handdator

Visa fullständig version : Förtjänar han det ?

Ryska_raketen
2005-12-20, 12:07
http://www.expressen.se/index.jsp?a=491549

nå ?

Ja tycker JA!

Yankeee
2005-12-20, 12:08
Som man bäddar får man ligga.

Ryska_raketen
2005-12-20, 12:09

synnerligen.

tigerofsweden
Rent spontant får det bli ett JA, hoppas han inte kan sitta på ett bra tag.

Überbiffen
:D :thumbup:

tinus
2005-12-20, 12:10
Så det kan gå..Kan inte påstå att jag tycker det minsta synd om honom!

Grahn
2005-12-20, 12:10
Är han nu skyldig måste man säga att det verkar som om han fick igen det i slutändan, bokstavligen talat.

Juliette
2005-12-20, 12:12
japp!

Bättre straff än kemisk kastrering?

Niclaaas
2005-12-20, 12:12
Är han nu skyldig måste man säga att det verkar som om han fick igen det i slutändan, bokstavligen talat.

:laugh:

tycker inte synd om honom, så mycket kan jag säga.

Jakelol
2005-12-20, 12:18

Word!
Synd att han inte blev misshandlad också då för det blev väll tjejerna?

Sheogorath
2005-12-20, 12:21

:bow: :laugh: :bow: :laugh: :bow:

Grahn
2005-12-20, 12:22
Word!
Synd att han inte blev misshandlad också då för det blev väll tjejerna?

Vi får väl hoppas att han inte gav upp oskulden helt frivilligt.

Jay-Z
2005-12-20, 12:24
Japp, hoppas han gick sönder.

Garnax
2005-12-20, 12:29
Våldtäckt är alltid fel...

Men inte tycker jag synd om honom...

sissa
2005-12-20, 12:29
nej säger jag.

våldtäkt är aldrig rätt.

clash
2005-12-20, 12:31
HAHAHA its a jungle out there =)

mini_Arnold
2005-12-20, 12:33
Nej!! Vi måste vara snälla mot brottslingarna. I sverige och i resten av världen.
Vi måste krama om dom o säga att vi gillar dom för det dom är.
Inget mer våld bara kärlek.
BUUUUUUUUUUUULLshit!

Med andra ord, ja han förtjänade det.

Pingu
2005-12-20, 12:33
Håller med Sissa, våldtäkt är alltid fel

Grahn
2005-12-20, 12:35
Håller med Sissa, våldtäkt är alltid fel

Det är det, men det finns väl en viss poetisk rättvisa i att en våltäktsman råkar bli våldtagen.

Ironbabe
2005-12-20, 12:35
Nu kanske han blev "botad" iaf och inte gör om det!

Juliette
2005-12-20, 12:36
Det kanske inte var våldtäkt? Han kanske var med på det från början, och sen ångrade han sig? Sånt händer har jag hört. :D

Power
2005-12-20, 12:38
Kan inte säga att det var det ultimata straffet, men jag tror att det tar ett tag innan han ens tänker på att våldföra sig på en kvinna igen!

tinus
2005-12-20, 12:38
Det kanske inte var våldtäkt? Han kanske var med på det från början, och sen ångrade han sig? Sånt händer har jag hört. :D

Eller så klädde han sig utmanande,eller var berusad. Så han får skylla sig själv *rolleyes* Sånt händer också har jag hört...

Herkulez
2005-12-20, 12:41
:laugh:

ja det var rätt åt han......

Garnax
2005-12-20, 12:41
Så väldtäckter är alltså rätt om den som blir våldtagen är "fel" eller kanske snarare "rätt" person.

Precis som mord är fel, även att mörda en mördare är mord...

Men man behöver inte tycka synd om dom för det...

Grahn
2005-12-20, 12:43
Så väldtäckter är alltså rätt om den som blir våldtagen är "fel" eller kanske snarare "rätt" person.

Precis som mord är fel, även att mörda en mördare är mord...

Men man behöver inte tycka synd om dom för det...

Det är inte rätt om det är staten som organiserar det som bestraffning nej, det sorterar under poetisk rättvisa som sagt.

Metal_boy_
2005-12-20, 12:44
Sjukt ju, men jag har dubbelmoral här måsste jag säga. Jag tycker att gärningen är väldigt fel, men jag kan tänka mig att han fick smaka sin egna medicin när skinkorna sprack som Satsumasklyftor..

Dumleman
2005-12-20, 12:46
Han lär inte ha blivit botad. Nu kan jag inte ange någon källa men många våldtäktsmän har själva blivit utnyttjade under sin barndom.

sissa
2005-12-20, 12:49
Det är det, men det finns väl en viss poetisk rättvisa i att en våltäktsman råkar bli våldtagen.

absolut. men vad är rättvisa egentligen?
finns det rättvisa? öga-för-öga, tand-för-tand är ju etremt tydlig och lättbegriplig åtminstone, och det kan väl kännas bra. inget invecklat och tråkigt snack om eventuell vård, rehabilitering, fängelse osv osv

förenklingar är väl skönt ibland.

Grahn
2005-12-20, 12:50
absolut. men vad är rättvisa egentligen?
finns det rättvisa? öga-för-öga, tand-för-tand är ju etremt tydlig och lättbegriplig åtminstone, och det kan väl kännas bra. inget invecklat och tråkigt snack om eventuell vård, rehabilitering, fängelse osv osv

förenklingar är väl skönt ibland.

Ja inte skulle det funka som utdömt straff inte.

Kwon
2005-12-20, 12:50
Tror inte han blev en bättre människa av det där iaf.

Frågan är ju hur bra människa han var innan.

Men tänk er själva, ni som anser er vara någorlunda normala iaf, hur tror ni att ni mår efter att ha varit med om en liknande händelse (förutom jäkligt ont i skitan, jag menar psykiskt).

skaparn
2005-12-20, 12:52
Det finns en sorts poetisk rättvisa som redan är nämnt. Men Expressen är i dagsläget inte Sveriges mest trovärdiga källa, så det förvånar mig inte ett dugg om det inte är sant.

skaparn
2005-12-20, 12:54

Men tänk er själva, ni som anser er vara någorlunda normala iaf, hur tror ni att ni mår efter att ha varit med om en liknande händelse (förutom jäkligt ont i skitan, jag menar psykiskt).

Satan i gatan Kwon! Du ger dig inte så ofta in i diskussioner om moral, brott&straff osv, men när det händer gör du det bra. Kvalitet framför kvantitet.

Pingu
2005-12-20, 12:55

Har jobbat med barn som varit utsatta för sexuella övergrepp och jag kan såga så att det är ganske förkrossande. Oftast så mår killarna mycket sämmre än tjejer då dom har blivit utsatta (ligger kvar detta att man som kille ska kunna försvara sig bla).

Som Dumleman skrev så har många sexualförbrytare blivit utsatta själva för det

Kwon
2005-12-20, 12:55
Satan i gatan Kwon! Du ger dig inte så ofta in i diskussioner om moral, brott&straff osv, men när det händer gör du det bra. Kvalitet framför kvantitet.

Haha tack. :laugh:

Dissector
2005-12-20, 12:56
Jovars, kan inte säga att jag skulle förhindrat det om det kommit till min kännedom aktuell tid. Kan allt vara nyttigt för vissa att få smaka på sin egen medicin ibland

Grahn
2005-12-20, 12:59
Frågan var väl iofs om han förtjänade det inte om det gjorde honom till en bättre människa, vilket jag med har svårt att tänka mig.

sissa
2005-12-20, 13:00
om man vänder på det; om jag har blivit utsatt för sexuella övergrepp, våldtäkt, har jag då rätt att förgripa mig någon annan?

precis som att den som förgript sig på någon förtjänar samma sak tillbaka så borde ju den som har blivit utsatt ha rätt att göra samma sak tillbaka?

sissa
2005-12-20, 13:02
Det är inte rätt om det är staten som organiserar det som bestraffning nej, det sorterar under poetisk rättvisa som sagt.

men varför skulle det vara rätt om en enskild individ gör det?
varför är det ingen "poetiskt rättvisa" längre om det är staten som urfärdat straffet?

Grahn
2005-12-20, 13:03
men varför skulle det vara rätt om en enskild individ gör det?
varför är det ingen "poetiskt rättvisa" längre om det är staten som urfärdat straffet?

Därför att poetisk rättvisa inte kan utdömas utan det är ngt som händer.

Grahn
2005-12-20, 13:03
om man vänder på det; om jag har blivit utsatt för sexuella övergrepp, våldtäkt, har jag då rätt att förgripa mig någon annan?

nej varför skulle du ha det?

precis som att den som förgript sig på någon förtjänar samma sak tillbaka så borde ju den som har blivit utsatt ha rätt att göra samma sak tillbaka?

Why?

Ryska_raketen
2005-12-20, 13:05
Äsch. Bättre människa blir han förhoppningsvis under sin tid i r.psyket. Nu fick han just vad han förtjänade!

Gabriel_
2005-12-20, 13:06
nej ingen förtjänar att bli våldtagen.

sissa
2005-12-20, 13:08
till grahn

poetiskt rättvisa?

som jag skrev; om man tycker att jag förtjänar en våldtäkt därför att jag själv har förgripit mig på någon, så kan man tänka sig att om jag istället hade blivit utsatt så hade jag haft rätt att göra samma sak.

så tänkte jag.

egge
2005-12-20, 13:09
Efter att ha läst hur brutalt han och hans kompisgäng våltog flickan så kan jag bara säga: Haha rätt åt honom!
"What goes around, comes around"

hahavaffan
2005-12-20, 13:10
Japp, hoppas han gick sönder.
Haha! :laugh:

Jag hade gärna sett att alla som våldtar tjejer, själva blir våldtagna och misshandlade av ett gäng STORA jamaikaner. Gillar man att få den i brunögat, så räcker det med misshandel och kastrering.

Fatalist
2005-12-20, 13:12
Jag tycker 0% synd om honom. Inget medlidande, whatsoever.

Efter att ha läst hur brutalt han och hans kompisgäng våltog flickan så kan jag bara säga: Haha rätt åt honom!
"What goes around, comes around"

What goes around, comes back STRONGER!

Bönne
2005-12-20, 13:12
När ont händer personer som utsatt andra för ont, så har man svårt att tycka sybd om personen. Det är väl det enda ja kan säga, tolka bäst ni vill :P

sissa
2005-12-20, 13:14
förövrigt tror jag inte på rättvisa. det finns ingen rättvisa och kommer aldrig att finnas.
det finns nån slags balans, men det är allt. ingen rättvisa.

Deceiver85
2005-12-20, 13:23
Han/18-åringen/djuret/det kom lindrigt undan, han blev bara våldtagen av en person. Dessutom blev han inte misshandlad med batong. Någon som är med på att samla pengar till en gratulationskorg till den misstänkte 36-åringen?

sissa
2005-12-20, 13:25
Haha! :laugh:

Jag hade gärna sett att alla som våldtar tjejer, själva blir våldtagna och misshandlade av ett gäng STORA jamaikaner. Gillar man att få den i brunögat, så räcker det med misshandel och kastrering.

känner du samma sak inför kvinnor? att du gärna skulle vilja se att de kvinnor som förgriper sig på andra själva blir utsatta för den där "behandlingen" du beskriver ovan?

( bara nyfiken)

Fidde_Mannen
2005-12-20, 13:26
Rätt åt honom hoppas det händer honom igen

wreka
2005-12-20, 13:37
Kan ju inte direkt tycka synd om honom. Men å andra sidan tycker jag avsaknaden av empati i frågan andas _ hämnd_. Och hämnd är så okonstruktivt och bakåtsträvande att jag blir lite kluven.

thezet
2005-12-20, 13:40
Kandidat till "Best of" med motiveringen rekordmånga efterblivna inlägg?

andeN.
2005-12-20, 16:34
Rättvisa skipad!

larre
2005-12-20, 16:39
Vill egentligen inte säga det men det är så rätt åt honom.

Trance
2005-12-20, 16:44
Eller så klädde han sig utmanande,eller var berusad. Så han får skylla sig själv *rolleyes* Sånt händer också har jag hört...

Läst på Aftonbladet eller?

Yankeee
2005-12-20, 16:47
Kandidat till "Best of" med motiveringen rekordmånga efterblivna inlägg?

Jag ser bara ett.

Trance
2005-12-20, 16:52
förövrigt tror jag inte på rättvisa. det finns ingen rättvisa och kommer aldrig att finnas.
det finns nån slags balans, men det är allt. ingen rättvisa.

Vad menar du?

Errko
2005-12-20, 16:53
För min del känns det som att han kan ta den i baken och vara tyst.

Våldtäktsman/Offer 1-1

Trance
2005-12-20, 16:53
När ont händer personer som utsatt andra för ont, så har man svårt att tycka sybd om personen. Det är väl det enda ja kan säga, tolka bäst ni vill :P

Yep.

Grahn
2005-12-20, 16:54
till grahn
poetiskt rättvisa?

Poetisk rättvisa är när de onda åker dit och de goda får det bra i slutet. Vanligt i film och literatur. Det sker inte genom att de åker dit för sitt brott utan snarare ngn icke relaterad händelse som så att säga löser det iaf.

som jag skrev; om man tycker att jag förtjänar en våldtäkt därför att jag själv har förgripit mig på någon, så kan man tänka sig att om jag istället hade blivit utsatt så hade jag haft rätt att göra samma sak.

så tänkte jag.

Jo men jag förstår inte varför du tänker så, om du menar hämnas på den personen så skulle inte jag hindra dig men jag förstår varför rättsstaten måste det.

Rataxes
2005-12-20, 16:55
Vad har förtjäna med saken att göra? Det är väl ändå knappast bra att en förmodligen redan ganska störd kille blir ännu mer rubbad, vem tjänar något som helst på det?

Fartman
2005-12-20, 17:02
rätt åt honom!

Trance
2005-12-20, 17:06
Vad har förtjäna med saken att göra? Det är väl ändå knappast bra att en förmodligen redan ganska störd kille blir ännu mer rubbad, vem tjänar något som helst på det?

Av samma anledning som man inte skänker mer till välgörenhet trots att man kan rädda liv. Man är inte alltid logisk och tänker på det bästa. Man tänker på hämnd och det ger viss tillfredsställelse. Jag också, trots att jag förmodligen nästan är en Gud.

Stoltz
2005-12-20, 17:11
Trots att jag tycker det är hemskt så...

Han våldtog en tjej, åkte in, blev våldtagen på stället han åkte in på.
What goes around comes around, så att säga...

Sen är det ju fruktansvärt ändå, det ska inte behöva hända någon överhuvudtaget.

Men trots det... Lite nöjd är jag väl...

viktor88
2005-12-20, 17:27
hahaha rätt åt svinet!!! :hbang:
såna bög torpeder borde de finnas mer av som våldtar våltäcksmänen!

Dumleman
2005-12-20, 17:33
Alltså jag har en fördom om de som våldtar och gör andra helt galna saker och det är att de inte tänker som vi, de har _totalt_ perverterade, eller rent utav inverterade, belöningssystem. Det som de uppfattar som positivt och tillfredsställande uppfattar kanske vi som äckligt och sjukt. Det finns småtjejer som skär sig själva i armarna med knivar, ska de botas genom att någon annan skär dem i armarna(nåja inte helt klockren liknelse men men)?

Rataxes
2005-12-20, 17:40
Av samma anledning som man inte skänker mer till välgörenhet trots att man kan rädda liv. Man är inte alltid logisk och tänker på det bästa. Man tänker på hämnd och det ger viss tillfredsställelse. Jag också, trots att jag förmodligen nästan är en Gud.
Meh, tror knappast att samtliga kolomedlemmar är så uppfyllda av vrede över detta att de helt omedvetet lämnar förnuftet på hyllan. Att hämndbegär och hat tar överhanden när det rör saker som man är personligt anknuten till är inget konstigt eller oförståeligt, men jag anar att de flesta som frustar ut sitt hat förmodligen inte ägnar en milisekund av sina tankar åt denna person annars. Är det rädsla för att verka kall och omänsklig om man inte klart och tydligt konstaterar hur illa man tycker om en person vars ondska man bara har läst om i tidningen?

Trance
2005-12-20, 17:50
Meh, tror knappast att samtliga kolomedlemmar är så uppfyllda av vrede över detta att de helt omedvetet lämnar förnuftet på hyllan. Att hämndbegär och hat tar överhanden när det rör saker som man är personligt anknuten till är inget konstigt eller oförståeligt, men jag anar att de flesta som frustar ut sitt hat förmodligen inte ägnar en milisekund av sina tankar åt denna person annars. Är det rädsla för att verka kall och omänsklig om man inte klart och tydligt konstaterar hur illa man tycker om en person vars ondska man bara har läst om i tidningen?

Jag är inte uppfylld av vrede eller något, men inte heller av medkänsla. Jag vill inte att alla våldtäktsmän skall dömas till våldtäkt. Jag tror inte heller de blir friska av det. Men på samma sätt som jag kan le när en matador får ett horn i röven, så tycker man inte snabbt synd om en som skadat andra när de får smaka på sin egen medicin.

Styrkebyggare
2005-12-20, 17:55
Tycker lika synd om honom som om ett gäng terrorister som sprängde sig själva i luften när de tillverkade bomber i en lägenhet i Tel-Aviv för några år sedan.

mangemani
2005-12-20, 18:01
tja,nu kanske han inte gör om det igen..

Rataxes
2005-12-20, 18:01
Jag är inte uppfylld av vrede eller något, men inte heller av medkänsla. Jag vill inte att alla våldtäktsmän skall dömas till våldtäkt. Jag tror inte heller de blir friska av det. Men på samma sätt som jag kan le när en matador får ett horn i röven, så tycker man inte snabbt synd om en som skadat andra när de får smaka på sin egen medicin.
Nu var det ju inte direkt fråga om att tycka synd om honom, snarare om att man troligtvis är ganska likgiltlig, vilket gör det lustigt att man får resonera sig fram till att det är bra när onda människor råkar ut för dåliga saker när man kunde använda samma förnuft till annat än att komma fram till vad ens känslomässiga reaktion borde vara.

Grahn
2005-12-20, 18:05
Nu var det ju inte direkt fråga om att tycka synd om honom, snarare om att man troligtvis är ganska likgiltlig, vilket gör det lustigt att man får resonera sig fram till att det är bra när onda människor råkar ut för dåliga saker när man kunde använda samma förnuft till annat än att komma fram till vad ens känslomässiga reaktion borde vara.

Vad borde den vara?
Att folk tycker det är rätt åt en våldtäktsman som blir våldtagen när de matas med hur de kommer undan varje gång dagligen i dagspress tycker JAG verkar fullkomligt naturligt.

BigForre
2005-12-20, 18:11
Orkar inte läsa igenom hela tråden, hoppas bara att det inte är någon som tycker synd om honom, det är så FRUKTANSVÄRT RÄTT...hoppas också att den numera åtalade var ovanligt välutrustad...

Helena B
2005-12-20, 18:13
Om det är så att många våldtäktsmän har blivit utnyttjade som små så kommer säkert inte "en till våldtäkt" att förändra han inställning till det hela eller som någon sa göra honom till en bättre människa. Till skillnad mot tjejen som kanske aldrig kommer kunna må psykiskt bra efter en sådan händelse. Men nu vet man inte deras bakgrunder. Jag tycker absolut inte synd om honom, men ingen förtjänar att bli våldtagen.

MilkmaN
2005-12-20, 18:14
Så det kan gå :D

clash
2005-12-20, 18:18
Fan rättvisa hit o rättvisa dit.. "fötjänade han det?" ..bra fråga, vad mer har han gjort i hela sitt liv? ligger han på plus eller minus i det stora räkenskapsbalansen i himlen?

Vem bryr sig?

Jag är nöjd med penetrationen. Om inte annat så för att det fick mig att garva då jag såg löpsedlarna.
Mer synd måhända om unge, fröken Jenny,19 som återigen för stoltsera på omslaget på en kvällsblaska som "den där gruppvåldtagna tjejen" ... fan kul

hahavaffan
2005-12-20, 18:18
känner du samma sak inför kvinnor? att du gärna skulle vilja se att de kvinnor som förgriper sig på andra själva blir utsatta för den där "behandlingen" du beskriver ovan?

( bara nyfiken)
Ja, alltså ordvalet var inte det bästa när jag skrev "de som våldtar kvinnor", för jag menade egentligen de som våldtar vad som helst. Men man kan ju inte editera inlägg här om man inte är snabbare än stålmannen.

Kvittar om en kille eller tjej blir våldtagen... kränker man någon annan individ så innerligt, skall man straffas hårt. Mycket hårt. :devil:

Rataxes
2005-12-20, 18:26
Vad borde den vara?
Att folk tycker det är rätt åt en våldtäktsman som blir våldtagen när de matas med hur de kommer undan varje gång dagligen i dagspress tycker JAG verkar fullkomligt naturligt.
Känslomässigt borde den väl vara exakt vad folk säger här, rätt åt honom, fick vad han förtjänade, etc, etc, men jag frågar igen, vem har något att tjäna på att ytterligare trasa upp en redan ganska störd kille? Det är en skillnad på att tycka synd om honom och att tycka att något som förmodligen bara kommer göra det jävligare för alla inblandade är fel.

Nu inser jag att frågan inte var om man stöder våldtäkten eller inte, så detta hör väl egentligen inte till saken, men vissa reaktioner har antytt nåt liknande.

clash
2005-12-20, 18:28
Känslomässigt borde den väl vara exakt vad folk säger här, rätt åt honom, fick vad han förtjänade, etc, etc, men jag frågar igen, vem har något att tjäna på att ytterligare trasa upp en redan ganska störd kille? Det är en skillnad på att tycka synd om honom och att tycka att något som förmodligen bara kommer göra det jävligare för alla inblandade är fel.

Nu inser jag att frågan inte var om man stöder våldtäkten eller inte, så detta hör väl egentligen inte till saken, men vissa reaktioner har antytt nåt liknande.

JAG!

Jag har något att tjäna på det, om enbart för 5 sekunders av ökat välbefinnande för att nån fick smaka på sin egen medicin!

Jag och 8 miljoner andra människor som för det mesta aldrig skulle erkänna att dom ansåg något så litet o banalt som 5 sekunders höjt humör skulle rättfärdiga en våldtäkt.

vad är 5 sekunder multiplicerat med 8 miljoner?

Rataxes
2005-12-20, 18:31
JAG!

Jag har något att tjäna på det, om enbart för 5 sekunders av ökat välbefinnande för att nån fick smaka på sin egen medicin!

Jag och 8 miljoner andra människor som för det mesta aldrig skulle erkänna att dom ansåg något så litet o banalt som 5 sekunders höjt humör skulle rättfärdiga en våldtäkt.

vad är 5 sekunder multiplicerat med 8 miljoner?
Lägg av, köper inte att någon kände sig gladare på riktigt av den här nyheten.

puppas
2005-12-20, 18:35
Nej men garvade gjorde jag.

clash
2005-12-20, 18:35
Lägg av, köper inte att någon kände sig gladare på riktigt av den här nyheten.

Jag asgarvade pekade på löpsedlarna och utbrast ljudligt "HA HA HA där fick han"

Varför skulle jag inte känna någon lycka för det? För att jag är en så jävla nobel människa som aldrig känner något negativt om människor? Finns sånna ens? Du har bara rätt när du benar det här till något akademiskt o teoretiskt som "vad finns ytterligare att tjäna på en tragedi i en tragedi" ... fan fuck it! He had i coming!

clash
2005-12-20, 18:36
p.s. festliga fakta: Skratt ökar välbefinnandet. Alltså har alla som skrattat åt det där idag ökat sitt välbefinnande en stund.

sissa
2005-12-20, 18:40
Vad menar du?

den enda rättvisa jag kan komma på är just öga-för-öga, tand-för-tand. domstolar och rättsväsendet sysslar inte med rättvisa som jag ser det. möjligtvis sysslar de med att försöka undvika så mkt orättvisor som det går.

inte för att jag önskar att vi sysslade med öga-för-öga-metoden.

utöver det kan man fråga sig om det är viktigt att just rättvisa skipas?

Rataxes
2005-12-20, 18:41
Jag asgarvade pekade på löpsedlarna och utbrast ljudligt "HA HA HA där fick han"

Varför skulle jag inte känna någon lycka för det? För att jag är en så jävla nobel människa som aldrig känner något negativt om människor?
Ne, absolut inte. Undantag finns, du kanske är en av dem, men folk utan någon som helst koppling till sånt här är innerst inne totalt likgiltliga, på samma sätt som man egentligen inte bryr sig ett dugg om miljontals som dör i katastrofer världen över om man inte har någon personlig anknytning till dem. Folk är jävligt skenheliga med sin förmåga till empati åt båda hållen.

Trance
2005-12-20, 18:41
den enda rättvisa jag kan komma på är just öga-för-öga, tand-för-tand. domstolar och rättsväsendet sysslar inte med rättvisa som jag ser det. möjligtvis sysslar de med att försöka undvika så mkt orättvisor som det går.

inte för att jag önskar att vi sysslade med öga-för-öga-metoden.

utöver det kan man fråga sig om det är viktigt att just rättvisa skipas?

Jag förstår inte riktigt vad du pratar om. Men skit samma,

userfriendly
2005-12-20, 18:42
"förtjäna" är ett märkligt ord.
Jag kan känna att det första offret fick sin "Hämd" men förtjäna.. alltså.. man våldtar av en anledning. jag kan tycka synd om våldtäktsmannen också för att han e så jla korkad/mår så dåligt.. osv osv...

MEN när man själv blir utsatt finns inte längre rationellt tänkande.. varje människa är en kapabel mördare

Metal_boy_
2005-12-20, 18:43
Jag förstår inte riktigt vad du pratar om. Men skit samma,

Då är du dummare än jag trodde...

clash
2005-12-20, 18:44
Ne, absolut inte. Undantag finns, du kanske är en av dem, men folk utan någon som helst koppling till sånt här är innerst inne totalt likgiltliga, på samma sätt som man egentligen inte bryr sig ett dugg om miljontals som dör i katastrofer världen över om man inte har någon personlig anknytning till dem. Folk är jävligt skenheliga med sin förmåga till empati åt båda hållen.

Jag har inga som helst erfarenheter av våldtäkter överhuvudtaget. Dock är det få saker som jag blir så jävla förbannad på när jag ser på nyheterna varenda dag. Visserligen är jag medveten om att jag är ett offer för media i det här fallet pga fokuseringen kring det.

Men vafan. Killen frias väl i domstolen iallafall eller får fotbojja i 2 månader eller nått annat "rättvist" straff. Jag avskyr det fan och känner helt seriös lycka över att det har gått, någon som utnyttjar andra på det där sättet, riktigt jävla illa!

thezet
2005-12-20, 19:01
Kan någon av hämndteoretikerna vänligen klargöra i vad mån det finns någon handling som är så avskyvärd, att det inte längre är relevant att mumla om "öga för öga", "egen medicin" osv? För egen del ser jag det som fullständigt absurt att legitimera ett övergrepp med hänvisning till offrets skuld. Ett sådant synsätt kan uppenbarligen motivera vilket barbari som helst.

Var går gränsen för vad man kan sympatisera med och fortfarande kalla sig civiliserad? Smått lustigt att folk å ena sidan upprör sig mer över våldtäkter än något annat, men å andra sidan saknar förmågan att inse att våldtäkt är något objektivt ont. Simple minds...

Lallle
2005-12-20, 19:04
Hahaha ja det gör han

Trance
2005-12-20, 19:11
Då är du dummare än jag trodde...

Jag orkade bara inte ta en diskussion. Jag anser att hon är ute och svävar totalt och förmodligen du också eftersom du verkar hålla med henne. Jag var bara taktfull.

hampaN
2005-12-20, 19:15

Vad tycker du om dödsstraff för mördare?

Yankeee
2005-12-20, 19:16

Vad har det med detta att göra?

hampaN
2005-12-20, 19:18
Vad har det med detta att göra?

När du skriver "som man bäddar får man ligga" då utgår jag ifrån att du menar att gör man en sak ska man ha samma sak tillbaka, tror jag fel så är jag bara glad :)

Ryska_raketen
2005-12-20, 19:18

vad tycker du om att man snattar från en snattare ?

Yankeee
2005-12-20, 19:21
När du skriver "som man bäddar får man ligga" då utgår jag ifrån att du menar att gör man en sak ska man ha samma sak tillbaka, tror jag fel så är jag bara glad :)

SKA, ska man inte, men om det råkar hända blir jag inte ledsen direkt.

hampaN
2005-12-20, 19:21
vad tycker du om att man snattar från en snattare ?

Vad tycker du om att min pappa är starkare än din pappa? *slap*

hampaN
2005-12-20, 19:22
SKA, ska man inte, men om det råkar hända blir jag inte ledsen direkt.

oki, härligt!

Yankeee
2005-12-20, 19:23
oki, härligt!

Skönt att jag fick ditt godkännande ;)

Ryska_raketen
2005-12-20, 19:23
Vad tycker du om att min pappa är starkare än din pappa? *slap*

Hur kan du veta det ? *slap*

hampaN
2005-12-20, 19:24
Skönt att jag fick ditt godkännande ;)

Skönt att du gav mig ett rakt och ärligt svar :)

hampaN
2005-12-20, 19:25
Hur kan du veta det ? *slap*

Han ser ju inte så biffig ut på din avatar direkt :booty:

Ryska_raketen
2005-12-20, 19:26
Han ser ju inte så biffig ut på din avatar direkt :booty:

okey, det hela kan ju bero på att det var din mamma ?

hampaN
2005-12-20, 19:30
okey, det hela kan ju bero på att det var din mamma ?

Som vad? *screwy*

Ryska_raketen
2005-12-20, 19:32
Som vad? *screwy*

Nja, inte hennes vad. Utan hon var på kortet. Men det är en annan femma. Gå ät lite nu istället.

reinholdsson
2005-12-20, 19:41
Kan inte säga att jag tycker synd honom.

christian
2005-12-20, 19:48
Klart han förtjänar det. Troligtvis blir inget till det bättre av det, men det tror jag knappast hans fängelsevistelese hade gett honom heller.

sissa
2005-12-20, 20:03
Jag orkade bara inte ta en diskussion. Jag anser att hon är ute och svävar totalt och förmodligen du också eftersom du verkar hålla med henne. Jag var bara taktfull.

vad var det som var så obegripligt i mitt inlägg?

det var onödigt av mig att skriva i inlägget före "det finns ingen rättvisa". för det existerar väl ibland.

poängen var dock att öppna upp för debatt om vad rättvisa är. enligt mig så kan jag inte komma på nån annan rättvisa än öga-för-öga, tand-för -tand.
och det är ju inget som sverige sysslar med. vi har inte dödsstraff tex.

om någon mördar min man, mitt barn, min mamma och han/ hon får sitta i fängelse för det, på vilket sätt är det rättvist liksom?
som jag ser det så skipas inte rättvisa.

Grahn
2005-12-20, 20:17
Blanda inte ihop om killen förtjänade det som hände honom med statens rättsmaskineri, det är ingalunda ekvivalent.

Niclaaas
2005-12-20, 20:32
men folk utan någon som helst koppling till sånt här är innerst inne totalt likgiltliga, på samma sätt som man egentligen inte bryr sig ett dugg om miljontals som dör i katastrofer världen över om man inte har någon personlig anknytning till dem.

dagens skitsnack från herr hemmapsykolog. tala för dig själv.

Grahn
2005-12-20, 20:34
vad var det som var så obegripligt i mitt inlägg?

det var onödigt av mig att skriva i inlägget före "det finns ingen rättvisa". för det existerar väl ibland.

poängen var dock att öppna upp för debatt om vad rättvisa är. enligt mig så kan jag inte komma på nån annan rättvisa än öga-för-öga, tand-för -tand.
och det är ju inget som sverige sysslar med. vi har inte dödsstraff tex.

om någon mördar min man, mitt barn, min mamma och han/ hon får sitta i fängelse för det, på vilket sätt är det rättvist liksom?
som jag ser det så skipas inte rättvisa.

Rättsystemets uppgift är ju inte att se till att stilla folks hämdbehov. Tror iofs vi nött ut denna frågan i ett knippe trådar, du missade dem. ;)

sissa
2005-12-20, 20:47
Rättsystemets uppgift är ju inte att se till att stilla folks hämdbehov.

nej?

ingen förstår mig och jag förstår ingen så jag drar.

:)

Rataxes
2005-12-20, 20:55
dagens skitsnack från herr hemmapsykolog. tala för dig själv.
Känner du djup sorg för alla människor som dör i terrordåd, svält och katastrofer, eller vad vill du säga? Jag menar inte att folk inte bryr sig på ett rationellt plan, men jag tror inte att man reagerar känslomässigt på såna händelser som man inte har någon personlig anknytning till.

Catstyle
2005-12-20, 20:58
Känner du djup sorg för alla människor som dör i terrordåd, svält och katastrofer, eller vad vill du säga? Jag menar inte att folk inte bryr sig på ett rationellt plan, men jag tror inte att man reagerar känslomässigt på såna händelser som man inte har någon personlig anknytning till.
Har du några belägg för det eller använder du helt enkelt dig själv som måttstock och antar att det gäller för övriga befolkningen?

Rataxes
2005-12-20, 21:05
Har du några belägg för det eller använder du helt enkelt dig själv som måttstock och antar att det gäller för övriga befolkningen?
Mig själv, min omgivning, vad jag läser i tidningar och på Internet. Ja, jag får väl lov att säga att det är ett antagande, ett rimligt sådant tycker jag, att folk överlag inte blir känslomässigt involverade i alla tragedier som ständigt inträffar världen över, för när de väl drabbas av en personlig tragedi, så blir det ganska märkbart.

Grahn
2005-12-20, 21:07
Mig själv, min omgivning, vad jag läser i tidningar och på Internet. Ja, jag får väl lov att säga att det är ett antagande, ett rimligt sådant tycker jag, att folk överlag inte blir känslomässigt involverade i alla tragedier som ständigt inträffar världen över, för när de väl drabbas av en personlig tragedi, så blir det ganska märkbart.

Ja folk skärmar av sig för att kunna klara av vardagen, förstår inte riktigt vart du vill komma dock.

Rataxes
2005-12-20, 21:34
Ja folk skärmar av sig för att kunna klara av vardagen, förstår inte riktigt vart du vill komma dock.
Att människans förmåga till medlidande är mindre än vad som av någon anledning är den förväntade sociala standarden, gick detta verkligen inte att utläsa från det jag skrev tidigare?

Solros
2005-12-20, 22:14
http://www.expressen.se/index.jsp?a=445709

"- Jag skulle kunna mörda eller kastrera dem som gjorde så här mot mig, säger hon."

Klart hon tycker han fick vad han förtjänade, skulle tro att hon är rädd för vedergällning eller inte vill framställa somalier i dålig dager.

Mr. Moose
2005-12-21, 05:15
Wennerberg
2005-12-21, 08:35
Hoppas han sprack i arslet den jävlen.

hahavaffan
2005-12-21, 09:50
Kan relatera till. Det är orden du borde skrivit. Det handlar inte om att jag har, och inte har, en personlig anknytning till det som hänt. Utan det handlar om att jag kan relatera till något i mitt liv. Att ett av SAS Boeing 757or skulle komma flygande och krascha rakt in i byggnaden jag jobbar nu, är knappast troligt. Däremot att min bästa tjejpolare blir våldtagen av fyra män inatt, när hon går hem från en fest, det är mer troligt. Därför kan jag känna större medlidande och sorg för tjejen än vad jag gör för t.ex. inbördeskrigen i inre Sudan där 100-tals människor dör varje vecka.

Spooni
2005-12-21, 10:17
Hellt klart rätt fast det stod ju att han bara var misstänkt kanske var oskyldig? Men som ni sa som man bäddar får man ligga!!!!! :whipped:

Wennerberg
2005-12-21, 12:33
Alltså våldtäkt är helt vansinnigt. Varför våldta någon? Jag vet inte hur fan jag hade gjort om min flickvän blivit våldtagen, jag hade inte klarat av det, jag kan bara tänka mig hur fan hon hade känt sig. Jag tror jag hade offrat mitt liv för att hämnas på dem.

aliquis
2005-12-21, 12:46
klart

Grahn
2005-12-21, 12:47
Alltså våldtäkt är helt vansinnigt. Varför våldta någon? Jag vet inte hur fan jag hade gjort om min flickvän blivit våldtagen, jag hade inte klarat av det, jag kan bara tänka mig hur fan hon hade känt sig. Jag tror jag hade offrat mitt liv för att hämnas på dem.

Förstår precis hur du känner, tragiskt nog skulle hon ju iom att du åker in eller dör på kuppen bli dubbelt lidande.

Alexlindgren
2005-12-21, 12:48
hahahah vilka jävla klockrena kommentarer.

Jag tycker inte det minsta synd om honom, det vill säga om han var oskyldig.

skaparn
2005-12-21, 14:23
Jag börjar bli lite leds på att ta brott & straffdebatter, men kan en lite mer reflekterande sida vinna över en enda själ i processen, är det värt besväret.

För det första måste vi göra klart att i Sverige har vi en påföljdsprincip som främst är rehabiliterande, det finns inslag av prevention och straff, men de är inte dominanta. Detta har vi för att vi dels är mot användande av dödsstraff samt att vi inte vill låsa in människor i evighet. Vi måste med andra ord förbereda interner på ett liv efter fängelsevistelsen, vilket endast kan göras med respekt för dem. Att förbittra någon i fängelse genom inhuman behandling leder i nästan inget fall till att den utsatte kommer tillbaka som en bättre människa vilket är vårt syfte.

Jag vet inte hur jag ska härleda att så många låter hämndbegär gå före förnuft, det skulle kunna vara biologiskt och helt utanför mitt ämnesområde. Men klart är att de åsikter som många här ger uttryck för satta i system skulle leda till ett samhälle inte ens åsiktsinnehavarna vill ha, misstänker jag. Så jag ber er att bara sätta er ner och funder ett tag på det här med straff. Tänk en extra gång, tänk på effekter i det långa loppet, fundera över hur många solklara rättsfall det finns och ponera att ni själva någon gång blivit anklagade för något ni inte gjort. Jag tror och hoppas att ni då inte skulle bli så missnöjda med det faktum att vi har det system vi har, med principen att fria hellre än fälla och med rehabilitering istället för straff.

Wennerberg
2005-12-21, 18:19
En person som våldtar en ung tjej har en rubbning i hjärnan, det kommer vara fel i huvudet på denne för alltid, även om han ångrar sig i efterhand, och känner sig rehabiliterad. Om situationen är rätt så har jag svårt för att tro att denne inte får fram samma gamla känslor.

Jense
2005-12-24, 05:31
ja sedär, han fick den i röven ändå.

Peter-N1
2005-12-31, 01:55
http://www.expressen.se/index.jsp?a=491549

nå ?

Ja tycker JA!

Jag säger JA!

Bättre straff finns väl inte? Återfallen hos våldtäksmän är rätt höga. Tror att återfallen hos någon som råkat ut för det själv är i princip lika med noll!