Visa fullständig version : Kolhydrater
Har hört att det är fett man bli tjock av och att det är det som lagrar sig som fett. Men hur är det om man skulle tex trycka i sig enbart ENORMA mängder pasta blir man inte tjock då å varför??
Då tror jag att du garanterat hade gått upp i vikt! Det är inte fett man blir fet av utan för mycket kalorier!
Jo det blir du, kroppen har ganska svårt att omvandla kolhydrater till fett men den kan göra det, speciellt under extrema situationer som den du beskriver. Dessutom kommer du få i dig fler kalorier än du gör av med och eftersom du har så mycket kolhydrater tillgängligt kommer inte kroppen bränna något fett alls nästan. Därför kommer du kunna lägga på dig fett trots att pastan innehåller väldigt lite fett.
Kolhydraterna skapar ju även en insulinutsöndring vilket minskar fettförbränningen och ökar inlagringen.
Du kan alltså bli fet av enorma mängder kolhydrater men du blir ännu fetare av enorma mängder fett.
Peter
Äter du alltför mycket kolhydrater kan dessa omvandlas till fett...
Få se nu hur mkt man glömt av biokemin. Fettsyntesen kräver AcCoA (Acetyl Coenzym A) vilken är en slutprodukt av glykolysen (kolhydratförbränningen). AcCoA går sedan in i citronsyracykeln och omvandlas då i flera steg till NADH och FADH2 som i sin tur går iväg till andningskedjan och bildar ATP = energi) .
Blir det däremot för mkt AcCoA (föreknlat= för mkt kolhydrater) så att citronsyracykeln inte "hinner med" eller vad man nu ska säga, använder cellen AcCoA till fettsyntes istället.
Enkelt och lättfattligt va?:rolleyes:. Detta lär dock inte ske om du inte äter väldigt stora mängder kolhydrat samtidigt som du får i dig alldeles för små mängder fett i kosten.
Originally posted by Peter
Du kan alltså bli fet av enorma mängder kolhydrater men du blir ännu fetare av enorma mängder fett.
Men om vi säger så här då om man äter 10 000 Kcal kolhydrater eller 10 000 Kcal fett, går man upp lika mycket i vikt då? Eller har insulinutsöndringen en stor inverkan här så att du går upp mindre i vikt av fettet? Försöker tänka lite här men det går inte så bra men det hade vart skoj att veta :D
Emmzan >> Vet du någon bok det står lite mer om sånt här som du rekommenderar (på Svenska eller Engelska) som man kan läsa? Jag har idag ganska begränsade kunskaper inom ämnet men hade vart skoj att veta mer! :D
Emzan: Ja fast det har visat sig att det råder stora begränsningar i det metaboliska steget och att kolhydraterna inte kan omvandlas till fett så enkelt som man tidigare trott.
Intressant med detta är ju att det krävs en viss mängd kolhydrater för att dra igång citronsyracykeln också eftersom kolhydraterna via mellansteg kan bli slutprodukten i cykeln (oxalacetat) som krävs för att kunna mata in fett i cykeln.
Patte: Vågar inte svara helt säkert på det, ganska extremt fall att du skulle äta väldigt mycket av ett näringsämne och inget av något annat. Utnyttjar en liten luddig formulering i din fråga eftersom du frågar vad man går mest upp i vikt av så svarar jag kolhydrater eftersom inlagringen av kolhydrater i muskeln binder nästan 3 gånger så mycket vatten som kolhydratsvikten. Om du menar vad man lägger på sig mest fett av tror jag på fettet.
Peter
Originally posted by Patte
Emmzan >> Vet du någon bok det står lite mer om sånt här som du rekommenderar (på Svenska eller Engelska) som man kan läsa? Jag har idag ganska begränsade kunskaper inom ämnet men hade vart skoj att veta mer! :D
Fick ett helt underbart metabolismkompendie i skolan men det är det tyvärr kopieringsskydd på. Det är skrivet av en person vid umeå universitet men används även i uppsala (inte på veterinärutbildingen kan jag tänka mig eftersom det är inriktat mot människan). Inte mycket hjälp inser jag nu.
Peter
Patte> tja. på skolan har vi använt "Biochemistry" av Champe & Harvey. En rätt avancerad bok som är mer uppslagsbok än "läsa för att få lite koll"-bok. Skulle knappast klarat metabolismdelen på tentan utan föreläsningarna...
Använde som komplemment (för att de var enklare) även
-Biologi2 för gymnasieskolan (Karlsson, Molander, Wickman)- inte vidare bra
-Biology (campbell)- helt okej litteratur.
Båda ovanstående borde du kunna hitta på biblioteket.
Då vi läst första delarna inom fysiologin, har vi använt en human fysiologibok: "Human physiology- an integrated approach" av Silverthorne. Lite jobbig att tentaläsa ur, men den täcker hela människokroppen och har en del smått och gott även om metabolismen....
Fick ett helt underbart metabolismkompendie i skolan men det är det tyvärr kopieringsskydd på. Det är skrivet av en person vid umeå universitet men används även i uppsala (inte på veterinärutbildingen kan jag tänka mig eftersom det är inriktat mot människan). Inte mycket hjälp inser jag nu.
Peter
Hm. hur får man tag på det då? strunt samma om det är humaninriktat eller inte... Vi är alla djur (bortsett från att vissa har en irriterande förmåga att jäsa maten dvs:D )
Emmzan >> Perfekt, ska kila ner på biblioteket på måndag och kolla se om jag kan hitta någon av de böckerna. Är ute efter lite mer än att "läsa för att ha lite koll" för har upptäckt på senare tid att detta är något som jag är väldigt intresserad av så jag ägnar stor tid till att läsa, dels på nätet och i böcker!
Peter >> Du vill inte kolla upp vad författaren heter för då kanske jag kan hitta det kompendiet någonstanns på något sätt! Hade varit helt underbart! :D
:muscle:
Emmzan: Kom på en fråga med anknytning till det här som du kanske kan svara på. Hur skiljer sig dessa mekanismer hos djur som äter väldigt enformigt? Vissa djur äter ju bara gräs hela dagarna måste ju ligga väldigt högt på kolhydrater medan andra djur bara äter kött, kan ju inte få många gram kolhydrat per dag. Kan det vara så att köttätarna i regel är ganska explosiva på grund av dåliga kolhydratlager?
Peter
Kurt Berg heter han och jobbar på kostvetenskapliga institutionen vid Umeå Universitet. Jäkligt trevlig typ och bra lärare. Vågar inte lägga ut hans mail eller telefonnummer för då blir han väl nerringd och helt plötsligt får jag skulden.
Emzan: Ja fast det har visat sig att det råder stora begränsningar i det metaboliska steget och att kolhydraterna inte kan omvandlas till fett så enkelt som man tidigare trott.
Intressant med detta är ju att det krävs en viss mängd kolhydrater för att dra igång citronsyracykeln också eftersom kolhydraterna via mellansteg kan bli slutprodukten i cykeln (oxalacetat) som krävs för att kunna mata in fett i cykeln.
Peter
Jo, jag vet. Problemet med den kunskap vi fått via biokemin är att man inte har fått reda på i vilken utsträckning saker och ting verkligen sker- bara att de teoretiskt sett sker... Sen efter x antal metabolismföreläsningar kommer professor x som jobbar med kor och talar om att korna kan göra kolhydrater av fett, men går inte in på det i detalj utan konstaterar bara faktum- och går sedan.
Visst är det så att puryvatet både kan omvandlas till OAA och AcCoA? F*n vad mycket jag glömt:em: . :mad:
Om du med OAA menar oxalacetat så är svaret JA. Det är mekanismen bakom ordspråket fettet brinner i kolhydraternas låga.
Peter
Emmzan: Kom på en fråga med anknytning till det här som du kanske kan svara på. Hur skiljer sig dessa mekanismer hos djur som äter väldigt enformigt? Vissa djur äter ju bara gräs hela dagarna måste ju ligga väldigt högt på kolhydrater medan andra djur bara äter kött, kan ju inte få många gram kolhydrat per dag. Kan det vara så att köttätarna i regel är ganska explosiva på grund av dåliga kolhydratlager?
Peter
Om man tar katterna som exempel, så kan de inte tillgodogöra sig kolhydrater. De kolhydrater de äter kan de inte använda utan måste istället förlita sig på glukoneogenesen, vilket även korna gör....
Skillnaden på katten och kon är att katten använder glykogeniska aminosyror (ex. glutamin och arginin) medan korna använder propionsyra i glukoneogenesen.
Alltså, all glukos som dessa djur behöver (ex. till muskler, hjärna, mjölk etc) måste de själva producera. Höga glc-halter i blodet leder snabbt till hyperglykemi.
Katten äter ju i övrigt mkt fett och protein och överlever på detta, medan kon måste förlita sig på bakterier i våmmen som bryter ner alla kolhydraterna och jäser dem till fettsyror (smörsyra, ättiksyra, propionsyra) som kon sedan använder i sin förbränning.
I övrigt är ju tarmlängden i regel beroende av vilken typ av föda djuret äter. Bara kolhydrat=lång tarm för ultimat upptag. Ren köttätare=kort tarm.
Hm. någon som blivit klokare? inte jag iallafall:D
Om du med OAA menar oxalacetat så är svaret JA. Det är mekanismen bakom ordspråket fettet brinner i kolhydraternas låga.
Peter
Tänkte väl det.. Se där, man har inte glömt allt:D :D :D
Jodå Emmzan jag blev betydligt klokare av det där. Har väldigt dålig koll på djur nämligen. Intressant det där med glukoneogenesen. Den måste vara snabbare/effektivare än den mänskliga glukoneogenesen va?
Var får korna allt protein infrån då? Vill minnas att en ko kan mjölka 40 liter om dagen eller något sånt blir ju över 1 kg rent protein, var får den i sig allt kväve för att ev bilda detta från kolhydraterna? Äter den så in i hel....te mycket gräs/dag?
I boken "allt om bodybuilding" hävdar Andreas Carling att människan skulle vara en växtätare med följande bevis
1 Inga klor
2 Inga spetsiga framtänder + flata kindtänder
3 Mycket saliv för nedbrytning av kolhydrat + basisk saliv
4 Svag magsyra
5 Långa tarmar.
Peter
Glukoneogenesten borde väl vara snabbare... Eftersom blodsockerhalten hela tiden är låg så måste väl processen iallafall ske kontinuerligt.
Det där med proteinhalt i gräset ska jag kolla, hittar inte kompiendiet just nu tyvärr. Jäsningen i våmmen ger ju dock upphov till ammoniak som kan användas för syntes av mikrofloran. Korna har ju sin egen personliga lilla proteinbank i form av alla mikroorganismer i våmmen. Dessa följer med ner via nät- och bladmage till löpmagen (som liknar vår magsäck).....protein!
Samtidigt producerar mikroorganismerna också protein som är av högt biologiskt värde. Mikroorganismerna producerar bara aminosyror och proteiner som de själva behöver. Detta gör att aminosyrasammansättningen i fodret egentligen inte påverkar sammansättning av det mikrobiella proteinet= det protein som kon kan tillgodogöra sig.
Hm. Tycker verkligen Andreas Carling att människan har långa tarmar?? Ser man till tarmlängd i förhållande till kroppslängd så har kon 1/20, får och getter 1/27 (rena herbivorer) medan människan har 1/7...
Tilläggas kan även att grisen har förhållandet 1/14 (omnivor) medan katten har 1/4 (ren carnivor).....
Människan kan iofs jäsa maten. Vi kan vid behov täcka vårt energibehov med korta fettsyror som fås via bakteriell jäsning, men bara till 5-10%, inte mer.
Sen har bl.a hästen inte alls några stora mängder kolhydratspjälkande enzym (amylas) i sin saliv... Det är egentligen främst hönsen som förutom människan, har rejält med amylas i saliven..
Människan kanske är blandätare??? dvs omnivor...
:D :D Pladder pladder pladder:D :D
Originally posted by emmzan
Pladder pladder pladder:D :D
Det är bara att pladdra på! :D Väldigt intressant läsning faktiskt, och visst blev man mycket klokare av det du skrev om glukoneogenesen :thumbup:
är väl rätt uppenbart att människan är blandätare fast närmare köttätare än växtätare, eller?
Vi har rätt lätt för att överleva på bara kött av olika slag men att bara leva på växtlighet kräver ju massor av olika växter osv importerade från hela planeten.
Tror iofs att enbart kött ger C vitamin brist men inte så mkt mer. Eskimåerna hittade ngn spec djurdel(valskin?) för att få i sig c-vitamin tror jag.
nåja lite off topic är man kanske :)
Tror också människan är blandätare tyckte bara det var intressant med en kommentar eftersom jag inte har så bra koll på djurens saliv och tarmar.
B12 brist vid 100% vegitarisk kost är väl tillräckligt bevis för det.
Peter
man blir väl tjockare av snabba kolliasar än långsamma. tex. godis. varför är det på detta vis??
Mycket av detta är kopplat till det Glykemiska Indexet! Paulun har skrivit en ganska bra artikel som beskriver detta på:
http://www.paulun.com.vegasys.net//art/g-kursglyind.shtml
:bpump:
Originally posted by sugen_2
man blir väl tjockare av snabba kolliasar än långsamma. tex. godis. varför är det på detta vis??
Snabba kolhydrater spjälkas snabbt till monosackarider (glukos). Stora mängder glukos i blodet ger upphov till mycket insulin som pumpar in glukosen i cellerna.
Mkt förenklat så hämmar insulinet enzymerna som bryter ner fett så att kroppen använder kolhydraterna du just ätit som bränsle, istället för att förbränna kroppsfettet.
Undrar om det blev rätt det här?
Oj. Extra tillägg: snabba kolhydrater = högt blodsocker = insulinpik = glukos in i cellerna = lågt blodsocker = hungrig igen = äter mer!!!
tar upp denna uråldriga tråd igen!
som jag förstått det så kan inte däggdjur få fram oxaloacetat av acetyl CoA, men pyruvat kan bli oxaloacetat?
under vilka omständigheter sker det sistnämnda?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.