handdator

Visa fullständig version : Vad Finns I Er Matlåda?

guest
2005-12-10, 22:46
En normaldag på jobbet, du har lunch och tagit med käk hemifrån. Vad består det av?
Är ute efter tips på bra mat som är bra för "byggandet" och som går snabbt att få i sig. Fire at will

MUGEN
2005-12-10, 22:54
finns kylskåp tillgängligt så är det i regel pasta med något till, allt från stekt kyckling, till tonfisk, till kassler(pastasallad), till köttfärs... bekvämt och snabbt. När kylskåp, som så ofta tyvärr, är en utopi... blir det mackor. enformigheten själv :(

pilt77
2005-12-10, 23:11
i matlådan till jobbet har jag alltid ris/fisk eller pasta/kyckling.

Bönne
2005-12-10, 23:23
Mycket kött med mycket sås (tomatbaserad), samt en frukt eller så.

hum
2005-12-11, 14:16
Pasta och keso är rätt standard.

cosmo
2005-12-11, 14:23
ris/bulgur, tonfisk/kyckling

pia
2005-12-11, 14:57
Matvete, fullkornspasta eller dinkelris med kött, fisk med keso eller kesella eller fågel och alltid lite riven vitkål och morötter och några svart oliver till.

Fredrik_
2005-12-11, 16:28
Husmanskost av alla de slag (rester från middagar), men kanske med lite mindre kolhydrater och mer protein än "normalt". Alltid grönsaker av någon sort till, och nästan alltid en frukt till efterrätt också.

He-man
2005-12-11, 17:10
Jag köper billig sjukhusmat. En hel låda räcker till 2 portioner och kostar bara 22kr, altså bara 11kr per portion :hbang: Dessutom är den maten sammansatt utav en dietist, så den har de rätta proportionerna.

King Grub
2005-12-11, 17:15
Jag köper billig sjukhusmat. En hel låda räcker till 2 portioner och kostar bara 22kr, altså bara 11kr per portion :hbang: Dessutom är den maten sammansatt utav en dietist, så den har de rätta proportionerna.

Är en kost sammansatt med sjukhuspatienter i åtanke optimal för en frisk, tränande individ?

He-man
2005-12-11, 17:33
Är en kost sammansatt med sjukhuspatienter i åtanke optimal för en frisk, tränande individ?

Ja samma mat som serveras till patienterna serveras även i personalmatsalen för hela sjukhuset. Sen har de ju även specialkost för de patienter som behöver annan kost, men den vanliga maten är gjord för att vara så hälsosam som det är möjligt. Anledningen till att det är så billigt är för att maten som inte går åt under en dag sammlas ihop i stora fryslådor som man kan köpa för 22 kr, annars kostar det 60kr om man ska äta samma mat i peronalmatsalen, så det är ingen dålig affär tycker jag :D

emmzan
2005-12-11, 17:47
En normaldag på jobbet, du har lunch och tagit med käk hemifrån. Vad består det av?
Är ute efter tips på bra mat som är bra för "byggandet" och som går snabbt att få i sig. Fire at will

* Köttfärssås + pasta/ris + frysta grönsaker
* Kycklingfilé + pasta/ris + frysta grönsaker
* Kycklinggryta + pasta/ris
* Frikadeller + pasta

Ungefärligt så! Sen häller jag på lite bönor/kikärter när jag känner för det också! Är jag saltsugen häller jag på jordnötter.

guest
2005-12-11, 20:48
Ok! Men skulle ni och eventuella framtida postare vara lite mer specifika? VIll mest ha inspiration för min egen lunch, och då är beskrivningen kött och pasta inte så givande. Såvida det inte är precis det man äter iofs ;)

EmCeeMike
2005-12-11, 23:48
Finns kokböcker *uppdate*

guest
2005-12-12, 09:22
fu :D

Aja, får väl bli en såndär tråd man ångrar dåda

larre
2005-12-12, 10:11
Dagens låda är:
Stekta kycklingfileer av kycklingbröst
Parboiled ris
Broccoli
Ärtor
Majs
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Max
2005-12-12, 22:26
Idag var det korngryn, köttfärssås, morot, tomat
Imorgon: Resten av korngrynen från senaste koket, fläskfilé, dressing och antagligen frysta grönsaker

emmzan
2005-12-13, 15:35
Ok! Men skulle ni och eventuella framtida postare vara lite mer specifika? VIll mest ha inspiration för min egen lunch, och då är beskrivningen kött och pasta inte så givande. Såvida det inte är precis det man äter iofs ;)

Några exempel

Köttfärssås 1 - köttfärs, tomatkross, kebabkryddor, lök, paprika
Köttfärssås 2 - köttfärs, tomatkross, tacokryddspåsar
Köttfärssås 3 - köttfärs, selleri, lök, curry

Frikadeller - vitlökskryddad köttfärssås rulls i bollar och kokas i tomatsås.

Kyckling 1 - kycklingfilé kokt i tomatsås med oregano
Kyckling 2 - kycklingfilé stekt i ugn med curry och vitlök
Kyckling 3 - kycklingfilé stekt i ugn med kebabkrydda och soja
Kyckling 4 - kycklingfilé stekt och kokad i sås med soja och rosmarin

Kött 1: Fläskköttsgryta med diverse grönsaker, ananas, soja
Kött 2: Nötköttsgryta med bönor, soja och svamp

Ovan kan ätas med kornris, ris, pasta eller potatis. Sen kastar man i lite extra frysta grönsaker, lite bönor, lite vitsås eller vad man nu känner för! MUMS

zirak
2005-12-13, 15:54
Kl 09.00 Sallad med kyckling, ägg och majonäs.
kl 12.00 En låda med matrester från gårdagens middag. plus en låda med sallad
Kl 15.00 Nötter och frukt

Fredrik_S
2005-12-13, 18:23
Jag brukar lägga in två kilo kyckling i ugnen och hälla lite salt på alla sen olika kryddor på var och en tex grillkrydda kurry vitlökspulver paprikapulver thaikryddblandning, mexkryddblandning osv. Lägger alla i varsin låda 150-200 gram per file.
Då smakar alla fileer lite olika. sen är det bara å äta med pasta/potatis/ris och färska/frysta grönsaker.