Visa fullständig version : Är internet ett "offentligt rum"?
Fatalist
2005-12-22, 01:31
Vidareutveckla?
Menar du "offentligt rum" i den bemärkelse att jag ska åtalas för förargelseväckande beteende ifall jag hänger ut drulen på en websida? För det vore väl konsekvensen att göra det i offentligt rum enligt den juridiska bemärkelsen. Om så, är mitt svar nej.
Tja, jag vet inte riktigt vad jag menar, men det är väl offentligt såtillvida att "alla har tillgång" till det och att en stor del av de lagar och regler som gäller i "verkliga livet" även gäller för internet. (Förtal, hets mot folkgrupp, etc) Men samtidigt så är det på något sätt "privat", jag menar om allt som folk surfar på och laddar ner skulle registreras och vara "offentligt" skulle det förmodligen bli ett himla liv, eller?
Därför undrar jag om ni ser på internet som ett offentligt rum eller inte.
Alla har iofs inte tillgång till alla delar av internet...
Nitrometan
2005-12-22, 08:36
Jag tror man ska göra den bedömningen från fall till fall. Det finns forum som är väldigt slutna. Det finns diskussionsplatser som är väldigt öppna. Det finns tidningar med redaktioner, det finns liknande tjänster som skrivs av medlemmar/allmänhet.
Jag tycker inte man kan säga det generellt...
H.Emanuel
2005-12-22, 08:37
Mer ett offantligt rum i såfall
Nej "internet" är ett ganska brett begrepp.
En öppen omodererad chatt eller en wiki skiljer sig ganska rejält från ett hårt modererat forum med registrering.
Sen har du nyhetssidor, bloggar, personliga hemsidor, annonssidor, porrsidor, och tja, det skiljer sig helt klart :p
Internet som medium är offentligt, men består av massor av olika delar som i sig kan vara privata. Man måste skilja på mediet och innehållet.
Dumleman
2005-12-22, 10:23
Är världen offentlig?
Nå, vad tycker ni?Alla skall ha rätt att uttrycka sig men allting skall inte vara tillgängligt för alla.
Det finns ju mer offentliga och mindre offentliga (privata) forum.
Tja, jag vet inte riktigt vad jag menar, men det är väl offentligt såtillvida att "alla har tillgång" till det och att en stor del av de lagar och regler som gäller i "verkliga livet" även gäller för internet. (Förtal, hets mot folkgrupp, etc) Men samtidigt så är det på något sätt "privat", jag menar om allt som folk surfar på och laddar ner skulle registreras och vara "offentligt" skulle det förmodligen bli ett himla liv, eller?
Därför undrar jag om ni ser på internet som ett offentligt rum eller inte.Jag tycker nog man skall få säga vad man tycker, egentligen inte bara på internet utan i verkliga livet också, utan att bli åtalad för det, vad gäller förtal vet jag inte riktigt hur det fungerar, är det bara förtal om det man säger "inte är sant"? är det förtal om jag säger att xxx är en idiot? är det förtal om jag säger en sak som inte är sann men uttrycker det i en sådan form att det framgår att det är min egen åsikt? "jag tycker att xxx är .."? Jag tycker ingen skall snoka i det jag säger, så om det är det du menar med offentligt så nej. Däremot tycker jag att även du skall få säga precis vad du vill.
Egentligen är registrering och loggar över ip-adresser osv lite störig, bästa vore om man alltid skrev under pseudonym och var anonym. (då finns ju alltid risken att någon annan utger sig för att vara en tredje, men det är risker man får ta, eller så får man väl registrera sig anonymt så man har något lösenord just för att skriva under den o den pseudonymen.
Sen är frågan om man aktivs själv sökt upp informationen eller fått den påtvingad ( se spam mail eller likn ).
Rättligt är det antagligen sjukt svårt att klämma dit någon som för ut / har informationen i annat land eller i ett u-land utan IT lagar etc.
Sen så tror jag att det bara är en tidsfråga tills Internet regionsindelas eller du blir påtvingad att registrera en fast IP knuten till din person och tvingas logga in med unik nyckel eller liknande.
Övervakning av mail , vad du browsar på etc.
Du kan iskallt räkna med att staten kör upp ett microskop så jävla långt upp i röven på dig så du så du inte ens kan skriva "sex" utan att du får en logga i ett register för det.
Du kommer bli mer och mer övervakad och dina barnbarn kommer vara helt integrerade i det kontrollerade samhället.
Storebror ser dig!
Redan nu en verklighet och kommer vara så ännu mer i framtiden.
MasterChief
2005-12-22, 12:33
Sen så tror jag att det bara är en tidsfråga tills Internet regionsindelas eller du blir påtvingad att registrera en fast IP knuten till din person och tvingas logga in med unik nyckel eller liknande.
Du kan iskallt räkna med att staten kör upp ett microskop så jävla långt upp i röven på dig så du så du inte ens kan skriva "sex" utan att du får en logga i ett register för det.
Du kommer bli mer och mer övervakad och dina barnbarn kommer vara helt integrerade i det kontrollerade samhället.
*cry* fan, nu blev jag ju ledsen.
Dumleman
2005-12-22, 12:33
Nej då går jag offline.
*cry* fan, nu blev jag ju ledsen.
Det är dit samhället är på väg.
De vill ju logga all datakomunikation som det är idag.
Och redan nu finns det sprindlar som söker över nätet efter nyckelord och mail scannas efter "bomb" , "terrorism" etc.
Du skall kontrolleras , producera , och införskaffa pengar till staten.
Det är din roll i samhället.
Nej då går jag offline.
He he he , du kommer alltid vara online , du kommer chippas med ID , följas med GPS , och ingen omöjlighet att du får ett chip i din som monitorerar din fysiska hälsa, så om du har tanken på att röka på lite så kommer dem snart å hämtar dig.
Det var lite av det här jag undrade över i min frågeställning. Tanken slog mig i Allans tråd om hur man ställer sig till övervakningskameror på offentliga platser och där ett argument för detta var att "gör man inget brottsligt har man inget att frukta". Man skulle ju kunna se detta resonemang även i internetsammanhang, eller?
En annan fundering kopplat till frågeställningen är synen generationen som växer upp idag har på detta härna med nerladdning av upphovsrättsskyddat material och om den kan kopplas till att internätet ses som "privat".
ps. det där med mikroskåpet lät skönt, vart kan man hitta den sidan...? ds
Det var lite av det här jag undrade över i min frågeställning. Tanken slog mig i Allans tråd om hur man ställer sig till övervakningskameror på offentliga platser och där ett argument för detta var att "gör man inget brottsligt har man inget att frukta". Man skulle ju kunna se detta resonemang även i internetsammanhang, eller?
En annan fundering kopplat till frågeställningen är synen generationen som växer upp idag har på detta härna med nerladdning av upphovsrättsskyddat material och om den kan kopplas till att internätet ses som "privat".
ps. det där med mikroskåpet lät skönt, vart kan man hitta den sidan...? ds
Allt som idag betecknas som privat, kommer suddas ut, först så kommer det offentligöras i samband med ett brott ( som i dagliga utredningar ) , sen kommer det lagstiftas in att få se datan i förebyggande syfte i anmodan för brott. Sen escalerar det bara .. små steg för att inte uppröra allt förmycke.
Nitrometan
2005-12-22, 12:48
Antagligen. Hoppas att man har hunnit sätta sig in lite mer i det här med Darknets till dess.
Dumleman
2005-12-22, 12:53
"gör man inget brottsligt har man inget att frukta". Man skulle ju kunna se detta resonemang även i internetsammanhang, eller?
Nej det kan man absolut inte! Det finns oändligt mycket större faror med datalagringsdirektivet än med kameraövervakning på vissa utsatta ställen. Man kan väl se det som att var och en av oss kommer få ett helt jävla filmteam efter oss 24/7 som filmar, tolkar och dömer precis allt som vi gör och som de anser vara "olagligt". Lagen kan ju ändras efter vad de styrande anser är rätt. Lagarna ska ju vara till för medborgarnas bästa vilket jag anser att kameraövervakning på vissa utsatta platser är men datalagringsdirektivet är ett verkligt hot mot demokrati och yttrandefrihet som godkänndes i klassisk diktatorisk stil av våra folkvalda. Jag börjar undra om vi verkligen lever i en demokrati, som det är idag så tvingas vi välja nya diktatorer vart fjärde år.
Allt som idag betecknas som privat, kommer suddas ut, först så kommer det offentligöras i samband med ett brott ( som i dagliga utredningar ) , sen kommer det lagstiftas in att få se datan i förebyggande syfte i anmodan för brott. Sen escalerar det bara .. små steg för att inte uppröra allt förmycke.
Faan vilken trevlig och positiv stämning du verkar vara i så här inför jul... :)
Men krävs det inte, som någon var inne på tidigare tror jag, att alla länder har en samstämmig syn på detta?
Gällande IT och kopiering av upphovsrättskyddat då är väl det ingen omöjlighet att det kommer dyka upp en helt företagsfinansierad myndighet för övervakning och monitorering och då med oändligt mycke mer resurser än de ynkliga vi har idag.
Tragiskt nog så gäller det ju inte bara internet heller.
Verkar finnas väldigt många som är för en mer eller mindre total kontroll av människor.
Faan vilken trevlig och positiv stämning du verkar vara i så här inför jul... :)
Men krävs det inte, som någon var inne på tidigare tror jag, att alla länder har en samstämmig syn på detta?
Länder som inte har gemensamma lagar kommer således inte få tillgång till nätet.
Kontroll av människor är ingen nyhet direkt, det har funnits i alla tider.
Nu på 2000 talet finns verkligen verktygen för att göra det på ett icke våldsamt sätt.
Vad har du för tidsperspektiv på dina profetior?
Nitrometan
2005-12-22, 13:04
It's happening already. De jobbar hårt i UK.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=506457&previousRenderType=6
1984 fast på 2000-talet.
Säg ett perspektiv på 30-50 år på total bevakning med chip på människor.
Total It övervakning ... 15 år kanske ? mindre ??
Får nog bli en domedagstråd på temat..
Säg ett perspektiv på 30-50 år på total bevakning med chip på människor.
Total It övervakning ... 15 år kanske ? mindre ??
Chipsen tror jag mindre på, men IT övervakningen låter troligare.
Men då har man i a f 15 år på sig att härja fritt för att sedan dra sig tillbaka med bytet och gotta sig åt härliga minnen.
Vi måste dock ha med Apophis i kalkylen.
Om inte sonden fungerar som den ska om 10-15 år så kan vi sluta oroa oss över detta.
Om den fungerar som den ska , lyckas putta på Apophis och få den att ändra kurs så kan vi nog räkna med att chip opereras in på ungarna.
Framtidsvisioner som George Orwell's 1984, Metropolis, Equilibrium och Matrix hägrar i fjärran...
Nitrometan
2005-12-22, 13:28
Just det, apfisen.
Vi pratade om den på förmiddagsfikan idag. Ändå tänkte jag inte på den nu. Snacka om teflonminne.
Just det, apfisen.
Vi pratade om den på förmiddagsfikan idag. Ändå tänkte jag inte på den nu. Snacka om teflonminne.
Titta Nitro är redan hjärntvättad ..
DOMEDAGEN ÄR HÄR NU !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Run for you lives ... WTFOMGSTEVELOL !!!
Nitrometan
2005-12-22, 13:46
The end is nigh...
OMG! ONETWOTHREEAREYOUREADYSTEVE!!!!!!
Vad kan man göra. Lika bra att lasta stången tungt och köpa ett par horboots...
Besserwisser
2005-12-22, 13:59
Det är dit samhället är på väg.
Och redan nu finns det sprindlar som söker över nätet efter nyckelord och mail scannas efter "bomb" , "terrorism" etc.
Hur effektivt kan det vara? Jag har svårt att se att riktiga terrorister kommunicerar med mail innehållandes liknande ord. Typ, "Hej, det är Kalle, terroristen du vet. Jag har precis tillverkat en bomb...
Hur effektivt kan det vara? Jag har svårt att se att riktiga terrorister kommunicerar med mail innehållandes liknande ord. Typ, "Hej, det är Kalle, terroristen du vet. Jag har precis tillverkat en bomb...
Skicka din förfrågan till FBI , de övervakar mail.
Nitrometan
2005-12-22, 14:16
Skicka din förfrågan till FBI , de övervakar mail.
Jag gjorde faktiskt några experiment med det när jag jobbade med "IT-säkerhet" för några år sen.
Tog fram en lista med ord som FBI/NSA kunde tänkas vara intresserade av och skickade mail till en adress i USA. Vi skickade massor med mail och tog tid på dem (räknade hops och sånt också). Med och utan de intressanta orden. Med orden i mailet tog det längre tid än utan.
Dumleman
2005-12-22, 14:41
Jag gjorde faktiskt några experiment med det när jag jobbade med "IT-säkerhet" för några år sen.
Tog fram en lista med ord som FBI/NSA kunde tänkas vara intresserade av och skickade mail till en adress i USA. Vi skickade massor med mail och tog tid på dem (räknade hops och sånt också). Med och utan de intressanta orden. Med orden i mailet tog det längre tid än utan.
De måste ju scanna igenom alla mail för att veta om det innehåller teh forbidden words så alla mail borde slöas ner :).
Hur gör dom med krypterade mail då? Terroristgrupperna måste väl vara smarta nog att använda 256-bitars RSA kryptering, så varför övervaka mailtrafiken?
Edit: Detsamma med den här jävla datalagringsfrågan, varje intelligent och kriminell människa kommer ju börja använda proxies nu, jag ska börja med det iallafall.
hahahaha
tänk va de ska prata gott om 'den gammla goooda tiden' då :D
känner mej rätt ensam här om att tycka att de är helt okej att vi kommer bli så kartlaggda i frammtiden :D tycker att har man inge att dölja, är kriminell eller whatever så spelar de ingen roll, känns snarare tryggt *popcorn* tror man vinner mer på det än man förlorar altså sammhället i stort :thumbup:
Nitrometan
2005-12-22, 14:57
De måste ju scanna igenom alla mail för att veta om det innehåller teh forbidden words så alla mail borde slöas ner :).
Nåja. Googla på echelon.
Vi gissade att skillnaden berodde på att alla mail snabbskannas och de gör en nogrannare analys på de som innehåller intressant info.
hahahaha
tänk va de ska prata gott om 'den gammla goooda tiden' då :D
känner mej rätt ensam här om att tycka att de är helt okej att vi kommer bli så kartlaggda i frammtiden :D tycker att har man inge att dölja, är kriminell eller whatever så spelar de ingen roll, känns snarare tryggt *popcorn* tror man vinner mer på det än man förlorar altså sammhället i stort :thumbup:
Aldrig tänkt på att folk inte tycker lika? Tänk dig att Sverige var en riktigt kommunisktisk stat och oliktänkande avrättades á la Stalin. Skulle det vara lika kul att bli övervakad då? Sen är det ohyggligt ingrepp i den personliga friheten, varje oliktänkande människa kommer bli registrerad, svartlistad och utstött.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.