Visa fullständig version : Arne P - Enarmsmark
Själv står jag ungefär som vid ett vanligt Marklyft och greppar stången i mitten.
T-Mag har en artikel om enarmsmark, enligt dem så ska man stå med sidan mot stången.
Vilket är rätt och hur utförs momentet på tävling?
Länk till T-Mags artikel
http://www.testosterone.net/articles/218exer.html
Arne Persson
2002-08-08, 22:52
Vi kör som vid vanliga marklyft. Jag tror inte den tekniken som visas i artikeln är speciellt nyttig för ryggen vid större belastningar. Man kan även lyfta den mellan benen.
Arne, hur mycket tar dem bästa i Sverige i denna övning? alltså med en internationell stång.
cardabiodon
2002-08-12, 22:18
Eftersom Arne inte är vaken tar jag mig friheten att svara i hans ställe. Runt 140 skulle jag tippa (utan låsgrepp), med stången framför fötterna. Magnus Samuelsson gör åtminstonde 110 med IronMinds Rolling Thunder och man klarar betydligt mera enarmsmark med vanlig stång (typ OL eller SL).
Ok, då har man nåt att ställa in siktet på.:D
Hehe, jo fast 140 är grymt bra. Själv nöjer jag mig om jag klarar skamgränsen 100 :). Har gjort blygsamma 90, fast å andra sidan har jag aldrig problem med greppet i mark. Det beror lite på vilka händer man har. En i klubben kan lyfta 455 med omvänt grepp men är inte såå fantastisk med symmetriskt grepp. Fast sen har vi en som brukade träna grepp genom att lyfta upp 270 med symmetrisk fattning och hålla i 15 sek, sen lägga ner stången ett par sek för att sen lyfta upp igen och hålla ca 10 sek.
Alla lyft utan låsgrepp, om det inte gick fram i messet.
Siktar oxå på att klara 100kg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.