Visa fullständig version : sömn problem
nekromantix
2005-12-14, 12:07
Är det någon mera som får svårt att sova när man deffar?
När jag deffar så får jag alltid svårt att sova. :sleep:
Helena B
2005-12-14, 12:58
Nja jag har alltid svårt att somna. Går och lägger mig mellan 1-2 och ligger och tittar på klockan till kl 5, så ser mina nätter ut. Men jag tror det är ganska vanligt att man får sovsvårigheter när man ligger på ett underskott.
nekromantix
2005-12-14, 13:23
Jag får gå och lägga mig kl 21.00 . Det tar 4 timmar innan jag kan somna så jag somnar kl 01 och ska upp kl 05.50
Finns det nått te eller nått annat knep så jag somnar? et är så störande att ligga vaken och kolla i väggen
Jag får gå och lägga mig kl 21.00 . Det tar 4 timmar innan jag kan somna så jag somnar kl 01 och ska upp kl 05.50
Finns det nått te eller nått annat knep så jag somnar? et är så störande att ligga vaken och kolla i väggen
Sätt på lite Nekromantix på stereon så ska du se att du somnar :hbang:
Nä men ärligt, finns väl sömnpiller som tydligen inte ska vara så skadliga nu för tiden?
nekromantix
2005-12-14, 13:29
Sätt på lite Nekromantix på stereon så ska du se att du somnar :hbang:
Nä men ärligt, finns väl sömnpiller som tydligen inte ska vara så skadliga nu för tiden?
Jo jag ska försöka med det. Då kanske inte fruntimmert somnar
Gå inte och lägg dig om du inte är trött, det är a och o för mig iaf. Släcker jag lampan utan att vara trött tar det evigheter för mig att somna.
internazionale83
2005-12-15, 00:16
har ochså svårt att sova nu när ja deffar, o det värsta är att man blir jämt sugen på att äta nåt.... *grr*
Jag bulkar men har ofta toksvårt att somna....
otroligt enerverande att inte kunna sova...
/R
Har lidit av samma problem i stort hela livet. Problemet har blivit mer akut nu när jag börjat plugga och bor ensam. Någon som vet om det finns receptfria sömnpiller som funkar bra?
Har lidit av samma problem i stort hela livet. Problemet har blivit mer akut nu när jag börjat plugga och bor ensam. Någon som vet om det finns receptfria sömnpiller som funkar bra?
Enligt egen erfarenhet så funkar inget av det som är receptfritt.
Du kan däremot få tex Propavan utskrivet utan några som helst problem.
Förvänta dig dock inte att det ska få ditt sömnproblem att försvinna.
Man sover, men det är ingen bra sömn.
Man är bakfull halva dagen efter och överjävligt seg men jag kan förstå att det är bättre än att inte sova alls.
wintzell
2005-12-15, 15:37
Chi gong eller va det nu heter skall vara riktigt bra sätt att somna.
Massa avslappningsövningar man kör i 10 min och sedan somnar man direkt.
Det är va jag har hört av en chi gongutövare...
Chi gong eller va det nu heter skall vara riktigt bra sätt att somna.
Massa avslappningsövningar man kör i 10 min och sedan somnar man direkt.
Det är va jag har hört av en chi gongutövare...
Det där funkar kanske om är lite småstressad och bara behöver lära sig att slappna av. Har du riktiga sömnproblem så är det värre.
wintzell
2005-12-15, 15:43
Det där funkar kanske om är lite småstressad och bara behöver lära sig att slappna av. Har du riktiga sömnproblem så är det värre.
Källa på det...
Jag tror att det kan hjälpa (inte "bota) ändå, även om man har svåra sömnproblem.
Källa på det...
Jag tror att det kan hjälpa (inte "bota) ändå, även om man har svåra sömnproblem.
Någon källa har jag inte på det :cool:
Du kan givetvis ha rätt, men jag är tveksam.
Jag kan tänka mig att det kan vara bra om man har insomningsbesvär men jag tror att det hjälper föga om man har den typen av besvär där man vaknar upp efter typ 1-2 timmars sömn och inte kan somna om.
Det gäller att försöka hitta orsaken till sömnbesvären. Det kan ju bero på en mängd olika saker. Depression, missbruk, överträning osv osv.
Hur som helst så bör han göra en sömnutredning och gå vidare ifrån det
nekromantix
2005-12-15, 22:19
Jag har tagit reda på detta nu . Jag får i mig för lite b vitaminer och inte rikligt med annan grejj glömde vad det heter men men.
Ska börja med selleri innan jag går och lägger mig för selleri sänker några nivåer men det kommer jag heller inte ihåg vad det heter :D
internazionale83
2005-12-16, 02:05
om du är kille så testa att runka innan så somnar du :D
Tänkte väcka liv i den här gamla tråden, jag har nämligen oxå fått sömn problem nu i slutet av deffen :/ brukar inte vara ett problem annars.
Jag brukar sova dåligt efter tunga benpass förmodligen pga att muskel inflammationen blir lite mer omfattande och det känns nästan som jag är lite febrig. Detta brukar resultera i en lite oroligare & sämre sömn.
Läste att lite kolhydrat innan sängdags kan vara bra, kanske får prova det. Annars så kanske det bara är det att det är svårare att somna om under deff för man är så jäkla hungrig :/
Nån annan som har liknande problem?
Tur att jag inte har samma problem som er att somna ;)
Somnar på 5minuter varje kväll :naughty:
*Kamomill te har en sövande effekt.
*Strecha strax före du lägger dig. Så musklerna slappnar av.
*Ta ett varmt bad.
*Skapa en rutin som du följer inför sängdags så att kroppen lär sig när den ska slappna av.
*Tänk på något som får dig att slappna av strax före du sluter dina ögon
*Ingen tupplur under dagen.
*Uteslut helst all koffein ur din kost.
*Lätt cardio kan ha en avslappnade effekt, tex en kvällspromenad.
*Sov i ett mörkt rum.
*Sov i samma ställningvarje natt. Hitta den som funkar bäst för dig.
*Mjölk och kyckling är mat som tros göra det enklare att somna in. Så varför inte ett glas svalkande kefir eller yoghurt för du lägger dig?
*Sov i rum som inte är för varmt eller för kallt.
*Styrketräna inte på kvällen
*Lägg dig vid samma tid varje kväll.
*Försök att sova tills du vaknar om möjligt. Låt inte väckarklockan väcka dig. Har du inestående sömn så sov längre på helger och under ledigheten. Gärna två timmar extra per natt.
*Undvika att vakna under natten. Drick således inte mycket vätska före sängående.
*Ha inte datorn i sovrummet.
*Se inte på tv eller film för du lägger dig.
*Låt inget göra dig upprörd strax före sänggående.
* Sov med en kudde eller annat föremål mellan benen. Gör att du vaknar upp mer avslappnad.
*Fet i sista måltiden kan göra en lite extra dåsig.
Dessa tycker jag är de bästa knepen. Lycka till!
Jag sover hur bra som helst och skulle behöva sova mer än jag gör. :sleep:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.