Logga in

Visa fullständig version : Remotekabel, bilstereo

MUGEN
2005-12-10, 12:50
yep, har en undran om vart man kan koppla remote-kabeln från slutsteget till istället för antenn-uttaget på huvudenheten. eftersom mitt slutsteg inte tycks svara på antenn-uttaget *grr* , vore jävligt tacksam om någon visste och kunde svara. :naughty:

Bite
2005-12-10, 12:55
Du har väl inte kopplat remoten till uttaget för antennsignalen? :D

Remoten brukar kopplas till utaget för motordriven antenn, förutsatt att inte stereon är trasig får du spänning där när stereon slås igång. Testa så att steget funkar genom att tillfälligt koppla tolv volt direkt på remoten, startar det då?

MUGEN
2005-12-10, 13:00
Du har väl inte kopplat remoten till uttaget för antennsignalen? :D

haha, nog precis det jag gjort, och någon motordriven antenn har jag inte :D

vart skall jag sätta den då? är helt värdelös på sådant här :em:

Bite
2005-12-10, 13:06
haha, nog precis det jag gjort, och någon motordriven antenn har jag inte :D

vart skall jag sätta den då? är helt värdelös på sådant här :em:
Jahaja :D

Alltså, remoten funkar i princip som ett relä, när du startar stereon behöver steget en 12V signal via remoten för att starta, och matas sedan via den grova strömkabeln. Vad har du för huvudenhet?

Om du vill göra det riktigt enkelt för dig så är ju en epig lösning att bara dra en separat kabel från batteriet till remoten på steget, och koppla in en enkel brytare nånstans där du kommer åt den lätt.

Bite
2005-12-10, 13:10

Alltså, remoten funkar i princip som ett relä, när du startar stereon behöver steget en 12V signal via remoten för att starta, och matas sedan via den grova strömkabeln. Vad har du för huvudenhet?

Om du vill göra det riktigt enkelt för dig så är ju en epig lösning att bara dra en separat kabel från batteriet till remoten på steget, och koppla in en enkel brytare nånstans där du kommer åt den lätt.
Hann inte edita, om du har manualen till huvudenheten så borde du se om någon av anslutningarna är för "remote-antenna" eller liknande.

MUGEN
2005-12-10, 13:11

har en Denver C(någonting) huvudenhet, tänkte också på det att dra via batteriet till en brytare, men eftersom steget inte skall sitta permanent i denna bil vill jag ha en snabbare och mindre krävande lösning.
fungerar det att ta från + på någon av framhögtalarna i iso-kontakten.

ot:
sen undrar jag om kabelarean på jordkabeln måste vara den samma som på +kabeln, fick nämnligen en tunnare jordkabel med steget, hade en riktigt grov + kabel med säkring och allt på redan och använde den.

MUGEN
2005-12-10, 13:15
Hann inte edita, om du har manualen till huvudenheten så borde du se om någon av anslutningarna är för "remote-antenna" eller liknande.

jag har auto-antenn uttag, men där fungerade den ju inte, funderar, kan man koppla den till ett uttag på ISO-kontakt B där det står; +12V (TILL TÄNDNING)..?

Bite
2005-12-10, 13:17
Koppla absolut inte in något annat än högtalare på högtalarutgången.

Angående jordkabeln så anser jag inte att den behöver vara lika grov som plusledaren, förutsatt att du drar den rimligt kort.

Jag är ingen större auktoritet på detta, här finns det däremot kunnigt folk http://forum.lazzat.se/forumdisplay.php?f=23

Bite
2005-12-10, 13:19
jag har auto-antenn uttag, men där fungerade den ju inte, funderar, kan man koppla den till ett uttag på ISO-kontakt B där det står; +12V (TILL TÄNDNING)..?
+12V till tändning är antagligen en kontakt som leder ström till HU:n via tändningslåset, auto-antenn låter rätt, sitter den ihop med ström och jordkabeln?

MUGEN
2005-12-10, 14:24
+12V till tändning är antagligen en kontakt som leder ström till HU:n via tändningslåset, auto-antenn låter rätt, sitter den ihop med ström och jordkabeln?

yep, testkörde slutsteg och bas nyss, via 12V, fungerade fint, problemet är att idioterna som dratt kablarna innan inte dragit 12+ via tändingslåset(som så bör) vilket gör att slutsteget står konstant på nu, skall sätta en brytare på remote-kabeln helt enkelt så är problemet löst.. tank för allt