Visa fullständig version : hur mycket, eller lite, man äter.
Varför äter en del mer och en del mindre?
Vad påverkar?
Det måste rimligtvis finnas både fysiska och psykiska orsaker till det.
Har själv aldrig ätit "för mkt" ( vad nu def. av "för mkt" är, men jag kan inte uttrycka det bättre) men har aldrig kännt att jag liksom hållit igen på nåt vis.
Jag blir mätt av den mängd mat jag äter.
Men jag antar att det skulle kunna vara annorlunda.
Varför äter en del jättemkt ( mkt mer än över vad de gör av med) och får kämpa för att hålla sig till en rimlig nivå mat, när det inte är så för andra?
Vad är det som avgör?
Din fråga reds nog ut här? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55470)
Lizard
keffat_liv
2005-12-10, 14:02
Varför äter en del mer och en del mindre?
Vad påverkar?
Det måste rimligtvis finnas både fysiska och psykiska orsaker till det.
Har själv aldrig ätit "för mkt" ( vad nu def. av "för mkt" är, men jag kan inte uttrycka det bättre) men har aldrig kännt att jag liksom hållit igen på nåt vis.
Jag blir mätt av den mängd mat jag äter.
Men jag antar att det skulle kunna vara annorlunda.
Varför äter en del jättemkt ( mkt mer än över vad de gör av med) och får kämpa för att hålla sig till en rimlig nivå mat, när det inte är så för andra?
Vad är det som avgör?
Att du lättare bygger muskler på överskottsenergi är ett faktum, därför ligger många på 300-500 kcal överskott. Sedan finns det de som absolut inte vill lägga på sig fett och de äter mindre eller lika mycket som de förbrukar. En tyngre kropp lyfter tyngre vikter, så vi har även de som äter 1000kcal+ mer än de förbrukar.
Tja, nåt sådant ungefär. Hoppas det var det svaret du var ute efter.
Din fråga reds nog ut här? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55470)
Lizard
Läser, men förstår nog inte innebörden riktigt av det jag läser
Men det verkar vara många olika faktorer som spelar in:-)
Att du lättare bygger muskler på överskottsenergi är ett faktum, därför ligger många på 300-500 kcal överskott. Sedan finns det de som absolut inte vill lägga på sig fett och de äter mindre eller lika mycket som de förbrukar. En tyngre kropp lyfter tyngre vikter, så vi har även de som äter 1000kcal+ mer än de förbrukar.
Tja, nåt sådant ungefär. Hoppas det var det svaret du var ute efter.
Nej, det var det väl inte. Men eftersom min fråga "varför äter man mkt?" är ganska så bred så är det klart att en anledning kan vara att man bulkar:-)
Men det var alltså inte på tränande individer med ett "kontrollerat" matintag på det viset som jag tänkte, utanmer allmänt sådär. Varför en del äter större mängd mat än andra. Varför en del aldrig har problem med att "överäta" och andra verkligen får kämpa för att inte göra det.
För att utveckla frågan lite; Vad jag undrar är alltså varför två personer med samma aktivitetsnivå ändå har kan ha helt olika "matbehov"?
[ Läste ditt svar igen Lizard, men eftersom det är ett svar på "varför är man hungrig" , är det inte riktigt är samma sak ändå. ]
Borde det inte ha en hel del med hormoner och grejer att göra? Det måste ju finnas en anledning till att kvinnor har en tendens att bli betydligt fetare när de kommer in i klimakteriet t.ex.?
Ja det är konstigt det där... Jag väger cirka 64 kg på 181 cm men jag kan äta otroligt mycket mat. Däremot äter inte min bror lika mycket trots att han har ungefär samma läng och vikt...
jo men rör ni på er lika mkt då?
Storleken på magsäcken kanväl spela in?
Stor magsäck = längre tid o bli mätt
Liten magsäck = snabbt mätt
Magsäcken kan töjas utav "träning", hehe
Storleken på magsäcken kanväl spela in?
Får man större magsäck av att äta mkt, eller äter man mkt för att man har stor magsäck?
både och kanske?
Får man större magsäck av att äta mkt, eller äter man mkt för att man har stor magsäck?
både och kanske?
Både och japp.
T ex så kan tidigare matvanor inverka på hur mycket man äter senare i livet.
Och dom tidigare matvanorna kan vara påverkade av exempelvis föräldrar "ta nu o ät upp din potatis Olle"
pragmatist
2005-12-11, 13:04
Enligt min erfarenhet så stämmer människors självuppfattning om hur mycket de äter ganska dåligt överens med hur mycket de faktiskt äter under ett dygn. Många spinkiga personer som tycker de äter jättemycket äter i själva verket inte alls mycket. De kanske äter mycket vid regelbundna måltider men sedan går de utan mat under lång tid utan att tänka på det. En lite rundare person kanske tycker att han/hon äter sparsamt vid måltider, men går sedan och "fyller på" med jämna mellanrum under dagen utan att tänka på att det faktiskt blir en hel del kalorier det också. Just småätande (nattmackor etc) brukar vara en stor skillnad mellan smala och runda personer.
Enligt min erfarenhet så stämmer människors självuppfattning om hur mycket de äter ganska dåligt överens med hur mycket de faktiskt äter under ett dygn. Många spinkiga personer som tycker de äter jättemycket äter i själva verket inte alls mycket. De kanske äter mycket vid regelbundna måltider men sedan går de utan mat under lång tid utan att tänka på det. En lite rundare person kanske tycker att han/hon äter sparsamt vid måltider, men går sedan och "fyller på" med jämna mellanrum under dagen utan att tänka på att det faktiskt blir en hel del kalorier det också. Just småätande (nattmackor etc) brukar vara en stor skillnad mellan smala och runda personer.
Jag blev bjuden upp av 2 kompisar till en stuga med ena kompisens familj. I den familjen är 2 av de 3 syskonen väldigt smala. Jag hade jättetrevligt där och fick mat men jag märkte ju hur jäkla lite de åt. Ville inte säga att man var hungrig efter att alt var uppätet (även om jag ätit det mesta av maten som serverats) eftersom man känner sig så tacksam över att bli bjuden på mat.
Matvanor varierar ju verkligen i olika familjer.
Juliette
2005-12-13, 11:06
Jag blev bjuden upp av 2 kompisar till en stuga med ena kompisens familj. I den familjen är 2 av de 3 syskonen väldigt smala. Jag hade jättetrevligt där och fick mat men jag märkte ju hur jäkla lite de åt. Ville inte säga att man var hungrig efter att alt var uppätet (även om jag ätit det mesta av maten som serverats) eftersom man känner sig så tacksam över att bli bjuden på mat.
Matvanor varierar ju verkligen i olika familjer.
Ja, stämmer verkligen. När jag var liten och skulle äta hemma hos en kompis så serverade de pannkakor. Alla i familjen åt en pannkaka var, även mamman och pappan. På den tiden var jag extremt liten i maten, men minns att jag reagerade på att man bara fick en pannkaka, i vår familj fick man fler än så till ett mål. Säkert första gången jag åt upp allt på tallriken utan tjat
:D
Ja, stämmer verkligen. När jag var liten och skulle äta hemma hos en kompis så serverade de pannkakor. Alla i familjen åt en pannkaka var, även mamman och pappan. På den tiden var jag extremt liten i maten, men minns att jag reagerade på att man bara fick en pannkaka, i vår familj fick man fler än så till ett mål. Säkert första gången jag åt upp allt på tallriken utan tjat
:D
En pannkaka? OMGSTEVEZORZZZ! :D
Det är som nåt ur en Astrid Lindgren-saga... *screwy*
För att återgå till grundfrågeställningen..
Matvanor/kroppssammansättning påverkas självklart av både arv och miljö.. dvs - vissa av faktorerna kan man styra över, såsom - vad kosten innefattar (råvaror), hur mycket man äter, hur mycket man rör på sig osv.. medans andra faktorer är svårare alt. omöjliga att påverka (fysiologiska faktorer - hormonproduktion/svar ex.)..
Sen kan det som sagt vara så att man har svårt att uppskatta både sitt matintag såväl som aktivitetsnivå korrekt, åt båda hållen då.
Muskler kräver mer energi. Två tvillingar på 90kg med samma exakt samma aktivitetsnivå kräver säkerligen lika mycket energi.
Har däremot den ena tvillingen 2kg mer muskler än den andre kräver denna mer mat/energi. Båda väger fortf 90kg och den andre har därmed 2kg mer fett.
elsmurfo
2005-12-13, 23:46
Har en i min förraklass som hade ett genfel eller vad man ska kalla det, han förbrukade all energi han satte i sig 30% snabbare än en "vanlig" människa, minns inte vad genfelet/sjukdommen hette.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.