 24,0
Gris skinka rökt fett 3 % 52,0
Näringsvärde
Summa Protein 48,7g 198,0kcal
Summa Kolhydrater 62,3g 252,9kcal
Summa Fett 11,2g 98,7kcal
Totalt 122,2g 554,8kcal
Fredrik_S
2005-12-27, 10:34
Högteknologisk mätning samt joggning genom snö är kombinationen för bästa resultat.
Ref. Rocky IV (1985)
Skippade äggen före träning då det är baserat på gamla forskningsresultat.
Ref. Rocky (1976) :cool:
Vad menas med fastande mage - i det här sammanhanget?
Jag cyklar på morgonen och bränner då ca 700 kcal. För att klara av detta så "måste" jag ha kaffe och jag "måste" ha mjölk i kaffet. Med 2 muggar kaffe, blir det väl ca 1 dl lättmölk dvs ca 40 kcal. Dessa 40 kcal är väl vad jag hinner förbruka innan jag har kommit till gymmet.
Är jag då tillbaka i fastetillståndet, eller krävs det längre tid för att bli oskuld igen?
...............
Tränings tid 63 minuter
Värden från min pulsmätare polar610i
Avg puls 143
Högsta puls 180
Puls över 160--11 minuter
Puls mellan 140 och 160--31 minuter 72-82% av Min maxpuls
Puls under 140 21 minuter
..............
Är inte detta lite högt att ligga på i puls då du är ute efter fettförbräning och dessutom innan frukost och under förhållandevis lång tid?
Snittpuls, runt 75-77% eller?
Brukar föredra runt 75-80% i snitt om jag kör 30min innan frukost. Eller runt 65-70% om jag kör längre innan frukost, men det är ju säkert individuellt också.
King Grub
2005-12-27, 10:43
Vad menas med fastande mage - i det här sammanhanget?
Sex timmar eller längre utan energiintag.
"Fasting longer than 6 h optimizes fat oxidation."
Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27.
King Grub
2005-12-27, 10:44
Är inte detta lite högt att ligga på i puls då du är ute efter fettförbräning och dessutom innan frukost och under förhållandevis lång tid?
Brukar föredra runt 75-80% i snitt om jag kör 30min innan frukost. Eller runt 65-70% om jag kör längre innan frukost, men det är ju säkert individuellt också.
Optimal fettförbränning nås vid 60-65% av Vo2Max, och det är inte individuellt. Vo2Max är inte samma sak som maxpuls.
Fredrik_S
2005-12-27, 11:17
Det som händer vid näringsintag före träning är att proteinmängden av den förbrukade energin ökar och fettmängden av den förbrukade energin minskar, samt att proteinförbränningen ökar efter träningen i stället för att minska som är fallet vid träning på fastande mage. Det är vad som händer - hur och vad du skall göra får du bestämma själv.
Menar du med din första mening proteinmängd från det jag ätit eller från muskelmassa i kroppen?
Och sen att proteinförbränningen minskar efter passet om man tränat på fastande mage, är det från muskelmassa eller från det man ätit?
Optimal fettförbränning nås vid 60-65% av Vo2Max, och det är inte individuellt. Vo2Max är inte samma sak som maxpuls.
Enligt http://www.brianmac.demon.co.uk/excel/vo2max.xls så kan 60-65% av Vo2Max uppskattas till 75,4-78,6% av MHR
Sex timmar eller längre utan energiintag.
"Fasting longer than 6 h optimizes fat oxidation."
Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27.Efter normala måltider ja, men efter 40 kcal?
Fredrik_S
2005-12-28, 10:44
Jag vet inte varför det skulle vara för hög puls för lång tid..
alltså ca 75% av Maxpuls
Sen har jag läst i någon annan tråd att under 90 minuter så är det absolut ingen fara för muskelnedbrytning.
Jag drar slutsatsen att 75% av Maxpuls i 90 min borde vara optimalt (krävs nog en del kondition för att klara av dock). Jag kan säkerligen ha missat något, rätta mig gärna om jag tänker fel.
King Grub
2005-12-28, 10:54
alltså ca 75% av Maxpuls
Det var inte dig jag kommenterade eller citerade i förra inlägget.
Det var inte dig jag kommenterade eller citerade i förra inlägget.
Aha, då har jag missförstått det hela.
Trodde att 60-65% VO2max var för högt innan frukost, framförallt om man kör så pass länge som 1,5h.
Men det är det fina med forum, man kan lära av varandra o fina rapporter! :thumbup:
Så protein innan morgonpromenad är dåligt i både muskelmassa och fettförbränningssyfte?
Fredrik_S
2006-01-10, 23:54
Jag slutatde med protindrink innan morgonpromenaden och märkte ingen skillnad prestationsmässigt, det viktigaste för mig är att jag får i mig tillräckligt med vatten. Blir det vätskebrist halvägs in i promenaden blir det väldigt plågsamt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.