Visa fullständig version : Bästa styrkelyftaren
Martin88
2005-12-22, 15:06
Hej! Har börjat bli lite intresserad av styrkelyft, kollat lite tävlingar och så (nätet). Intresserad av ungdomar efter som jag själv har tankar på att börja tävla. Vem är den bästa ungdomslyftaren i Sverige just nu? Sett på nätet, men hittar bara ranking över klasser och så, men har ni ingen overall klass typ som bodybuildningen, där alla tävlar mot alla oavsett klass? Vet att det finns en som heter Bernad eller nåt från jönköping, e han bästa ungdomen i Sverige? aja, skulle va tacksam ifall nån kunde säga vem som är det, eller vem ni tycker är det..
mvh Martin!
Martin88
2005-12-22, 15:12
Vet att det finns många insatta lyftare här, så det skulle va kul att höra lite vem ni tycker är bäst/mest lovande!
Hm 3st som verkar ruskigt duktiga enligt mig med min enorma nybörjarerfarenhet
Benhard skoghlund
Mathias Lind
Tomas Sundström
davedava
2005-12-22, 16:09
Han (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=12585) är väl bra... (bäst)?
Han (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/member.php?u=12585) är väl bra... (bäst)?
Vem är det? :confused:
Ranking ungdomar ( poäng ):
1. 77,2 Ivarsson Mattias Lerum AK 406,993
2. 71,6 Skoglund Bernhard Jönköping SK 401,502
3. 90,7 Sundström Tomas Öjeby AK 399,027
4. 91,9 Lind Mathias Karlstad Atletklubb 388,557
Väldigt bra lyftare allihop!
mystic[-_-]
2005-12-22, 16:29
Vem är det? :confused:
Ranking ungdomar ( poäng ):
1. 77,2 Ivarsson Mattias Lerum AK 406,993
2. 71,6 Skoglund Bernhard Jönköping SK 401,502
3. 90,7 Sundström Tomas Öjeby AK 399,027
4. 91,9 Lind Mathias Karlstad Atletklubb 388,557
Väldigt bra lyftare allihop!
det är 2. 71,6 Skoglund Bernhard Jönköping SK 401,502 :)
bluelight
2005-12-22, 16:31
Där SKA jag vara någongång också så ni kan lika gärna räkna in mig direkt :cool:
']det är 2. 71,6 Skoglund Bernhard Jönköping SK 401,502 :)
Åfan, visste inte att han var reggad här...
Ivarsson blir junior nästa år va??
Ivarsson blir junior nästa år va??
Mmm, han är -87a.
Bernhard och Tomas är -88or. Lind(h) är -89a.
Min uppfattning är att Mattias Ivarsson är bäst..
Min uppfattning är att Mattias Ivarsson är bäst..
ja han har leder ju rankingen så det är ju svårt å säga annat tycker jag
ja han har leder ju rankingen så det är ju svårt å säga annat tycker jag
Det och jag tror han kommer bli en grym lyftare när han blir äldre..
stahlberg
2005-12-22, 18:30
Du undrar vem som är den bästa ungdomslyftaren i Sverige just nu. Svaret är trots allt inte så lätt att ge, i synnerhet just i en klass som ungdomsklassen.
Enligt rankingen är Ivarsson (som också torde vara reggad här) den bästa. Håller vi oss strikt till den så är det så. Att jämföra lyftare med hjälp av en tabell är dock ett mycket konstgjort sätt, en sådan tabell är aldrig rättvis.
Sundström (även han kolo-medlem) har deltagit i subjuniorernas (u18) VM, där han blev tredje. Han är därför på sätt och vis mer meriterad än Ivarsson. Hans Wilks-poäng var drygt 417, men det kan inte räknas i den svenska statistiken, eftersom man får använda bänktröja internationellt. Å andra sidan torde Ivarsson med sitt resultat på ca 580 kg tagit silver i VM, men han lär inte alls ha blivit uttagen, trots att han tydligen hade velat åka.
Så man kan nog säga att Ivarsson är nummer 1 JUST NU ändå.
Men mycket annat spelar in. Ivarsson är sistaårs-ungdom. Han är alltså junior nästa år. Av nästa års ungdomar är Skoglund en coming-man stadd i utveckling. Men det är Lind också. Lind har gått ordentligt uppåt i viktklasser, och kommer säkert att göra ett rätt bra resultat nästa år. Sundström lär ha problem med ryggen, jag är inte så säker på att han kommer att göra lika snabba förbättringar år 2006. Å andra sidan har han ett litet försprång.
Lika viktigt som att ha bra poäng är att kunna klara sig internationellt. Men både Sundström, Skoglund och Lind kan ha medlajchanser i subjunior-VM i nästa år, standarden där är varierande och bredden är inte stor. Ivarsson, som blir junior har inga chanser u23, men han har å andra sidan många år att utvecklas i.
En ungdomslyftares utvecklingsmöjligheter är mycket intressantare än som är bäst just nu. Det är sällan den som är bäst i ungdomsklassen - framförallt inte de s.k superlöftena - som är bäst som seniorer. Och det är trots allt seniorklassen som räknas. En rak, säker utvecklingskurva är ofta bättre än en mycket snabb, där lyftaren av någon anledning stagnerar.
I styrkelyft tävlar man i viktklasser och inte allround enligt koefficient. Det viktiga för en ungdomslyftare borde vara att sikta på en så bra SM-placering som möjligt i sin egen klass. Det är bättre att vinna SM med t.ex 390 poäng än att bli trea i en klass med 400 poäng. Poängtabellerna används (annat än i undantagsfall, t.ex i vissa lagtävlingar) till att på något sätt kunna JÄMFÖRA VINNARNA i oilka viktklasser.
Jag ger rådet till Martin88 att inte stirra sig blind på Wilkspoäng, utan att satsa på att ta en så bra placering som möjligt i den egna viktklassen. Efter ungdomsklassen kommer juniorklassen, där man har lång tid att acklimatisera sig.
Bortestt från nästaårsjunioren Ivarsson ärSkoglund, Lind och Sundström för tillfället tillsammans med kanske någon annan enstaka lyftare (t.ex Mörk) Sveriges bästa ungdomar just nu. Vem som är DEN BÄSTA spelar mycket liten roll, både för SL i Sverige som helhet, och för dem själva och deras möjlighter till tätplaceringar i tävlingar nu och i framtiden.
the_PL_man
2005-12-22, 22:35
Som vanligt Stahlberg så har du alldeles rätt.
Det är sporrande att följa dessa unga talanger, och de sporrar varandra.
Extra kul är väl att allihop kommer att träffas på landslagsläger i Januari!
Skall se om jag ÄNTLIGEN får tid att köra in videona från SL DM, så ni kan få några fräscha videos på unge herr Lindh.
Dock så skall vi begrava min far den 30/12. Han förlorade till slut kampen mot cancern den 13/12, endast 59 år gammal. En kämpe in i slutet!
Men jag har lite hopp om att få lite tid över för roliga saker, dv SL. :)
/the_PL_man
Martin88
2005-12-22, 22:48
Jo, Stahlberg har väl rätt. Tänkte bara det kunde vara roligt att höra efter lite vilka andra tyckte var duktiga och så.. Men det var väl dessa 4-5 namn som jag hade i åtanke innan, visste inte att man kunde tävla i nån slags koff tabell. Jo, Ivarsson är ju i och för sig sista års ungdom, tur det, he he. Nästa år lär han få det värre, då får han väl möte Emil Johansson, jobbig uppgift.. De andra vinner nog sina klasser på U-sm.
Berra_88
2005-12-22, 23:14
Intressant tråd... Jag kan hålla med vad vissa har skrivit här att man inte ska hålla sig till wilks för att det är mest gjort för att lagpoäng etc. och att det är viktigare att vinna sin viktklass än att vinna på wilks. Men om det inte hade varit för den *screwy*:furious:*grr27* metal dräkten inte satt som den skulle hade jag kanske varit 1:a i rankingen på 414 poäng elr nått, men det blir aldrig som man tänkt sig och det är bara att gratulera Mattias Ivarsson till 1:a platsen i rankingen 2005 :thumbup:
Till berra: Varför körde du med Matal?? Hade du inte titan innan..
Berra_88
2005-12-23, 02:05
Till berra: Varför körde du med Matal?? Hade du inte titan innan..
På Juniorcupen så använde jag metal eftersom att jag gick med på sponsoravtalet efter att jag hade kört in dräkten till tävlingen. Men nu kör jag bara Titan :)
Men vaför körde du ens med Metal? Titan har ju de bästa böjdräkterna...
därom tvista dom lärde....
Berra_88
2005-12-23, 21:39
Har ingen aning. Min gamla dräkt var förliten för knäböj så jag köpte en ny böj dräkt och det blev en metal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.