handdator

Visa fullständig version : Rakfinnar

PowPow
2005-12-19, 20:34
Tjo

Jag får ständigt små röda prickar en tid efter jag rakat mig. Det gäller såväl på halsen som på bröstet. Någon som har samma problem, och har ni isåfall några tips på hur man kan motverka/lindra det? Jag ser alltid till att ha en skarp hyvel, men efter förra gången jag rakade bröstet så fick jag mer prickar än någonsin (se bild), och då var rakbladet ändå helt nytt. Jag använder alltid lödder och rakar mig samtidigt som jag duschar alternativt efter jag duschat.

Tips på medel som fungerar, eller andra tips mottages jättegärna!

HenrY
2005-12-19, 20:35
Tjo

Jag får ständigt små röda prickar en tid efter jag rakat mig. Det gäller såväl på halsen som på bröstet. Någon som har samma problem, och har ni isåfall några tips på hur man kan motverka/lindra det? Jag ser alltid till att ha en skarp hyvel, men efter förra gången jag rakade bröstet så fick jag mer prickar än någonsin (se bild), och då var rakbladet ändå helt nytt. Jag använder alltid lödder och rakar mig samtidigt som jag duschar alternativt efter jag duschat.

Tips på medel som fungerar, eller andra tips mottages jättegärna!

ja satan! Du har ju en stor BÖLD på bröstet! Skulle kolla upp de där om ja vore du! *screwy*

Larsson
2005-12-19, 20:37
Låt bli att raka:)
Skämt åsido så har jag hört att om man får rakfinnar, ska man raka med rakolja. Använder man gel eller skum ska det tydligen bildas små luftbubblor och då kan det bli rakfinnar. Sen när man är klar kan man smörja in med något bakteriedödande medel. Är dock inte säker på att något av det oavstående funkar då jag inte har prövat det själv.

thomast
2005-12-19, 20:37
Testa använd gel istället för lödder, det hjälpte en del för mig faktiskt.

PowPow
2005-12-19, 20:38
ja satan! Du har ju en stor BÖLD på bröstet! Skulle kolla upp de där om ja vore du! *screwy*

Now you are just being silly.
Inte uppskattat.

PowPow
2005-12-19, 20:40
Ska testa gel eller olja. Har faktiskt en gel ståendes hemma, så det kan jag testa nästa gång.

Gällande bakteriedödande, så har jag hittat en del medel som ska användas efter rakning just för att förhindra uppkomsten av så kallade rakfinnar.

Ingen som testat och kan vittna om dess effekt? Säg gärna vilket märke också, i så fall. De är ju ganska dyra :(

thomast
2005-12-19, 20:46
Ett tips som ofta brukar komma upp är att blöta huden (duscha precis innan rakningen) i varmvatten och sedan raka.

HenrY
2005-12-19, 20:47
Now you are just being silly.
Inte uppskattat.

Mmkey, sorry då..... *innocent*

PowPow
2005-12-19, 20:48
Ett tips som ofta brukar komma upp är att blöta huden (duscha precis innan rakningen) i varmvatten och sedan raka.

Ett utomordentligt tips. Som jag skrev så rakar jag mig alltid efter att jag duschat. När det gäller bröstet så brukar jag göra det under tiden jag duschar.

Det gör stor skillnad jämfört med att raka sig utan att mjuka upp huden med varmvatten.

Catstyle
Raka inte mothårs.

PowPow
Raka inte mothårs.

:thumbup:
Gör jag inte.

Masugn
2005-12-19, 20:49
Kan man växa brösthår? Annar kan du testa det *flex*

PowPow
2005-12-19, 20:51
Kan man växa brösthår? Annar kan du testa det *flex*

Antar att du menar vaxa?
Det kan man säkerligen. Lite mycket projekt för min egen del dock. Har testat hårborttagningsmedel också - det funkade ganska bra. Men även det var lite projekt.

Halsen återstår ju i vilket fall som helst, och den vill jag helst inte vaxa :D

Officer
2005-12-19, 21:10
Raka inte mothårs (det är klartgjort redan).

Raka det hela i två omgångar i duschen. Mjuka upp allt, men innan dess måste du lära känna ditt brösthår. Du måste veta exakt vilka områden som pekar åt vilket håll (hårstråna). Du måste raka PRECIS så för att undvika hårsäcksinflammation.
När du gjort det, och tvättat av (antar att du använder raklödder, förstås), så gör du om proceduren. Denna gång kan du köra upp, ner, diagonalt, bakåt o whatever, för när du rakat det en gång åt rätt håll för varje hårstrå-område så kan du finslipa efteråt utan att få hårsäcksinflammation.

Allt detta gäller även hals/skägg. Felet många gör är att alltså raka mothårs(även om det är så lite så du knappt anser det mothårs) redan från första rakningen.

Sonny
2005-12-19, 21:14
AnabolicProtein, PHD in shaving

PopEye2
2005-12-19, 21:17
tror huden kan bli lite irriterad, tryck inte för hårt när du rakar dig kan va det också

PowPow
2005-12-19, 23:45
Tack för tipsen AP och Nissinen!

Det finns ju en del produkter med antiseptiska egenskaper som är gjorde för att användas efter rakning. Dock är de ju som med alla andra skönhetsprodukter för män - de kostar skjortan.

Kom och tänka på Helosansalva. Den är ju både mjukgörande och antiseptisk. Ska testa nästa gång. Fungerar den så borde det ju fungera med någon annan produkt också. Helosan funkar ju inte i längden - lukten är något för framträdande :D

Nils.R
2005-12-20, 02:21
På bröstet kan du ju använda en hårtrimmer annars,får inte bort exakt allt men du blir inte ett dugg irriterad

Rockhard
2005-12-20, 02:37
Blaska på med nån typ av alkohol där du rakat, då får man inga finnar. Svider lite bara.

Endumen
2005-12-20, 02:46
Blaska på med nån typ av alkohol där du rakat, då får man inga finnar. Svider lite bara.

Haha, ja passa på att duscha i en flaska explorer ;)

PowPow
2005-12-20, 02:56
Haha, ja passa på att duscha i en flaska explorer ;)

Tror han syftade på hudrengöringsmedel med alkohol i. Fast att duscha i en flaska skumpa (eller om pengarna tryter - fulöl) kan bli en trevlig förfest.

Har dock ganska känslig hy, som reagerar illa mot all sorts rengöring med alkohol :(

Nästa gång ska jag i alla fall testa med rakgel, och avsluta det hela med lite helosansalva.

B-jay
2005-12-20, 09:22
Jag smörjer in halsen med Hygiene efter rakning.

En gel som brudarna tvättar sin massagestav med efter användning.
Funkar kanonbra! :thumbup:

Nina L
2005-12-20, 09:27
Jag läste på någon snuskig vuxensida som hyllade rakning att man skulle vänja huden och att det blir bättre med tiden. Sanningshalten i det påståendet vet jag inget om, men personen som hade webbsidan verkade hyfsat fixerad - en expert, om så vill.

Nitrometan
2005-12-20, 09:34
Nina, visa din stora hjälpsamhet (apropå en annan tråd) och PM:a länken till PowPow.

Yankeee
2005-12-20, 09:37
Hm, jag rakar mig alltid mothårs, överallt och jag får inga röda prickar. Kan vara för att jag duschar varmt innan, inte snålar med raklödder, samt har en bra hyvel.

Nina L
2005-12-20, 09:41
Nina, visa din stora hjälpsamhet (apropå en annan tråd) och PM:a länken till PowPow.Är det tillåtet att länka till en google-sökning? Det borde det vara, men jag pallar inte ta några risker så jag säger så här. Gå till www.google.se och sök på "Man kan vänja huden." cirkuseros Du får bara ett svar på den sökningen och där står en hel del tips som jag tycker verkar vettiga.

DarthHolm
2005-12-20, 09:41
Jag smörjer in halsen med Hygiene efter rakning.

En gel som brudarna tvättar sin massagestav med efter användning.
Funkar kanonbra! :thumbup:

Har en kamrat som köpte en flaska Invit Hygiene då han hade problem med rakfinnar på halsen, sa han i alla fall. Och tydligen blev det inte alls bättre med Invits produkt.

B-jay
2005-12-20, 09:49
Har en kamrat som köpte en flaska Invit Hygiene då han hade problem med rakfinnar på halsen, sa han i alla fall. Och tydligen blev det inte alls bättre med Invits produkt.

Det är kanske individuellt det där.
Jag har iallafall inga när jag använder den.

JJ
2005-12-20, 09:50
Det är kanske individuellt det där.
Jag har iallafall inga när jag använder den.

Du inser att du går omkring och luktar dildo? :D

B-jay
2005-12-20, 09:52
Du inser att du går omkring och luktar dildo? :D

Ja är det inte härligt! *rolleyes*

Bulldoozer
2005-12-20, 09:52
Gay att raka sig om man inte ska tävla *kissass*

Yankeee
2005-12-20, 09:53

Hm, man blir alltså homosexuell av att raka sig? Jag trodde homosexualitet var en sjukdom.

Metal_boy_
2005-12-20, 10:00
Hm, man blir alltså homosexuell av att raka sig? Jag trodde homosexualitet var en sjukdom.

:laugh:

PowPow
2005-12-20, 18:23

Okej, då säger vi så!
Antar att du själv går omkring med ett aldrig ansat helskägg? *whatever*

PowPow
2005-12-20, 18:24
Hm, jag rakar mig alltid mothårs, överallt och jag får inga röda prickar. Kan vara för att jag duschar varmt innan, inte snålar med raklödder, samt har en bra hyvel.

Det beror ju antagligen på att du inte har lika känslig hy som de som får problem med utslag och liknande. Det är ju väldigt individuellt.

puppas
2005-12-20, 18:29
Tur att man slipper det där än så länge.

Mitt ENDA strå som jag har på bröstet växer stillsamt mellan pattarna, typ 1cm lång, och heter Lasse. Och så länge han är själv så vårdar jag honom ömt.

Sonny
2005-12-20, 18:49

Mitt ENDA strå som jag har på bröstet växer stillsamt mellan pattarna, typ 1cm lång, och heter Lasse. Och så länge han är själv så vårdar jag honom ömt.That's just sad..

puppas
2005-12-20, 18:52
Reta inte upp honom.

Markus H
2005-12-20, 18:53
rak finnar är inte finnar utan de är små sår som ser ut som finnar.... huden är inte det minsta slät utan full med små små små "kullar" och dessa kullar skär man toppen av när man rakar med hyvel, i dessa små sår blir det inflamerat och vips har man ngt som ser ut som en liten finne. Anledningen att vissa får mer än andra är att de har mer eller mindre ojämn hud.

Detta är vad en hudläkare sa till mig när jag frågade om just detta...

PowPow
2005-12-20, 18:55
rak finnar är inte finnar utan de är små sår som ser ut som finnar.... huden är inte det minsta slät utan full med små små små "kullar" och dessa kullar skär man toppen av när man rakar med hyvel, i dessa små sår blir det inflamerat och vips har man ngt som ser ut som en liten finne. Anledningen att vissa får mer än andra är att de har mer eller mindre ojämn hud.

Detta är vad en hudläkare sa till mig när jag frågade om just detta...

Han hade inte några balla revolutionerande tips på hur man motverkade detta?

Markus H
2005-12-20, 18:59
Han hade inte några balla revolutionerande tips på hur man motverkade detta?

Jag sa nämligen att jag INTE fick dessa när jag körde med rakapparaten och då sa han " isf tycker jag du ska använda apparaten i stället".... såå....

jag vet inte. kör elektriskt i stället..... jag håller med om att det är grymt mycket skönare att köra med hyvel, men jag kör numera med apparaten och får inga rakfinnar..

PowPow
2005-12-20, 19:22
Jag sa nämligen att jag INTE fick dessa när jag körde med rakapparaten och då sa han " isf tycker jag du ska använda apparaten i stället".... såå....

jag vet inte. kör elektriskt i stället..... jag håller med om att det är grymt mycket skönare att köra med hyvel, men jag kör numera med apparaten och får inga rakfinnar..

Ok.. kan kanske vara en god investering. Ägen inte någon rakaparat för tillfället. Ska testa med rakgel och nåt antiseptiskt medel först.

Men tack för tipset!

Lallle
2005-12-20, 19:32

Mitt ENDA strå som jag har på bröstet växer stillsamt mellan pattarna, typ 1cm lång, och heter Lasse. Och så länge han är själv så vårdar jag honom ömt.

Fint namn har han iaf.

apropå tråden har jag samma problem i ansiktet. Ska testa att ta på varmt vatten innan, raka medhårs, använda mycket skum och köpa ny rakhyvel.

Fatcan
2005-12-20, 19:48
En scrubkräm kan hjälpa.

Markus H
2005-12-20, 19:57
För mig fungerade inget annat än att sluta hyvla, (dock fick jag "bara" rakfinar underhakan, ingen annan stans) Nu är de ett minne blott...
Har provat med olika rakvatten, att dränka med gel, skum, raka i varm vatten, kall vatten, endast medhårs, endast mothårs. det enda som funkade alls var att sluta hyvla ...

Lepras
2005-12-20, 21:21
ni so rakar bröstet- när ni låter det väva ut, blir det mer hår då eller grövre? växer det snabbare ju mer ni rakar?

Larsson
2005-12-20, 21:24
ni so rakar bröstet- när ni låter det väva ut, blir det mer hår då eller grövre? växer det snabbare ju mer ni rakar?
Är inte det en väldigt gammal myt. För mig har det inte blivit grövre.

Lepras
2005-12-20, 21:26
Är inte det en väldigt gammal myt. För mig har det inte blivit grövre.

tänkte mest om man jämförde ansiktet, blir ju grövre ju mer man rakar?

ake
2005-12-20, 21:31
Brukade få inflammerade hårsäckar på halsen förut och köpte denna produkt: http://www.gents.se/index.php?section=products&id=242 för att råda bot på det.

Har inte längre några problem, om det sen beror helt och hållet på produkten kan jag dock inte lova.

Men för 249kr för en så pass stor flaska kan det vara värt ett försök.

Juliette
2005-12-20, 21:32
Jag trodde homosexualitet var en sjukdom.
Nejdå, det är bara en fas.

Trance
2005-12-20, 21:41

Nej?

carlsm
2005-12-20, 23:34
Tycker nog att du borde kolla in nåt annat forum än detta, folk sitter bara och gissar verkar det som. Börja leta efter svar på manligt.net

PowPow
2005-12-21, 02:44
Tycker nog att du borde kolla in nåt annat forum än detta, folk sitter bara och gissar verkar det som. Börja leta efter svar på manligt.net

Tack för tipset om den sajten. Har läst en himla massa guider på diverse sidor som säljer diverse medel som ska motverka rakfinnar och annat. Men det är ju inte så lätt att lita på guider på sajtor som själv marknadsför produkterna...

PowPow
2005-12-21, 02:46
Brukade få inflammerade hårsäckar på halsen förut och köpte denna produkt: http://www.gents.se/index.php?section=products&id=242 för att råda bot på det.

Har inte längre några problem, om det sen beror helt och hållet på produkten kan jag dock inte lova.

Men för 249kr för en så pass stor flaska kan det vara värt ett försök.

Tack för tipset!
Har kollat på den produkten innan, och den verkade ju prisvärd. Hur luktar den? Saknar antiseptiskt ämne i det dock.. elelr så finns det, men de har bara inte skrivit ut det i beskrivningen..

PowPow
2005-12-21, 02:48

Om du börjar raka dig vid 13-års ålder och håller på tills du är 40 så kommer du ha grövre skäggväxt vid 40 års ålder än du hade vi 13. Kan det bero på att du rakar dig, kanske? :D

Nej, att rakning skulle leda till kraftigare skäggväxt är bara en myt.