Visa fullständig version : yr o trött, bakpulver?
När jag kör tunga basövningar blir jag oftast yr, kraftlös och hängig efteråt, framförallt efter benböj och benpress. Nästan så att jag måste gå o lägga mig nånstans. Ser ingen annan på gymet som verkar ha samma symptom. Nån med tips för vad man kan göra åt saken? Vad tror ni om salt? Funkar bikarbonat? Är det i så fall bara att hälla lite bakpulver i vattnet? Kommer det jäsa? Behåller det sin effekt även om det jäser?
Fettecke
2005-12-17, 14:41
När jag kör tunga basövningar blir jag oftast yr, kraftlös och hängig efteråt, framförallt efter benböj och benpress. Nästan så att jag måste gå o lägga mig nånstans. Ser ingen annan på gymet som verkar ha samma symptom. Nån med tips för vad man kan göra åt saken? Vad tror ni om salt? Funkar bikarbonat? Är det i så fall bara att hälla lite bakpulver i vattnet? Kommer det jäsa? Behåller det sin effekt även om det jäser?
köp en säck maltodextrin(eller liknande produkt) och sätt i dig före passet, och smutta under passets gång...
låter som ett blodsockerfall... jag får samma sak efter väldigt tunga marklyft, har svimmat några gånger några sekunder efteråt när jag satt mig ner...
Ja precis det gör jag. Tar en gainer precis innan passet som jag smuttar på en bit in på passet. Kanske kan experimentera lite mer med det där, t ex ha med dextrosol och ta i samband med de tunga övningarna.
BigForre
2005-12-17, 14:49
Konditionträning, något du sysslar med?
Har du ordentligt med vätska till gainern?
Ja vätska dricker jag rikligt.
Kondition... det tränar jag hyfsat så det är nog inte nåt problem heller.
Ingen som vet nåt om bikarbonat?
I med malto i vattnet under passet
Hur många gram/liter är det som är bra med tanke på osmoliteten?
Hur många gram/liter är det som är bra med tanke på osmoliteten?
M a p vilken komponent ?
Malto ? ca 15 - 20 %
Bikarbonat ? 1 % kanske
ok, tack! Men har bikarbonat nån bra effekt?
ok, tack! Men har bikarbonat nån bra effekt?
BUMP !
Jag är också nyfiken. Teoretiskt kan det ju vara bra att fylla upp blodet med karbonat som buffrar mjölksyra...teoretiskt. Men fungerar det ?
Kaliumcitrat funkar bättre än bikarbonat, och ja det fungerar i praktiken också, iaf enligt vad jag har hört.
Andas du under lyften?
Där kan du nog ha en poäng! Jag e nog lite dålig på att andas så ska tänka på det nästa gång o se om det blir bättre!
Kaliumcitrat funkar bättre än bikarbonat, och ja det fungerar i praktiken också, iaf enligt vad jag har hört.
Finns det i vanliga matbutiker? Står det typ bredvid bakpulvret eller är det kryddavdelningen?
Kalium-citrat ? Hamnar det inte bara i levern ?
Jag har bara hört att det funkar bättre än bikarbonat. Bara ta fram pH-papper och testa urinet. Hörde en som hade 7.2 pH efter att ha tagit kaliumcitratet. Vore intressant och prova empiriskt för att se hur effektivt det är.
Tror kroppen håller pH 7.2 eftersom pH 7.2 är neutralt vid 37 grader och motsvarar pH 7.0 vid 20 grader. Men visst skulle det vara en intressant och enkel sak att göra.
Eftersom jag är lat kan ni klicka på länken för att läsa lite om bikarbonat och träning. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53447&highlight=bakpulver)
Lizard
Där kom svaren, tack Lizzard :thumbup:
Va? Urinet är surt vid vanliga omständigheter, eller?
Edit: Ja, alltså. Idrottaren ifråga va en cyklist som råkade utför ett dopingtest vid en tävling. Hans polare som var med hade inte tagit någon kaliumcitrat och hade ett pH på ~5.5. Vilket är det lägsta man får ha vid ett dopingtest.
Han som hade tagit kaliumcitrat hade 7.3 i pH (var tydligen högre än jag trodde), vilket var de högsta pH-värdet dopingkontrollanterna någonsin sett.
Zerohero
2005-12-19, 17:41
intresant det hrä med bikarbonat. Kreatinprodukter inehåller bikabonat.
testade därför att tilsätta 1-2g bakpulver före jag sprang intervall, gick ganska bra men var inet säker om det var därför. Men någo värst gott var dte inte, men hur fan skall man klara av 20g *spy*
Morsan kommer att undra när bakpulverburken är tom ganska snart :D
På mitt bakpulver står det natriumbikarbonat. Hur mycket natrium får man riktigt i sig av sätta i sig 10-20g bakpulver?
Intresant det där med kaliumcitrat, har någo mera om det?
Va? Urinet är surt vid vanliga omständigheter, eller?
Jag har gjort en tankevurpa här Mehdi :em: Jag antog direkt att urinen skulle ha motsvarande pH som blodplasman. Vilket tydligen är fel:
http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=55512
Tydligen så utsöndrar njurarna vätejoner i större omfattning än vad jag trodde.
Det är bara för mig att backa tillbaka Mehdi, och konstatera att kaliumcitrat har bra effekt på urinen. Återstår att se ifall det fungerar i träningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.