Visa fullständig version : ingen självdisciplin what so ever..
wondergirl
2005-12-18, 01:50
jag rår inte på mig själv. bland vänner är jag nyttig, disciplinerad osv. när jag kommer hem, kanske sitter ensam eller överhuvudtaget om kvällarna kan jag få en snäpp - jag blir helt..jag äter ihjäl mig alltså. bara käkar käkar käkar :( Fattar inte hur jag kan vara så J*vla patetisk!! Snälla kan någon hjälpa mig med tips & råd ? Jag försöker verkligen gå ned i vikt, men om jag fortsätter så här lär det ju inte spela någon roll hur mycket jag än tränar eller är ansedd nyttig utav vännerna,om jag ändå vräker i mig 1200 kcal på en kväll. *cry*
Kram.
Fortsätt äta men ät nyttigt.
Cerberus
2005-12-18, 03:17
Kan va en påbörjande depression? Man blir sugen på kolisar när man har lågt serotonin i sig vet jag iaf. Blir lite drogeffekten, äta, må lite bättre för stunden, äta...osv.
Fredrik_S
2005-12-18, 04:05
Jag var lika dan, jag kunde äta närmare ett kilo choklad på en timme på kvällen utan nån egentlig anledning.
Jag märkte att det till stor del berodde på att jag åt lite för lite under dagtid och det gjorde att jag var hungrig/sugen på godis och dylikt på kvällen.
Det hjälpte mig mycket att bokföra alla måltider och se över mitt näringsbehov och se till å tillfredsställa det under dagen med fler och större måltider.
Ät havregrynsgröt när du blir sådär. Försök iaf, jag klarar bara en halv portoin sen blir jag PROPPMÄTT. Snusklite kalorier är det i också.
Jag är lika dann, men nu har jag gett mig fan på att sluta äta skiten. Har ju testat det mesta innan.. men nu verkar jag ha funnit något som faktiskt funkar.. Inte sluta med allt dåligt med en gång.. Börja nånstanns.. Nu har jag slutat äta godis, kakor, glass, ostbågar.. osv.. Men jag äter precis vad jag vill i matväg. Man måste ju börja nånstanns och kommer man förbi spärren så tror jag inte det lättare att anpassa sig.. Om man slutar tvärt med allt onyttigt så slutar det i alla fall för mig att efter nån vecka sitter man där och slänger i sig all skit man kan hitta.. Om man vänjer sig vid att bara äta godiset kanske en gång i måndaden och klarar det några månader så e det bara att ta nästa onyttiga grej.. Annars blir det bara jojo-effekten av hela skiten..
Lycka till!
Har svårt att koppla ihop VRÄKA, ÄTA IHJÄL MIG, och 1200 kcal.
Det är ju en påse chips, typ. HAde du lagt till en nolla kanske det hade varit ett problem, men nu är det ju en typisk "unna sig nåt gott i normal mängd"
Gör en liten sökning på ätardagar eller sk bulkdagar, så ska du verkligen se på folk som e patetiska!
Jag är en av dem, innan folk börjar flama!
jag rår inte på mig själv. bland vänner är jag nyttig, disciplinerad osv. när jag kommer hem, kanske sitter ensam eller överhuvudtaget om kvällarna kan jag få en snäpp - jag blir helt..jag äter ihjäl mig alltså. bara käkar käkar käkar Fattar inte hur jag kan vara så J*vla patetisk!! Snälla kan någon hjälpa mig med tips & råd ? Jag försöker verkligen gå ned i vikt, men om jag fortsätter så här lär det ju inte spela någon roll hur mycket jag än tränar eller är ansedd nyttig utav vännerna,om jag ändå vräker i mig 1200 kcal på en kväll.
Antar att du sammankopplar vissa aktiviteter med att äta skräp (exempelvis tv-tittande). Ett förslag är att hitta på andra saker att göra.
Har svårt att koppla ihop VRÄKA, ÄTA IHJÄL MIG, och 1200 kcal.
Det är ju en påse chips, typ. HAde du lagt till en nolla kanske det hade varit ett problem, men nu är det ju en typisk "unna sig nåt gott i normal mängd"
Gör en liten sökning på ätardagar eller sk bulkdagar, så ska du verkligen se på folk som e patetiska!
Jag är en av dem, innan folk börjar flama!
1200 kcal ett antal kvällar i veckan blir en hel del energi.
H.Emanuel
2005-12-19, 06:25
Låter lite som om du håller en fasad som krakelerar när du blir ensam. Spänn av, tjejen! Gör ingenting för andras skull, duktiga flickor springer ofta in i väggen. Tänk över för vems skull du vill vara sund och i vilket syfte? Annars håller jag med Piranha, ät, men nyttigt.
Antar att du sammankopplar vissa aktiviteter med att äta skräp (exempelvis tv-tittande). Ett förslag är att hitta på andra saker att göra.
1200 kcal ett antal kvällar i veckan blir en hel del energi.
eller så köper man tonvis med nyttiga snacks. Det går ju att ersätta ett vanligt mål om man gör en dip på gräddfil och äter grönsaker till... blir ju godare än chips och annat skräp med... och då får man fan äta som en gris innan det blir någon större mängd kalorier.
Samma shit här! men det blir nog många tusen kalorier för mig istället... vafan, det är bara att gå ut och gå så fixar det sig serru!
Fonzies förslag var bra. Jag har själv haft liknande problem och det är ingen höjdare. Säg till dig själv att du inte får äta onyttigheter förrän du har ätit 1 tallrik havregrynsgröt och väntat minst 15 minuter. Troligen fixar du att stå över då. Det gäller att slåss mot ovanan. Sen kan du givetvis fundera över varför ovanan har kommit. Kanske är det så att du använder maten för att stressa av, och då bör du fundera över vad som stressar dig och vad du kan göra åt det.
Det har du rätt i JLL.
Hmm, jag limiterar mig till en eller 2 dagar i veckan. Ofta hjälper det att ha nåt mål typ "åka nånstans o se fin ut om 2 månader" eller som i mitt fall: Se snygg ut för exets skull om en vecka. hehe.... patetiskt
det blir oftast lätt att falla för frestelsen när man e uttråkad eller inte har nåt tt göra. Tex har jag fullt upp kan det gå veckor utan att jag ens tänker på skräpmat.
Detta kanske låter lite extremt, men till den kommande våren kan det göra lite gott med långra promenader, helst med packning. Gå med högt tempo och helst krävande terräng i många timmar. Vi gick en hel del under lumpen, och jag kunde gå ned flera kilon i veckan när man pinnade på. Skär ned på maten, rör på dig en jävla massa så kommer de att trilla av. Värt att notera är att jag rasade kilon fast jag var i toppform med mkt lågt BF.
Eller hoppa på ngn sorts frilluftserfarenhet någno helg framöver, varför inte prova på överlevnad. Tro mig det är riktigt skönt att lära känna sina egna begränsningar och hur länge kroppen pallar. Varför många överviktiga (syftar inte till dig) inte klarar att gå ned i vikt, beror på att de saknar viljan och "pannbenet". Det är i huvudet som dieten börjar, tänk på det..
Fredrik_S
2005-12-19, 13:32
Varför många överviktiga (syftar inte till dig) inte klarar att gå ned i vikt, beror på att de saknar viljan och "pannbenet". Det är i huvudet som dieten börjar, tänk på det..
Helt sant, det finns så många som vill gå ner i vikt, men med det menar dom att dom vill utsätta sig för hunger bli tröstad och bestämmt äta på deras egna påhittade sätt. Eller från vad dom hör nånstansifrån vad som är bra. Använder man huvudet så blir det så mycket lättare, och utgå från att du inte vet något från början, för det gör dom flesta inte. Jag har ofta trott att jag vetat hur man ska göra men det har tagit mig många år och många försök för att hitta rätt. Har kanske inte hittat rätt än. Det finns väldigt mycket bra råd att hitta på ett forum som detta. Det finns väldigt mycket missvisande information att hitta i dagspress skvallertidningar och hos kompisar.
wondergirl
2005-12-19, 15:06
Tack så mycket för att ni är så många som kommer med bra och användbara/konkreta råd istället för andra forum där folk bara tycker att man är just patetisk och bara klagar på en. Tack. :)
Jag tycker att du ska försöka koppla bort tankarna på viktminskning för tillfället och koncentrera dig på att få ett sundare förhållande till mat. Lär dig vad som är nyttigt. Det är exempelvis inte nyttigt att äta ett äpple och en knäckemacka till frukost och sedan ingenting på fem timmar. Man kan känna sig väldigt duktig, men det är inte nyttigt. Lär dig att äta regelbundet under dagen. Få i dig protein, kolhydrater och bra fett vid varje mål. Skriv gärna upp hur du äter en vanlig dag, ungefärlig mängd och när så är det lättare att säga vad som är tokigt. Får man fråga vad du väger och hur lång du är? Hur tränar du?
Varför tror du själv att du hetsäter på kvällen?
wondergirl
2005-12-19, 18:20
Jag väger 60kg på 1.67 cm och jag VET att jag inte är "överviktig" så sett men allt sitter på ett och samma ställe typ, (magen) och om jag inte bryter det här j*vla utmattande mönstret snart så lär jag väl snart bli överviktig..
Jag har helt tappat motivationen för att träna vilket jag för inte så länge sen var min favorithobby..vad skall jag göra för att få tillbaka den.. ? :confused:
Jag vet inte varför jag hetsäter. Tristess. kanske. eller det att jag gillar att äta mycket olika smaker och inte bara en stor middag så att jag bli mätt på bara en rätt. jag gillar hellre att äta småplock, lite ifrån varje, smårätter om ni förstår vad jag menar. blir jag väl sugen på en smak, MÅSTE jag bara hitta något som passar in på mitt sug, annars äter jag bara en massa andra smaker i hopp om att bli av med suget, men hur mätt jag än är utav alla "ersättningssmaker" så brukar det oftast sluta med att jag ändå sätter i mig det jag först var sugen på. Fan va jobbigt det låter. :(
Fredrik_S
2005-12-19, 21:26
När väl suget har satt sig tillräckligt hårt kan det kännas att det inte hjälper att äta bra mat, det kan vara för sent. Jag vågar inte riskera mer än absolut max 4 timmar mellan två mål då jag vet att när jag varit sugen för länge så kan jag inte motstå. Allts försök förebygga ett sug till onyttigheter genom att äta strax innan du blir för hungrig/sugen så blir det lättare.
Småplock låter väl bara bra det, ingen som säger att en middag ska bestå av ett stort entydigt mål.
Nu tror jag iofs att vad damen menar med småplock är chips godis choklad, kakor, bakelse, ballerina jordnötter exotic snacks etc etc, men typ hon e sugen på allt. Alltså måste hon köpa en förpackning av varje sak. Det innebär att det hela slutar med mycket mer än hon egentligen skulle vilja äta, då hon äter upp hela paket för att hon tänker "ikväll var sista kvällen, imorgon då jävlar" men det blir alltid samma.
Har jag rätt? JAg var i NYC nyligen, där fanns det typ enkakasförpackningar av alla de stora märkena, Det var skönt. Det finns även i sverige chips förp. på 40 g som amn kan köpa,0 om man e sugen på både jordnötsringar och dillchips, så kan man få båda utan att behöva köpa jätteförpackning. sen finns det kvarg+lightsaft, ALLTID en höjdare på kvällen, som stillar sockersuget.
Har haft liknande problem när jag hade mindre kunskap och osund förhållande till mat. Hela kändes som en giftavänjning. Gick ut för hårt och hunger vinner alltid tillslut för min del och när jag väl börja äta nåt är det fan inte lätt att sluta. Därför ser jag till att bara köpa lite lite snack för dagen då jag vet jag inte kan bara sluta tugga i mig efter halva påsen. Suget avtar när man har hållit på ett tag, ser bara till att få i dig tillräcklig med bra mat. Minskar sucssesivt då det är en livstil att ändra på.
wondergirl
2005-12-20, 17:18
Nu tror jag iofs att vad damen menar med småplock är chips godis choklad, kakor, bakelse, ballerina jordnötter exotic snacks etc etc, men typ hon e sugen på allt. Alltså måste hon köpa en förpackning av varje sak. Det innebär att det hela slutar med mycket mer än hon egentligen skulle vilja äta, då hon äter upp hela paket för att hon tänker "ikväll var sista kvällen, imorgon då jävlar" men det blir alltid samma.
Har jag rätt? JAg var i NYC nyligen, där fanns det typ enkakasförpackningar av alla de stora märkena, Det var skönt. Det finns även i sverige chips förp. på 40 g som amn kan köpa,0 om man e sugen på både jordnötsringar och dillchips, så kan man få båda utan att behöva köpa jätteförpackning. sen finns det kvarg+lightsaft, ALLTID en höjdare på kvällen, som stillar sockersuget.
så sant...
Mini är nog på rätt spår här.. efter att ha läst om hur du tappat sugen på träningen osv så kan jag tänka mig att det handlar om för mycket tvång och "måste"-tänkande från din sida. Med det tänket och stressen på sig själv så är det lätt hänt att allt släpper för stunden vilket resulterar i dåligt samvete dagen efter - så byggs det dåliga beteendet (onda cirkeln) på hela tiden.
Försök hitta tillbaka till det roliga. Testa annan träning, försök se till att äta "riktig mat" regelbundet, se till att inte ha massa snask hemma osv.
När det kommer till kost.. att äta en ordentlig frukost är en bra start för att ge sig själv en chans att undvika snacks och småätande men det är du som måste styra upp det, inga råd i världen kommer laga till och äta den åt dig.
"ikväll var sista kvällen, imorgon då jävlar" men det blir alltid samma.
Usch vad jag känner(kände) igen mig där. Alltid samma bullshit.. "sista gången det här.."
I mina drömmar kanske *rolleyes*
Fast nu börjar jag i allafall komma på rätt väg! :hbang:
Lite offtopic kanske, men lycka till tjejen. Det går, bara man vill!
wondergirl
2005-12-22, 15:50
Tack för ert stöd & peptalk =)
Pudzianovski
2005-12-22, 16:17
Världens största fruktsallad kan du också käka på kvällen när du blir sådär.
Eller helt enkelt köpa massa frukt och sätta i dig på kvällen. Bättre än Godis, skit mat osv. Att skiva upp lite äpplen, apelsiner, kwi, päron, passionsfrukt och vad man nu vill är riktigt gott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.