Visa fullständig version : Photoshop hjälp
Hej har i uppdrag av förtaget jag jobbar på att ta fram produktblad på produkter vi säljer. För enkelhets skull kan vi säga att det är mjölk. Det jag har gjort nu är att jag har fotograferat mjölken mot svart bakgrund. Jag har klippt ut mjöken i photoshop så att jag bara har mjölken mot vit bakgrund på bilden. Det jag behöver göra nu är att jämna ut kanterna som blir lite ojämna efter objekter är beskurit. Jag skulle även vilja ha tips på något lämpligt program där jag sen klipper in bilden och skriver ungefär en a-4 sida om produkten. Antar att det finns bättre program än word till detta. Har ni någon nybörjar photoshop sida man kan kolla sådant på så är det bara att hojta till.
wintzell
2005-12-21, 14:50
Vad har produkten för färg?
I detta fallet är det en beige plastflaska. det kommer även att bli genomskinliga plastflaskor med blå, röd, grön, gul, vätska i.
Jag kanske gör fel som fotograferar med svart bakgrund.
Ta kort på flaskan med vit bakgrund om du vill ha vit bakgrund. Sen redigera i photoshop, spara mycket arbete.
Håller med prankie ta kort mot samma färg som du ska ha som bakgrund. Sen när du ska frilägga bilden, pröva dig fram med olika lassoverktyg. Magnetlassot brukar funka bra om det är enkla former. Skulle nog säga att du ska göra layouten i InDesign, då jag har fått uppfattningen att pagemaker är rätt buggigt.
Alexlindgren
2005-12-21, 16:07
jämna ut kan du göra med "ludd" i ps.
Har du vettiga kontraster så är det ju bara att använda lasso eller magic wand tools så slipper du skarpa kanter. Får du skarpa kanter när du klipper ut bilden så gör du något fel. Om du fortfarande har problem så går det ju alltid att använda select all > inverse > expand (nummer) och sen köra filter > blur (eller gaussian blur) och på det viset jämna ut kanterna.
För den andra fråga... använd adobe pagemaker när du är klar med bildredigeringen och vill arbeta med själva produktbladet.
hahavaffan
2005-12-21, 16:22
Jag brukar köra lasso eller magic wand först, om kontrasterna är okej. Sen efter det zoomar jag satan och använder rader-gummit-verktyget och klickar för hand bort skit som stör. Blir perfekt på det sättet. Det finns ju sånna jäkla script, filter med mera, men det funkar inte lika bra som om man gör det själv och lägger ner lite tid på det.
Lasso Tool är din vän, när du blir säker på handen blir det riktigt lätt.
Langster
2005-12-21, 17:52
Fota objektet mot vit bakgrund och frilägg med BANA! Att hålla på att frilägga med lasso och grejer är amatörnivå så det skriker om det.
Sen använder du t.ex inDesign som layoutprogram.
Fota objektet mot vit bakgrund och frilägg med BANA! Att hålla på att frilägga med lasso och grejer är amatörnivå så det skriker om det.
Paths är ju enbart bökigt om man inte har något intresse av att behålla resten av innehållet på samma lager.
Langster
2005-12-21, 18:16
Paths är ju enbart bökigt om man inte har något intresse av att behålla resten av innehållet på samma lager.
Ja eller om man vill använda bilden till något annat! T.ex ha en annan bakgrund. Dessutom blir resultatet det bästa. Använder man banor blir bilden FRILAGD inte bara att man tagit bort bakgrunden.
Langster
2005-12-21, 18:19
Sen så vill man väl ha skarpa kanter. Det ser inte roligt ut när kanterna är alldeles luddiga, ser B ut. Men det förutsätter ju att man fotat med skärpa.
Jag är ju amatör säkert 6år sedan jag satt i PS sist. Vad menas med bana. Och kan någon reda ut skillnaden mellan det "vanliga" photoshop och det som heter cs?
Jag är ju amatör säkert 6år sedan jag satt i PS sist. Vad menas med bana. Och kan någon reda ut skillnaden mellan det "vanliga" photoshop och det som heter cs?
Adobe döpte om sina produkter för några år sen. Så istället för en siffra efter heter det CS.
Sen så vill man väl ha skarpa kanter. Det ser inte roligt ut när kanterna är alldeles luddiga, ser B ut. Men det förutsätter ju att man fotat med skärpa.
Kanterna är inte för skarpa, beskärningen med magic wand. har bara inte blivit perfekt
Langster
2005-12-21, 22:42
Grejen är att du tycker att det ser skarpt ut på skärmen, men när det trycks kommer man att se pixlarna längs kanterna. Om det nu ska tryckas, ska ni bara köra ut det på nån slags skrivare så duger det säkert som det är.
Bana gör man med "pen tool" (kommer inte ihåg vad det heter i svenska versionen, har bara engelsk hemma). Det ser iaf ut som ett stift på en sån gammal tuschpenna på verktygsfältet. Det är kanske krångligt att använda innan man kommer på hur det funkar. Man arbetar genom att sätta ut vektorpunkter som det går banor mellan, dessa banor kan man kröka genom att dra ut riktlinjer från punkterna. Då får man knivskarpa beskärningar på objekten, oavsett hur mycket man drar upp bilden. Man ska även välja att spara banan och sen att den ska vara en urklippsbana i paletten för banor.
Skillnaden mellan CS och andra versioner är helt enkelt att CS är nyare. Finns även CS 2. De flesta behöver inte de nya funktionerna i de senare versionerna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.