handdator

Visa fullständig version : Steka i olja, räkna kcal?

Antosh
2005-12-22, 22:57
När man steker mat i olja, tar maten upp nån större mängd av oljan?
dvs bör man ha med det i den totala mängden kcal för måltiden? :em: :confused:

Max
2005-12-22, 23:01
Kött tar i princip inte upp någon (om det inte är panerat). Potatis, mjölk, banan och dylikt suger upp massor. Det skiljer sig altså markant mellan olika alternativ.

Antosh
2005-12-22, 23:02
Kött tar i princip inte upp någon (om det inte är panerat). Potatis, mjölk, banan och dylikt suger upp massor. Det skiljer sig altså markant mellan olika alternativ.

steker i första hand kött
steka mjölk? :confused: *screwy* :laugh:

Mago
2005-12-22, 23:24

Gör man nån sås i stekpannan så..

Antosh
2005-12-22, 23:28
Gör man nån sås i stekpannan så..

så sant, hoppas inte max tog illa upp :em:

Men kan man alltså ignorera oljan när man steker kött?

Sverker
2005-12-23, 17:47
Det är t o m så att du smälter ut en del av fettet från helt kött när du steker. Mängderna är inte överdrivet stora men 10 - 15 % rinner ut i pannan.

Summa: Helt kött samma eller lägre fetthalt efter stekning.

heljis
2005-12-23, 23:12
Hahaha, tänkte inte på det förrän du citerade det. Låter rätt kul faktiskt :D

Max
2005-12-26, 23:25
så sant, hoppas inte max tog illa upp :em:

Men kan man alltså ignorera oljan när man steker kött?Jag tror jag överlever....men det verkar som ni fattar. Inte så ofta man steker banan heller när jag tänker efter :D , inte jag iaf.

MUGEN
2005-12-26, 23:29
har inte reflekterat något vidare över det här tidigare, men om köttet/fisken inte suger åt sig oljan, vart fan tar den vägen eftersom pannan i regel blir torr(iaf. torrare) efter några minuters stekning, dunsta?!? *screwy*

Frustrator
2006-02-07, 08:17
Skvätter ut, bränner fast i botten på pannan mm...

Diana
2006-02-07, 10:59
Jag tror jag överlever....men det verkar som ni fattar. Inte så ofta man steker banan heller när jag tänker efter :D , inte jag iaf.
banan + sirap/honung + stekpanna :bow: otroligt gott till glass! eller nån form av optimal kvarg om man nu ska va sån :D

lejdii
2006-02-07, 11:09
Om man jämför fettmängden vid grillning eller stekning så blir det betydligt mycket mer fett när man grillar. (Använder en sån där quick easy grill som fångar upp fettet).
Men som någon annan skrev så sprätter ju det en hel del då man steker och så.

jwzrd
2006-02-07, 11:13
Om man jämför fettmängden vid grillning eller stekning så blir det betydligt mycket mer fett när man grillar. (Använder en sån där quick easy grill som fångar upp fettet).
Men som någon annan skrev så sprätter ju det en hel del då man steker och så.

Hur kan det "bli" mer fett när man grillar? Det lär hänga på hur mycket fett du öser på.