Visa fullständig version : Uppvärming i bänken
Det är ganska lustigt när vissa ska köra bänk och de tar minsann över 100 kg så de kan börja värma direkt på 60 kg. Oftast bara ett set också, sen går de upp och är plötsligt på "träningsvikten" i andra eller tredje setet.
Ganska idiotiskt.
I min klubb har vi en som lyft 262,5 och väger ca. 105 kg, en som lyft 250 och två till över 200 (bl.a. en ungdom). SAMTLIGA av dessa kör 1-3 set på 20 kg - alltså stången - innan de lägger på vikter (och då går de oftast 60-80-100-120 osv.).
Inget vettigt inlägg kanske, men ibland börjar man undra lite smått...
Jag värmer upp en gång innan bänken med 50kg x 8 reps......gör jag mer blir jag för trött och orkar inte träna, jag värmer aldrig upp i cykel eller nåt.
Skadar mig inte och når bra resultat.
Provade några gånger att köra rodd i 5 min. och cykling men då blir jag för trött för att träna, säkert pga. min kassa kondition.
Så för mig funkar det...
mr_ping: Konditionsträning ? Orkar man inte köra två tior med stången ska man nog överväga att börja röra sig mer i allmänhet.
TheSQUAT
2002-08-12, 10:01
Ska mitt första produktiva set vara en 4:a, 5:a på 140 kg i bänk värmer jag ungefär enligt följande schema:
Tom stång * ca 20 reps
60 kg * 8
80 kg * 6
100 kg * 3
120 kg * 3
Därefter är jag varm och har fått lite tryck i musklerna. Detta funkar kanonfint för mig. Kör därefter 2 eller max 3 set för just bänken.
Jag värmer upp likadant för alla muskelgrupper; dvs 3 uppvärmnings-set.
Första; 12-15 reps på enn låg vikt för att känna på övnignen och få in rörelsen.
Andra; 6-12 reps för att få bra blodgenomströmning i musklerna.
Tredje; 2-6 reps av samma anledning som ovan + att vänja musklerna vid den tyngre vikten.
Fjärde; 1 reps på ca 90-95% av min arbetsvikt på de efterföljnade seten.
Uppvärmning är inget annat än uppvärmning, så behandla det inte som något annat. Att värma upp på 80 - 100 - 120 - 140 osv hela vägen upp till 250kg är bara att lägga en massa energi i onödan som skulle kunna användas till att bygga muskler istället.
Man ska aldrig bli trött av ett uppvärmnings-set, sluta i god tid innan.
Vänligen,,,
Petrus
Your Daddy
2002-08-12, 21:29
Tinner, min fråga lyder då:....Vilar du något mellan eller efter uppvärmningseten då ?
Pudzianovski
2002-08-12, 21:40
Asså. jag brukar inte värma upp så mkt alls.
Det bli väl kanske 2-3 reps på 150 sen går jag direkt på 220 o kör mina vanliga 10or
:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.