handdator

Visa fullständig version : Få den bästa starten? hård satsning!

_Robbie_
2005-12-24, 01:19
Har varit medlem på kollo nu i över ett år och varit inne varje dag för att läsa allt som rör träning. Gillar verkligen forumet. Bra stämning och kunniga personer ;)
Jag har hela tiden velat börja på ett gym men ekonomin har tyvärr inte tilllåtit det. Men mest så har jag tyvärr inte haft tiden till de. Men nu har jag lyckats hitta ett bra alternativ. Ett gym där man får ett kort rätt billigt om man tränar från 7-15 på dagen. Och jag eftersom ja slutar 14.00 3 dagar i veckan kommer jag hinna registrera mig innan 15 =). Jag kommer träna måndag, tisdag och torsdag.

Men vem är då jag? Jo jag är en kille på 16 år ( den 27 december) och går första året på gymnasiet, läser ekonomi. VÄLDIGT mycke plugg... är 175 cm lång väger 60 kg (ja de e sant).
Har haft problem med kosten. inte ätit så bra som jag hade kunnat göra.
Nu har jag bättrat på de och en dag kan se ut såhär:

07.00 - två lingongrova med ost, skinka och gurka.
11.00 - skolans mat. Äter alltid sallad till och försöker äta mig mätt tills ja spyr.
16-00 - två lingongrova med ost, skinka och ägg. 200 g kvarg med yoghurt.
19.00 - det mamma/pappa lagar. väldigt varierat.. nästan aldrig fisk eftersom min syrra inte tycker om det. (Och ja, jag måste därför lida)
22.00 - två lingongrova med ost, skinka och ägg. 200 g kvarg med yoghurt.

Är det bra? tänker börja med star nutrition gainer pro innan träningarna.
Eller några andra förslag?

Vet inte riktigt hur mitt schema ska se ut. Tänkte köra ett program som är splittat på 3 dagar. Men hur ska ja fördela muskelgrupperna så att de inte bli nån överträning iochmed att ja tränat mån, tis och torsdag?

Och sen undrar jag tex med marklyft och knäböj. Hur ska tekniken vara där? vill inte riskera att skada mig. Är de övningarna nästan "obligatoriska" i ett träningsprogram?

Har kollat lite på z_bumbis träningschema.. men de verkar innehåll jättemånga övningar.. ska man ha så många övningar? Hur långa är hans pass?

Tänkte starta en träningsjournal med startbild och förhoppnings uppdatera varannan månad ungefär.

Vad är det mer jag bör tänka på? Kom gärna med tips.

GOD JUL!

/Robert

_Robbie_
2005-12-24, 01:41
Kan tilläga att jag ofta får ont i korsryggen (nedre delen av ryggen) när jag tex gått mycket på stan. Är marklyft en riskfylld övning? och vågar man göra den?

Catstyle
2005-12-24, 10:10
Ska du äta mackor så ofta så finns det väl betydligt bättre bröd än Lingongrova?

Allan
2005-12-24, 10:22
Tala först om vilken status du har nu. Tränat alls förrut eller? Det är jättebra att tänka över allt från början, men är du ovan är det inte dumt att gå ut löst. Nybörjarprogrammet du avser är precis lagom för just en nybörjare - och låt det ta tid. Man kan höja intenisteten vartefter.

allan

MUGEN
2005-12-24, 11:04
Och sen undrar jag tex med marklyft och knäböj. Hur ska tekniken vara där? vill inte riskera att skada mig. Är de övningarna nästan "obligatoriska" i ett träningsprogram?

obligatoriska, kanske inte, men helt klart fördelaktiga om du vill bygga från grunden och inte missa några viktiga muskelgrupper utan att behöva köra fler övningar i tex. maskiner..

ta det bara jävligt lugnt i början så kommer det att arta sig riktigt fint i både böj och mark, det lovar jag. Om du känner dig riktigt osäker så finns det garanterat någon instruktör eller annan kunnig som kan visa dig hur det skall se ut.

annars är det bara att köra på och låta allt ta sin tid. sen är inte jag att ifrågasätta dina matvanor, men fan, 2 mackor till frukost är mindre än vad min syster käkar, och hon har inte utövat sportslig aktivitet på år. ät mer foer faen ;)

_Robbie_
2005-12-24, 11:08
Ska du äta mackor så ofta så finns det väl betydligt bättre bröd än Lingongrova?

Nåt tips?

_Robbie_
2005-12-24, 11:11
Tala först om vilken status du har nu. Tränat alls förrut eller? Det är jättebra att tänka över allt från början, men är du ovan är det inte dumt att gå ut löst. Nybörjarprogrammet du avser är precis lagom för just en nybörjare - och låt det ta tid. Man kan höja intenisteten vartefter.

allan

Status?.. Alltså jag har inte tränat styrketräning alls innan, bara lite - väldigt sällan här hemma...Jag har under 3 års tid gått på kondition+styrka pass där man främst jobbat med kroppsvikten. Och dessa pass har varit två gånger i veckan. Och jag kommer försätta med dem. (Måndag och fredag) sedan håller jag på med massa andra konditions grenar så kondition är inget jag saknar.

Catstyle
2005-12-24, 11:13
Nåt tips?
Polarkraft extrem är ett gott och nyttigt bröd.

http://www.polarbrod.se/img/pro_pk_extrem.jpg

_Robbie_
2005-12-24, 11:14
obligatoriska, kanske inte, men helt klart fördelaktiga om du vill bygga från grunden och inte missa några viktiga muskelgrupper utan att behöva köra fler övningar i tex. maskiner..

ta det bara jävligt lugnt i början så kommer det att arta sig riktigt fint i både böj och mark, det lovar jag. Om du känner dig riktigt osäker så finns det garanterat någon instruktör eller annan kunnig som kan visa dig hur det skall se ut.

annars är det bara att köra på och låta allt ta sin tid. sen är inte jag att ifrågasätta dina matvanor, men fan, 2 mackor till frukost är mindre än vad min syster käkar, och hon har inte utövat sportslig aktivitet på år. ät mer foer faen ;)

Ok jag har riktigt stora problem med att ens få i mig 1 macka på morgonen. Och 2 mackor är verkligen svårt. Men har du tips på hur jag ska få ner fler mackor? Kan tilläga att jag för inte sålänge sedan struntade i frukosten helt och hållet...

Catstyle
2005-12-24, 11:17
Kan ju dricka en del utav frukosten också, om det går ner lättare.

_Robbie_
2005-12-24, 11:18
Kan ju dricka en del utav frukosten också, om det går ner lättare.

Mixa ner bröd? *spy* Man kan ju äta lite kvarg+yoghurt på morgonen också eller?

nubben81
2005-12-24, 11:24
Jag bara antar att han syftade på att du kunde ju pressa ner nån gainer tillsammans med de två mackorna då. :eating: Men det finns väl underliga människor som mixae ner mackor också...

Men jag hade precis som du sjuhelvetes svårt att äta frukost, men efter ett halvårs ipressande av gröt varje morgon så är jag numera hungrig på morgonen också och måste således käka 2 portioner gröt.

Mitt tips är alltså att pressa tills du vänjer dig. Kankse inte funkar på alla dock ha ha

MUGEN
2005-12-24, 11:27
Ok jag har riktigt stora problem med att ens få i mig 1 macka på morgonen. Och 2 mackor är verkligen svårt. Men har du tips på hur jag ska få ner fler mackor? Kan tilläga att jag för inte sålänge sedan struntade i frukosten helt och hållet...

vet inte, har inte det problemet, har inga problem med att trycka i mig 6 skink mackor plus en burk kessella klockan 6 på morgonen.

vet att många andra här brukar köra flytande frukostar, vanligt är väll att man blandar en protein-shake med havregryn och kör sedan med stavmixer..

Jacksatan
2005-12-24, 11:27
Kan tilläga att jag ofta får ont i korsryggen (nedre delen av ryggen) när jag tex gått mycket på stan. Är marklyft en riskfylld övning? och vågar man göra den?
oftast beror ont i korsryggen på att man är för ovig. Det finns ett antal övningar att göra men t ex att stretcha röven är en bra idé.

swarre
2005-12-24, 11:31
Mixa ner bröd? *spy* Man kan ju äta lite kvarg+yoghurt på morgonen också eller?

Tror snarare det är protindrink, filmjölk, minimjölk, soppor av dierse slag han tänker på =) karg/kesella går alldeles utmärkt, gärna med t.ex weetabix och lite frukt till.

nirre
2005-12-24, 11:35
när jag är mätt, brukar jag dricka mkt juice. främst för att få i sig kalorier men också att det innehåller socker som höjer blodsockret fort och ökar aptiten.

MilkmaN
2005-12-24, 11:37
Tror snarare det är protindrink, filmjölk, minimjölk, soppor av dierse slag han tänker på =) karg/kesella går alldeles utmärkt, gärna med t.ex weetabix och lite frukt till.

Jag brukar äta en liter yoghurt och 3-4 mackor om jag har tid, annars blir det ju mindre. Men mitt tips är väl att efter mackorna ta 2 stora glas mjölk och en tallrik yoghurt.

swarre
2005-12-24, 12:13
Jag brukar äta en liter yoghurt och 3-4 mackor om jag har tid, annars blir det ju mindre. Men mitt tips är väl att efter mackorna ta 2 stora glas mjölk och en tallrik yoghurt.

Sitter på jobbet och kände mig manad att prova någon ny "Youghurt Drink" som i fått in, 31 kcal, 2,5 g protein, 5,2 g kolhydrater < 10, gram fett /100 gram är väl knappast det bästa man kan få tag på att stoppa i sig, men flaskan är på nästan 400 gram och det borde vara toppen om man har sårt att äta på morgonen. Problemet med att inte kunna äta på morgonen brukar dock vara ganska lätt att jobba bort, det handlar i dom flesta fall om att vänja sig, träna sig vid att äta lite hela tiden.

För övrigt kan det nog vara en bra ide för dig att lägga upp en separat "frukosttråd" i kostdelen, om du vill fortsätta disskutera det ämnet.

polaren
2005-12-24, 13:43
Om du är orolig för att köra marklyft kan du kanske börja med att träna upp korsryggen med hyperextensions: http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html
En skön övning som tar väldigt bra :)
Men marklyft är en riktigt bra övning så jag tycker nog du ska börja köra det.

m0gh
2005-12-25, 01:35
Frukosten jag kör med är.. Havregrynsgröt.. (ca2 portioner enligt beskrivningen på paketet.. eller 1.5) + 2 mackor ( Grovt bröd ) + Ett glas juice + ett glas mjölk

Funkar fint :} Hinner inte käka så mkt mer eftersom jag är så seg o orkar inte gå upp.. yarr skrot att gå upp tidigt när man är trött *grr*

_Robbie_
2005-12-25, 20:22
Men finns de någon bra beskrivning på hur man utför marklyft på rätt sätt?
Och hur mycke vikt ska man börja med? Jag vill helst inte lasta på för mycket och pajja ryggen *rolleyes*

swarre
2005-12-25, 21:22
Och hur mycke vikt ska man börja med? Jag vill helst inte lasta på för mycket och pajja ryggen *rolleyes*

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html ;)

Känn dig fram, svårt att säga en startvikt, om du promt måste ha en siffra så prova 70 till att börja med, se bara till att du får in tekniken bra, be någon gammal räv på gymmet om hjälp :) när du känner att du börjar få kläm på det hela kommer du att kunna öka ganska fort från vikter runt 70-80 kilo utan problem. Det är helt rätt linje att gå på, att nöta in tekniken först, men prova gärna ett tungt lyft d¨och då, personligen har jag svårt att få in övningar om jag inte får prova dom med mycket motstånd,

Tricklev
2005-12-26, 03:06
Skit i någon speciell siffra att börja med ibörjan, är man ovan så är det inte bara att slänga på 80kilo och köra.

Börja öva tekniken med stången, och lägg på 20kilo i taget(fortsätt nöta tekniken, inegt slarv :nono: ) tills du har kommit till en vikt som känns bra och du har kvar tekniken :thumbup:

Jorgen
2005-12-26, 08:12
Marklyft och knäböj är inget som man lär sig över internet. Fråga någon som kan på gymmet om han/hon vill visa hur det går till istället.