Visa fullständig version : Baka nyttig baguette
TylerDurden84
2005-12-08, 15:04
Hade tänkt att baka en nyttig baguette idag. Jag tänke köra på ett standardrecept, men byta ut ca 50 % av vetemjölet mot ett nyttigare mjöl. Vad bör jag välja? Grahamsmjöl eller finns det nyttigare? Kan man förresten slänga i psylliumfrön i degen utan att dom tappar sin effekt i ugnen? Sverker... hade inte du varit bagare?? :)
TylerDurden84
2005-12-09, 12:07
Ingen som är skicklig på mjöl här???
inte jag , men här står lite om de olika sorterna
http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242
grahams verkar ju bra. och smidigt att byta ut det mot vanliga vetemjölet.
Zerohero
2005-12-09, 18:19
Hmm, smakar verkligen baguette baguete om mna byter hälften mot grahammjöl?
Du kan tilsätta lite vetegroddar, mycket vitaminer. Men för mycket kanske nu inet är gott, så sätt lite och experimenter fram paslig mängd.
Om man vill ha något bakverk eller t.ex baguete nyttig kan man ju byta till jästbrödsmjöl och ändo hålla kvar en stor del av det mjuka goda vita brödet. Gramhamsmjöl är nog mycket nyttigare men konsistenten blir ju anorlunda och smaken där också.
Pellefant
2005-12-09, 18:53
Tror inte det går att baka ett nyttigt bröd. :(
Beror på hur man definierar nyttigt iofs.
Varför? Och då skulle jag vilja ha en definition på nyttigt.
Pellefant
2005-12-11, 18:42
Varför? Och då skulle jag vilja ha en definition på nyttigt.
Hm.....för att saker med en massa mjöl inte är bra, även om det är dinkelmjöl. Osäker själv...
Förstår såklart att det finns bättre och sämre bröd såklart. :)
Hade också gärna velat ha recept på baugette liknande bröd. Ska till Val d'Isere på sportlovet och har hört om de hutlösa priserna i backen, så schysta mackor hade varit det bästa i ryggan. Visst finns det pastasallader, men om man faller och har en låda på ryggraden, så blir det inget bra. Bättre då med en senare lite mosad "breadbag" :D
Hm.....för att saker med en massa mjöl inte är bra, även om det är dinkelmjöl. Osäker själv...
Rågmjöl? Havregryn? Osv
King Grub
2005-12-11, 21:48
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11355.aspx
TylerDurden84
2005-12-11, 22:58
Tanken var att baguetten skulle få LIKNANDE näringsvärde som Polarkraft Extrem. Är det helt enkelt fullkornsmjöl man skall tillsätta då tro?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.