Visa fullständig version : Kanel
Lasse Kongo
2005-12-10, 20:04
Är kanel bra eller anus?
Jag äter fan mycket kanel dagligen, bara lite nyfiiken på om det har några egenskaper eller endast är gott?
Dessa möss mådde bra av det i alla fall. :)
Kim SH, Hyun SH, Choung SY. Anti-diabetic effect of cinnamon extract on blood glucose in db/db mice.
The anti-diabetic effect of Cinnamomi cassiae extract (Cinnamon bark: Lauraceae) in a type II diabetic animal model (C57BIKsj db/db) was studied. Cinnamon extract was administered at different dosages (50, 100, 150 and 200mg/kg) for 6 weeks. It was found that blood glucose concentration is significantly decreased in a dose-dependent manner (P<0.001) with the most in the 200mg/kg group compared with the control. In addition, serum insulin levels and HDL-cholesterol levels were significantly higher (P<0.01) and the concentration of triglyceride, total cholesterol and intestinal alpha-glycosidase activity were significantly lower after 6 weeks of the administration. These results suggest that cinnamon extract has a regulatory role in blood glucose level and lipids and it may also exert a blood glucose-suppressing effect by improving insulin sensitivity or slowing absorption of carbohydrates in the small intestine.
200 mg extrakt per kg kroppsvikt. Det blir 18 g kanelextrakt för mig varje dag. Det blir mycket kanel det :eating:
King Grub
2005-12-10, 20:21
Det sänker halten av socker i blodet, sänker insulinsvar, förbättrar insulinkänsligheten, ökar kaloriförbrukningen i vila, förbättrar matsmältningen och förbättrar cirkulationen. :thumbup:
Det sänker halten av socker i blodet, sänker insulinsvar, förbättrar insulinkänsligheten, ökar kaloriförbrukningen i vila, förbättrar matsmältningen och förbättrar cirkulationen. :thumbup:
Undra hur länge det dröjer innan kosttillskott verkarna plockar upp denna info o skapar "KANEL POWAH TABS" :D
keffat_liv
2005-12-10, 20:31
Ökar kaloriförbrukningen mycket? Då måste man ju äta ytterligare ännu mer om man ska ligga på ett visst kcal+ :(
Lasse Kongo
2005-12-10, 20:38
grymt, då kan jag fortsätta spetsa mina drinkar med kanel med gott samvete i fortsättningen.
så lite som 1 gram kanel om dagen kan öka förbränningen med upp till 100 kcal, enligt Fredrik Paulun
King Grub
2005-12-10, 21:00
Ökar kaloriförbrukningen mycket? Då måste man ju äta ytterligare ännu mer om man ska ligga på ett visst kcal+ :(
Nej, det är en rätt mild termogen effekt, åtminstone om man jämför med t ex pepparfrukter.
så lite som 1 gram kanel om dagen kan öka förbränningen med upp till 100 kcal, enligt Fredrik Paulun
Har han verkligen skrivit det, så *bs*
King Grub
2005-12-10, 21:04
Det var inte capsaicin det stod?
Varför? Därför att 100 kcal extra energiförbrukning från ett gram kanel inte är möjligt.
Nej, det var kanel. Men det var ett tag sedan jag läste det. kommer inte riktigt ihåg vart det var han hade skrivit det heller. Möjligen hans gamla sida..
King Grub
2005-12-10, 21:12
Jag tvivlar starkt.
Intag av 5 gram chilipeppar:
"MR immediately increased by 20 per cent within a few minutes after CAP ingestion and showed a remarkable increase of 7.2-17.4 per cent from baseline for 11 min. The significance of thermogenic change was present up to 30 min"
MR = Metabolic Rate
J Med Assoc Thai. 2003 Sep;86(9):854-60.
Chilipepper är mycket mer termogent än kanel.
Om vi säger att metabolic rate ökade med 10% efter 5 gram, och effekten verkade i 30 minuter, och personen satt still och förbrukade 50 kcal den halvtimmen utan den termogena effekten, blir det 10% extra på 50 kcal, dvs 55 kcal totalt...
100 kcal = *screwy*
Dränker man allt man äter en dag i chili kanske man förbukar 75-100 kcal extra.
Undra hur länge det dröjer innan kosttillskott verkarna plockar upp denna info o skapar "KANEL POWAH TABS" :D
Paulun har redan ett tillskott med kanel.
Paulun har redan ett tillskott med kanel.
*rolleyes*
hmm, I see *screwy*
Men han menade att det kunde öka förbränningen med upp till 100 kcal under en hel dag. Inte 30 min *innocent*
*popcorn*
King Grub
2005-12-10, 21:18
Men han menade att det kunde öka förbränningen med upp till 100 kcal under en hel dag. Inte 30 min *innocent*
Den termogena effekten av intag sitter inte i längre än så. Och att ett gram kanel skulle höja basalmetabolismen i 24 timmar... är befängt. :)
Den termogena effekten av intag sitter inte i längre än så. Och att ett gram kanel skulle höja basalmetabolismen i 24 timmar... är befängt. :)
Men när man säger att: drick en till två koppar kaffe 45 min innan du går ut på din morgonpromenad? hur blir det då om den termogena effekten inte sitter längre än 30 min? nu har jag missat något *screwy*
King Grub
2005-12-10, 21:28
nu har jag missat något *screwy*
Ja, eller så har jag gjort det. Jag trodde vi pratade om kanel, inte koffein. Och dessutom bara ett gram kanel.
Oj, nu kom jag och tänka på att det är kryddor vi pratar om *slap*
Men hur står det till med kaffe? erhåller man den termogena effekten längre jämfört med kanel, chilli etc
Beror väl också på hur stora mängder man dricker?
Cerberus
2005-12-10, 22:22
Kan det va lönt att plåga i sig lite kryddmixer/tabasco/koffein innan morgonkardion?? :D
keffat_liv
2005-12-10, 22:31
Kan det va lönt att plåga i sig lite kryddmixer/tabasco/koffein innan morgonkardion?? :D
nja det verkar ju inte vara mycket det hjälper, så att äta 1 banan mindre om dan skulle nog hjälpa lika bra om inte bättre verkar det som.
Kan det va lönt att plåga i sig lite kryddmixer/tabasco/koffein innan morgonkardion?? :DJapp, ta en kaneldrink :D
Cerberus
2005-12-12, 00:46
hehehe, värt att pröva åtminstone.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.