handdator

Visa fullständig version : Tränar du ben hårt?

Big_Vik
2005-12-25, 23:42
Som sagt, tränar du benen hårt? Var ärlig.

Skulle någon hålla en pistol mot mitt huvud skulle jag utan tvekan svara nej, troligen utan pistol också. Visst händer det att man kör något riktigt kanonpass ibland med massa tunga set böj, men det är ganska sällan. Ofta slöar man sig igenom benpassen. Nåja, man är i alla fall medveten om det, och det är ju första steget mot förbättring.

Karl_alfred
2005-12-25, 23:44
Jag vet inte vad att träna hårt är så kan inte svara på frågan.

Big_Vik
2005-12-25, 23:45
Jag vet inte vad att träna hårt är så kan inte svara på frågan.

Använd din egen definition av hårt då gullet. Jag tycker att du gör det.

Jorgen
Nej. Men smart.

oggen
Kör ofta ruggit jobbiga pass.. Har kramp och kan knappt gå efter passen... fast usch va skönt det är dan efter :hbang:

Ziso
2005-12-25, 23:46
Om böj ingår i passet så blir det hårt, annars är det lätt att man blir slö om man kör andra tråkiga övningar...

Sonny
2005-12-25, 23:47
Tungt för mig är typ 8set böj 2-5reps, det gör jag aldrig. Jag är dock helt slut i benen efter 4/5 benpass och drar mig för att gå trappan!

Big_Vik
2005-12-25, 23:47
Nej. Men smart.

Du får gärna utveckla. :) Skulle det du kallar för hård träning (vad är det?) vara katabolt, eller rentav icke-optimalt?

Tror som Allan att många som säger sig träna ben hårt inte är närheten av det

muddler
2005-12-25, 23:49
framsida ben tycker jag att jag kör "hårt" när jag väl kör... brukar bli runt 10-12 set med varierande övningar, böj, frontböj, benpress, hacklift osv...

fonzie
2005-12-25, 23:49
Lika hårt som allt annat.

Big_Vik
2005-12-25, 23:50
Vad avser ni med hårt egentligen? Jakke t.ex. du kör inte ens böj.

Fast hårt är ju ett relativt begrepp,skulle vara kul om vi kom fram till en bra defenition.

Justice
2005-12-25, 23:50
Nej. Men smart.

Smart a.k.a fågelben
Hårt a.k.a hästben

Hahaha :laugh:

Karl_alfred
2005-12-25, 23:51
Använd din egen definition av hårt då gullet. Jag tycker att du gör det.
Okej! Om det är enligt min defenition så gör jag det inte längre, för resultaten blir sämre.

Jorgen
2005-12-25, 23:56
Du får gärna utveckla. :) Skulle det du kallar för hård träning (vad är det?) vara katabolt, eller rentav icke-optimalt?

Tror som Allan att många som säger sig träna ben hårt inte är närheten av det
Jag använder mig inte av ordet optimalt.

Precis som Allan säger är det. Jag har tränat med folk som tycker sig träna hårt och då har dom varit slut efter två övningar. Jag kan träna mycket hårdare än vad jag normalt gör. Men jag har inte viljan eller motivationen att pressa mig så långt varje pass. Och jag tror inte heller att jag hade haft någon större nytta av det.

Jorgen
2005-12-25, 23:56
Smart a.k.a fågelben
Hårt a.k.a hästben

Hahaha :laugh:
Fågelben helt klart i mitt fall.

Kebab-Arne
2005-12-25, 23:58
Vetifan, skulle inte tro så. Har aldrig gått till failure annat än i bensparken. Jag tycker exempelvis knäböj inte är en övning där man ska lasta på en massa vikt för att göra nån form av ryggböj och få gigantisk internetpenis. Iaf inte om målet är att bygga ben. Så känner jag. Nu kanske de med gigantiska internetpenisar har perfekt form. Då är det bara att gratulera dessa.

Big_Vik
2005-12-26, 00:11
Jag använder mig inte av ordet optimalt.

Precis som Allan säger är det. Jag har tränat med folk som tycker sig träna hårt och då har dom varit slut efter två övningar. Jag kan träna mycket hårdare än vad jag normalt gör. Men jag har inte viljan eller motivationen att pressa mig så långt varje pass. Och jag tror inte heller att jag hade haft någon större nytta av det.

Se där. Någon som går mot forumsströmmen och tänker själv! :thumbup: Inte illa. :D

Gäller detta hela kroppen eller tränar du t.ex. bröst hårt/hårdare än ben?

Jorgen
2005-12-26, 00:19
Se där. Någon som går mot forumsströmmen och tänker själv! :thumbup: Inte illa. :D

Gäller detta hela kroppen eller tränar du t.ex. bröst hårt/hårdare än ben?
Jag är ju gammal. Glöm inte det.

Jag tränar allt hårdast. Men jag kan träna hårdare på allt än vad jag normalt gör. Det finns alltid någon som tränar hårdare, hur hårt du än tror att du tränar. Det märker man när man har tränat med ett antal olika personer. Och för varje nytt pass där man tränat hårdare än någonsin så flyttas gränsen uppåt.

mini
2005-12-26, 00:19
Det har varit den träningsdagen som oftast fått offras om tiden inte räckt till, men när jag nu väl tränar ben gör jag det ordentligt. Det finns ju ingen poäng med att slösa bort tiden på att sega sig runt en timme.

Popeye
2005-12-26, 00:30
Hårt? Ja!
Volymmässigt mycket? Nej!

När jag vär kör så är det järnet som gäller men jag matar inte på och kör femtioelva övningar och set, det skulle inte kroppen och psyket hålla för med mitt nuvarande träningsschema. Ökningarna verkar komma ändå.

Sedan finns det ju alltid de som tränar hårdare...

Bite
2005-12-26, 00:42
Ja, jag ger allt på mina tyngsta set, och är helt slut efter ett benpass, så visst, jag tränar ben hårt.

Big_Vik
2005-12-26, 00:45
Ja, jag ger allt på mina tyngsta set, och är helt slut efter ett benpass, så visst, jag tränar ben hårt.

men hur vet man att man gett allt? Handlar det bara om att köra till fail?

aliquis
2005-12-26, 00:49
Vad är hårt? Jag är rädd att drutta omkull, så jag kör kanske inte så att jag riskerar att fastna nere, men eventuellt kanske jag bara kör "tills det blir tungt", men efter det är ju utförandet skit hur som helst. Jag kör inte så hårt som karl_alfred gjorde när vi filmade ;)

Bite
2005-12-26, 00:57
men hur vet man att man gett allt? Handlar det bara om att köra till fail?
Ja det är en bra fråga, för min del handlar det helt enkelt om att ta i så hårt jag bara kan, när jag kör VET jag att jag inte skulle klarat ett rep till, alternativt får jag hjälp med sista om jag inte klarar det, men bara på bencurl/benspark. Att jag säger att jag kör hårt betyder egentligen bara att jag vet(?) att jag inte skulle klarat samma reps/set med en tyngre vikt, alternativt hårdare tempo. Men egentligen faller ju hela resonemanget när någon kommer och säger: Jag kör alltid till failure, jag kör hårdare.. äh, jag är faktiskt full, därför vidhåller jag att jag enligt ovanstående resonemang tränar hårt!

Dissector
2005-12-26, 01:46
Benpassen är ett av dom passen där jag verkligen är nära att kräkas efter seten =)
Dock sölar jag lite med vadträningen, blir oftast bara stående vadpress några set. Ska lägga om så jag kör två gånger i veckan hade jag tänkt. Men annars så brukar min vanliga ben-rutin se ut ungefär såhär:

Knäböj
Benpress
Benspark
Sittande lårcurl

Set och reps varierar hela tiden, även övningar, men detta brukar vara basicsen!
Stora ben tycker jag är ett måste för att inte se alltför armhävnings-tränad ut :D

Yes
2005-12-26, 02:10
I benpressen slutar en rep innan failure. Bensparken kör jag till fail - dvs. tills smärtan blir helt olidlig. Bencurl kör jag till fail och vadpress är en till övning då jag brukar vilja gråta av smärta. Utöver det kör jag ibland med intensitetshöjande tekniker som drop-set och 1 1/4 reps.
Jag tycker det är rätt hårt, men det är inte 100%. Fortfarande skulle jag kunna få ur mig fler reps med en pistol mot huvet.

Tricklev
2005-12-26, 02:52
Hårdare än resten iaf.

Ryska_raketen
2005-12-26, 08:21
Hårdare än resten iaf.

nej.

Ja jag tränar rätt hårt.

Sverker
2005-12-26, 08:50
Ok jag tränar bena hårt. Inte vansinnigt hårt men bra tuffare än de flesta andra på gymmet.

Herkulez
2005-12-26, 09:08
njet, precis börjat träna dom igen men kör dom hårdare och hårdare för varje pass så om 1år kanske jag kör hårt igen *rolleyes*

Allan
2005-12-26, 09:28
Ja. Både genom vad andra sagt till mig och hur jag själv upplever det. Jag kan hålla högre tempo, återhämtar mig snabbare efter seten och har högre intensitet i själva övningen än de flesta andra. Jag är både populär och avskydd som träningspartner, vilket jag tar som beröm.

allan

Jorgen
2005-12-26, 09:31
Jag är både populär och avskydd som träningspartner, vilket jag tar som beröm.
allan
Jag tyckte att det var trevligt. :thumbup:

Det får väl bli ben till nästa koloträff då antar jag. Så får vi se om jag kan spy jag med. *spy*

Noodles
2005-12-26, 09:50
Ja, i det avseendet att jag tränar benen lika mycket som övriga muskelgrupper.

Jman
2005-12-26, 10:38
Jag tränar nog ben hårt. Det har blivit tyngre och färre reps på sistone. Ett bra pass innebär fin pump och svårigheter med trappor.
Jag skulle säkert kunna köra hårdare men jag försöker hitta en balans mellan utmattning och återhämtning. Jag skulle säkert bli mer inspirerad om jag inte körde på ett discogym där jag hittills inte sett någon ta mer än 100kg i benböj (förutom mig =) ). Någon dag måste jag se hur de riktiga grabbarna gör ...

Yankeee
2005-12-26, 10:44
Nä, inte speciellt.

Lalla
2005-12-26, 11:09
Inte styrkemässigt, än så länge...
Men dom får sitt iaf. med tanke på cyklingen.

MUGEN
2005-12-26, 11:33
ben är nog det jag drillar hårdast, någon som visat sig sant iom. att det är dem som utvecklats absolut mest hos mig sedan jag började träna relativt seriöst.
känns som att jag vågar ta ut mig till bristgränsen mer på benpass än rygg- och bröstpass. Inte ovanligt att man har varit nära svimfärdig sista setet, något som aldrig skett vid träning av andra muskelgrupper.

Weird
2005-12-26, 11:39
Kör nog ben hårdast av hela kroppen mest för det är så jävla kul riktigt tunga knäböj

AFanatic
2005-12-26, 11:43
Nej, inte speciellt...Rena mjukträningen faktiskt, och det syns.

Fettecke
2005-12-26, 11:49
Nee.... tränar dom utefter behov :)

stahlberg
2005-12-26, 18:59
Man borde nog definiera vad man menar med hårt. Om vi tar min senioradept som exempel, så tror jag inte han tränar benen särskilt hårt, jämfört med många som skrivit här.

Huvudövning är (förstås för en SL-are) knäböjning. För det första sker uppvärmningen (nästan) alltid inverterat, han är varm men inte trött när han kommer till sina arbetsserier. Antalet arbetsserier varierar, men håller sig - beroende av flera faktorer - mellan 1 och 5. Ytterst få av dessa arbetsserier är till failure, också detta har flera orsaker. De får iof vara tunga, men inte så tunga att han inte skulle klara dem med bevarad teknik och kontroll. Ju tyngre vikterna är, desto färre är arbetsserierna (i princip, men det kan variera). Pauserna mellan serierna är långa. Seriernas längd är oftast mellan 1-3, och iaf nästan aldrig över 5. Efter knäböjningen är han trots detta ganska trött (det blir man ofta om man tränar med tunga vikter. För vikterna är trots allt ganska tunga, både rent allmänt och i förhållande till hans eget 1RM). Efter knäböjningen följer komplementövningar, av vilka 1-2 är för ben. Totalt omfattar passet 3-6 övningar (beroende på bl.a träningsperiod). Ofta är dock en av dessa komplementövningar maxstyrkebyggande, och i den används tunga vikter. Passen kommer med ganska jämnt sju dagars intervall (även om ckså det varierar NÅGOT), men mellan två böjpass har han ett marklyftpass som också det i högre eller lägre grad tar på benen.

Jag tycker inte att han tränar lätt. Men att säga att passen är TUNGA beror helt på vad man menar med ordet tung. Då Vik säger att man själv ska avgöra detta måste jag dock ändå rösta för tungt.

stahlberg
2005-12-26, 19:03
Fast SJÄLV tränar jag inte ben alls förstås : jag tränar varken lätt eller hårt. Det hårdaste JAG gör på benpassen är att rada på 50kg:s vikter, men t.om det låter jag andra göra nuförtiden. Kan nog rada på 50-or i marklyft och diverse komplementövningar, men inte i böj åt en som är 194cm lång.

Diana
2005-12-26, 19:49
för tillfället NEJ inte speciellt hårt :D har gått i perioder för mej på sistens *popcorn* nu är ja innne i en manisk löp-period så för tillfället äre fjollträning ala ben för hela slanten :D underbart för ryggen :thumbup:
Okej! Om det är enligt min defenition så gör jag det inte längre, för resultaten blir sämre.
för lite jeff :(

Fartman
2005-12-26, 20:11
Jag tränar benen lika "hårt" som alla andra muskelgrupper.
Sen är det jobbigare att träna benen eftersom det är såpass stora muskler det gäller, så ett benpass är mycket jobbigare(speciellt mentalt) än exempelvis ett armpass.

Bönne
2005-12-26, 20:13
De tränades på ett sådant sätt att de belastades hårt för ofta och för mycket, resultatet är att det gör pissont när jag kör knäböj nu.