Visa fullständig version : pump, bra eller dåligt?
sweet_sunny_south
2005-12-19, 01:38
hmm.. ja e ganska säker på att denna topic har tagits upp här tidigare... men jag är ganska ny på detta forum o vet inte riktigt hur ja ska använda sökfunktionen.. :em:
i alla fall..jag har läst på internet om en massa teorier o åsikter folk har om pump som fullständigt säger emot varandra så man e ju en aning förvirrad om hur det egentligen ligger till..
om man vill bygga muskler hur ska man då träna för att uppnå bästa möjliga resultat? många reps eller få reps? undvika, eller sträva efter pump? hur många reps ska man göra? ska man i varje set träna muskeln så den inte orkar lyfta mer det setet?
Cerberus
2005-12-19, 02:01
För att ge din kropp möjlighet att bygga musker ska du lyfta tungt(dock med bra teknik). Vanligt är ett repsomfång å 6-12 reps(välj såna vikter som du känner att du klarar i så många reps) i varje set, hur många såna set du ska köra i varje övning är nog mer upp till dig. Personligen kör jag ganska många set, gillar volymträning.
Rent generellt behöver man lyfta tungt för att bli stor, dock finns det ju vissa som har genetiska fördelar och ändå blir stora på mindre träning.
pragmatist
2005-12-19, 02:27
I princip är det muskelfibrer av typ IIb (eller heter det IIx numera?), d.v.s. de snabbaste, mest explosiva muskelfibrerna som har störst tillväxtpotential. Dessa aktiveras när du använder en vikt som överstiger c:a 80% av ditt en-repetitionsmaximum, när du utför en övning mycket explosivt, samt när du når "failure" i en viss övning. För de flesta motsvarar 80% av en-repetitionsmaximum ungefär en vikt man kan lyfta 6-8 gånger. Rent logiskt borde alltså en sådan vikt (eller tyngre) vara den som bäst stimulerar tillväxt, lite beroende på individens fibersammansättning.
Hur mycket "pump" man får är nog rätt oväsentligt, vill jag påstå. Klassiska muskelbyggare som 5 x 5 ger inte särskilt mycket "pump" medan t.ex. 3 x 15 ger en himla massa, så det är ingen särskilt pålitlig indikation på att träningen är effektiv.
Genom att öka intensitet/belastning, kommer muskeln anpassa sig genom att växa sig större och starkare.
Pump är en skön känsla, inte så mycket mer.
Kanske lite OT men.. om man vill få musklerna att Växa, ska man köra högreps då..? Eller lågreps med många sett på varje övning?
Kanske lite OT men.. om man vill få musklerna att Växa, ska man köra högreps då..? Eller lågreps med många sett på varje övning?
Vad tror du då?
Behöver man ha en stora muskler för att t ex hålla på med distanslöpning? Nej man behöver uthålliga benmuskler, och därför kör man sådant som ger fördelar för ens uthållighet i benmusklerna.
Vill man få större muskler måste man alltså träna tungt för att muskeln ska få anpassa sig större för att hantera den allt högre vikten.
Men akta så att du inte kör FÖR tungt precis som de flesta -23 folk här som ska maxa hit och dit och killar som ser ut som vanliga svenssons som böjer 180 kg "riktigt djupt och strikt". De har knappast stora ben.
Kontroll och tyngd! Du måste använda hjärnan för att kontakta den muskeln du försöker tvinga växa. Det räcker inte enbart med att det "ser" bra ut på håll när du utför en övning, du måste lyfta med rätt muskler också. Det lyckas du med genom att använda hjärnan samt nöta in tekniken.
Vad tror du då?
Behöver man ha en stora muskler för att t ex hålla på med distanslöpning? Nej man behöver uthålliga benmuskler, och därför kör man sådant som ger fördelar för ens uthållighet i benmusklerna.
Vill man få större muskler måste man alltså träna tungt för att muskeln ska få anpassa sig större för att hantera den allt högre vikten.
Men akta så att du inte kör FÖR tungt precis som de flesta -23 folk här som ska maxa hit och dit och killar som ser ut som vanliga svenssons som böjer 180 kg "riktigt djupt och strikt". De har knappast stora ben.
Kontroll och tyngd! Du måste använda hjärnan för att kontakta den muskeln du försöker tvinga växa. Det räcker inte enbart med att det "ser" bra ut på håll när du utför en övning, du måste lyfta med rätt muskler också. Det lyckas du med genom att använda hjärnan samt nöta in tekniken.
Japp.. tack :)
Nu tror jag t.ex. att jag är lite sån. T.ex. på benböj.. tar på för mkt och utför inte övningen korrekt :/ Men men de har börjat o komma lite teknik nu oxå :)
När man kör benböj ska man gå ner o nästan sätta sig va ? Eller ska man bara böja sig så mkt så att låren är 45 Grader typ ?
//m0gh
pragmatist
2005-12-19, 21:54
Ju djupare du kan gå desto bättre är det. Och tvärtemot vad många tror blir belastningen på knäna mindre om man går djupt.
BigForre
2005-12-19, 21:59
Japp.. tack :)
Nu tror jag t.ex. att jag är lite sån. T.ex. på benböj.. tar på för mkt och utför inte övningen korrekt :/ Men men de har börjat o komma lite teknik nu oxå :)
När man kör benböj ska man gå ner o nästan sätta sig va ? Eller ska man bara böja sig så mkt så att låren är 45 Grader typ ?
//m0gh
prova den här... (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=8297)
sweet_sunny_south
2005-12-20, 01:15
I princip är det muskelfibrer av typ IIb (eller heter det IIx numera?), d.v.s. de snabbaste, mest explosiva muskelfibrerna som har störst tillväxtpotential. Dessa aktiveras när du använder en vikt som överstiger c:a 80% av ditt en-repetitionsmaximum, när du utför en övning mycket explosivt, samt när du når "failure" i en viss övning.
ok, då förstår jag. men angående failure så hänger ja inte riktigt med. det e väl inte bra att alltid nå failure eftersom det sliter på nervsystem, leder m.m.?
sweet_sunny_south
2005-12-20, 01:24
För att ge din kropp möjlighet att bygga musker ska du lyfta tungt(dock med bra teknik). Vanligt är ett repsomfång å 6-12 reps(välj såna vikter som du känner att du klarar i så många reps) i varje set, hur många såna set du ska köra i varje övning är nog mer upp till dig. Personligen kör jag ganska många set, gillar volymträning.
Rent generellt behöver man lyfta tungt för att bli stor, dock finns det ju vissa som har genetiska fördelar och ändå blir stora på mindre träning.
när du säger 6-12 reps menar du då i alla övningar eller skiljer det sig beroende på vilken övning det är? man ska väl köra fler reps i bicepscurl än i bänkpress? eller??
pragmatist
2005-12-20, 01:28
Det är en avvägningsfråga. Att träna till failure stimulerar förvisso styrkeökning och tillväxt, men orsakar också en hel del stress för centrala nervsystemet vilket snabbt ökar risken för överträning. Så det är ett tveeggat svärd. Man kan träna till failure eller man kan träna mycket, men man kan inte göra båda delarna någon längre tid.
Personligen tycker jag man ska göra det sparsamt och öka på volym och frekvens lite istället, enligt mottot: lyft så tungt som möjligt, så ofta som möjligt medan du håller dig så fräsch som möjligt.
sweet_sunny_south
2005-12-20, 01:45
Det är en avvägningsfråga. Att träna till failure stimulerar förvisso styrkeökning och tillväxt, men orsakar också en hel del stress för centrala nervsystemet vilket snabbt ökar risken för överträning. Så det är ett tveeggat svärd. Man kan träna till failure eller man kan träna mycket, men man kan inte göra båda delarna någon längre tid.
Personligen tycker jag man ska göra det sparsamt och öka på volym och frekvens lite istället, enligt mottot: lyft så tungt som möjligt, så ofta som möjligt medan du håller dig så fräsch som möjligt.
ok bra då vet man lite hur det funkar! det låter som ett bra motto tycker jag! tack för svaren i denna tråd!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.