Visa fullständig version : "Knäck i lurarna?" (obs: slasktråd)
Har du hört någon använda sig av rubrikens uttryck?
Har du hört någon använda sig av rubrikens uttryck?
Nästan dagligen skulle jag tro :MrT:
H.Emanuel
2005-12-23, 19:37
Ja, låter bekant, lite som lök på laxen
Jajamän. Jag använder det. Tillsammans med "har du kottar i öronen?" och "vrid upp hörapparaten nu, Harry..."
allan
H.Emanuel
2005-12-23, 19:38
spola öronen förfan
Har det någon koppling till att Paddington fick knäck i lurarna (bokstavligen, alltså) när han var i köpcentret? Eller är det ett lyckligt sammanträffande? Jag har i all afall svårt att tänka mig det omvända scenariot, eftersom föfattaren är brittisk (Michael Bond)?
Knäck i lurarna säger de i Anderssonskans Kalle och den är från trettiotalet, dvs långt före Paddington.
allan
Kul att få det utrett. Då är det alltså bara ett sammanträffande. Fast de har väl inte knäck i England, det borde väl ha varit fudge el. dyl. på originalspråket.
Uppenbarligen är det vaxet i öronen som avses... se vidare http://wiki.kalender.se/wiki/index.php/Stockholmsslang
allan
Klart man hört det uttrycket!!
Den associationen har jag faktiskt aldrig gjort. Huruvida detta beror på god personlig hygien, barnslighet, västsvenskt-provinsialistiskt begränsade språkkunskaper eller trögtänkthet kan man ju fundera över. Således var det Stockholmsslang. Jaha. Hoppas att de läsare som tänkte äta knäck i jul inte är klökmagade, haha. I utbyte kan ju du Allan få ett uttryck härifrån, ett exotiskt inslag att använda i julrimmandet kanske? Håll till godo: bôshôlk.
har hört det och tom. använt det själv.. dock inte på senare år
Håll till godo: bôshôlk.
Jag har västgötskt påbrå på farsans sida - Falköping och Hjo.
allan
jag använder "spola öronen med revaxör så du hör vad man säger" ibland lägger ja till "usch!, gammeltacka"
jag använder "spola öronen med revaxör så du hör vad man säger" ibland lägger ja till "usch!, gammeltacka"
Då är du ännu yngre än jag är?
Ja av en lärarvikarie på en skola jag gick på. Jäkla snällt att säga så till en elev. *screwy*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.