handdator

Visa fullständig version : Simma!

josse
2005-12-17, 14:55
Hej..Är en tjej på 19 år som är ute efter fettförbränning. Ska nu börja styrketräna och i det priset ingår även simning.
Min fråga är då till er,Vilket är bäst att simma eller att vara ute och gå i snabbt tempo?
Hur många längder ska man simma ungefär?
Va och simmade 32 längder idag. Kändes väldigt bra=)
Är 32 längder lagom med längder eller ska man simma mera?

MVH Josse!

King Grub
2005-12-17, 14:59
Kaloriförbrukningen för olika former av simning hittar du här:

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

Hur länge du "behöver" simma... beror på hur mycket energi du vill förbruka.

Simning är fyra gånger så energikrävande som löpning per längdenhet. En 70-kilosperson som simmar frisim med relativt hög intensitet förbrukar runt 9 kcal per minut.

Simning är bra för fettförbränningen, om du arbetar mycket med benen. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle.

Optimal fettförbränning, både procentuell och mängdmässigt, nås vid en högre intensitet än "promenadtempo".

josse
2005-12-17, 15:05
Tack så mycket=)
Väger inte så mkt:P under 60 iaf :P..
Hur ska man göra med maten, ska man äta innan eller ska man äta efteråt ?

Mvh

King Grub
2005-12-17, 15:08
Är det fettförbränning du är ute efter är det bäst att ha så långt mellan måltiden före passet och träningen som möjligt. Har du möjlighet till morgonsim före frukost är det perfekt. Jag tycker det dessutom går bättre att simma på fastande mage, utan något som tynger ned. Har du inte möjlighet att simma före frukost, gör det så långt efter föregående måltid som möjligt, och ät en normal måltid när du kommer hem från badet.

Max
2005-12-17, 18:57
Är det fettförbränning du är ute efter är det bäst att ha så långt mellan måltiden före passet och träningen som möjligt. Har du möjlighet till morgonsim före frukost är det perfekt. Jag tycker det dessutom går bättre att simma på fastande mage, utan något som tynger ned. Har du inte möjlighet att simma före frukost, gör det så långt efter föregående måltid som möjligt, och ät en normal måltid när du kommer hem från badet.För mig går simpassen före frukost kass, på den tiden jag sysslade med löpning fungerade det perfekt att ha det avklarat innan frukost av någon anledning. Alla är olika med andra ord, testa vad som passar för dig josse.

josse
2005-12-18, 10:46
Okej, jag får testa en gång utan så märker jag om det går bra eller dåligt.
Stämmer det att brösten försvinner när man simmar ? Finns ju typ inte en enda simmare som har stora bröst.?

Mvh

King Grub
2005-12-18, 10:53
Okej, jag får testa en gång utan så märker jag om det går bra eller dåligt.
Stämmer det att brösten försvinner när man simmar ? Finns ju typ inte en enda simmare som har stora bröst.?

Mvh

Nej, kvinnans bröst består till stor del av fettvävnad, och går du ner i vikt, förlorar du fett även från brösten. All viktminskning kommer att resultera i mindre bröst, men det är inte själva simningen i sig som åstadkommer det, utan mindre kroppsfett. Det finns inga konditionsgrenar där dom kvinnliga utövarna i allmänhet har stora bröst. Titta på löperskor eller vad du vill. Idrott förbränner fett, och mindre kroppsfett = mindre bröst.

userfriendly
2005-12-18, 11:38
känns som om att du är ute efter den "optimala" kroppen... för att uppnå nåt sånt krävs typ plast o kniv nu för tiden... kroppen är föränderlig o visar hur du lever o hur du levt. den är en del av dig, var med den - inte mot den!

jocke_kofot
2005-12-19, 10:10
Simning är bra för fettförbränningen, om du arbetar mycket med benen. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle.

Oj, får man fråga hur det kommer sig? Är det för armarna oftast måste arbeta på hög nivå för att prestera? Har alltid trodd att arm- och benmusklerna fungerar på samma sätt.

King Grub
2005-12-19, 10:45
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52750

http://bjsportmed.com/cgi/content/full/38/1/31

Metal_boy_
2005-12-19, 10:51
Har börjat simma varje söndag efter att jag tränat ben och axlar. Kanon för att mjuka upp axellederna efter passet samt benen. Måsste nästan trycka in att det är Optimalt.