Visa fullständig version : Protein/kolhydrat drink före träning. Hur bra är det egentligen?
Overload
2005-12-20, 18:29
Jag har kört med en före träningsdrink nu ett bra tag och det har ibland gett mig blodscokerfall och ibland illamående samt ett större hål i plånboken. Men jag inte säga att resultaten är bättre med före/efter träningsdrinken än med bara efterträningsdrinken.
Min fråga är alltså: hur stor roll spelar egentligen före-träningsdrinken när det gäller muskeluppbyggnad och styrka? Är det värt pengarna?
King Grub
2005-12-20, 18:38
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56073&page=2&pp=15&highlight=whey
Hur mycket vatten använder du i föredrinken?
Proteinsyntesen efter passet stimuleras mycket mer av proteinintag före passet än efter. Det handlar om hundratals procent större effekt.
userfriendly
2005-12-20, 18:38
jag tror inte att det märks så mycket.. alltså det kanske är en skillnad som syns om några år.. får oxå blodsockerfall av skiten... ska nog sluta med det faktiskt..
Cerberus
2005-12-20, 20:32
grymt! detta ska jag tänka på, fast jag brukar alltid ha ngt att äta innan passet.
Slartibartfast
2005-12-20, 20:52
Hur kort inpå passet ska man få i sig protein för att man ska kunna dra nytta av dessa fördelar? Jag tränar vanligen en timme efter att jag ätit. Är det för länge på förhand?
King Grub
2005-12-20, 20:59
Hur kort inpå passet ska man få i sig protein för att man ska kunna dra nytta av dessa fördelar? Jag tränar vanligen en timme efter att jag ätit. Är det för länge på förhand?
0-30 minuter, däromkring. I Tipton och Wolfes studie där man lyckades stimulera den hittills högsta uppmätta proteinsyntesen efter passet tillfördes aminosyrorna direkt före träning.
Slartibartfast
2005-12-20, 21:08
0-30 minuter, däromkring. I Tipton och Wolfes studie där man lyckades stimulera den hittills högsta uppmätta proteinsyntesen efter passet tillfördes aminosyrorna direkt före träning.
Ok, men om jag äter en timme innan jag tränar (ca 35 g protein), kan jag ta proteinet direkt före passet ändå? Oxideras inte det mesta då? Måste jag ta kolydrater till för att minska oxidationen, eller kan jag smälla i mig 25 g vasslepulver som sådant?
Är det vettigt att ta proteinet direkt före passet, träna, ta kolhydraterna efter passet, vänta en timme, äta mat, vänta en timme, ta en till vassledrink? (kanske inte optimalt med vasslet i ett så sent skede, men jag tar det som mellanmålsprotte också, för jag är snål)
King Grub
2005-12-20, 21:12
Ok, men om jag äter en timme innan jag tränar (ca 35 g protein), kan jag ta proteinet direkt före passet ändå? Oxideras inte det mesta då? Måste jag ta kolydrater till för att minska oxidationen, eller kan jag smälla i mig 25 g vasslepulver som sådant?
Är det vettigt att ta proteinet direkt före passet, träna, ta kolhydraterna efter passet, vänta en timme, äta mat, vänta en timme, ta en till vassledrink? (kanske inte optimalt med vasslet i ett så sent skede, men jag tar det som mellanmålsprotte också, för jag är snål)
Det är inte alla aminosyror som kan oxidera. Och det är bara dom essentiella som behövs i proteinsyntesen.
Varför inte kolhydrat före passet? Det ger bättre proteinbalans.
Direkt före: protein+kolhydrat.
Direkt efter: kolhydrat
1 h efter: protein + ev kolhydrat
2-3 h efter protein + ev kolhydrat
Exempel bara, men ett bra exempel.
Slartibartfast
2005-12-20, 21:20
Jag vill helt inte äta kolisar direkt innan passet. Dels för att jag inte vill äta fler kolisar än jag gör och dels för att jag inte orkar släpa med mig mat till gymet (vill ju inte ta maltodextrin heller) Hur mycket kolisar snackar vi egentligen?Vad menas med proteinbalans?
Det är inte alla aminosyror som kan oxidera. Och det är bara dom essentiella som behövs i proteinsyntesen.
Så det är fritt fram att bara ta proteinet? Borde det inte vara så då med t.ex. mellanmål också att man bara kan äta proteiner eftersom det ändå är de essentiella aminosyrorna man behöver och de inte kan oxideras? Är jag helt ute och cyklar?
King Grub
2005-12-20, 21:27
1. Proteinbalans är proteinsyntes - proteinnedbrytning. Är proteinsyntesen större än proteinnedbrytning är man i positiv proteinbalans. Kolhydratintag i samband med träning minskar proteinnedbrytningen och bidrar alltså till bättre proteinbalans.
2. Du kan äta bara protein i ett mål, ja. Det är inte bortkastat. Intag av enbart essentiella aminosyror utan något annat stimulerar proteinsyntesen. Men det är inte... optimalt. Proteinet blir mer "anabolt" tillsammans med kolhydrat och fett.
Slartibartfast
2005-12-20, 21:38
1. Proteinbalans är proteinsyntes - proteinnedbrytning. Är proteinsyntesen större än proteinnedbrytning är man i positiv proteinbalans. Kolhydratintag i samband med träning minskar proteinnedbrytningen och bidrar alltså till bättre proteinbalans.
Allrajt, då är jag med igen. :thumbup:
2. Du kan äta bara protein i ett mål, ja. Det är inte bortkastat. Intag av enbart essentiella aminosyror utan något annat stimulerar proteinsyntesen. Men det är inte... optimalt. Proteinet blir mer "anabolt" tillsammans med kolhydrat och fett.
Men det är bättre att ta det innan utan kolhydrater än att ta det efteråt med kolhydrater? För mig är det ingen skillnad, så om det är bättre att svepa protten innan så kan jag ju lika gärna börja göra det.
King Grub
2005-12-20, 21:39
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1171419&postcount=16
Slartibartfast
2005-12-20, 21:50
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1171419&postcount=16
Väldigt informativt! En hel del frådetecken har rätats ut. :thumbup:
Detta undrar jag fortfarande över dock:
Är det bättre att ta proteinet innan utan kolhydrater än att ta det efteråt med kolhydrater?
King Grub
2005-12-20, 21:51
Det är bättre att ta protein och kolhydrat före.
Protein före har större effekt än efter. Jag kan tyvärr inte skriva det på fler sätt än i inlägget jag nyss länkade till.
Slartibartfast
2005-12-20, 22:03
Det är bättre att ta protein och kolhydrat före.
Protein före har större effekt än efter. Jag kan inte skriva det på fler sätt än i inlägget jag nyss länkade till.
Ja det förstår jag, inga oklarheter där. :thumbup:
men, är protein utan kolhydrat före bättre än protein med kolydrat efter?
Är jag otydlig? Eller är det bara jag som inte får ihop det av det du skrivit? Ett ja eller nej duger fint. ;)
För tillfället tar jag protein och kolhydrat efter, och om det är så att det endast lönar sig att ta proteinet innan ifall man tar det med kolhydrat, så fortsätter jag som jag gör nu. Ingen orsak att krångla till det i så fall.
King Grub
2005-12-20, 22:07
Protein före är fortfarande bättre än protein efter. Jag kan inte ge bättre svar än så. Varför du inte skulle vilja ha kolhydrat före är en gåta. Det finns enbart fördelar med det, och maltodextrin är antagligen det bästa valet.
Slartibartfast
2005-12-20, 22:14
maltodextrin är antagligen det bästa valet.
Jasså-å-åå?? :confused: :confused:
Det var också en nyhet. Nå hur mycket malto snackar vi då? Om jag tar 70 g malto efter passet (full dos) hur mycket bör jag då ta före?
King Grub
2005-12-20, 22:23
I prestationsförbättrande syfte i konditionsgrenar har 50-60 gram använts med framgång.
"If carbohydrate is consumed immediately before exercise, that is, within 10 minutes of the start, about 50-60 grams of a glucose polymer in a 40-50 percent solution has been used effectively in studies. Carbohydrate intake immediately prior to prolonged endurance exercise tasks may help delay the development of fatigue and improve performance if the athlete is exercising at a level greater than 50 percent VO2max, such as 65-75 percent. The majority of the studies, including controlled laboratory investigations and field research involving different types of endurance athletes, support this view. At this level of exercise intensity the insulin response is suppressed; in addition the secretion of epinephrine is increased. These two hormonal responses interact to help maintain or elevate the blood glucose level and prevent the hypoglycemic response that typically may occur."
Nutrition for Health, Fitness & Sport, 2004 Edition, Williams
Här räcker det säkert med mindre mängd för god effekt; i Tipton och Wolfes studie användes t ex 35 gram kolhydrat.
Slartibartfast
2005-12-20, 22:25
Tack!
Då ska jag testa i morgon och se hur jag känner mig under passet.
Nu kör jag en gainer efter passet bara, men det hade altså varit bättre att lägga upp det såhär, King Grub?;
30g protein tillsammans med mjölk/vatten strax innan träning, sen direkt efter träningen så dricker jag dextropur+vatten, sen den vanliga maten jag brukar trycka i mig efter träningen.
King Grub
2005-12-20, 22:29
Skall jag svara med en annan formulering den här gången? :)
Du får exakt samma svar: kolhydrat+protein före, kolhydrat efter, protein 1 h senare. Det är vad jag tror och vet.
Tobias H
2005-12-20, 22:39
Kolhydrat sänker dramatiskt aminosyreupptaget i muskulaturen den kommande timmen, för att därefter lika dramatiskt öka aminosyreupptaget i muskulaturen ett par timmar.
Hej,
Betyder det att det inte är någon mening att ta hydrolyserat vassle/kasein tillsammans med kolhydrater?
Om kolhydraterna sänker aminosyreupptaget den kommande timmen och hydrolysatet "peakar" runt 20 minuter efter intaget borde väl vara bättre att använda ett vanligt koncentrat som börjar tas upp efter 45-60 minuter, lagom när aminosyreupptaget ökar igen?
King Grub
2005-12-20, 22:42
Hej,
Betyder det att det inte är någon mening att ta hydrolyserat vassle/kasein tillsammans med kolhydrater?
Om kolhydraterna sänker aminosyreupptaget den kommande timmen och hydrolysatet "peakar" runt 20 minuter efter intaget borde väl vara bättre att använda ett vanligt koncentrat som börjar tas upp efter 45-60 minuter, lagom när aminosyreupptaget ökar igen?
Hej själv!
Det är proteinintaget före träning som främst stimulerar proteinsyntesen vid tillfället du nämner.
Även ett vanligt koncentrat börjar tas upp omedelbart, inte efter en timme. Däremot pågår aminosyreutsöndringen under en längre tid än vid intag av hydrolysat.
ska man ha snabba eller långsamma kolisar innan gympasset?
Tobias H
2005-12-20, 22:48
Men om man inte tar kolhydrat efter träningen, sänks aminosyreupptaget lika mycket ändå?
Är det alltså bättre att ta kolhydrater + koncetrat än kolhydrater + hydrolysat innan passet?
King Grub
2005-12-20, 22:49
ska man ha snabba eller långsamma kolisar innan gympasset?
Snabba, antagligen.
King Grub
2005-12-20, 22:51
Men om man inte tar kolhydrat efter träningen, sänks aminosyreupptaget lika mycket ändå?
Nej, men då får du heller inte ökningen av aminosyreupptaget en timme senare som kolhydratintaget stimulerar.
Direkt efter träning är bästa tillfället för kolhydratintag; väntar man kan återhämtningen och glykogeninlagringens hastighet reduceras med 50%.
Och proteinsyntesen är inte förhöjd över vilonivåer förrän 60-90 minuter efter styrketräningspasset i vilket fall som helst.
vildängel
2005-12-20, 22:53
Väldigt intressant läsning :thumbup:
Har dock en dum fråga: Det proteinet man tar 1 timme efter träning, det ska vara kasein då eller? Det enda vasslet man tar är det före träningen?
King Grub
2005-12-20, 22:54
Väldigt intressant läsning :thumbup:
Har dock en dum fråga: Det proteinet man tar 1 timme efter träning, det ska vara kasein då eller? Det enda vasslet man tar är det före träningen?
Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise:
Kasein och vassle 1 h efter träning verkar stimulera proteinsyntesen lika bra. Det är oklart vilket som är att föredra, men vassle är knappast sämre, och dessutom billigare.
Tobias H
2005-12-20, 23:00
Påverkar det aminosyreupptaget negativt att ta lite protein tillsammans med kolhydraterna efter passet? Eller är det bara att man inte får någon större effekt av det?
Anledningen att jag undrar är att maltodextrinet lägger sig i botten som en stor klump i shakern om jag inte lägger i lite proteinpulver först när jag ska blanda.
Dessutom är det godare med lite smak på drinken. :)
King Grub
2005-12-20, 23:01
Så kan du säkert göra.
Tobias H
2005-12-20, 23:10
Är aminosyreupptaget förhöjt under själva träningspasset eller ökar det först en timme efter man slutat träna?
Tobias H
2005-12-20, 23:20
Jag menar nog egentligen proteinsyntesen, om den är förhöjd under passet.
Tobias H
2005-12-20, 23:34
Så man kan summera det så här (?):
Direkt efter: kolhydrat + ev protein
Så man kan summera det så här (?):
Direkt efter: kolhydrat + ev protein
Nästan.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1232166&postcount=8
Tobias H
2005-12-20, 23:46
Nästan.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1232166&postcount=8
Visst, man behöver inte ta något protein direkt efter passet men det skadar väl inte heller?
Visst, man behöver inte ta något protein direkt efter passet men det skadar väl inte heller?
Jag vet inte om vävnaden mättas av att ta protein även vid den tidpunkten, och om det skulle sänka stimuleringen av proteinsyntesen vid de påföljande tillfällena.
Protein direkt efter ger ju i alla fall ingen extra stimulering av proteinsyntesen, så det är ju "bortkastat" om inte annat.
pragmatist
2005-12-20, 23:57
Finns det någon forskning på protein + kolhydrat under passet? Det finns en del gurus som rekommenderar det. Själv är jag rätt såld på före och efter-konceptet, men känner mig tveksam till att ta det under själva träningen. Känns sunkigt på något sätt...
Tobias H
2005-12-20, 23:59
Men visst är det svårt att blanda maltodextrin i vatten utan att det klumpar sig? Eller har du något tips?
I värsta fall får man väl använda dextropur...
Men visst är det svårt att blanda maltodextrin i vatten utan att det klumpar sig? Eller har du något tips?
I värsta fall får man väl använda dextropur...
Jag har aldrig haft några problem med att blanda maltodextrin. Det är extremt lättlösligt i vätska imo.
Slartibartfast
2005-12-21, 01:44
Sen ska man ju sörpla i sig malton under en längre tid också för att man ska kunna ta upp det.
King Grub
2005-12-21, 06:37
Finns det någon forskning på protein + kolhydrat under passet? Det finns en del gurus som rekommenderar det. Själv är jag rätt såld på före och efter-konceptet, men känner mig tveksam till att ta det under själva träningen. Känns sunkigt på något sätt...
Under extremt hård konditionsträning finns det.
"We conclude that, even during 6 h of exhaustive exercise in trained athletes using carbohydrate supplements, net protein oxidation does not increase compared with the resting state and/or postexercise recovery. Combined ingestion of protein and carbohydrate improves net protein balance at rest as well as during exercise and postexercise recovery."
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Oct;287(4):E712-20.
Under pågående styrketräning är det mer preliminära studier, men Ivy och Portman (2004) skriver:
"Carbohydrate supplementation during resistance exercise... limits suppression of the immune systsem and reduces muscle tissue damage. The ideal carbohydrates to use are... glucose and maltodextrin.
Consuming protein during your workout will limit muscle protein degradation. Protein will also work synergistically with carbohydrate to increase blood insulin levels beyond those produced by carbohydrates alone... The protein of choice is whey...
The ratio of carbohydrate to protein should be approximately 4 grams of carbohydate to 1 gram of protein.
Nutrient supplementation immediately before exercise and continuing every 15 to 20 minuter during exercise will not only improve your workout but also lay the groundwork for a faster recovery. Water will replenish fluid, but a carbohydrate drink or, even better, a carbohydrate/protein drink will deliver additional benefits."
Ivy J, Portman R (2004) Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition. North Bergen, NJ: Basic Health Publications
Bredband
2005-12-23, 01:33
Spelar proteinets snabbhet någon roll? Läste för ett tag sedan att Rapid Hydro Blend var lika snabbt som Malto ungefär, men har också ett svagt minne av att proteinsnabbhet inte var så himla viktigt när allt kom omkring.
Vad pekar de senaste rönen på?
King Grub
2005-12-23, 06:31
Svarat i post # 29 i tråden.
robert86
2005-12-23, 10:59
Är det någon som har en positiv erfarenhet av proteindrink innan passet? ;) Hittills verkar alla som testat bara tycka det var negativt, blodsockerfall, illamående och inga resultat etc.
Förövrigt, mina tränings pass tar minst 1 timme så att bli helt matt efter 30-40 min är nog ingen höjdare. Vad sägs om att ta drinken efter halva passet? Exempel: Jag tränar först i 40 min. Sen tar jag drinken och tränar ytterliggare 30 min. Är det ett bra sätt?
Ryska_raketen
2005-12-23, 11:00
Förövrigt, mina tränings pass tar minst 1 timme så att bli helt matt efter 30-40 min är nog ingen höjdare. Vad sägs om att ta drinken efter halva passet? Exempel: Jag tränar först i 40 min. Sen tar jag drinken och tränar ytterliggare 30 min. Är det ett bra sätt?
Så kör jag och det funkar kanon för min del :thumbup:
King Grub
2005-12-23, 11:04
Är det någon som har en positiv erfarenhet av proteindrink innan passet? ;) Hittills verkar alla som testat bara tycka det var negativt, blodsockerfall, illamående och inga resultat etc.
Jag har i princip enbart hört tvärtom, dvs positiva erfarenheter, från alla som provat.
Dom som visar ovanstående "symptom" brukar göra ett (eller två) av två fel:
1. För lite vatten
2. För lång tid mellan kolhydratintag och ansträngning
robert86
2005-12-23, 11:53
Jag har i princip enbart hört tvärtom, dvs positiva erfarenheter, från alla som provat.
1. För lite vatten
Okej, men eftersom mina pass är längre än 1 timme, kan det då vara bättre att ta proteindrinken efter halva eller blir det sämre effekt då?
Slartibartfast
2005-12-23, 12:27
Nu har jag kört drink före två pass och jag vet inte vad jag ska tro. Idag blev jag så slut att jag måste lägga mig ner efter passet för att jag inte skulle spy. Dessutom tog passet tio minuter längre än vanligt.
Tog drinken direkt innan jag började träna med en dryg halvliter vatten.
robert86
2005-12-23, 16:46
Nu har jag kört drink före två pass och jag vet inte vad jag ska tro. Idag blev jag så slut att jag måste lägga mig ner efter passet för att jag inte skulle spy. Dessutom tog passet tio minuter längre än vanligt.
Tog drinken direkt innan jag började träna med en dryg halvliter vatten.
Hehe, ännu en som får negativa utslag. Vad säger du nu då grub? ;)
King Grub
2005-12-23, 16:54
Vadå, skall jag försvara mig för någons illamående, eller vad menar du?
Det verkar ju hursomhelst vara något som Slarti drabbats av tidigare:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58712
Och vad menar du med "inga resultat" som du skriver tidigare? Skulle näringsintag före träning göra att resultaten uteblir? Vilka har rapporterat det?
robert86
2005-12-23, 17:57
Vadå, skall jag försvara mig för någons illamående, eller vad menar du?
Det verkar ju hursomhelst vara något som Slarti drabbats av tidigare:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58712
Och vad menar du med "inga resultat" som du skriver tidigare? Skulle näringsintag före träning göra att resultaten uteblir? Vilka har rapporterat det?
nej nej, inte alls. Men det verkar hittills som alla som testat och skrivit i tråden har tyckt det varit sämre att ta proteindrinken före istället för efter..... Även om vetenskapen säger annorluna :)
nej nej, inte alls. Men det verkar hittills som alla som testat och skrivit i tråden har tyckt det varit sämre att ta proteindrinken före istället för efter..... Även om vetenskapen säger annorluna :)
Ja, nu kanske inte alla som har testat har skrivit i tråden.
För mig funkar det utmärkt. Känner flera som det funkar utmärkt för. Ha! Vi vann. ;)
robert86
2005-12-23, 18:07
Ja, nu kanske inte alla som har testat har skrivit i tråden.
För mig funkar det utmärkt. Känner flera som det funkar utmärkt för. Ha! Vi vann. ;)
Hur långt pass kör du(ni) då?
förresten, är det du på bilden? :D
Hur långt pass kör du(ni) då?
förresten, är det du på bilden? :D
1-1,5 timme brukar det vanligtvis ligga på.
Det är Sergio Oliva på bilden. :)
Jag kör också på "protein före - kolhydrat efter"-principen och det funkar strålande för mig. Endast positiva resultat hittills. :thumbup:
Illamåendet kommer efter jag satt i mig malton, men detta gäller vid alla tidpunkter och är inget specifikt för metoden ifråga. ;)
Metoden funkar! Jag är min referens! ;)
Overload
2005-12-31, 13:51
1. För lite vatten
Kan stämma. Ibland får jag blodsockerfall och illamående och ibland inte. Ett tips är att inte ta för mycket kolhydrater. Då behöver man inte lika mycket vatten. Jag kör en före-träningsdrink före alla pass UTOM ben.
Bondlurk
2006-01-29, 19:20
Glöm bort att jag skrev, det var inget. Ursäkta.
Men hur stora är er gainers portioner?
Ola Wallengren
2006-01-29, 20:19
Jag har tagit en proteindrink före passet i ca 15år med ett mellanmål eller till pasta eller liknande, det har varit rutin och inget jag tänkt på. Gainer som måltid före träningen har aldrig funkat så värst, presterar alltid sämre under passet då, men jag har nog inte tagit den på rätt sätt de gånger det hänt.
Skillnad har jag däremot märkt när jag varit mer noga med återhämtningsdrinken efter passet.
Det är alltid kombinationen av energi/kolhydrater/kreatin som gör att ökningarna kommer snabbt. Jag har ökat 10kg muskler på mindre än ett år på både högt och lågt proteinintag men aldrig utan mycket energi.
Menar du att en proteindrink innan träning för dig inte har gett dig så stor positiv effekt?
Ola Wallengren
2006-01-29, 20:57
Menar du att en proteindrink innan träning för dig inte har gett dig så stor positiv effekt?
Kan inte säga det eftersom jag tagit en proteindrink före träning i nästan alla år jag tränat, har inget att jämför med. Under dessa år har jag väl ökat ett eller annat kilo muskler och det kanske har spelat en lite roll, vad vet jag.
King Grub
2006-01-29, 20:58
Det är svårt att peka ut enskilda faktorers påverkan. :) Det är mycket därför man har nytta av studier som dom Tipton och Wolfe utför, med direkta jämförande mätningar på proteinsyntesen. :)
Kan inte säga det eftersom jag tagit en proteindrink före träning i nästan alla år jag tränat, har inget att jämför med. Under dessa år har jag väl ökat ett eller annat kilo muskler och det kanske har spelat en lite roll, vad vet jag.
var kanske en lite dum fråga med tanke på dina erfarenheter hehe, men du har inte märkt någon negativ effekt iaf? :)
Det är svårt att peka ut enskilda faktorers påverkan. :) Det är mycket därför man har nytta av studier som dom Tipton och Wolfe utför, med direkta jämförande mätningar på proteinsyntesen. :)
hihi de har du så rätt i :) har du någon sådan undersökning att visa för mig? :)
King Grub
2006-01-29, 21:27
Den dagen man får negativ effekt av kolhydrat- och proteinintag är dagen det är något rejält fel. ;) Om man inte reagerar med illamående och inte kan prestera eller t o m kräks, som vissa sällsynta men känsliga individer kan göra.
King Grub
2006-01-29, 21:27
hihi de har du så rätt i :) har du någon sådan undersökning att visa för mig? :)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=11440894
Den dagen man får negativ effekt av kolhydrat- och proteinintag är dagen det är något rejält fel. ;) Om man inte reagerar med illamående och inte kan prestera eller t o m kräks, som vissa sällsynta men känsliga individer kan göra.
Haha! de har du alldeles rätt i! ;) de sällsynta individerna lär ju isåfall vara anorexia-fall :)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=11440894
Okej hehe, jag är blivande byggarbetare och inte engelsman, fast ska försöka få ihop engelskan iaf så jag förstår :laugh: :)
väldigt intressant läsning King Grub.
Skall testats imorrn, så får vi se om jag mår bra :P
Du har inga siffror på hur mycket proteinsyntesen ökar om man tar drinken före passet?!
Det verkar vara en del oklarheter när det gäller för-träningsdrinken och det kan mycket väl ta sig uttryck i illamående.
Med före avses inte, som man lätt kan tro, innan passet utan snarare under passet.
Du värmer upp som du brukar och när stången börja bågna och du är uppe på dina arbetsvikter så börjar du sippa i dig av blandningen. I takt med att passet fortgår kan du späda drinken så att vätskemängden ökar och när passet lider mot drygt halvvägs eller mot slutet så sväljer du det sista. Medans du stretchar så blandar du en ny drink och dricker den under tiden fram till att du knyter på dig skorna efter duschen.
Med detta system får du svårligen magbesvär och heller ingen insulinyrsel samtidigt som blodbanorna har ett rikt och jämt tillflöde av anabola näringsämnen.
Lizard
Hur mkt maltodextrin ska man ta ungefär efter träningen om man kör efter före/efter tillskotts konceptet? :)
King Grub
2006-01-30, 07:31
Det får avgöras av vilken sorts träning man bedrivit, intensitet på träningen, varaktighet på träningen, mål med träningen, mål med återhämtningsmålet, kommande intag, osv. 0.8 g per kilo är en "normal" mängd, men det kan modifieras kraftigt både upp och ned efter behov. Från 0 - 1.5 g / kilo. Det är inget negativt med kolhydrater efter träning.
Slartibartfast
2006-01-30, 10:44
Så om man då tar 70 g malto efter passet, när ska man då börja sörpla i sig drinken om passet är en timme långt?
Det får avgöras av vilken sorts träning man bedrivit, intensitet på träningen, varaktighet på träningen, mål med träningen, mål med återhämtningsmålet, kommande intag, osv. 0.8 g per kilo är en "normal" mängd, men det kan modifieras kraftigt både upp och ned efter behov. Från 0 - 1.5 g / kilo. Det är inget negativt med kolhydrater efter träning.
Okej då förstår jag :) Jag ska prova någon månad så får vi se vad som händer :) Föresten, ska jag dricka protein drinken innan jag börjat träna eller under jag håller på och tränar? Jag såg att någon i denna tråden sa att man skulle dricka den medans man tränade, vad är egentligen optimalast?
King Grub
2006-01-30, 14:50
Det spelar ingen roll med proteinet om du dricker det före eller under uppvärmningen, bara du har aminosyrorna tillgängliga. Plötsliga tillflöden av aminosyror stimulerar proteinsyntesen bäst.
Lizard pratade säkert om blodsocker- och blodtrycksfall av kolhydrat, och där kan det som han sade vara lämpligt att vara aktiv under intaget, om man är känslig. Långt ifrån alla är det, och även om man drabbas av blodsockerfall, påverkar det inte den fysiska prestationsförmågan negativt hos 9 av 10.
Aha okej, då är jag med på banan igen :) tror du att finns risk för att man får sådana där biverkningar som vissa får av föredrinken eller ska de inte göra någon skillnad om jag inte får de efter träningen?
Maltodextrin är de jäst på något sätt och smakar illa?
Don_Kocke
2006-01-30, 17:31
Är det bra att dricka oboy efter träningspasset istället för proteindrinken?..med tanke på att oboy är snabba kolhydrater..även kolhydraterna från mjölk har jag för mig är ganska snabba
tror du att finns risk för att man får sådana där biverkningar som vissa får av föredrinken eller ska de inte göra någon skillnad om jag inte får de efter träningen?
Det där va en smula obegripligt..
King Grub
2006-01-30, 17:36
Är det bra att dricka oboy efter träningspasset istället för proteindrinken?..
50% fruktos och inte alls bra efter styrketräning.
med tanke på att oboy är snabba kolhydrater..även kolhydraterna från mjölk har jag för mig är ganska snabba
Laktos och galaktos är så långsamma dom kan bli.
Skillnad har jag däremot märkt när jag varit mer noga med återhämtningsdrinken efter passet.
Det är alltid kombinationen av energi/kolhydrater/kreatin som gör att ökningarna kommer snabbt. Jag har ökat 10kg muskler på mindre än ett år på både högt och lågt proteinintag men aldrig utan mycket energi.
UTVECKLA GÄRNA!!! :eek:
King Grub
2006-01-30, 20:07
Täcker man sitt energibehov med en blandad och naturlig kost täcker man oftast sitt proteinbehov samtidigt, både för att leva och för att bygga muskler. Svårare är det nog inte.
50% fruktos och inte alls bra efter styrketräning.
Men fruktos i övrigt är väl OK som kolhydratskälla, t.ex. som mellanmål (sitter och mumsar på en fruktsallad f.n. *popcorn* )
King Grub
2006-01-30, 20:13
Men fruktos i övrigt är väl OK som kolhydratskälla
Fruktos är sämst söder om soptippen.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60831
En normal mängd frukt och framförallt grönsaker är däremot nyttigt.
*grr27*
Nä, men jag hade läst den tråden, men jag mena just att det är ju fortfarande energi så om det går lite för långt mellan två måltider kommer väl fruktoset i levern till nytta eller är det fel där med?
Det där va en smula obegripligt..
Jag tänkte på vad jag skulle skriva, och skrev bara hälften omedvetet typ haha :)
Finns de några lite mer kända märken som tillverkar maltodextrin som man kan beställa från, eller är de bara kolozzeum som har? *flex* Även fast de just nu verkar vara slut sålt hos kolozzeum..
Hur bör man köra Twinlabs Gainer ? ska man ta den endast EFTER passet ?
Ska beställa Star Nutrition Whey 80 och Milk90 (kasein)....
Hur bör jag planera mina tillskott ?
Vad jag har fattat så ska man ta Whey 80 innan passet och efter träning Gainer, sedan på kvällen så tar man Milk90
Har jag fått till det rätt ?
Jag antar att jag är en av dem som är känsliga för blodsockerfall. Det som fungerar bäst för mig är att ta vassle ca 30 min innan passet och sedan sippa på en svag kolhydratsdrink en bit in på passet. Efter passet fyller jag på med mer kolhydrat sedan vassle när jag kommer hem efter ca en timme.
Calleman
2006-06-05, 09:10
Skall jag svara med en annan formulering den här gången? :)
Du får exakt samma svar: kolhydrat+protein före, kolhydrat efter, protein 1 h senare. Det är vad jag tror och vet.
Vad är det för negativt med att köra kolhydrat och protein direkt efter träningen också?
King Grub
2006-06-05, 09:12
Inga.
Läs om tråden och trådarna som det länkas till. Det har diskuterats dussintals gånger.
Calleman
2006-06-05, 09:28
Inga.
Läs om tråden och trådarna som det länkas till. Det har diskuterats dussintals gånger.
Ja, jag qoutade dig lite för tidigt märkte jag. Nu har läst igenom allt. Tack för dina svar *kissass*
Jag tar för tillfället vassle + maltodextrin innan träning och en banan efter träning. Är det en bra kompromiss för en som deffar att ta en banan efter träning istället för maltodextrin, eller blir det en dålig effekt?
King Grub
2006-06-05, 13:31
Tillför du mer protein och kolhydrat inom rimlig tid är det säkert ingen fara.
Lasse Kongo
2006-06-06, 06:44
Shit vad ni försöker krångla till saker, kan inte vara bra alltså...
Käka en måltid ett par timmar innan passet, dra en prottedrink ngn timma/halvtimma innan passet, fyll på med en rejält drink efter passet kolisar/protte sen en rejäl måltid efter det.
Ska man dricka protein innan traningen ska det helst vara nagot som snabbt plockas upp av kroppen, protein hydrolysate + maltodextrin.
Maltodextrin och hydrolysate plockas upp ungafar lika snabbt av kroppen, men vanlig protein kan ta ungefar 2 timmar innan maximal effekt uppnatt.
Genom att dricka protein innan, under och efter traningen kan man nastan helt forhindra protein nedbrytningen som annars kan paga i upp till 24 timmar efter avslutad traning.
Tyvarr ar hydrolysate dyrt som *** och smakar ****.*spy*
LarsK: Det hydrolysat jag har smakat är lite beskare än vanligt pulver men tillsammans med maltodextrin är det inga problem att få i sig det, blandar man i lite druvsocker/oboy så är smakskillnaden ännu mindre.
Testo nivåerna då?
King Grub
2006-06-08, 08:08
[/b]
Testo nivåerna då?
Vad syftar du på? Är lägre testosteronnivåer pga upptag i anabola receptorer dåligt?
Ingen aning bara frågade :)
Scratch89
2006-06-08, 12:00
Till Grub:
Det kanske har varit uppe förut, men hur stor skillnad på proteinsyntesen kan det egentligen vara i procent?
Om man äter en måltid 2 timmar innan, protein direkt innan och sen en gainer efteråt, för att sedan följa upp med middag kanske 1-2 timmar efter passet. Det kan väl inte vara så stor skillnad? Folk växte väl förr i tiden innan de optimerade maten, och du tränar väl innan frukost?
Jag tycker det känns så dumt att hålla på med massa pulver, när mat är mycket godare.
King Grub
2006-06-08, 12:12
Det kan väl inte vara så stor skillnad?
Jämfört med vad?
Och nej, jag har inga procentsiffror att presentera. Det har aldrig gjorts några studier på vanlig mat kring träning.
Scratch89
2006-06-08, 12:20
Jämfört med vad?
Jämfört med att äta "optimalt" runt träningen, dvs protein+kolhydrat innan, (ev hela tiden under passet), kolhydrat efter, protein+kolhydrater en timma efter osv osv.
Du kanske inte har några siffror i procent, men vad tror du själv? Känns ju som om man borde ha lite distans till träningen.
Funkar 250g kvarg ~40minuter innan träning? :)
King Grub
2012-04-29, 15:27
Definiera "funkar".
Definiera "funkar".
Har det någon betydelse för hur väl man kan prestera under gympasset? :)
Eddie Vedder
2012-04-29, 16:13
Har det någon betydelse för hur väl man kan prestera under gympasset? :)
Testa och se. Det är knappast en sån där grej som är allmän.
Popliteus
2012-04-29, 18:16
Direkt efter: kolhydrat
Exempel bara, men ett bra exempel.
Gäller detta fortfarande?
King Grub
2012-04-29, 18:17
Kanske, men det är efterintaget det finns säker evidens för.
Popliteus
2012-04-29, 18:20
Att proteinintag 1h efter passet är överlägset direkt efter passet?
Brukar det inte rekommenderas protein direkt efter träning?
krubkungen
2012-04-29, 18:31
Brukar det inte rekommenderas protein direkt efter träning?
jo.
förövrigt: Bra bump wcanka.
För att kanske skriva något som någon uppskattar.
Jag testade att köra med 10-15g malto i min föredrink under en deff. Efter det så kan jag säga att jag inte kör utan det. Rekommenderas!
Erik_Hellström
2012-04-29, 21:33
För att kanske skriva något som någon uppskattar.
Jag testade att köra med 10-15g malto i min föredrink under en deff. Efter det så kan jag säga att jag inte kör utan det. Rekommenderas!
Agreed.
Kör själv, och har gjort sedan en stor diet för 3år sedan, med 10-20g malto ihop med EAA direkt innan träning. Även om inte mängden är stor så tycker då jag mig känna en extra kick under träningen, speciellt vid underskott, men av bekvämlighetsskäl så blir det alltid dessa 10-20g i före-drinken.
Agreed.
Kör själv, och har gjort sedan en stor diet för 3år sedan, med 10-20g malto ihop med EAA direkt innan träning. Även om inte mängden är stor så tycker då jag mig känna en extra kick under träningen, speciellt vid underskott, men av bekvämlighetsskäl så blir det alltid dessa 10-20g i före-drinken.
Kör du 10-20g malto efteråt?
Surgency
2012-04-29, 22:23
Kanske, men det är efterintaget det finns säker evidens för.
Varför kan man anse att det som nämns i inlägg #2 och #6 i denna tråden inte har säker evidens?
Erik_Hellström
2012-04-29, 22:59
Kör du 10-20g malto efteråt?
10-30g efteråt beroende på hur kosten i övrigt ser ut under dagen.
10-20g före i princip varje pass.
Fredrik_S
2012-04-29, 23:02
Jag har senaste månaden om inte ännu längre kört
30 gram malto och
20 gram vassle
innan och efter och jag kan säga att passen går otroligt bra och då tränar jag två pass om dagen sju dagar i veckan och det är extremt ovanligt att jag har ett tråkigt/energilöst pass. Troligen främst pga av maltodextrinet!!
Eddie Vedder
2012-04-29, 23:23
Varför kan man anse att det som nämns i inlägg #2 och #6 i denna tråden inte har säker evidens?
Det finns dels fler studier med intag efter och sedan har upprepningar av liknande metodik inte visat samma sak.
ps3fanswe
2012-04-30, 07:53
nu blir jag förvirrad.
vilket är bäst, att drika sin proteindrink direkt efter passet, eller vänta 1 timme`?
nisse1976
2012-04-30, 07:55
nu blir jag förvirrad.
vilket är bäst, att drika sin proteindrink direkt efter passet, eller vänta 1 timme`?
Direkt, även om skillnaden troligtvis är extremt marginell
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.