Visa fullständig version : Hur länge kan man vara utan mens?
mini_Arnold
2005-12-11, 07:47
Ja precis.
Som mest. Om man nu inte har tagit p-piller sen sist man hade mens.
Jag har hört siffror uppemot 6månader.
Hjälp mig att reda ut det här..
MasterChief
2005-12-11, 07:51
Ja precis.
Som mest. Om man nu inte har tagit p-piller sen sist man hade mens.
Jag har hört siffror uppemot 6månader.
Hjälp mig att reda ut det här..
Jag var helt övertygad om att du var en kille.
För övrigt har jag ingen aning. Ring din gynekolog!
Edit:
Den ska komma någorlunda regelbundet ändå *screwy*
ja har ej haft det sedan april, jätteskönt
ja har ej haft det sedan april, jätteskönt
Det är här du ska berätta att du har p-stav (antar jag) innan Arnold blir fundersam.
"Kan" vara utan kan man i princip vara hur länge som helst! Sen hur bra detta är för kroppen är en annan sak. Jag var nyligen själv och pratade med läkare och fick svaret att de använder 6 månader som ett riktmärke. Tar det längre tid än så kan man få hjälp att "komma igång" igen. För mig tog det nästan 7 månader att bli "normal" efter dieten ...
mini_Arnold
2005-12-11, 10:27
Tack för svaren töser o pågar( *screwy* )
The_RobRoy
2005-12-11, 10:32
Vissa p-piller gör att mensen försvinner, olika för olika tjejer och tabletter..
"Kan" vara utan kan man i princip vara hur länge som helst! Sen hur bra detta är för kroppen är en annan sak. Jag var nyligen själv och pratade med läkare och fick svaret att de använder 6 månader som ett riktmärke. Tar det längre tid än så kan man få hjälp att "komma igång" igen. För mig tog det nästan 7 månader att bli "normal" efter dieten ...
Jag var också nyligen och pratade med läkare om detta. Sist jag hade var i januari tror jag. Han tog lite prover och tyckte jag skulle avvakta till nästa år och komma tillbaka då om den inte kommit igång igen. Så hur lång tid de har som riktmärke verkar vara olika. Sex månader hos dig. Tolv måndader här. *screwy*
Jag tror att det är ganska vanligt att det tar längre tid än 6 månader. Att äta p-piller är inte riktigt så oproblematiskt som det framställs. Tyvärr.
Jag tror att det är ganska vanligt att det tar längre tid än 6 månader. Att äta p-piller är inte riktigt så oproblematiskt som det framställs. Tyvärr.
Antingen det, eller så är ni på smällen allihopa ! ;)
Antingen det, eller så är ni på smällen allihopa ! ;)
babyboom på kollo:D
Personligen så har jag inte ätit p-piller på flera år. Mådde så spunk av dem. Och om jag hade varit med barn sedan i januari så hade nog ungen ploppat ut vid det här laget...för att inte tala om att magen borde vara större än vanligt. :D
Jag var helt övertygad om att du var en kille.
För övrigt har jag ingen aning. Ring din gynekolog!
Han (?) har väl inte påstått än att det är han(?) som har utebliven mens?
Däremot har han(?) ännu inte anmärkt på din kommentar så jag blev själv väldigt osäker nu.
Nitrometan
2005-12-11, 11:13
Mini_Arnold: Först vill jag säga att jag blev lite osäker på ditt kön när jag läste formuleringen på din fråga.
Sen tänkte jag bara säga att som kille kan man vara utan mens rätt länge utan att det är nån fara... *slap*
Personligen så har jag inte ätit p-piller på flera år. Mådde så spunk av dem. Och om jag hade varit med barn sedan i januari så hade nog ungen ploppat ut vid det här laget...för att inte tala om att magen borde vara större än vanligt. :D
Även jag slutade när jag förstod att jag inte behövde må som jag gjorde. Det är för enkelt att bara skriva ut piller till 15-åriga tjejer som inget hellre vill än att bli av med oskulden. Man sticker till dem en brochyr och ett recept på en årsförbrukning bara.
min försvann i samband med stress och tog ett par månader att återkomma men jag ändrade på livsstilen också. Kroppen reagerar mer än vad man tror på hur man lever.
Slartibartfast
2005-12-11, 18:54
Mini Arnold, vad har du gått och gjort nu? :D
Bronkitkorv
2005-12-11, 19:03
Denna tråden är ett försök till att ge oss alla myror i huvudet tror jag, det var väl inte allt för länge sedan han startade en tråd med poll om vi trodde han var Kvinna eller Man.
Denna tråden är ett försök till att ge oss alla myror i huvudet tror jag, det var väl inte allt för länge sedan han startade en tråd med poll om vi trodde han var Kvinna eller Man.
Tror inte denna tråd gäller honom själv Bronkiten.
Mini_arnold postade tex en bild på sig själv i en tauteringstråd tidigare.
Bronkitkorv
2005-12-11, 19:09
Tror inte denna tråd gäller honom själv Bronkiten.
Mini_arnold postade tex en bild på sig själv i en tauteringstråd tidigare.
Men ändå är det anmärkningsvärt att han inte postat mer här *screwy*
Men ändå är det anmärkningsvärt att han inte postat mer här *screwy*
Han kanske är afk? :)
mini_Arnold
2005-12-11, 19:59
Kwon, vad är afk?
Handlar om min flickvän för fan. :)
+ good to know basis om mens o sånt
Catstyle
2005-12-11, 19:59
afk = away from keyboard
Kwon, vad är afk?
Handlar om min flickvän för fan. :)
+ good to know basis om mens o sånt
Haha är du orolig över något? :laugh:
mini_Arnold
2005-12-11, 20:08
Haha är du orolig över något? :laugh:
Ja. Jag vill ju så klart att det ska blöda lite då o då
Alexlindgren
2005-12-11, 20:19
haha, trodde också att du var kille, sen såg jag att du skrev i en tjejs träningsjournal att hur hon såg ut fick dig att hålla upp motivationen *screwy* tänkte jag, men nu förstår jag att du är tjej :)
Helena B
2005-12-11, 20:25
Finns väl inga tjejer som är Arnoldwannabees :whipped: :D
Min mamma har inte haft mens på 20 år (av naturliga orsaker), men det beror på hur gammal din flickvän är :D
Ja. Jag vill ju så klart att det ska blöda lite då o då
det är inte helt ovanligt att tända på sånt
va?! *spy*
tigerofsweden
2005-12-11, 20:28
Särskilt inte för mini_Arnold som sitter och äter när han bajsar *screwy*
Jag tycker att det är bra och värt lite cred att mini_arnold är intresserad av och bryr sig om sin flickas hälsa, med allt vad det innebär.
mini_Arnold
2005-12-11, 20:33
haha, trodde också att du var kille, sen såg jag att du skrev i en tjejs träningsjournal att hur hon såg ut fick dig att hålla upp motivationen *screwy* tänkte jag, men nu förstår jag att du är tjej :)
Din mamma är tjej
Jag tycker att det är bra och värt lite cred att mini_arnold är intresserad av och bryr sig om sin flickas hälsa, med allt vad det innebär.
säker på att han bara inte är orolig för sina framtida åtaganden?
mini_Arnold
2005-12-11, 20:40
säker på att han bara inte är orolig för sina framtida åtaganden?
Exakt så är det. Får jag samtidigt reda på nåt som har med hälsa att göra är det bara en bonus. Trodde inte det var nån hälsorisk med utebliven mens faktiskt.
Exakt så är det. Får jag samtidigt reda på nåt som har med hälsa att göra är det bara en bonus. Trodde inte det var nån hälsorisk med utebliven mens faktiskt.
Det är det inte. Däremot kan utebliven mens vara ett tecken på att hälsan inte är som den ska.
mini_Arnold
2005-12-11, 20:47
Det är det inte. Däremot kan utebliven mens vara ett tecken på att hälsan inte är som den ska.
Jag vet det nu tack vare er. Tack för alla svar. God jul!
Alexlindgren
2005-12-11, 21:27
oj sorry.. :em:
var inte meningen att du skulle ta det så. Ber om ursäkt om du tog illa upp :)
GL med träningen :D
Resultatet av proverna som jag tog var att mitt östrogenvärde var något lågt. Prolaktin och övriga hormoner låg på normala nivåer. Och som sagt så skulle jag höra av mig när det gått ett år. :D Och då blir det hormonbehandling i form av p-piller, som jag ju helst vill slippa. Så frågan är om man ska plåga i sig p-piller eller strunta i det och vara glad att man "slipper" ha mens?
Min teori är att jag i våras käkade för lite i förhållande till hur mycket jag tränade. Men jag har skärpt till mig på den fronten. Dessutom verkade inte läkaren jag pratade med ge så mycket för den teorin. :)
Ahja, svammel svammel. Får väl ringa upp dem igen efter nyår och höra efter hur det ligger till egentligen. Jag är ju ändå inte sugen på att skaffa barn så sålänge det inte är något skadligt så kvittar det ju. Blev bara så förvånad när jag hade gått och dragit mig för att söka läkare, av allt jag läst här och var trodde jag att det var allvarligt och starkt rekommenderat att gå till en läkare efter sex månader.
Helena B
2005-12-12, 00:04
Resultatet av proverna som jag tog var att mitt östrogenvärde var något lågt. Prolaktin och övriga hormoner låg på normala nivåer. Och som sagt så skulle jag höra av mig när det gått ett år. :D Och då blir det hormonbehandling i form av p-piller, som jag ju helst vill slippa. Så frågan är om man ska plåga i sig p-piller eller strunta i det och vara glad att man "slipper" ha mens?
Min teori är att jag i våras käkade för lite i förhållande till hur mycket jag tränade. Men jag har skärpt till mig på den fronten. Dessutom verkade inte läkaren jag pratade med ge så mycket för den teorin. :)
Ahja, svammel svammel. Får väl ringa upp dem igen efter nyår och höra efter hur det ligger till egentligen. Jag är ju ändå inte sugen på att skaffa barn så sålänge det inte är något skadligt så kvittar det ju. Blev bara så förvånad när jag hade gått och dragit mig för att söka läkare, av allt jag läst här och var trodde jag att det var allvarligt och starkt rekommenderat att gå till en läkare efter sex månader.
Vad är det för fel på p-piller? Tycker det är en underbar uppfinning (?), slipper behöva oroa sig och äta dagen efter-piller.
Vad är det för fel på p-piller? Tycker det är en underbar uppfinning (?), slipper behöva oroa sig och äta dagen efter-piller.
Ja dom är ruskigt bra som preventivmedel när man inte ens vill ha sex längre :D
Läs bipacksedeln där det står biverkningar, vissa människor besväras faktiskt av sådant och kanske därför drar sig för att äta p-piller.
Läs bipacksedeln där det står biverkningar, vissa människor besväras faktiskt av sådant och kanske därför drar sig för att äta p-piller.
Ja, jag är en av dem som lyckades drabbas av i princip alla biverkningar som står med där. ;) Så det var väl ingen höjdare direkt. Testade lite olika sorter men sedan gav jag upp. Eller det var väl pojkvännen som sa till mig på skarpen att han inte ville att jag skulle må som jag mådde.
Helena B
2005-12-12, 00:14
Jo antagligen så är det nåt sådant. Har aldrig hört om någon som har fått biverkningar av p-piller, räknar inte barn som en biverkning :D
Helena B
2005-12-12, 00:16
Ja, jag är en av dem som lyckades drabbas av i princip alla biverkningar som står med där. ;) Så det var väl ingen höjdare direkt. Testade lite olika sorter men sedan gav jag upp. Eller det var väl pojkvännen som sa till mig på skarpen att han inte ville att jag skulle må som jag mådde.
Usch låter jobbigt, du har inte prövat några andra sätt då? Stav, spiral etc?
Usch låter jobbigt, du har inte prövat några andra sätt då? Stav, spiral etc?
Nej, eftersom det är samma hormoner i dem också. Om man inte menar kopparspiral då, men det har jag hört så mycket skräckhistorier om. Men nu har jag ju ändå ingen mens så då är det ju inget problem. :D
Men seriöst, har du aldrig hört talas om någon som fått biverkningar? Tycker att alla mer eller mindre drabbas av det. *popcorn*
Helena B
2005-12-12, 00:24
Nej, eftersom det är samma hormoner i dem också. Om man inte menar kopparspiral då, men det har jag hört så mycket skräckhistorier om. Men nu har jag ju ändå ingen mens så då är det ju inget problem. :D
Men seriöst, har du aldrig hört talas om någon som fått biverkningar? Tycker att alla mer eller mindre drabbas av det. *popcorn*
Nä ingen i min omgivning iaf, de har väl alla haft tur då :). Aldrig hört att de har haft problem med p-piller men med p-stav har jag en kompis som blev jätte sjuk efter bara några timmar.
Men att vara utan mens ett år kan inte vara bra. Hoppas de kollar så att du kan bli med barn och så, så det inte är något problem med det fertila.
Men att vara utan mens ett år kan inte vara bra. Hoppas de kollar så att du kan bli med barn och så, så det inte är något problem med det fertila.
Nej jag tyckte inte heller att det verkade som något bra. Men läkaren (som till och med var professor) försäkrade mig om att det var helt normalt (vad är inte det nu för tiden när man söker läkare?). Och låga östrogennivåer går att åtgärda med behandling i form av tex p-piller om man nu skulle känna för att bli gravid någon gång i framtiden.
Helena B
2005-12-12, 00:30
Nej jag tyckte inte heller att det verkade som något bra. Men läkaren (som till och med var professor) försäkrade mig om att det var helt normalt (vad är inte det nu för tiden när man söker läkare?). Och låga östrogennivåer går att åtgärda med behandling i form av tex p-piller om man nu skulle känna för att bli gravid någon gång i framtiden.
Då är det väl bara att njuta :thumbup:
Då är det väl bara att njuta :thumbup:
Ja precis. Och billigt är det också när man slipper köpa tamponger. :thumbup:
Elan: Observera att amonorré (mansbortfall) INTE är något preventivmedel i sig; du har inga garantier för att du inte råkar ha "oturen" att ha ägglossning vid ett s.a.s. mindre passande tillfälle. Vill du inte äta p-piller (vilket jag har full förståelse för; har själv ätit Yasmin, som alla prisade som så biverkningsfritt och mådde psykiskt under all kritik på dem) är det alltså något annat preventivmedel som gäller.
Problemet med östrogennivåer som en längre tid ligger under det normala är att man riskerar att drabbas av benskörhet; östrogen är inte helt oviktigt för beninlagringen hos kvinnor (det är därför många blir bensköra efter klimakteriet). P-piller är ett rätt effektivt (och förhållandevis billigt) sätt att åtgärda detta. Vill man inte ta p-piller finns dock andra östrogensubstitut, t.ex. Divina Plus (egentligen för kvinnor som vill ta östrogentillskott efter menopaus, t.ex. för att minska "klimakteriebesvär"). Det är tyvärr rätt dyrt, men kan upplevas som lite "snällare" än p-piller. I alla fall mådde jag rätt bra på det, och jag har ju som sagt inte svarat bra på p-piller.
Som flera andra redan skrivit: Att inte ha mens är inte farligt i sig, men när mensen uteblir är det definitivt något i kroppen som inte är som det skall (fortplantningsförmågan är ju annars inte något kroppen kompromissar med, om det bara går att undvika). Kombinationen för lite mat och för mycket träning låter som en VÄLDIGT misstänkt bov i dramat i mina öron; fattar inte att din läkare inte trodde på den teorin (Vad är det för läkare du hyar pratat med? Utöver att han har professorstitel alltså.). Och "normalt" var då ett ord att använda - om han inte använde det som en synonym för "vanligt" då ...
Var lite snäll med kroppen; kanske ta det lite lugnare ett tag och se om det rättar till sig?
Tolkia: Tack för det omtänksamma svaret! Måste bara tillägga att jag vet allt det där. :) Självklart kan jag få ägglossning när som helst utan att veta om den. Den kommer ju liksom före det kommer någon mens. Barn är liksom inte något alternativ nu så jag ser till att ta hand om saken på andra sätt. :D
Hade också läst en hel del om östrogenbrist och biverkningar av det innan jag gick till läkaren så jag vet hur det ligger till. Jag tar det hela på allvar, det var ju därför jag sökte läkare överhuvudtaget. När jag var där fick jag en 10-dagars kurs med hormontabletter (Provera) för att se om det skulle sätta igång mensen, men icke. Jag har tidigare provat bla Yasmin, men mådde spunk. Får väl se hur det blir sedan efter nyår, nu när jag vet hur jag mått tidigare av p-piller kan jag ju vara lite uppmärksam och se till att sluta med dem om det blir likadant igen. Det är ju rätt lätt att man går och mår dåligt länge annars och tror att det ska vara så. Dessutom har jag inte känt att jag blivit tagen på allvar när jag berättat om mina besvär och velat byta till något annat.
Läkaren var någon överläkare på Kvinnokliniken här i Linköping. Jag antar att han menade normalt som synonym till vanlig. "Det är normalt att få uppehåll i menstruationen under vissa perioder i livet...". Han ville väl snarare få det till att det var stressrelaterat eller så men just när mensen försvann hade jag det rätt lungt.
Hela hösten har min plan varit att äta mer och träna mindre och jag jobbar vidare på den för att se vad som händer. :) Jag har lätt för att bli ironisk och raljera lite med saker, tex "det är skönt att slippa mensen och det blir ju billigt också", men vill bara påpeka att jag ändå tar detta på fullaste allvar. Och tack igen Tolkia för omtanken. :)
Mmm, intressant för alla att läsa detta inlägg nu då. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.