handdator

Visa fullständig version : Förvaring av mat?

oksiv1
2005-12-22, 09:24
Det är så att jag nu efter nyår ska börja en deff, första gånger faktiskt som jag gör det riktigt seriöst. Med seriöst innbär att jag ska väga min mat och ha full koll på kcal-intaget.
Saken är den att jag inte vill stå å laga mat 1 h om dagen utan jag tänkte försöka göra hela veckans mat på söndag eftermiddag. Det innbär 14 måltider (lunch och middag). Detta måste förvaras bra för att hålla men hur?
Klarar sig maten i kylskåpet under så lång tid? Eller ska jag frysa ner?
Sen kommer min kost till stor del bestå av fullkornspasta och hur bra (läs: gott) blir det egentligen att kyla/frysa ner detta och sedan värma upp. Tänker närmast smakmässigt.
Undrar även vart jag kan få tag på matlåder. Billiga sådan som man gärna kan kassera efter att ha ätit på jobbet. Liknande de som "take-away" restauranger använder.

Tacksam för svar.

MyungChul
2005-12-22, 14:14
"Take-Away"lådor finns i de flesta mataffärer.

Jag hade fryst ner för Tors-Fre-Lör-Sön. De övriga dagarna klarar sig. Sen en till fråga, hur kan det någonsin ta en timme för dig att "laga mat" när du ska ha fullkornspasta m kyckling(t.ex)?

oksiv1
2005-12-22, 15:56
"Take-Away"lådor finns i de flesta mataffärer.

Jag hade fryst ner för Tors-Fre-Lör-Sön. De övriga dagarna klarar sig. Sen en till fråga, hur kan det någonsin ta en timme för dig att "laga mat" när du ska ha fullkornspasta m kyckling(t.ex)?

Nja, en timme kanske var att ta i men jag vill slippa stöket och böket runt omkring. Sen är jag faktiskt ganska långsam just i köket ;)
Att mitt liv sedan är ganska utplånat från fasta tider och platser så har jag inte alltid tid/möjlighet att avsätta tid i köket, tyvärr.
Så därför blir det enda rätta för mig att göra så här.
Sen ska jag även tillägga att matlagning inte tillhör mitt intresse.

Vad det gäller smaken på nedkyld/fryst pasta som sedan upphettas, någon som vet?

Juliette
2005-12-22, 16:36
Jag brukar frysa fullkornspasta och göra små portioner som jag värmer i micron, smakar alldeles utmärkt tycker jag.
Du kanske ska vara noga med att inte överkoka pastan för det blir inte så gott att värma på igen, även om den bara skulle vara i kylen. Tycker jag iaf.

oksiv1
2005-12-22, 16:42
Jag brukar frysa fullkornspasta och göra små portioner som jag värmer i micron, smakar alldeles utmärkt tycker jag.
Du kanske ska vara noga med att inte överkoka pastan för det blir inte så gott att värma på igen, även om den bara skulle vara i kylen. Tycker jag iaf.

Härligt, precis sådan input jag söker :hbang:

emmzan
2005-12-22, 16:44
Sista jobbveckan i somras gjorde jag en rejäl laddning köttfärssås på söndagen och hade i en gryta i kylen och åt av hela veckan. Dock kokade jag pasta någon gång under veckans gång eftersom pasta som redan skrivits inte alltid blir så kul efter ett tag.

oksiv1
2005-12-22, 16:51
Sista jobbveckan i somras gjorde jag en rejäl laddning köttfärssås på söndagen och hade i en gryta i kylen och åt av hela veckan. Dock kokade jag pasta någon gång under veckans gång eftersom pasta som redan skrivits inte alltid blir så kul efter ett tag.

Ok, att koka pasta på söndagen och sedan onsdag-torsdag borde passa fint?
Spenderar gärna så lite tid som möjligt i köket *screwy*

emmzan
2005-12-22, 17:06
Allting man lagar behöver iofs inte ta någon egentlig tid.

Kasta 2 kg kycklingfilé i en långpanna med kryddor och kör i 200-225 grader i 1 timma. Inte så mkt jobb under tiden :)

oksiv1
2005-12-22, 18:36
Allting man lagar behöver iofs inte ta någon egentlig tid.

Kasta 2 kg kycklingfilé i en långpanna med kryddor och kör i 200-225 grader i 1 timma. Inte så mkt jobb under tiden :)

Det är sant. Under tiden kan man göra köttfärssås så har man till hela veckan :bow:

emmzan
2005-12-22, 20:17
Det är sant. Under tiden kan man göra köttfärssås så har man till hela veckan :bow:

Japp! Sen är det bara att variera grönsakerna och såserna! :)

oksiv1
2005-12-23, 14:48
Japp! Sen är det bara att variera grönsakerna och såserna! :)

Du verkar ha greppat detta ;)

Sverker
2005-12-23, 18:39
Sista jobbveckan i somras gjorde jag en rejäl laddning köttfärssås på söndagen och hade i en gryta i kylen och åt av hela veckan.

Jag skulle inte ta och ställ in hela grytan i kylen och plocka från den en hel vecka.

1. Långsam avsvalning ! Bättre att snabbt portionera upp i portioner och kyla ned.

2. Tveksamt ifall köttfärssås håller i en vecka vid 8 grader C även om nedkylningen gick perfekt. Bättre att frysa in portionerna.

emmzan
2005-12-23, 19:12
Jag skulle inte ta och ställ in hela grytan i kylen och plocka från den en hel vecka.

1. Långsam avsvalning ! Bättre att snabbt portionera upp i portioner och kyla ned.

2. Tveksamt ifall köttfärssås håller i en vecka vid 8 grader C även om nedkylningen gick perfekt. Bättre att frysa in portionerna.

1.minns jag rätt så körde jag kallvatten runt grytan samt runt en mindre kastrull som jag lagt upp maten i så det kom ner snabbt i temperatur. G

2. Håller med - den gången gick det bra i 5 dgr iaf. Men det är inte nån vana jag har att ha maten ståendes i kylen en vecka :D

Sverker
2005-12-23, 19:46
Det är MVG på de svaren emmzan :thumbup:

emmzan
2005-12-23, 20:30
Sverker> kan inte förklara varför men av någon anledning så blir det så att ju mer livsmedelshygien jag läser desto mindre bryr jag mig om alla rekommendationer :).

Sverker
2005-12-24, 11:49
Sverker> kan inte förklara varför men av någon anledning så blir det så att ju mer livsmedelshygien jag läser desto mindre bryr jag mig om alla rekommendationer :).

Vad svarar man på det :confused:

Att den vanligaste orsaken till matförgiftning i Sverige är mat som vanliga personer tillagat och förvarat i sitt egna kök:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2319

För tränande måste det vara intressant att äta säker mat eftersom ingen vill må dåligt i flera dygn pga matförgiftning.

Desto säkrare mat man äter desto mindre andel av proteinsyntesen måste göras av tarmarnas immunförsvar. Kommer det hela tiden ned stora mängder otrevliga bakterier som vill bosätta sig i tarmväggen måste immunförsvaret arbeta hårdare för att slå tillbaka angreppen. De aminosyror som används i tarmväggen kan ju istället användas till att bygga muskelprotein ;)

emmzan
2005-12-24, 12:45
Ja absolut! Jag har ingen bra förklaring till hur jag som logiskt tänkande människa kan misshandla min mat så mkt som jag gör - eller iaf har gjort tidigare. Nu har jag t.om med mig kylväska för maten till skolan vilket är ett enormt framsteg från att ha den i bilen hela dagen oavsett utetemperatur.

Nyårslöfte: vara lite mer livsmedelshygienisk och inte tänka "det drabbar inte mig" för att det ej drabbat mig tidigare.