Visa fullständig version : Dagens köttgryta:
- 1kg nötkött i småbitar, fräs i olja i en gryta.
- Grönsaker - t.ex selleri, grova bitar purjo, paprika läggs ner
Rör om
-Tillsätt en rejäl skvätt soja samt 1 lättöl (gärna mörk).
Låt koka läääänge (minst en halvtimma iaf). Krydda med salt och peppar.
1 33a lättöl ?? blir inte de för lite vätska :S
sweetkarolina
2005-12-29, 22:49
:cheers:
lät mysko men värt ett försök!
Ah, det är otroligt gott... Dock goast med Porteröl :thumbup:
När häller du i grädden då? ;)
Varit sugen på köttgryta rätt länge. Fast jag måste ha lök i min, rejält stora och fina bitar. Tar gärna emot rekommendationer på fler saker man kan ha i. Skall man inte ha t.ex. buljong i?
Det borde fungera att göra en köttgryta i en stekpanna(titan eller någon belägning) med höga kanter eller måste det vara en klassisk gjutgärnsgryta?
Jag brukar köra köttgrytorna i det jag först får syn på :D Dvs stekpanna med höga kanter eller gjutgärnsgryta eller vad skjutton som helst...
Ang grönsaksvalet så är det ju bara att göra som med grytan - ta det man först får syn på!
Eeeeeasy coooking! :D
kan bara rekomendera alla som är sugna på köttgryta att slå upp en kokbok och titta efter boeuf bourguignon. nötkött i rödvin är svingott, finns massor av varianter men om receptet innehåller koktid i rödvin mindre än 2 tim så leta vidare.
http://www.franskaviner.com/matovin/beuf.htm
kan bara rekomendera alla som är sugna på köttgryta att slå upp en kokbok och titta efter boeuf bourguignon. nötkött i rödvin är svingott, finns massor av varianter men om receptet innehåller koktid i rödvin mindre än 2 tim så leta vidare.
http://www.franskaviner.com/matovin/beuf.htm
Jag tycker det lätt blir för beskt med rödvin i grytor, har iofs inte kokat dem över 2 timmar så det kanske beror på det?!
Glögg fungerar också bra btw :)
Jag tycker det lätt blir för beskt med rödvin i grytor, har iofs inte kokat dem över 2 timmar så det kanske beror på det?!
Glögg fungerar också bra btw :)
en nypa socker :thumbup:
sen ska vinet kokas ordentligt ungefär som marinering, ju längre det får koka in i köttet ju mustigare gryta.
Appro på köttgryta, åt en på älgkött som hade senapspulver och lite svartvinbärsgelé(svamp och lök också) som var riktigt jäkla god. Fast var nog massa grädde i den också.
Hmm, köttgryta är en av mina favoriter. Mammas är bäst ;-)
Hrm, köttgryta igen. När det gäller grytbitar från nöt så vet jag att desto längre man kokar desto mörare blir det ungefär. Men hur är det med grytbitar från gris?
Hrm, köttgryta igen. När det gäller grytbitar från nöt så vet jag att desto längre man kokar desto mörare blir det ungefär. Men hur är det med grytbitar från gris?
samma princip, fast skulle tro att koktiden är mycket kortare (har ingen koll på exakta tider)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.