Visa fullständig version : Aaaamen jävla bilhelvete *syyr*
TrasMannen
2005-12-19, 13:09
Jaha, här kommer helgens bravur
I lördags skulle jag skjutsa hem en polare, det är snorkallt ute. Vi gick ned till parkeringen som ligger precis vid lägenhetshuset. Jag stoppar i nykeln och låser upp bilen. Jag får dock inte upp bildörren (när det är kallt ute kan mekanismen som hanterar öppning av dörren på min bil frysa fast). Polaren fick dock upp passagerardörren.
Jag börjar låsa upp och låsa fram å tillbaka för att försöka få upp skiten. Jag ger snabbt upp och går över till polaren som står med dörren öppen, startar upp bilen och sätter på fläktarna, tar fram skrapor, stänger dörren och börjar skrapa rent fönstrerna.
Färdigskrapat å fiiint. Jag går över till förarplatsen för att se om min dörr går upp, näähe. Fortfarande fastfrusen. Sen säger min polare "Min dörr går heller inte upp". Jag börjar le lite och yttrar "amen vafaan då." Jag känner på bakdörren, den går inte upp heller. Men vafan, den brukar alltid funka?! Polarn känner på sin bakdörr (Pirre, jag menar på bilen, på biiilen, ok?). Den går heller inte upp. Inte heller går bakluckan upp.
Sen kom jag på, undra om inte jag slutade mitt nykeljuckandes när jag var på "lås". Jaaaa men titta, jag har ju låst bilen, gått runt till passagerarsidan som var öppen när jag låste bilen, startat bilfan och låst mig ute.
Va braaaa.
Men tyvärr slutade inte problemen här. Hold on.
Jag börjar skratta högt åt mig själv å frågar polarn va fan vi skall göra nu. Han hade inte många idéer. Jag testar å ringa polisen för att se om dom hade några inbrytesverktyg dom kunde komma över med :naughty:
Men det var för ny bil (svår att göra 'inbrott' i)
Så där står vi å funderar va vi skall göra när helt plötsligt ett jävla HAV av motorolja börja rinna ut runt bilen!
"WTF!!11111"
Jag får panik och springer till mitt garag (där jag har finbilen). Tar den röda delen på en sån här http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/403472_B_2004-06-30_074430.jpg
springer ut till bilen och börjar slå på den lilla bakrutan (tänkte att den lär vara billigast) hårt som fan. Efter en sissådär 7-8 slag börjar jag märka att det gör ont i handen, lite adrenalin brukar dämpa det mesta ;). Skiten vill inte gå sönder!
Springer tillbaka till garaget och tar ett 3" rör som jag slår i rutan med baseballfattning. Efter ett par hårda smällar fick jag sönder skiten å stängde av bilen.
Nu stog jag å undrade hur lång tid det skulle ta för snuten att komma, jag var ju inte direkt diskret i mitt lilla "inbrott" :D
Haha, jobbigt läge. Men bakrutan, billigast??
edit: nu läste jag "lilla" bakrutan :)
Fan vad jobbigt, du borde stannat i sängen.
Haha, bilar dom är nästan gratis jämt! Varför forsade olja då?
Metal_boy_
2005-12-19, 13:17
Går det att drämma igen förardörren när det är i låst läge på din bil? Åker det inte upp automatiskt då? Fan du sa ju att det var en relativt ny bil eftersom polisen inte ingrep. Så värst ny behöver den heller inte vara för att ha dessa funktioner.
Haha, roligaste jag läst idag :thumbup:
Metal_boy_
2005-12-19, 13:19
Liknande sak hände faktiskt mig i morse. Jag låste upp bilen och skulle hämta isskrapan men jag fick inte upp nån dörr och jag ville ju inte slita sönder handtagen heller. Efter ett tags funderande tänkte jag att jag kanske inte låst på kvällen innan, och så var det haha. Jag hade låst bilen o sen försökt rycka upp dörrarna :D
Går det att drämma igen förardörren när det är i låst läge på din bil? Åker det inte upp automatiskt då? Fan du sa ju att det var en relativt ny bil eftersom polisen inte ingrep. Så värst ny behöver den heller inte vara för att ha dessa funktioner.
Det låset hade ju fryst fast.
TrasMannen
2005-12-19, 13:20
den är från 2000 ;)
I alla fall så kollade jag var den läckte olja nånstans ifrån och det hade forsat olja ifrån oljestickan, eller området runt där. :confused:
jaja. den var nästan helt tom på olja men jag fyllde på den (hade 3 liter i bagageluckan) och startade igen. Nu helt plötsligt så läcker den noll, NADA.
Aja, va bra då tänkte jag å åkte iväg för att damsuga upp glaset :D
TrasMannen
2005-12-19, 13:21
Liknande sak hände faktiskt mig i morse. Jag låste upp bilen och skulle hämta isskrapan men jag fick inte upp nån dörr och jag ville ju inte slita sönder handtagen heller. Efter ett tags funderande tänkte jag att jag kanske inte låst på kvällen innan, och så var det haha. Jag hade låst bilen o sen försökt rycka upp dörrarna :D
Min bil har inte den funktionen nej :/
Nitrometan
2005-12-19, 13:24
En kille jag känner lyckades med nåt lika roligt för ett par år sen. Han lånade en bil på jobbet då han hade jour (en ny Volvokombi). På morgonen när den ahde stått ute så var det såklart is på den. Han startade bilen och gick ut och började skrapa. Rätt vad det var när han skrapade så hörde han ett ljudligt "klick". Tänkte inte mer på det då. Men sen när han var klar och skulle köra till jobbet så var bilen låst. Tydligen så låser Volvo dörrarna efter 30-60 sekunder. Bra funktion. Där stod bilen på tomgång.
Lite lätt panik... Men han ringde till jobbet och de hittade en reservnyckel. Han fick cykla och hämta den. Cykla hem igen och köra till jobbet. Bilen var varmkörd iaf. :D
Metal_boy_
2005-12-19, 13:27
Min bil har inte den funktionen nej :/
Skumt, är det en Skoda eller? För isf är det ju lyxutrustning :D
Is och bildörrar/lås är ju ett rent och skärt helvete.
En kille jag känner lyckades med nåt lika roligt för ett par år sen. Han lånade en bil på jobbet då han hade jour (en ny Volvokombi). På morgonen när den ahde stått ute så var det såklart is på den. Han startade bilen och gick ut och började skrapa. Rätt vad det var när han skrapade så hörde han ett ljudligt "klick". Tänkte inte mer på det då. Men sen när han var klar och skulle köra till jobbet så var bilen låst. Tydligen så låser Volvo dörrarna efter 30-60 sekunder. Bra funktion. Där stod bilen på tomgång.
Lite lätt panik... Men han ringde till jobbet och de hittade en reservnyckel. Han fick cykla och hämta den. Cykla hem igen och köra till jobbet. Bilen var varmkörd iaf. :D
Va! en volvo med en sån dum funktion? Är det någon biltillverkare som ska ha vinterförutsättningar i åtanke är det ju volvo... ack ack, tacka vet man de äldre 200 och 700-serierna.. det är vinterbilar det
TrasMannen
2005-12-19, 13:34
Apropå reservnykel så fanns det ingen sådan, fick bara en när jag köpte biljäveln och jag har inte pallat göra en till :thumbup:
The_RobRoy
2005-12-19, 13:37
Va! en volvo med en sån dum funktion? Är det någon biltillverkare som ska ha vinterförutsättningar i åtanke är det ju volvo... ack ack, tacka vet man de äldre 200 och 700-serierna.. det är vinterbilar det
ooja, bakhjulsdrivet är jättesmidigt när det är is och uppförsbacke.
Dock är det kul att sladda :hbang:
hahavaffan
2005-12-19, 13:42
Njaaa... dom har, som de flesta nya bilar, funktionen att om den står låst och larmad, och jag låser upp och larmar av med fjärren UTAN att öppna någon dörr, så låses den igen efter en stund. Dock, om man öppnar dörren så kommer den inte låsas automatiskt. Bilen i fråga borde nog få sin elektronik översedd *popcorn*
Till trådskaparen: Tycker riktigt synd om dig, men JÄKLAR vad jag hade garvat om jag vore din polare :laugh:
Metal_boy_
2005-12-19, 13:45
Bara att se till så man har rejält med fart innan uppförsbacken så rullar man uppför bara :D
TrasMannen
2005-12-19, 13:57
Njaaa... dom har, som de flesta nya bilar, funktionen att om den står låst och larmad, och jag låser upp och larmar av med fjärren UTAN att öppna någon dörr, så låses den igen efter en stund. Dock, om man öppnar dörren så kommer den inte låsas automatiskt. Bilen i fråga borde nog få sin elektronik översedd *popcorn*
Till trådskaparen: Tycker riktigt synd om dig, men JÄKLAR vad jag hade garvat om jag vore din polare :laugh:
Hehe, han garvade inte för han hade lånat bilen precis, och när han fick den så var den hel :naughty:
äh, du har inte lärt dig hur man skall gå till väga. har man exempelvis en 245a så är det bara att överlasta bilen riktigt ordentligt så tar den sig vart som helst. Den här metoden används med framgång av tex svenska försvarsmakten, tre lumpare i baksätet och fullt med utrustning i bagaget så tar den även stridsfordonsstråk :thumbup:
The_RobRoy
2005-12-19, 14:06
äh, du har inte lärt dig hur man skall gå till väga. har man exempelvis en 245a så är det bara att överlasta bilen riktigt ordentligt så tar den sig vart som helst. Den här metoden används med framgång av tex svenska försvarsmakten, tre lumpare i baksätet och fullt med utrustning i bagaget så tar den även stridsfordonsstråk :thumbup:
Hehe, va lite bensin den drar då, dock gjorde polarns familj så. Mamman i familjen tyckte det va så läskigt med deras 740, så dom lastade bakluckan full med stenplattor som dom fick över när dom bytte på framsidan :D
Vad är det för bil egentligen? Har svårt att tänka mig hur du öppnade dörren genom "lilla bakrutan", fast då vet jag ju inte hur den ser ut på din bil men på vår är det iaf omöjligt att öppna bilen genom den :)
Haha vår bil från 1992 har samma funktion i larmet (som går stänga av) men fan inte går larmet igång under tiden motorn är igång, larmet i sig ska ju se till att motorn inte ska gå sätta igång. Fast Volvo har kanske centrallås som beepar när det går igång.
måste sett smått rabiat ut de där :D skulle ja skrattat i flera dar åt :laugh: nice me lite störda(dyra) äventyr att krydda vardagen med
pappa har en gammal volvo vars förardörr man måste slita i minst en kvart nu på vintern, tur att vi inte har nåra lösa röda redskap tillgängliga, den jävel skulle oxå leva farligt då i tell ya :whipped: :D
Nitrometan
2005-12-19, 14:33
Ingen aning om bilen var OK eller inte. Den kan ju ha fått en knäpp i kylan också.
Hans fru lyckades låsa in båda nycklarna i deras Merca i påskas. Hon hade lagt sin nyckel i bilen. Sen lånade hon mannens nyckel och låste upp bakluckan och letade efter nåt. Sen råkade hon lämna nyckeln i skuffen när hon slog igen luckan. Bilen har funktionen att låsa dörrarna om man låser upp och sen inte öppnar nån dörr på en stund. Vips stod de mitt ute i skogen med en låst bil. Så småningom fisk de tag på en servicekille som kunde öppna åt dem. Fast det blev en extra övernattning.
Han lyckades hålla sig från att skälla ut frugan. det tycker jag var starkt jobbat. Han sa bara att alla kan göra misstag.
TrasMannen
2005-12-19, 14:47
måste sett smått rabiat ut de där :D skulle ja skrattat i flera dar åt :laugh: nice me lite störda(dyra) äventyr att krydda vardagen med
pappa har en gammal volvo vars förardörr man måste slita i minst en kvart nu på vintern, tur att vi inte har nåra lösa röda redskap tillgängliga, den jävel skulle oxå leva farligt då i tell ya
Jag stod mest å skrattade åt det, tills jag såg oljan, då var det mera :eek: å sen panik :D
Orkade inte brusa upp sedan, hade hyfast med katabola adrenalinhormoner i kroppen :D
Bilen har funktionen att låsa dörrarna om man låser upp och sen inte öppnar nån dörr på en stund.
Undrar vad dem tänkte *screwy*
Annan lås-relaterad sak som drabbat mig : Hade farsans audi -01 på parkeringen och skulle gå och öppna den som vanligt. Gick dit, stoppade in nyckeln i låset och vred om. Skum känsla, istället för 45 grader gick låset 90 grader runt och kändes helt annorlunda. Trodde först någon hade brutit upp bilen och att låset därför hade gått sönder, men nej, jag testar vrida fram och tillbaka och visst stängs och låses dörrarna som dom ska. Då lägger jag märke till att det är en annan bilstereo och att det ligger andra saker i bilen. Var alltså en annan Audi, samma model och färg men en äldre årsmodel (därav det annorlunda låset) men som gick öppna med våran nyckel :)
Tur att det är chip i nycklarna nuförtiden så att inte motorn går starta iaf.
Haha! Underbar historia!
Vad var det för bil? Jag vill visualisera!
TrasMannen
2005-12-19, 15:14
Haha! Underbar historia!
Vad var det för bil? Jag vill visualisera!
En liten bil. Dont wanna give away tooo much info :D
Bronkitkorv
2005-12-19, 15:20
Dessa jävla bilar alltså. Jag har nog inte haft en enda bil som jag inte fått bryta upp.. Det gäller att smörja låsen och listerna innan första kylan.
Haha...Kul att läsa... :laugh:
Men synd om dig !
Ofta brukar den lilla rutan vara mer jävlig att byta än en "vevbar" sidoruta dock men hoppas det går smidigt att byta, vet ju inte vad det var för bil.
Markus H
2005-12-19, 15:44
OK I uppförsbacke som är hal är det BÄTTRE med bakhjulsdrift än med framhjulsdrift....
Iaf med syfte att ta sig uppför backen...!!
Ingen aning om bilen var OK eller inte. Den kan ju ha fått en knäpp i kylan också.
Hans fru lyckades låsa in båda nycklarna i deras Merca i påskas. Hon hade lagt sin nyckel i bilen. Sen lånade hon mannens nyckel och låste upp bakluckan och letade efter nåt. Sen råkade hon lämna nyckeln i skuffen när hon slog igen luckan. Bilen har funktionen att låsa dörrarna om man låser upp och sen inte öppnar nån dörr på en stund. Vips stod de mitt ute i skogen med en låst bil. Så småningom fisk de tag på en servicekille som kunde öppna åt dem. Fast det blev en extra övernattning.
Han lyckades hålla sig från att skälla ut frugan. det tycker jag var starkt jobbat. Han sa bara att alla kan göra misstag.
Det var jävligt bra gjort av honom, det hade ju inte heller precis blitt trevligare att vänta på servicekillen om han skällt ut frugan som man kanske är rätt sugen på vid det tillfället.
The_RobRoy
2005-12-19, 16:18
OK I uppförsbacke som är hal är det BÄTTRE med bakhjulsdrift än med framhjulsdrift....
Iaf med syfte att ta sig uppför backen...!!
hur tänker du då? motorn sitter ju (oftast) fram.
hur tänker du då? motorn sitter ju (oftast) fram.
tänk lite hur gravitationen jobbar...
sen har då iaf jag fått erfara det i verkligheten, kommer väl ihåg när farsan fick backa upp för en backe för att ta sig upp :D
Markus H
2005-12-19, 18:07
tänk lite hur gravitationen jobbar...
sen har då iaf jag fått erfara det i verkligheten, kommer väl ihåg när farsan fick backa upp för en backe för att ta sig upp :D
precis....
Lite samma sak som att närt du accar så får du högre däck tryck pa bakhjulen = bättre med bakhjulsdrift, du liksomlyfter framhjulen vid acceleration = DÅLIGT med framhjulsdrift....
precis....
Lite samma sak som att närt du accar så får du högre däck tryck pa bakhjulen = bättre med bakhjulsdrift, du liksomlyfter framhjulen vid acceleration = DÅLIGT med framhjulsdrift....
generellt sett är det dock bättre vid normal bilkörning oavsett.
Markus H
2005-12-19, 18:12
Det kanske det är, men jag ville bara poengtera att Rob Roy hadde lite fel i sitt uttalande där för några inläg sedan.
Må så vara. Men jag saknar min 140 nästan varje dag nu när vägarna är snötäckta. Fast på barmark är framhjulsdriften helt okej.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.