Visa fullständig version : Aktiebolag betala privatperson?
wintzell
2005-12-09, 14:33
Jag skall göra ett jobb åt ett aktiebolag på ca 5000 kronor. Hur skall jag enklast fakturera detta arbete? Hur mycket pengar försvinner i skatt och måste man betala arbetsgivaravgift? Jag har ingen inkomst whatsoever nu som stör detta. Min far har även ett aktiebolag som jag skulle kunna fakturera från. Hur gör jag detta smidigast och "billigast" för alla parter?
Jag skall göra ett jobb åt ett aktiebolag på ca 5000 kronor. Hur skall jag enklast fakturera detta arbete? Hur mycket pengar försvinner i skatt och måste man betala arbetsgivaravgift? Jag har ingen inkomst whatsoever nu som stör detta. Min far har även ett aktiebolag som jag skulle kunna fakturera från. Hur gör jag detta smidigast och "billigast" för alla parter?
Svart är alltid lönsammast ;)
Om du fakturera dom från din far måste han ta med det i sin bokföring men detta är nog smidigast.Jag är inte helt säker men skatten ska vara 33-34 % på beloppet dvs 1650 kr
EDIT
wintzell
2005-12-09, 14:43
Om du fakturera dom från din far måste han ta med det i sin bokföring men detta är nog smidigast.Jag är inte helt säker men skatten ska vara 33-34 % på beloppet dvs 1650 kr
EDIT
Får jag alltså ut 3350 som lön från företaget(min fars)? Behöver inte han betala arbetsgivaravgift för mig då?
Får jag alltså ut 3350 som lön från företaget(min fars)? Behöver inte han betala arbetsgivaravgift för mig då?
Ja det stämmer .Vet ej om det är så bra alternativ ändå nu när jag tänker på det då det är lite onödigt att anställa dig för ett jobb :) .Kolla med din far vad han anser vara bästa lösningen.Får man fråga vad det är för tjänst du säljer ?
wintzell
2005-12-09, 14:49
Ja det stämmer .Vet ej om det är så bra alternativ ändå nu när jag tänker på det då det är lite onödigt att anställa dig för ett jobb :) .Kolla med din far vad han anser vara bästa lösningen.Får man fråga vad det är för tjänst du säljer ?
Jag fungerar eskortpojk för två stycken japanskor som kommer på besök till Sverige.
Edit:
Webbdesign...
Eftersom din far måste ta med det i bokföringen innebär detta när det är dags för bokslut att han måste redovisa 5000 kr (exkl eller inkl ) moms vilket gör att han får betala skatt för dom pengarna också utöver allt annat han tjänat under hela året.Och skatt för företag i Sverige med moms och allt inräknat brukar landa på ca 55-60 %
Skaffa f-skattesedel istället så slipper du arbetsgivaravgiften. Du får alla 5000 i handen som lön, men måste betala in skatt för dom. Beroende på vad det är för företag så kan du eventuellt slippa betala moms på det du köper för pengarna om du köper det Till Företaget.
Men om det är din enda inkomst i år så slipper du väl skatt.
Vet ej om det gäller för personer över 18-20 men du får tjäna 16400 på ett år utan att betala skatt .Så har du ej haft någon annan inkomst är det bara att fakturera som privatperson
wintzell
2005-12-09, 15:03
Fel av mig! Jag har haft inkomst de första månaderna som har överstigit 16400. Så där har vi inte lösningen tyvärr...
wintzell
2005-12-09, 15:03
Skaffa f-skattesedel istället så slipper du arbetsgivaravgiften. Du får alla 5000 i handen som lön, men måste betala in skatt för dom. Beroende på vad det är för företag så kan du eventuellt slippa betala moms på det du köper för pengarna om du köper det Till Företaget.
Måste man inte ha enskild firma för att få f-skattesedel?
Måste man inte ha enskild firma för att få f-skattesedel?
Enskild näringsidkare eller vad det nu heter. Det är relativt enkelt att fixa.
Ja såvida du inte kan tänka dig plocka ut det i varor ifrån nåt utav företagen.
Ja såvida du inte kan tänka dig plocka ut det i varor ifrån nåt utav företagen.
Som du ju ändå måste skatta för om dom går direkt till dig egentligen.
Som du ju ändå måste skatta för om dom går direkt till dig egentligen.
Meeeeen säg han plockar ut lite PC hårdvara eller nåt , tror de avskrivs numera på 2 år m å inte fan lär nån av dem åka på revision eller så.
Meeeeen säg han plockar ut lite PC hårdvara eller nåt , tror de avskrivs numera på 2 år m å inte fan lär nån av dem åka på revision eller så.
Det är en annan femma :)
wintzell
2005-12-09, 15:37
Det låter jättetrevligt men jag har inte direkt råd att köpa något nu, behöver för mitt levnadsbröd!
Skaffa f-skattesedel istället så slipper du arbetsgivaravgiften. Du får alla 5000 i handen som lön, men måste betala in skatt för dom. Beroende på vad det är för företag så kan du eventuellt slippa betala moms på det du köper för pengarna om du köper det Till Företaget.Man slipper inte arbetsgivaravgiften bara för att man fakturerar från egen firma. Den byter bara namn till egenavgifter.
Om man gör ett jobb som egen företagare så handlar det alltid om priser exklusive moms. Till de 5000 kr som är ersättningen för arbetet skall 25% moms läggas. Man fakturerar alltså 6250 kr och det skall stå på fakturan hur mycket som är moms.
Av dessa 6250 skall man betala följande:
Moms
20% dvs 1250 (Man lägger på 25% men när man räknar åt andra hållet blir det 20%).
Nu återstår 5000 kr
Egenavgifter
ca 25% dvs 1250 kr
Nu återstår 3750 kr
Skatt
Man måste ha ganska hög lön (ca 300 000 kr) för att betala statlig skatt, så det handlar om ca 30% beroende på vilken kommun man bor i.
Man får behålla 2625 kr.
wintzell
2005-12-09, 16:09
Man slipper inte arbetsgivaravgiften bara för att man fakturerar från egen firma. Den byter bara namn till egenavgifter.
Om man gör ett jobb som egen företagare så handlar det alltid om priser exklusive moms. Till de 5000 kr som är ersättningen för arbetet skall 25% moms läggas. Man fakturerar alltså 6250 kr och det skall stå på fakturan hur mycket som är moms.
Av dessa 6250 skall man betala följande:
Moms
20% dvs 1250 (Man lägger på 25% men när man räknar åt andra hållet blir det 20%).
Nu återstår 5000 kr
Egenavgifter
ca 25% dvs 1250 kr
Nu återstår 3750 kr
Skatt
Man måste ha ganska hög lön (ca 300 000 kr) för att betala statlig skatt, så det handlar om ca 30% beroende på vilken kommun man bor i.
Man får behålla 2625 kr.
Således hjälper det ingenting med att skaffa F-skattesedel utan kan lika gärna ta ut det som lön från farsans aktiebolag?
Således hjälper det ingenting med att skaffa F-skattesedel utan kan lika gärna ta ut det som lön från farsans aktiebolag?
Du kan få ut lön från din farsas bolag om han anställer dig och betalar arbetsgivaravgift samt betalar in din inkomstskatt såvida du inte ansöker om skattejämkning. Sedan måste han lägga moms på fakturan som han senare får betala in. Lättast är att den du ska jobba åt anställer dig eller att du gör det svart.
Data prylar klassas som förbrukningsvaror och får skrivas av direkt.
Styrkebyggare
2005-12-09, 21:14
För det första: Vad avses med ett jobb på 5000 kronor?
1: Motsvarande en bruttolön på 5000 kronor
2: Motsvarande en nettolön på 5000 kronor
3: Motsvarande en faktura på 5000 kronor
Som privatperson kan du bara få ut lön från ett företag. Om du vill ha 5000 i bruttolön så redovisar företaget utbetalning av lön i sin skattedeklaration och betalar in 32,46% av bruttolönebeloppet i arbetsgivaravgift. Vanligast är att företaget även drar av aktuell inkomstskatt och betalar in (dock diffar det ju ofta när allt stäms av i deklarationen.
Vill du ha 5000 netto så räknar du bara upp beloppet för bruttolön (och arb,givaravgifter) så det motsvarar detta.
Nu till företagsbiten; Hasse har redan skrivit vad som gäller - av en intäkt (vinst) får du behålla drygt hälften (skatten blir 0,75X(inkomstskatt+sociala avgifter)) av beloppet ex moms såvida du inte betalar statlig skatt. Det går alltså inte att jämföra lön och faktura hur som helst, eftersom du ju får ut betydligt mer av en bruttolön än av en faktura på samma belopp.
För din far blir dock kostnaden ganska lika oavsett om du fakturerar in i ett företag eller tar ut lön (6600-6700 kr motsvarande 5000 kr bruttolön).
Sen kan man ju t.ex. köpa en dator för t.ex. samma belopp som fakturan (båda ex moms) eller nåt annat som kan härledas till bedrivandet av näringsverksamheten men det är en anna historia...
Styrkebyggare
2005-12-09, 21:16
Data prylar klassas som förbrukningsvaror och får skrivas av direkt.
Fel: Tre år gäller generellt om det inte handlar om speciella prylar. Det är t.o.m. svårt att skriva av notebooks på mindre än tre år nuförtiden.
Prylar under 5000:- ex moms (t.ex. en billig dator) får dock skrivas av direkt - oavsett vad det är.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.