handdator

Visa fullständig version : Är detta bra fördelning på kolhydrater under en ätar dag

Fredrik_S
2005-12-09, 15:36
Jag använde informationen på denna sida http://www.halso.info/75.html
Utgick från ett in tag på 3000 kcal på ätardagen och kroppsfett på under 10%
Längd 174 cm vikt 78kg

Protein intag 200gram
Fettintag 50 gram
Kolhydratintag 450gram

Och till frågan, det står så här på sidan "Matvalet spelar en stor roll. Generellt sett bör du försöka få i dig kolhydraterna från stärkelse, glukos, dextros och maltodextrin. Mindre mängder av sukros och fruktos är tillåtna men mängderna bör begränsas till 100 g respektive 50 g."

Kan då detta verka vara en bra fördelning av kolhydratkällor?
300 gram Pasta
100 gram Fullkornsbröd
100 gram Kolhydrats pluver beståend av 95% maltodextrin 5% fruktos
50 gram Dextros
3 bananer
Detta ger Fett 6.6 gram kolhydrater 463gram och protein 47gram

Fyller på med kyckling, fisk och sallad för att nå 50 gram fett och 200 gram protein.

enzodiac
2005-12-09, 16:57
kallar jag inte ens en vanlig dag...

lind
2005-12-09, 17:55
man brukar väl säga att ca 1gr fett/kg kroppsvikt är att föredra i normala fall, så att ligga på ett så kraftigt underskott på en ätardag verkar ju dumt?

King Grub
2005-12-09, 18:12
På en ätardag är det främst kolhydratintaget som skall ökas, om man är ute efter resultatmässigt positiva effekter snarare än att tillfredsställa smaklökarna.

Fredrik_S
2005-12-09, 19:17
Det jag är mest nyfiken på är om dom olika mängderna av kolhydratkällor som jag valt representerar en bra fördelning. Det framgår inte av informationen i länken hur förhållandet mellan stärkelse, glukos, dextros och maltodextrin bör vara, bara att det mesta ska bestå av dem fyra.
Det som står är att sukros och fruktos ska begränsas till max 100g respektive 50 gram.

King Grub
2005-12-09, 19:38
Det jag är mest nyfiken på är om dom olika mängderna av kolhydratkällor som jag valt representerar en bra fördelning. Det framgår inte av informationen i länken hur förhållandet mellan stärkelse, glukos, dextros och maltodextrin bör vara, bara att det mesta ska bestå av dem fyra.

Det är bara teoriserande av McDonald. Det finns inga praktiska studier på saken på tränande individer som ligger på energiunderskott och överäter temporärt.

Fredrik_S
2005-12-09, 20:17
Var är myt och vad är sanning av denna för mig tills vidare sanning. Jag tror mig veta detta men det gör jag ju inte, jag bara tror det för jag hört det tillräckligt ofta

Är du på diet bör du införa en ätardag ca en gång var sjunde dag för att hålla förbränningen uppe under hela dieten, Eftersom fettförbränningen blir mindre effektiv efter några dagar om man ligger på ett energiunderskott så kan man motverka detta med en ätardag. Jag tror även att många kroppsbyggare använder sig av en ätardag då dom äter mer kolhydrater än de andra dagarna. Men vad hjälper det å TRO så, jag vet ju inte.

Ligger det något i detta eller har jag fått det om bakfoten?