Visa fullständig version : Sumo vs Ronnie Coleman
Dissector
2005-12-23, 00:27
Sitter just och kollar på sumobrottning på Eurosport. Riktigt spännande måste jag säga. Kan dock inte sluta tänka på hur en riktigt massiv pro Bodybuilder skulle klara sig i ringen. Visst, en sumobrottare kan sin sak, men en byggare som Ronnie Coleman, Markus Rühl, Art Atwood eller någon av de andra i största klassen i offseasonform borde väl vara starkare, samt tillochmed tyngre. Hörde att någon av de där vägde runt 120 kilo, som kan jämföras med Colemans ungefärliga 150 kilo offseason. Över axlar, armar och ben lär ju en elitbyggare vara större dessutom.
Så om Big Ron får sig några veckors träning i sumobrottning, hur tror ni det skulle gå? Jag är inte så insatt, så jag vet inte hur balansen mellan teknik och kraft är i just sumobrottning (kanske kampsports-Kwon kan svara på?), men om man skulle ta en sumo med låt oss säga 8 års erfarenhet, jämfört med Ronnie Colemans, säg 4 veckor. Vi kan också säga att sumon väger 120-130 kilo.
Nu kanske folk tycker detta är en ruskigt snurrig idé men jag kan bara inte sluta tycka tanken är riktigt intressant faktiskt =)
Sumon skulle äga!
nuff said
Ungtuppen
2005-12-23, 00:35
Vet ju inget om hur bra figther coleman är. Men jag antar att sumon skulle... vinna.
Men jag kan tänka mig att om man kan lyfta/pressa så tungt som coleman så har man nog en hel del att sätta emot endå.
Dissector
2005-12-23, 00:35
Sumon skulle äga!
nuff said
Tror du? Det är mycket möjligt, men det känns ändå som om probyggarna har en våldsam kraft. Särskilt en snubbe som Ronnie, som är en av de starkare i fronten också, skulle exempelvis en sumobrottare pressa 400 kilo i knäböj? Jag vet inte alltså, men det känns som att med den kraften skulle han även kunna knuffa 130 kilo utanför ringen. Jag är lite för lite insatt i sumobrottning för att veta så mycket om hur det fungerar med teknik o.s.v, men jag kan inte släppa tanken på att ett sådant massa-kraft-paket som Rühl eller så skulle åtminstone ge en ordentlig kamp
P.S måste också be om ursäkt till de som förväntat sig en video eller nåt :D
de gäller ju att kunna använda styrkan på rätt sätt också. Det hela handlar ju väldigt mycket om balans o teknik.
Ungtuppen
2005-12-23, 00:38
Håller med. Dom kan nog knuffas rätt rejält.
Visst han man en stor fördel av vikten, men de finns mång sumobrottare som väger en bra bit över de 120 som du nämnde i ditt första inlägg, glöm inte bort att matcherna ofta är över väldigt snabbt, vilket en sumo med 8 års erfarenhet borde vara ganska intränad på. Fyra veckor är heller ingen lång tid att lära sig på .
En "medel"-sumo väger asså 150 kg, de bästa oftast över 160 kg. Så dina siffror kan du korrigera.
Tror du inte att teknik spelar in? Sumo är dessutom fullkontakt, dock tillåts inte knytna händer. Det finns några stora starka västerlänningar som har försökt sig på sumo (bl a en bulgar) och han har tatt sig in bland de främsta, men han har ändå en bit kvar till eliten. Men det har han gjort med några års träning.
Coleman skulle inte ha en chans kan jag lova. (Iallafall inte med 4 veckors träning)
// Wicked
Dissector
2005-12-23, 00:48
Det är sant, det är sant.
Jo sumon har nog stort övertag med tanke på tekik och erfarenhet. Han vet när motståndaren är i sitt svagaste läge o.s.v. Kan jag tänka mig iaf.
Men om vi ser en mindre erfaren sumo då? Om vi jämför ren kraft och effekt...
En "medel"-sumo väger asså 150 kg, de bästa oftast över 160 kg. Så dina siffror kan du korrigera.
Tror du inte att teknik spelar in? Sumo är dessutom fullkontakt, dock tillåts inte knytna händer. Det finns några stora starka västerlänningar som har försökt sig på sumo (bl a en bulgar) och han har tatt sig in bland de främsta, men han har ändå en bit kvar till eliten. Men det har han gjort med några års träning.
Coleman skulle inte ha en chans kan jag lova. (Iallafall inte med 4 veckors träning)
// Wicked
Jag har aldrig påstått att teknik inte spelar in! Siffrorna tog jag från nämnda tävling på Eurosport, och det var en sumobrottare i den viktklassen min fråga gällde. Jag pratade inte om den största tygnsta sumon, utan om en sumo i just den viktklassen.
en stor sumo väger över 200 kilo, så coleman skulle vara ganska fjuttig i jämförelse.
Sumo äter Coleman till lunch 10ggr av 10. Tror du att en löpar-Kenyan skulle vara bra på skidor också?
Ok dissector, förstår vad du menar nu. Du vill att sumon som möter Coleman ska väga 120-130 kg. Och vara erfaren.
Coleman skulle få så mycket pisk att han aldrig skulle sätta sin fot i en sumo-ring igen. Där har du ditt svar. God Natt.
// Wicked
Cerberus
2005-12-23, 01:02
Är det teknik i sumobrottning? Trodde det mest var deprimerade offer som tröstätit halvt ihjäl sig och sedan gjort karriär på det :D :laugh:
Haha, det är väl lite teknik i det hela dock är det lite mer teknik i grekisk-romersk brottning. Vad tror ni om grekisk-romerskt brottning då? Skulle Ronnie Coleman ha någon chans där :D hahaha
bluelight
2005-12-23, 01:09
Eller boxning? Om Coleman får in en rejäl träff så lär ju motståndaren tuppa av ganska fort.
Dissector
2005-12-23, 01:11
Sumo äter Coleman till lunch 10ggr av 10. Tror du att en löpar-Kenyan skulle vara bra på skidor också?
Nej duvet, jag tänkte lite kraftmässigt va... Sånt måste väl givetvis spela in? En 70-kilos kille skulle väl aldrig klara sig om han så hade bästa tänkbara teknik? En Löparkenyan kan för den delen säkert åka rätt bra skidor med några veckors träning.
Vill också klargöra att jag har inte hävdat att Ronnie Coleman skulle vinna. Jag var bara nyfiken på vad hans styrka och kraft skulle kunna åstadkomma mot en sumobrottare. Om vi säger att de möts på en gata då? Vem skulle slänga omkull vem?
Hm, en sumobrottare har nog inte så tråkig muskelmassa under isoleringen heller tror jag.
Dissector
2005-12-23, 01:33
Hm, en sumobrottare har nog inte så tråkig muskelmassa under isoleringen heller tror jag.
Nä jag funderade en del på det också. Hur mycket massa muskler har dom där egentligen? Men om man tittar på deras armar, som inte är vansinniga, och tänker sig ett rejält lager fett dessutom, så lär de ju inte vara hyperstora. Visst, deffa en sumobrottar och han blir nog ganska så bitig, men jag undrar om det skulle bli kroppsbyggarstorlek. Undrar hur mycket en 150-kilos sumo skulle väga in på tävlingsdeffad..
Sumo äter Coleman till lunch 10ggr av 10.
Agreed.
Tricklev
2005-12-23, 04:14
Sumo snubben alla dagar :thumbup:
King Grub
2005-12-23, 06:35
Hur mycket massa muskler har dom där egentligen?
I uppmätta studier har dom störst muskelmassa av alla idrottare, kroppsbyggare och styrkelyftare med samma kroppsvikt inräknade. Massan är dock inte fördelat lika över kroppen.
sumon vinner.. intressantare hade ju varit mot en strongman, typ glenn ross
http://www.btinternet.com/~philip.j.wright/Newsroom_files/image006.jpg
I uppmätta studier har dom störst muskelmassa av alla idrottare, kroppsbyggare och styrkelyftare med samma kroppsvikt inräknade. Massan är dock inte fördelat lika över kroppen.
Har du studien nånstans grub? skulle vara roligt att se :)
Edit: är strongmans också medräknade där?
kimonque
2005-12-23, 11:16
om det visade sig att det skulle vara bättre att vara byggd som en strongman i sumobrottning. Då skulle nog sumosarna träna som strongmans
strong-man
2005-12-23, 12:04
sumon vinner.. intressantare hade ju varit mot en strongman, typ glenn ross
http://www.btinternet.com/~philip.j.wright/Newsroom_files/image006.jpg
Janne virtanen har ju varit med i sumo för ett par år sen kom ju 2a i vm nått år vet ja o han är ju runt 200cm 140-150kg
bigtraps
2005-12-23, 12:13
Har för mej att både Micke Ljungberg och Tomas Johansson varit i japan och tävlat i sumo.
Då i tävling i viktklasser för amatörer
det säger väl sig själv att Ronnie Coleman eller nån tung strongman skulle ha
en chans mot de bästa sumobrottarna.
Det man tränar och tävlar i blir man bra på
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.