Visa fullständig version : Mor klagar
bluelight
2005-12-07, 11:11
Tjo!
Min mamma påstår att jag kommer bli tjock om jag äter "så här mycket som jag gör" (runt 3000-3500 kcal per dag, självklart vet jag att jag kommer lägga på mig lite fett, men det deffar jag bort) och säger att jag måste äta mindre och att man kan bygga bra med muskler ändå, kan någon fixa fram någon studie/text av någon på forumet om bulk/deff, matintag och sånt där, gärna på Svenska!
Hon tycker att jag lika gärna kan äta mindre nu och hålla vikten och bygga muskler, istället för att deffa bort det till våren.. ;)
problemet är ju att din mamma har rätt, man kan ju faktiskt lägga på sig muskler även fast man inte bulkar så mycket. det är bara lite svårare och tar längre tid.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54758
Metal_boy_
2005-12-07, 11:36
problemet är ju att din mamma har rätt, man kan ju faktiskt lägga på sig muskler även fast man inte bulkar så mycket. det är bara lite svårare och tar längre tid.
Tar inte längre tid för det. Bara att det upplevs så när man inte tokbulkar. När du tokbulkar är det inte mer muskelökning under fläsket som byggs på, än om du ligger på lagom överskott.
snelhest
2005-12-07, 11:40
Tar inte längre tid för det. Bara att det upplevs så när man inte tokbulkar. När du tokbulkar är det inte mer muskelökning under fläsket som byggs på, än om du ligger på lagom överskott.
3000-3500 kcal är nog knappast en tokbulk
Studier: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1205208&postcount=22
Tråden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51854&page=1&pp=15
Hur stort överskott ligger du på per dag?
Metal_boy_
2005-12-07, 11:45
3000-3500 kcal är nog knappast en tokbulk
Kan det väl vara, beroende på personens storlek och vikt.
I övrigt så svarade jag Fartman som gämförde med att inte bulka SÅ mycke
Hur stort överskott ligger du på per dag?
Ursäkta mig, men fråga du efter hur mycket han går upp i vikt istället, så får du nog ett svar som bättre visar på hur kraftig bulken är.
De flesta verkar ha problem med att räkna ut en med verkligheten någurlunda överensstämmande energiförbrukning, och vissa räknar inte ens särskilt noga på hur mycket energi de får i sig. Och så fins förstås den här faktorn som flera tidigare uppmärksammat, att ett kalkylerat överskott på x kcal tenderar att krympa pga tex ökad ämnesomsättning, ökad träningsintensitet och ökad spontanaktivitet (om man är en klant). :)
bluelight: Hur mycket ökar du i vikt? Hur länge har du bulkat?
Ursäkta mig, men fråga du efter hur mycket han går upp i vikt istället, så får du nog ett svar som bättre visar på hur kraftig bulken är.
De flesta verkar ha problem med att räkna ut en med verkligheten någurlunda överensstämmande energiförbrukning, och vissa räknar inte ens särskilt noga på hur mycket energi de får i sig. Och så fins förstås den här faktorn som flera tidigare uppmärksammat, att ett kalkylerat överskott på x kcal tenderar att krympa pga tex ökad ämnesomsättning, ökad träningsintensitet och ökad spontanaktivitet (om man är en klant). :)
bluelight: Hur mycket ökar du i vikt? Hur länge har du bulkat?
Kan bara hålla med!
Nu kommer vi in i detta ännu en gång.
Din mamma har rätt, är ditt +-0 behov 3000 så tycker jag inte det är nåt fel, är ditt behov mindre är det (FÖR MIG) mycket onödigt.
Ja det är ju iofs faktiskt sant. Om man dessutom tar tiden det tar att deffa bort det överflödiga bulkfläsket så framstår det som ännu mer onödigt att bulka såpass att man blir eventuellt blir fet.
Men, det är fortfarande det enklaste sättet att öka i massa. För en ung oerfaren kille är det ungefär 10ggr enklare att häva i sig massor med mat och därmed säkerställa att man ligger på plus än att lyckas ligga på ett "lagom" överskott. Men då får man fan också räkna med att bli fet, och det är inte speciellt kul. (Det är dock kul/gott att BLI fet men det är en annan femma :D )
bluelight
2005-12-07, 17:10
Hur mycket jag går upp.. Har gått typ 8-9 kg sedan Juli och har inte fått specieltl mycket fett på mig, rutorna är t.o.m kvar och jag var inte undernärd innan :naughty:
Ni som skrev tokbulk, det är det väl inte? Tokbulk ska man ju gå upp typ 10 kg i veckan :laugh:
edit: Jag vet att man inte behöver bulka, men det går mycket bättre för mig när jag gör det.
Hur mycket jag går upp.. Har gått typ 8-9 kg sedan Juli och har inte fått specieltl mycket fett på mig, rutorna är t.o.m kvar och jag var inte undernärd innan :naughty:
Ni som skrev tokbulk, det är det väl inte? Tokbulk ska man ju gå upp typ 10 kg i veckan :laugh:
edit: Jag vet att man inte behöver bulka, men det går mycket bättre för mig när jag gör det.
Det verkar som att "normal" bulk ger ~2 kg viktökning per månad. (Rätta mig gärna om jag har fel.) Har du ett exakt startdatum? Viktuppgång per månad blir ju olika beroende på om du började första eller sista dagen i juli.
bluelight
2005-12-07, 17:44
Det verkar som att "normal" bulk ger ~2 kg viktökning per månad. (Rätta mig gärna om jag har fel.) Har du ett exakt startdatum? Viktuppgång per månad blir ju olika beroende på om du började första eller sista dagen i juli.
Har inte exakt startdatum men kanske, hm.. runt 20:e så i slutet ja!
Skulle vara jättefint med ett A4 med inte för mycket text om fördelar med bulk/deff och varför man gör så och så vidare.. :)
Har inte exakt startdatum men kanske, hm.. runt 20:e så i slutet ja!
Skulle vara jättefint med ett A4 med inte för mycket text om fördelar med bulk/deff och varför man gör så och så vidare.. :)
Hahaha. Du är van vid sån service, eller? *whatever*
Jag är ingen expert, men kanske ökar du lite för snabbt. Vi får se vad "de kunniga" säger.
kan lugnt säga dig att 8-9kg på mindre än ett halvår inte lär vara enbart fettfri massa.. du har jävligt tur om en fjärdedel är muskler
bluelight
2005-12-07, 18:43
kan lugnt säga dig att 8-9kg på mindre än ett halvår inte lär vara enbart fettfri massa.. du har jävligt tur om en fjärdedel är muskler
Jag vägde iallafall 65 kg i Juli, och nu väger jag 73,5 kg, vet att det inte är fettfri massa, men det verkar inte ha satt sig så jäkla bra iallafall.. Kanske var vågen hos hon jag vägde mig hos som var helt fel?!
Jag vägde iallafall 65 kg i Juli, och nu väger jag 73,5 kg, vet att det inte är fettfri massa, men det verkar inte ha satt sig så jäkla bra iallafall.. Kanske var vågen hos hon jag vägde mig hos som var helt fel?!
Väger du dig på olika vågar så kan du inte veta hur mycket din vikt har ändrats. *slap*
bluelight
2005-12-07, 19:19
Väger du dig på olika vågar så kan du inte veta hur mycket din vikt har ändrats. *slap*
Klart jag kan? Om båda stämmer så visar båda lika ju? :)
Visst kan någon av dem gå fel, men under 70 vägde jag iaf! så 3-4-5 kg kanske jag gått upp..
nubben81
2005-12-07, 21:19
Det är rätt stor skillnad mellan 3 kg och 9 kg ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.