Logga in

Visa fullständig version : Olyckor på gymmet?

Bönne
2005-12-08, 22:09
Säkert funnits liknande trådar, men säkert folk som råkat ut för olyckor sedan de trådarna dog ut.

Själv har jag råkat ut för en hel del, senast i förgår, så när jag skulle köra frivändningar, så skulle jag bara göra en snabb på 80kg (som visserligen är en del för mig, med min teknik :P) innan jag gick vidare, så var jag lite väl okoncentrerad och snubblar till lite och stången hamnar på sned, vilket resulterar att vikterna börjar glida av och desto längre ut de hamnar ju tyngre blir det. När de väl faller av, blir det drag åt andra hållet, och stången flyger ner i marken.

Inte så farligt, men lät en hel del och det var vid halv sju tiden när det är så mycket folk där :p

Styrkebyggare
2005-12-08, 22:14
Har varit förskonad från större incidenter under mina knappt 13 år med styrketräning.
Mosade till en tå en gång när jag rev ner en 5kg platta från bänkpresstången, samt klämde sönder huden längst ut på ena handen när jag lade tillbaka böjstången en annan gång... Annars vart det inget att nämna.

HerrArne
2005-12-08, 22:15
Frivändningar, ja; Efter några år lär man sig att klovar är bra... ;)

Har faktiskt aldrig råkat illa ut på gymmet, dvs inga olyckor. Några skador under åren, dock...

lauria
2005-12-08, 22:23
Jag har tippat framåt med stången i böj en gång, det var för 2,5år sedan. Jag körde knäböj ute hos tjejen i deras lagård. Ballansen och tekniken var kass då och han jag tränade med (tjejens fader) han inte ta emot mig. Så jag hamnade under stången på golvet. Men jag slog inget någe speciellt, förutom att huvudet slog i golvet lite grann.

Dumleman
2005-12-08, 22:27
Säkert funnits liknande trådar, men säkert folk som råkat ut för olyckor sedan de trådarna dog ut.

Själv har jag råkat ut för en hel del, senast i förgår, så när jag skulle köra frivändningar, så skulle jag bara göra en snabb på 80kg (som visserligen är en del för mig, med min teknik :P) innan jag gick vidare, så var jag lite väl okoncentrerad och snubblar till lite och stången hamnar på sned, vilket resulterar att vikterna börjar glida av och desto längre ut de hamnar ju tyngre blir det. När de väl faller av, blir det drag åt andra hållet, och stången flyger ner i marken.

Inte så farligt, men lät en hel del och det var vid halv sju tiden när det är så mycket folk där :p
haha det har jag också gjort en gång för typ 4 år sedan när jag och några kompisar skulle träna på skolgymmet. Men jag körde bara med 60 kg(alltså 20 kg på varje sida +stång) men vikterna damp i golvet från typ armbågshöjd och jag är(var) ca 185 :D. Dock bara kompisar i gymmet. Först gled de av från ena sidan sen den andra.

Dissector
2005-12-08, 22:27
Inget värre än att jag tappade en 17-kiloshantel på stortån en gång, samt dragit latsdragstången i huvudet nångång om jag av nån konstig anledning kör bakom nacke. Samma sak med frenchpress med hantel. Har sagt pang nångång där. Var dock nära förra fredagen när jag körde knäböj. Snubblade framåt, men lyckades få kontroll. Hade kunnat bli en kraftig smäll där annars :D

Ah, just det. rev upp hakan på kabeln när jag körde pushdowns en gång också ^^

Zerom
2005-12-08, 22:35
Körde med en 20 kg vikt bakom nacken förra helgen, och sista setten orkar jag inte med riktigt, så vikten dimper ner i huvudet, så 1/3 av min undertand gick ipaj, + en lagning jag redan hade på tanden ovanför :(
Vafan, jag trodde tänderna var mer tåliga än så här *cry*
Blev inte mer träning sen, tappade all motivation direkt.

Stog och hoppade jämfota för en 3-år sedan, så small vänstra hälsenan :(

Var trött en gång och skulle lasta av vikter efter benböj, börjar ta av en vikt på ena sidan..och en till..och en till, woosh så flög stången, och det blev hål i golvet på andra sidan :) Kanske inte så smart att lasta av alla vikter på en sida först...

Fettecke
2005-12-08, 22:44
- har klämt förhuden mellan 2 st 11kg hantlar i rörelse... vart inge sex på några veckor, blå snopp är inte helt fel har jag hört ?
- har laggt ner 90kg på bröstet och försökt kravla ur... gick inge bra så jag fick rulla ner stången på magen.. jag är ganska tanig kring magpartiet, så det va mest ben som vikten låg och vilade på, fick 2 rejäla blåmärken....
- har tippat frammåt med 120kg knäböj, gick ganska fort ner i utfalls-ställning och dunkade ner knät i marken... aj som fan!
- klämt en tå under 70kg i en latsdrags-maskin

det är väll mina bravader under mina relativa 3 år på gymmet

Scratch89
2005-12-08, 22:56
Jag körde pushdowns med fullmag och händerna gled av, och där stod jag framåtlutad...
Hakan och näsan fick ont.

nemd
2005-12-08, 23:03
Tappade en 20kg hantel på bröstet en gång. Och en 15kg i pannan.

Adde_15
2005-12-08, 23:05
- har klämt förhuden mellan 2 st 11kg hantlar i rörelse... vart inge sex på några veckor, blå snopp är inte helt fel har jag hört ?
- har laggt ner 90kg på bröstet och försökt kravla ur... gick inge bra så jag fick rulla ner stången på magen.. jag är ganska tanig kring magpartiet, så det va mest ben som vikten låg och vilade på, fick 2 rejäla blåmärken....
- har tippat frammåt med 120kg knäböj, gick ganska fort ner i utfalls-ställning och dunkade ner knät i marken... aj som fan!
- klämt en tå under 70kg i en latsdrags-maskin

det är väll mina bravader under mina relativa 3 år på gymmet

Sluta gymma du skadar ju bara dig själv!! :laugh:

Wennerberg
2005-12-08, 23:08
Jag lyfte av 38:orna en gång och vände mig så hade något jälva smeas böjt sig fram så han fick hantlen i huvudet. En annan gång så körde jag hantelpress, så pallad ejag inte mer så slängde jag skiten ner på golvet så studsade hantelen över en meter och träffade min kompis på ankelen, och en gång nä rjag körde knäböj så var jag helt jälva slut och kund einte komma upp ochmin kompis var helt stört slut i benen så vi pallade inte, så jag rullade den över huvudet och det gjorde så satans jävla ont. En gång så släppte jag den bakåt och då rullade den ner på min rygg och fastnade i bältet så jag for åt helvete bakåt och landade på den. Kändes som jag hade gjort en rosett på ryggraden.

Jag är fet.

Goddaniel
2005-12-08, 23:09
Det var ju inte alltför skönt i ryggen veckan efter man kört stående vadpress på fullmag+extravikter.

En annan gång gled en 22kg hantel ner från hållarna och landade på foten.
Som tur var så var det bara ett fall på ca 2-3 dm :)

hultman
2005-12-08, 23:09
Körde hantelpress med ett par 50kgs-hantlar och på det sista reppet så orkar jag inte helt, utan tappar sakta men säkert ena hanteln på kulorna. Det sved när jag pissade i flera dagar, och hade det inte varit folk i närheten så hade jag börjat grina.

Brenner
2005-12-08, 23:10
Orkade inte 80 kg på bänkpressen för något årsen och jag var själv och fick rulla ner den för magen och krossade mitt blygdben, ballen och låren
så...bara klämmskador

Fettecke
2005-12-08, 23:11
Jag lyfte av 38:orna en gång och vände mig så hade något jälva smeas böjt sig fram så han fick hantlen i huvudet. En annan gång så körde jag hantelpress, så pallad ejag inte mer så slängde jag skiten ner på golvet så studsade hantelen över en meter och träffade min kompis på ankelen, och en gång nä rjag körde knäböj så var jag helt jälva slut och kund einte komma upp ochmin kompis var helt stört slut i benen så vi pallade inte, så jag rullade den över huvudet och det gjorde så satans jävla ont. En gång så släppte jag den bakåt och då rullade den ner på min rygg och fastnade i bältet så jag for åt helvete bakåt och landade på den. Kändes som jag hade gjort en rosett på ryggraden.

Jag är fet.

snyggt de hade sett ut :)
men varför i helvete skulle du försöka rulla en stång fullpackad med vikter Över huvudet för ?... måste ju typ va smartare att välta sig själv bakåt eller nått sånt :)

Rockhard
2005-12-08, 23:14
"Tappade" stången i skallen en gång när jag failade i militärpressen. Sen har det hänt att man slagit i näsan i samma övning nån gång.

Brenner
2005-12-08, 23:14
Körde hantelpress med ett par 50kgs-hantlar och på det sista reppet så orkar jag inte helt, utan tappar sakta men säkert ena hanteln på kulorna. Det sved när jag pissade i flera dagar, och hade det inte varit folk i närheten så hade jag börjat grina.

Om du klämde kulorna, hur kan du då få ont när du pissa? :confused:

Wennerberg
2005-12-08, 23:15
men varför i helvete skulle du försöka rulla en stång fullpackad med vikter Över huvudet för ?... måste ju typ va smartare att välta sig själv bakåt eller nått sånt :)

Äh men jag satt i lägsta läget med framåtfälld rygg, allt hände på typ 3 sekunder så jag tänkte inte precis. Det stod en kille bakom mig som hade blivit som blöt wellpapp och jag släppt den bakåt.

Bönne
2005-12-08, 23:17
men varför i helvete skulle du försöka rulla en stång fullpackad med vikter Över huvudet för ?... måste ju typ va smartare att välta sig själv bakåt eller nått sånt :)När du sitter verkligen så långt ner man kan sitta och har en jävla skivstång på ryggen, så går det inte direkt att styra. Vet folk som rullat ett par hundra kilo över huvudet.

Fettecke
2005-12-08, 23:17
Äh men jag satt i lägsta läget med framåtfälld rygg, allt hände på typ 3 sekunder så jag tänkte inte precis. Det stod en kille bakom mig som hade blivit som blöt wellpapp och jag släppt den bakåt.
slår ju vad om att det va väll 150kg+ på stången som skulle Över huvudet... du är min hjälte :)

När du sitter verkligen så långt ner man kan sitta och har en jävla skivstång på ryggen, så går det inte direkt att styra. Vet folk som rullat ett par hundra kilo över huvudet.

jo, jag har fastnat där nere, inte för att de va tunga vikter, men de va bara för mig att gunga bakåt, så jag landade på stången med ryggen före....

Pingu
2005-12-08, 23:18
Körde axelpress med 58 kg hantlar och killen som jag tränade med var inte med och passade på sista så jag åkte snett neråt/bakåt med den högra armen. Besväras fortfarande av den skadan ( drygt 2 år sen nu)

Spannmål
2005-12-08, 23:19
Var trött en gång och skulle lasta av vikter efter benböj, börjar ta av en vikt på ena sidan..och en till..och en till, woosh så flög stången, och det blev hål i golvet på andra sidan :) Kanske inte så smart att lasta av alla vikter på en sida först...

Detta har jag funderat på. Hur mkt mer vikt kan man ha på ena sidan av stången när den ligger i stället utan att den tippar över?

Fettecke
2005-12-08, 23:21
Detta har jag funderat på. Hur mkt mer vikt kan man ha på ena sidan av stången när den ligger i stället utan att den tippar över?

varierar ju hur mkt som helst beroende på vart tyngpunkten ligger, och hur långt ut vikterna är på stången osv

Bönne
2005-12-08, 23:22
Detta har jag funderat på. Hur mkt mer vikt kan man ha på ena sidan av stången när den ligger i stället utan att den tippar över?Beror på hur tajt ställningen ben står, så klart :)

gasoliner
2005-12-08, 23:45
Körde axelpress med 58 kg hantlar och killen som jag tränade med var inte med och passade på sista så jag åkte snett neråt/bakåt med den högra armen. Besväras fortfarande av den skadan ( drygt 2 år sen nu)

Den har jag också gjort, dock inte med de vikterna men det lät som när man slet upp ett blixtlås ungefär..ajajaj.. håller med dig, axeln är inte som den varit..3år sedan nu. *cry*

Stoltz
2005-12-09, 00:00
Inte något eget egentligen...

Dock gjorde en annan filur något som gav mig rätten att säga "Olycka på gymet".

Hade precis kört några jävulska pull-downs och med en vattennivå som började närma sig dödligt låg, kändes det som, så sjönk jag ner på en bänk, och satt där och flåsade.
Bredvid bänken var en kille som körde marklyft. Han hade precis gjort färdigt sina lyft och svängde runt utan att se sig för.

PANG! Två tjugokilosvikter som satt på ena sidan av den yre marklyftaren smällde mig rakt i bakhuvudet, fick mig att flyga framåt med hakan rakt ner på en EZ-stång.

Slutresultat:

Jag hade ont i hakan, han hade ont i tårna.

Hur kommer detta sig? Jo, dårfinken blev så förvånad över att han i sin piruett slagit till mig att han tappar/slänger stången så att samma viktpaket som träffat mig i huvudet, studsar rakt ner på hans tår.

Bara att le :naughty:

Spannmål
2005-12-09, 00:07
Beror på hur tajt ställningen ben står, så klart :)

Jorå, men det brukar väl inte variera så supermkt ställningar emellan? Vi har ett gäng olika på gymmet och det är liknande längd mellan benen på dem.

Spannmål
2005-12-09, 00:10
varierar ju hur mkt som helst beroende på vart tyngpunkten ligger, och hur långt ut vikterna är på stången osv

Yes, stämmer. Jag antog såklart att vikterna var placerade längst in på stången (vem har plattorna hängande i mitten?) Tyngdpunkten förändras dessutom beroende på vilken storlek vikten man använder har osv osv.

BajareN
2005-12-09, 00:52
Yes, stämmer. Jag antog såklart att vikterna var placerade längst in på stången (vem har plattorna hängande i mitten?) Tyngdpunkten förändras dessutom beroende på vilken storlek vikten man använder har osv osv.

Jag har lyckats med det där en gång, har för mig att det var 80-90kg på ena sidan. Bredden på ställningen var nästan maximal då.

Jakelol
2005-12-09, 02:00
Tappade ena hanteln på dojjan och hade ont i foten säkert 2 veckor efter.

Ryska_raketen
2005-12-09, 14:56

ajj.. samma hända mig för ett bra tag sen, men det var men ja hann släppa hantlarna så dom flög rakt ner i marken, kanske en decimeter ifrån mina fötter.. ;) tur i oturen!

KRILLE!
2005-12-09, 16:35
Körde någon bröst maskin precis när jag började träna. I startläget sitter man ungefär som i hantelpress för axlarna och håller i nå handtag för händerna, sen ska man "krama" ihop armarna framför sig. Någon disco maskin är det.

Iaf, jag satte på maxvikten och när jag nästan hade armarna ihop lossande vajerfästet och jag slog ihop händerna. Alla naglar förtutom tumnaglarna fick en lättare blå nyans och sedan hade jag svårt att hålla i saker en vecka framöver.

Tappat en 15 kg vikt på tån=blod å trasig nagel

Gjort som någon annan sa klämt ballen mellan två 11 kgs vikter.

Satt i "låset" dåligt när jag körde latsdrag så att vikterna lossnade och jag slog mig själv i pannan.

Trillat framlänges när jag körde böj på 140. Fick stången över nacken innan jag braka i golvet som tur var.

Tappat skivstången på halsen när jag tävlade med bänktröjan = axelskada

Phew..som tur är så är jag så rutinerad nu så kommer inte att klanta mig igen

BBr
2005-12-09, 17:04
Körde någon bröst maskin precis när jag började träna. I startläget sitter man ungefär som i hantelpress för axlarna och håller i nå handtag för händerna, sen ska man "krama" ihop armarna framför sig. Någon disco maskin är det.

Du menar Pecdec? Discomaskin? :MrT:

blasr
2005-12-09, 17:46

Samma sak har hänt för mig fast med vänster och med liiite lättare hantlar(22 kg :D). Tappde ner den på låret och hade en fin lårkaka, blev inget benpass den veckan.
Har fortfarande lite ont i den.

Yip_man
2005-12-09, 18:20
Vi har en jävla härlig gubbe på vårt gym. Han har all utrustning på sig som man kan tänka sig (ja han har även midjeväska när han tränar). Neon blåa byxor med neon rosa stripes på. Han ser ut ungefär som en gammal mc kille med skägg långt uppsatt hår osv. Springer alltid runt och ger folk tips om hur de ska/inte ska träna. En gång skulle han köra hantelpress med 20kg hantlarna med ett utförande som hade fått vem som helst och gråta. Efter en 3-4reps vinglar han som fan med vikterna och tappar ena hanteln rätt i ansiktet. Såg inte han mer den dagen. :D

mangemani
2005-12-09, 18:22
allt för mycket har hänt..en del pinsamma och en del allvarliga.

Fettecke
2005-12-09, 18:53
allt för mycket har hänt..en del pinsamma och en del allvarliga.

ja ?.... mer....

aliquis
2005-12-09, 19:50
Två dumheter har jag gjort, försöka gången jag körde fria böjer tog jag stången från bänkpresställningen (enda fria) och körde tills jag blev trött, när jag skulle upp på sista tappade jag balansen framåt och stången fick falla över huvudet.

En annan gång kör jag utfall och en lyftare tyckte jag skulle slänga upp stången över huvudet när jag skulle hänga tillbaka den, det tyckte inte jag som var på väg att gå in i ställningen men jag gjorde ett halvdant försök, stången gick upp bakom huvudet och sedan ner igen, bra att tappa tunga saker på nacken har jag hört...

Och så alla gånger man har blivit liggandes med stången på magen i bänkpress ;D

johnnytex
2005-12-09, 20:26
Klassikern med att lasta av för mycket vikt på ena sidan av en skivstången har hänt.

Hade precis kört klart mina set i knäböj och så skulle jag lasta av all vikt igen. Jag måste varit helt slut för jag tänkte mig inte riktigt för. Jag lastade av vikterna på ena sidan - medan andra sidan va fulladdad med vikter. Lite för mycket vikt. För skivstången "lyftte" från ställningen och beskrev en fin halvcirkel i luften och slår ned med en stor duns en bit ifrån ställningen. Tack och lov slutade det bara som en mycket pinsam situation och ingen blev träffad. Nu är jag alltid försiktigt och lastar av jämt på båda sidorna.

Har lyckats tappa en hantel i liggande hantelpress. Jag kom lite snett i lyftet så axeln håller på och gå åt pipsvänge så jag bara försöker släppa hantel och det lyckades jag med - men på vägen ner slår den i höften, och det gjorde så j**** ont. Tur den inte kom längre in mot kroppen bara...

Catstyle
2005-12-09, 20:27
Gjorde en liten tabbe när jag skulle ta upp en 35kg-hantel.

Tappade helt sonika hanteln, varpå den landade på mitt lillfinger som just då var lutat emot en jättetunn stålram, typ.

Knäckte till ordentligt.

Fettecke
2005-12-09, 20:37
just de, kom på en sak till... hade line på mig i när jag skulle köra böj, och hade kört lite inan så jag va halvsvettig... klev under ställningen och lyfte upp, gick ut 1 meter från ställningne... gick ner och upp igen ganska explosivt, så stångne hamnade i svajj i topplägen... sen började stången att glida ner utefter huden.... bara att brösta fram och ta fart frammåt.... fint dunk i golvet....

mangemani
2005-12-09, 20:42
ja ?.... mer....

:confused:

Fettecke
2005-12-09, 20:46
:confused:
jag vill ju självklart veta vad du har lyckats med i detalj, inte vet att du har gjort bort dig ibland... Mer info tack.... *popcorn*

mangemani
2005-12-09, 20:53
jag vill ju självklart veta vad du har lyckats med i detalj, inte vet att du har gjort bort dig ibland... Mer info tack.... *popcorn*

jahopp,drar väl 1 exempel då,iof var det när jag steg in på gymmet för första gången,men det är det värsta iaf.

brorsan och syrrans kille drog med mej till gymmet,dom började köra bänkpress med tunga vikter,ville inte vara sämre jag så jag tog bänken bredvid och lastade på lika mycket vikter...stången gick lätt ner(duh),men upp blev det värre.vinglade till med stången så att vikterna på ena sidan föll av och vikterna på andra sidan samt stången flög rakt in i en av gymmets speglar vilken gick sönder.

mentzer
2005-12-09, 20:59
Tappade balansen när jag skulle köra knäböj en gång i tiden.
Tappade en hantel i bröstet när jag körde hantelbänkpress.
Har lastat av alla vikter på ena sidan av stången.