Visa fullständig version : Verkar inte finnas Många Halv danskar/norrmän
Blev inspirerad av tråden om Etnici...
Jag är lite förvånad hur många Halv Finnar det finns i sverige. har inte mött många halv svenskar från Norge/danmark.
Jag bor ju flrsig i Stockholm, så finland ligger ju nära till, men är det många halv Danskar/norrmän i andra städer i sverige närmare de länderna?
och om inte, beror det på att alla gillar finland mer eller? :cool:
Tycker det finns vääldigt många finnar, gentemot andra nordbor.
Att Finland skickade hit krigsbarn kan ju knappast vara enda orsaken.
massa norrmän och danskar här.. hemskt :D
ne dom rä snälla :love:
wintersnowdrift
2005-12-06, 18:16
Finland var "ockuperat" av Sverige i över 700 år innan de blev självständiga 1809. Så de historiska banden mellan Sverige och Finland torde vara starkare än de mellan Sverige, Danmark och Norge (som för det mesta varit självständiga stater, vi har väl legat i krig med dem ungefär lika ofta som vi bildat unioner). Hur stor relevans detta har för eventuell blodsbeblandning folken emellan låter jag dock vara osagt :).
//Kristin
min farmor är från danmark
Varför skulle danskar och norrmänn vilja flytta? och i sånt fall varför skulle de flytta till Sverige?
Finland är ju dock granne med Ryssland och det slipper man helst ;)
Varför skulle danskar och norrmänn vilja flytta? och i sånt fall varför skulle de flytta till Sverige?
Finland är ju dock granne med Ryssland och det slipper man helst ;)
norrmännen är här varje sommar så nått måste ju locka?
norrmännen är här varje sommar så nått måste ju locka?
allt är asdyrt i norge.. är nog därför
Rock'nRoll
2005-12-06, 18:50
Finland var "ockuperat" av Sverige i över 700 år innan de blev självständiga 1809.
Om man kallar införlivning i tsarens Ryssland för självständighet så blev Finland självständigt 1809. Annars så blev dom självständiga just idag 1917.
Fan va dryg jag är :cool:
wintersnowdrift
2005-12-06, 18:53
Om man kallar införlivning i tsarens Ryssland för självständighet så blev Finland självständigt 1809. Annars så blev dom självständiga just idag 1917.
Fan va dryg jag är :cool:
Haha, inte alls. Rätt ska vara rätt :).
"Självständig" kanske var fel uttryck - jag menade naturligtvis att Finland år 1809 inte längre var en del av det svenska kungadömet.
//Kristin
Rock'nRoll
2005-12-06, 18:55
"Självständig" kanske var fel uttryck - jag menade naturligtvis att Finland år 1809 inte längre var en del av det svenska kungadömet.
Misstänkte nästan det ;)
viktor88
2005-12-06, 19:01
jag kommer från en finsk båts man vid år 1730-talet.
så lite lite finsk är man ;)
Fatalist
2005-12-06, 19:03
Finland var "ockuperat" av Sverige i över 700 år innan de blev självständiga 1809. Så de historiska banden mellan Sverige och Finland torde vara starkare än de mellan Sverige, Danmark och Norge (som för det mesta varit självständiga stater, vi har väl legat i krig med dem ungefär lika ofta som vi bildat unioner). Hur stor relevans detta har för eventuell blodsbeblandning folken emellan låter jag dock vara osagt :).
//Kristin
Snarare, finland ägdes av sverige från dess att ledumslagen slutade och spannskatten blev ett faktum om jag inte minns fel. Dvs 1400-talet ungefär slutade finland plundras och tillföll någon av Magnus Ladulås' söner/sonsöner istället.
Han blev senare nerlurad till sverige och dödad tillsammans med sin andra broder av sin tredje brorsa. :)
Sven Sture d ä
Vi märks väl inte så mycket för vi har normala namn och ser normala ut? :confused:
Vi märks väl inte så mycket för vi har normala namn och ser normala ut? :confused:
haha! Det är vad ni tror.
jag kommer från en finsk båts man vid år 1730-talet.
så lite lite finsk är man ;)
har en båt en man, intressant?
måste vara typiskt finskt
haha! Det är vad ni tror. :laugh:
haha! Det är vad ni tror.
fick mitt namn från kung henrik.. är det heludda?
sen blev jag faktiskt röstad till lucia.. så helt ful kan jag väl inte va?
*grr27*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.