Visa fullständig version : Vad tror ni om detta (deff)?
Hej!
Det är så att jag nu är inne i planeringsstadiet av en viktnedgång som jag tänkte påbörja i och med att nyårsafton är förbi dvs 2:e januari.
Upplägget ser ut som följande:
Måndagar: 8 km promenad efter jobbet
Tisdagar: 8 km promenad efter jobbet
Onsdagar: Innebandy 1,5h
Torsdagar: 8 km promenad efter jobbet
Fredag: Vila
Lördag: Ishockey 2,0h
Söndag: Ishockey 2,0h
Ungefär så här kommer jag äta (exempel) bortsett från lördagar då jag kommer äta det jag känner för samt att jag tänkte dricka alkohol kanske varannan helg:
Frukost:
Kellogs All-Bran Regular 40 gram - 128 kcal
Smaksatt lättyoghurt 0,5% 3 dl - 180 kcal
Ett äpple - 65 kcal
Totalt frukost 373 kcal
Mellanmål:
Ett äpple - 65 kcal
En apelsin - 50,6 kcal
Totalt mellanmål 115,6 kcal
Lunch:
250 g Köttfärs/pasta gratäng
Totalt lunch 437,5 kcal
Mellanmål:
Ett äpple - 65 kcal
En apelsin - 50,6 kcal
Total mellanmål 115,6 kcal
Middag:
250 g Köttfärs/pasta gratäng
Totalt lunch 437,5 kcal
Totalt antal 1479,2 kcal
Tillkommer gör gruka, sallad och tomat till lunch och middag.
Kommer alltså försöka ligga runt 1500 kcal/dag.
Har stillasittande jobb och är 24 år.
Jag kommer köra så här under vecka 1-9, vecka 10 är jag bortrest och kommer därför äta det som bjuds på hotell. Alltså gotta mig :)
Sen kör jag från vecka 11 till vecka 16 och då hoppas jag uppnått mina mål:
Idag:
176 cm
~86-88 kg
Sen:
176 cm
~73-75 kg
Tror att min idealvikt ligger någonstans där med tanke på muskler och kroppsuppbyggnad.
Tilläggas ska att jag trots det överflödiga fettet är ganska vältränad. Hyffsad kondition och styrka.
Låter det rimligt? Något jag absolut bör andra på? Låter kcal-intaget vettigt?
Helena B
2005-12-12, 22:43
Låter det rimligt? Något jag absolut bör andra på? Låter kcal-intaget vettigt?
Nja...läs deffguiden
Kcalintaget är alldeles för lågt. Ät mer protein, byt ut sallad, gurka och tomat till något mer mättande och näringsrikt. Du måste även äta fett. Men som sagt läs guiden.
Lycka till :thumbup:
Nja...läs deffguiden
Kcalintaget är alldeles för lågt. Ät mer protein, byt ut sallad, gurka och tomat till något mer mättande och näringsrikt. Du måste även äta fett. Men som sagt läs guiden.
Lycka till :thumbup:
Mer protein, varför?
Har inte för avsikt att bygga några muskler...
Bara genom att äta den köttfärs/pasta-gratängen så får jag i mig:
85 gram protein, 70 gram kolhydrater och 25 gram fett.
Tänkte laga liknande måltider (energiinehåll) när jag tröttnat på denna rätt :D
Är verkligen 1500 kcal för lite vid viktnedgång?
Helena B
2005-12-12, 22:58
Mer protein, varför?
Har inte för avsikt att bygga några muskler...
Bara genom att äta den köttfärs/pasta-gratängen så får jag i mig:
85 gram protein, 70 gram kolhydrater och 25 gram fett.
Tänkte laga liknande måltider (energiinehåll) när jag tröttnat på denna rätt :D
Är verkligen 1500 kcal för lite vid viktnedgång?
Jag tänkte mer på mellanmålen, att lägga till något mer proteinrikt. Jag tycker det mättar mer. Men du behöver omättade och fleromättade fetter också. Ja 1500 kcal är för lite, med tanke på den träningsmängd du utövar. På den här sidan kan du räkna ut ditt energibehov så ser du http://www.uppladdningen.nu/ och läs guiden http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 :)
jag håller på deffar just nu. har pågått i snart en månad. varit väldigt noga med vad exakt jag äter, hur mycket och när jag äter det. verkar inte ha påverkat mig, nog med några hektos uppgång och EJ nedgång för min vikt. *suck* så, utan att jag ska behöva vara riktigt noga med vad jag äter så undrar jag om detta är NOG lagom: (utan ej specifikt skrivet)
kl. 10:30 1 mjukbröd, yoghurt med ½ banan och äpple.
kl. 13:10 5 köttbullar, 2 små rullar med tortellini och vatten.
kl. 15:25 48 g pistagenötter
kl. 18:45 200 g potatis, 8 köttbullar, och grönsaker och stekt lök.
kl. 22:45 lite dipsås, morötter, gurka och minimajs.
för lite? för mycket? är lite lost. har min sambo som hjälper mig men ibland kan det vara väldigt jobbigt med att hålla riktigt koll på vad exakt man äter.
så några råd skulle hjälpa mig väldigt mycket!
ps. klockslaget är nog viktigt för mig att veta eftersom man ska väl äta var tredje timma. *hehe* ds.
Jag tänkte mer på mellanmålen, att lägga till något mer proteinrikt. Jag tycker det mättar mer. Men du behöver omättade och fleromättade fetter också. Ja 1500 kcal är för lite, med tanke på den träningsmängd du utövar. På den här sidan kan du räkna ut ditt energibehov så ser du http://www.uppladdningen.nu/ och läs guiden http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 :)
Den dagen då jag "endast" sysslesätter mig med promenad behöver jag 2813 kcal/dag.
Borde kanske öka på till ett dagligt intag på 1800 kcal? Detta borde göra att jag tappar ca 1kg/veckan?
HerrArne
2005-12-13, 10:38
Den dagen då jag "endast" sysslesätter mig med promenad behöver jag 2813 kcal/dag.
Borde kanske öka på till ett dagligt intag på 1800 kcal? Detta borde göra att jag tappar ca 1kg/veckan?
Mja, eftersom de där beräkningarna (av naturliga skäl) inte har 100% precision så får det ju bli en iterativ process. Börja du på 1800 kcal om det känns bra (hade, givet dina stats, riktat in målet på initialt 2000-2200 kcal för viktminskning -- men det är ju du som är du och inte jag).
Ligg på detta intag i säg 3 veckor. Utvärdera viktändringen och justera. Upprepa.
Mja, eftersom de där beräkningarna (av naturliga skäl) inte har 100% precision så får det ju bli en iterativ process. Börja du på 1800 kcal om det känns bra (hade, givet dina stats, riktat in målet på initialt 2000-2200 kcal för viktminskning -- men det är ju du som är du och inte jag).
Ligg på detta intag i säg 3 veckor. Utvärdera viktändringen och justera. Upprepa.
Natulrigtvis får jag ta beräkningarna med en nypa salt men de ger iaf ett hum om hur mycket man kan tänkas göra sig av med.
Men låt oss säga att jag ligger på 1800 kcal alla dagar utom lördag då jag kanske kommer få i mig 2500-3000 kcal.
Det kan nog vara vägen till viktminskning eller vad tror ni?
du får väl köra på och se hur du känner dig, mår du bra eller dåligt? inge annan kan ju tala om för dig hur din kropp funkar, testa dig fram och lägg till om du känner att orken sviktar.
Radiohead
2005-12-13, 11:09
jag håller på deffar just nu. har pågått i snart en månad. varit väldigt noga med vad exakt jag äter, hur mycket och när jag äter det. verkar inte ha påverkat mig, nog med några hektos uppgång och EJ nedgång för min vikt. *suck* så, utan att jag ska behöva vara riktigt noga med vad jag äter så undrar jag om detta är NOG lagom: (utan ej specifikt skrivet)
kl. 10:30 1 mjukbröd, yoghurt med ½ banan och äpple.
kl. 13:10 5 köttbullar, 2 små rullar med tortellini och vatten.
kl. 15:25 48 g pistagenötter
kl. 18:45 200 g potatis, 8 köttbullar, och grönsaker och stekt lök.
kl. 22:45 lite dipsås, morötter, gurka och minimajs.
för lite? för mycket? är lite lost. har min sambo som hjälper mig men ibland kan det vara väldigt jobbigt med att hålla riktigt koll på vad exakt man äter.
så några råd skulle hjälpa mig väldigt mycket!
ps. klockslaget är nog viktigt för mig att veta eftersom man ska väl äta var tredje timma. *hehe* ds.
Testa att starta en ny egen tråd om du vill ha svar. =) *slap*
du får väl köra på och se hur du känner dig, mår du bra eller dåligt? inge annan kan ju tala om för dig hur din kropp funkar, testa dig fram och lägg till om du känner att orken sviktar.
Naturligtvis kommer jag vara lyhörd för vad kroppen säger och mår.
Utifrån det kostschema jag först gjorde ska jag lägga till 50-100 kcal vid varje middag och mellanmål så borde det bli bra.
Förresten, någon som har tips fler luncher/middagar men ungefär samma kcal-innehåll?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.