handdator

Visa fullständig version : Är svart en färg?

murmeldjur
2005-12-05, 21:23
ja, ni fattar. jag måste veta.

Yankeee
2005-12-05, 21:23
Är vit en färg?

sunkan
2005-12-05, 21:24
nej

edit: Nej inte vit heller

murmeldjur
2005-12-05, 21:24
samma jobbiga fråga ;)

Yankeee
2005-12-05, 21:25
nej

För att?

keffat_liv
2005-12-05, 21:27
Nej! därför.

murmeldjur
Yankeee: för att det inte är en färg?

sunkan
För att?
kommer inte ihåg, de va min bildlärare som berättade. Jag ska försöka komma ihåg. Det har nått med att t.ex. en grön påse reflekterar alla färger utom(?) grön och då ser vi den som grön. En vit påse reflekterar all färg och vi ser bara vitt. En svart påse reflekterar inga färger och vi ser då svart.

Detta är då säkert hela galet med tanke på att jag glömt vad min lärare sa

puppas
2005-12-05, 21:28
Svart och vitt är väl "kontraster" och inte färger / kulörer..Eller ?

Genesis
2005-12-05, 21:28
Är svart en färg?
- Nja, det kan man väl säga.
- Är vitt också en färg?
- Javisst.
- Där ser du kärring, vi har visst en färg-TV hemma

emmzan
2005-12-05, 21:29
För mig är svart en färg och i den värld jag lever så är det ingen som kommer hudflänga mig för den åsikten :D

Dumleman
2005-12-05, 21:29
Ja i praktiken är det en färg men i teorin är det inte en färg.

Yankeee
2005-12-05, 21:30
Svenskt uppslagsord
färg färgen färger subst.
ett slags synintryck; kulör, nyans (bildligt "åsiktsriktning")

http://lexikon.nada.kth.se/bilder/teman/tema20.JPG

Helena B
2005-12-05, 21:31
ja, ni fattar. jag måste veta.

Det vi kallar färg är egentligen en upplevelse av färg som kommer av att ögats ljusreceptorer stimuleras. De stimuleras olika beroende på vilken våglängd ljuset har.

En viss våglängd ger upphov till en viss färg. Detta kan man se då ljuset lyser då det regnar och en regnbåge visar sig. Olika våglängder ger då upphov till olika färger. Fenomenet kallas dispersion.

Normalt ser vi inte regnbågens alla färger i ljuset. Det beror på att ljuset inte är uppdelat i olika våglängder utan träffar ögats receptorer samtidigt. Olika föremål i vår omgivning reflekterar dock ljuset olika och därmed uppstår upplevelsen av färg.

Om alla våglängder träffar ögat samtidigt så upplever vi vitt ljus. Ju färre våglängder som ögat förnimmer desto mörkare tycker vi att det är. Svart är alltså ingen färg i den här meningen utan endast frånvaron av ljus.

Rockhard
Svart är avsaknad av färg. Vit är alla färger i spektrat. Eller ljus egentligen, det som är färg jue.

Dumleman
kommer inte ihåg, de va min bildlärare som berättade. Jag ska försöka komma ihåg. Det har nått med att t.ex. en grön påse reflekterar alla färger utom(?) grön och då ser vi den som grön. En vit påse reflekterar all färg och vi ser bara vitt. En svart påse reflekterar inga färger och vi ser då svart.

Detta är då säkert hela galet med tanke på att jag glömt vad min lärare sa
Svart absorberar allt synligt ljus oberoende av våglängd och det är just de synliga färger som absorberas som avgör vilken färg det är och då är i princip svart en jämn blandning av alla färger, tror jag :).

Yankeee
2005-12-05, 21:32
Spelar det egentligen någon roll varför man uppfattar svart som man gör?

Rockhard
2005-12-05, 21:35
Spelar det egentligen någon roll varför man uppfattar svart som man gör?

Värdelöst vetande. Hur mycket av det som ryms i skallen har man egentligen nån nytta av?

Yankeee
2005-12-05, 21:38
Värdelöst vetande. Hur mycket av det som ryms i skallen har man egentligen nån nytta av?

Jag menade att vi uppfattar svart som en färg precis som blå, röd eller grön, borde inte det räcka för att klassa det som en färg?

Ryska_raketen
2005-12-05, 21:40
yankeee har rätt. tråd låst!

Achryl
2005-12-05, 22:41
Men riktigt svart (som bara finns i praktiken) reflekterar absolut inget ljus och då är det ingen färg. Svart man ser i vanliga fall är ju inte riktigt svart då det reflekteras eller har en annan svag färgton. Sen kan man ju köpa svart på tub och då är det en färg av en lite annan innebörd

Sniggel
2005-12-05, 22:51
Svenskt uppslagsord

Där har ni definitionen!
Ett slags synintryck, det innebär att svart är en färg, för svart ger oss ett synintryck. Blundar du ser du svart, SER svart, synintryck -> svart = färg v.s.b

Men det är rätt att om vi ser en svart sak så är det för att den (nästan) inte reflekterar nåt ljus. Färg och ljus är två olika saker

Fartman
2005-12-05, 22:54
jag har hört den där jävla skiten om att svart och vit inte är färger tidigare. det är dock något som jag skiter fullständigt i. svart är en färg.

Nitrometan
2005-12-05, 23:00
nej

Klart att det är färger. Vad skulle det annars vara? Ljud?

murmeldjur
2005-12-05, 23:01
tackar för alla svar :)

Metal_boy_
2005-12-05, 23:19
Vi börjar väl inte diskutera uppfatningen av svart kontrast på en projektor sen va? :D

mangemani
2005-12-05, 23:24
ja,svart är en färg.

Loke
2005-12-05, 23:34
Men riktigt svart (som bara finns i praktiken) reflekterar absolut inget ljus och då är det ingen färg. Svart man ser i vanliga fall är ju inte riktigt svart då det reflekteras eller har en annan svag färgton. Sen kan man ju köpa svart på tub och då är det en färg av en lite annan innebörd

Men vad har ljus med färg att göra?

Jag kan säga att något är totalt svart, fast det inte är det. Det kan reflektera infrarött ljus utan att jag ser det. En färgblind person kan hävda att den gröna marsipantårtan har samma färg som chokladkakan. Hur kan det komma sig, när grön och brun har helt olika våglängder? Nej, ibland går färg och ljus hand i hand, men inte alltid. Färgen svart är ett sådant fall. Svart är inte ljus, men det är likväl en färg. För färg är subjektivt, det är inte ljus.

Rockhard
2005-12-05, 23:37
Men vad har ljus med färg att göra?

Människan bestämde någon gång i tiden att att ljus med tex våglängden ~650nm som träffar ögat är röd, även om dom inte visste om det på den tiden.

Griip
2005-12-05, 23:46
Jag saknar ett alternativ:

Din mamma är en färg.

High1ander
2005-12-06, 02:27
Svart e som sagt avsaknaden av ljus (farg), dock intressant att NASA hittat eller gjort en farg som ger ifran sig 8 ganger mindre ljus an "svart"...

Dipshit
2005-12-06, 02:32
Svart e som sagt avsaknaden av ljus (farg), dock intressant att NASA hittat eller gjort en farg som ger ifran sig 8 ganger mindre ljus an "svart"...
ah, också hört! är det sant dock? och kan man se färgen nånstans? :)

Mago
2005-12-06, 03:47
NASA har även uppfunnit en penna man kan skriva med uppochner..

Fascinating.

Dipshit
2005-12-06, 04:09
NASA har även uppfunnit en penna man kan skriva med uppochner..

Fascinating.
eller så uppfann de en penna som har konstant tryck för att man ska kunna använda den i rymden där det inte finns upp eller ner?

Mago
2005-12-06, 04:13
eller så uppfann de en penna som har konstant tryck för att man ska kunna använda den i rymden där det inte finns upp eller ner?

Det är en penna? som de uppfann? som man kan skriva med uppochner?

Dipshit
2005-12-06, 04:47
Det är en penna? som de uppfann? som man kan skriva med uppochner?ja! o suddgummit funkar också uppochner!

sunkan
2005-12-06, 06:09
Klart att det är färger. Vad skulle det annars vara? Ljud?

i teorin är det inte en färg, i praktiken är det en färg. Kommer nån å frågar mig vilken färg en svart tröjja är så säger ju jag självklart att den är svart....Det blir ju fel hur man än säger *grr27*

sunkan
2005-12-06, 06:10
Det är en penna? som de uppfann? som man kan skriva med uppochner?

Å ryssarna tog med en blyertspenna :hbang:

Davil
2005-12-06, 07:24
Svart och vit är färger för mig.

Nitrometan
2005-12-06, 07:37
Jo. Och sen testade en astronaut att ta med sig en BIC-penna upp i rymdskytteln. Den funkade alldeles utmärkt.

Nina L
2005-12-06, 07:38
Jag undrar om resultatet i den här pollen visar att Kolos användare överlag är korkade, eller om det visar att de är elaka. :D I vilket fall som helst så borde du veta att majoriteten inte alltid har rätt. Det är något man kanske ska ha i åtanke när man diskuterar kost/träning också.

Nitrometan
2005-12-06, 07:43
i teorin är det inte en färg, i praktiken är det en färg. Kommer nån å frågar mig vilken färg en svart tröjja är så säger ju jag självklart att den är svart....Det blir ju fel hur man än säger *grr27*
Så du menar att teori och praktik skiljer sig åt?

Kan vi se det så är det såklart en färg.

Jag vet att man kan säga att svart är frånvaro av ljus, men det stämmer ju bara i en förenklad fysik teorivärld. Om du målar en vägg med svart färg så försvinner ju inte ljuset i rummet. Du kan ju t.o.m. ha en blank svart som reflekterar en hel del. Vit sägs ju reflektera alla våglängder av ljus och skulle därför inte vara en färg. Konstigt. Klart att det borde vara en färg om det reflekterar.

Mikeman
2005-12-06, 08:22
Varför säger man att svarta människor är färgade om nu svart inte är någon färg?

Hades
2005-12-06, 08:25
Varför säger man att svarta människor är färgade om nu svart inte är någon färg?
Haha, vafan! Det var precis det jag skulle skriva. Och jag som var så glad över att ingen hade påpekat det ännu. :laugh: :laugh:

Jman
2005-12-06, 08:28
Det är självklart att svart är en färg. Men är det en del av ljusspektrat? Nej. Av språkliga skäl måste svart vara en färg. Hur ska man annars beskriva det man ser (eller inte ser :) )?

Nitrometan
2005-12-06, 08:29
Ja? Varför?

Och vit är inte heller nån färg?

Innebär det att varken svarta eller vita syns då?

Och pianisterna? Hur gör de? Om tangenterna på pianot inte har några färger?

hasse36
2005-12-06, 08:44
Det vi kallar färg är egentligen en upplevelse av färg som kommer av att ögats ljusreceptorer stimuleras. De stimuleras olika beroende på vilken våglängd ljuset har.

...
Det vore klädsamt om du angav din källa när du kopierar rakt upp och ner.

Nitrometan
2005-12-06, 08:47
Så då är svart ingen upplevelse då?
Alla som säger att svart inte är någon färg - hur kommer det sig att man kan se om nån har svarta kläder på sig?

Eller om man har svart som bakgrundsfärg på skärmen? Det syns ju.

Aelrik
2005-12-06, 10:04
Jag köper hela konceptet med att svart inte är en färg i teorin men är det i praktiken.
Det som dock får mig att skriva är:

Svenskt uppslagsord

Varken svart eller vit har ju någon nyans (även om grått kommer i många varianter...). Då borde de ju inte vara färger enligt benämningen ovan?

jwzrd
2005-12-06, 10:50
Alla verkar blanda ihop färger med perception i vanlig ordning. Svart och vitt är inte färger i fysisk mening utan, som redan påpekats, snarare resultatet av en total absorbtion av det synliga ljusspektrat respektive alla synliga våglängder i en stråle.

Om vi ska prata om perception så kan jag mycket väl äta E eller psilopsybin (eller hur fan det nu stavas) och berätta för er hur färgen grönt smakar eller hur tungt rött är när man blandar det på ett flygande gult bord. Det hjälper ingen och i princip värdelösa argument i sammanhanget.

Mago
2005-12-06, 14:47
ja! o suddgummit funkar också uppochner!

Nej nej, nu har du fel. Det är gjort av gummi för att ta bort blyertsstreck.

Kwon
2005-12-06, 15:05
Nogger Black! 'Nuff said! :thumbup: :D

izarul
2005-12-06, 16:32
svart ljus kan väl inte skapas?

jwzrd
2005-12-06, 16:34
svart ljus kan väl inte skapas?

Allt ljus vi inte kan urskilja uppfattas som svart.. vi kan ju inte se det. Svart är helt enkelt frånvaron av någon färg.

Som jag sa tidigare, det blandas vilt mellan perception och färg i tråden. Det är inte samma sak.

sunkan
2005-12-06, 16:43
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=%22svart+%E4r+en+f%E4rg%22&word2=%22svart+%E4r+inte+en+f%E4rg%22

tråd låst :D

PowPow
2005-12-06, 17:20
Kan man kalla en svart person färgad?

Mikeman
2005-12-08, 03:42
Kan man kalla en svart person färgad?

Tjena Blixten... ;)

aliquis
2005-12-08, 08:45
Så då är svart ingen upplevelse då?
Alla som säger att svart inte är någon färg - hur kommer det sig att man kan se om nån har svarta kläder på sig?

Eller om man har svart som bakgrundsfärg på skärmen? Det syns ju.
nej det är ju det det inte gör ;D

PowPow
2005-12-08, 15:31
Tjena Blixten... ;)

haha. owned!
Missade att någon redan påpekat det :D

izarul
2005-12-08, 17:03
Allt ljus vi inte kan urskilja uppfattas som svart.. vi kan ju inte se det. Svart är helt enkelt frånvaron av någon färg.

Som jag sa tidigare, det blandas vilt mellan perception och färg i tråden. Det är inte samma sak.

men det är väl inte ljus då? Förklara.

jwzrd
2005-12-08, 17:21
men det är väl inte ljus då? Förklara.

Förklara vad?

Ljus av en given exakt nyans av grönt är elektromagnetisk strålning av en specifik våglängd. Nu är ju inte tex ljuset som reflekteras från en grön tröja inte av en och samma våglängd, men inom den gröna delen av spektrat våglängdsmässigt. Infrarött ljus är .. svart däremot. Vi kan inte se det. En strålningskälla som sänder infrarött ljus - som trots att det både är ljus och kallas infrarött - är osynlig för oss. I ett stängt rum utan andra ljuskällor är allting fortfarande.. färglöst. Det är svart.

Färgen på en tröja uppstår i och med att den belyses med ljus som åtminstone innehåller ljus från den del av ljusspektrat som kommer att att reflekteras från den. En grön tröja är grön för att den reflekterar den gröna delen av spektrat och absorberar alla andra (synliga) våglängder. En svart tröja absorberar alla våglängder (nu gör den ju inte det egentligen eftersom man kan urskilja tröjan och detaljer på den, men principen är densamma).

Vitt är på samma vis inte heller EN färg. Det är alla (ljus av) färger, det går lätt att observera genom att tex bryta det genom ett prisma (så ser man en regnbåge i princip). Det beror på (har jag för mig, optiken i plugget var ett par år sen) att olika våglängder av elektromagnetisk strålning har olika refraktionsindex för ett och samma "mediumbyte". Alltså övergången från tex luft till glas eller glas till vatten osv. Men jag är osäker.

Yankeee
2005-12-08, 17:28
Förklara vad?

Ljus av en given exakt nyans av grönt är elektromagnetisk strålning av en specifik våglängd. Nu är ju inte tex ljuset som reflekteras från en grön tröja inte av en och samma våglängd, men inom den gröna delen av spektrat våglängdsmässigt. Infrarött ljus är .. svart däremot. Vi kan inte se det. En strålningskälla som sänder infrarött ljus - som trots att det både är ljus och kallas infrarött - är osynlig för oss. I ett stängt rum utan andra ljuskällor är allting fortfarande.. färglöst. Det är svart.

Färgen på en tröja uppstår i och med att den belyses med ljus som åtminstone innehåller ljus från den del av ljusspektrat som kommer att att reflekteras från den. En grön tröja är grön för att den reflekterar den gröna delen av spektrat och absorberar alla andra (synliga) våglängder. En svart tröja absorberar alla våglängder (nu gör den ju inte det egentligen eftersom man kan urskilja tröjan och detaljer på den, men principen är densamma).

Vitt är på samma vis inte heller EN färg. Det är alla (ljus av) färger, det går lätt att observera genom att tex bryta det genom ett prisma (så ser man en regnbåge i princip). Det beror på (har jag för mig, optiken i plugget var ett par år sen) att olika våglängder av elektromagnetisk strålning har olika refraktionsindex för ett och samma "mediumbyte". Alltså övergången från tex luft till glas eller glas till vatten osv. Men jag är osäker.

Mao så är svart en färg.

jwzrd
2005-12-08, 17:30
Mao så är svart en färg.

Det var inte det jag sa nej. Svart är frånvaron av färg, vitt är kombinationen av alla.

Yankeee
2005-12-08, 17:32
Det var inte det jag sa nej. Svart är frånvaron av färg, vitt är kombinationen av alla.

Svart är alltså en färg.

aliquis
2005-12-08, 20:03
Som sagt, en svart kropp sänder ju inte ut någon strålning alls, och således ingen färg.

Coldsmith
2005-12-08, 20:59
Nu måste jag ryta till. Färg är ett annat koncept än elektromagnetisk strålning. Färg är vad vi uppfattar. Att säga att svart inte är en färg för att det är avsaknaden av elektromagnetisk strålning håller ju inte riktigt då det två inte är samma sak. Elektromagnetisk strålning är en fysiskt fenomen, färg är ett intryck. Skilj på dessa tack.

Det är en alltjämt lika irriterande fråga eftersom viktigpettrar älskar att säga att svart (och ibland även vitt) inte är en färg genom att hänvisa till något de inte bör hänvisa till. Inflammerad fråga kan man säga :).

Kan man måla med svart? Svar: ja. Alltså är det en färg, det är ett visuellt intryck på samma sätt som grönt och blått. Vitt är likadant.

Svart är en färg.
Vitt är en färg.

Vi upplever dock svart som något med mindre elektromagnetiska vågor än vitt eller andra färger.

Yankeee
2005-12-08, 21:00
Nu måste jag ryta till. Färg är ett annat koncept än elektromagnetisk strålning. Färg är vad vi uppfattar. Att säga att svart inte är en färg för att det är avsaknaden av elektromagnetisk strålning håller ju inte riktigt då det två inte är samma sak. Elektromagnetisk strålning är en fysiskt fenomen, färg är ett intryck. Skilj på dessa tack.

Det är en alltjämt lika irriterande fråga eftersom viktigpettrar älskar att säga att svart (och ibland även vitt) inte är en färg genom att hänvisa till något de inte bör hänvisa till. Inflammerad fråga kan man säga :).

Kan man måla med svart? Svar: ja. Alltså är det en färg, det är ett visuellt intryck på samma sätt som grönt och blått. Vitt är likadant.

Svart är en färg.
Vitt är en färg.

Vi upplever dock svart som något med mindre elektromagnetiska vågor än vitt eller andra färger.

Svart är inte en färg mao?

Coldsmith
2005-12-08, 21:02
Som sagt, en svart kropp sänder ju inte ut någon strålning alls, och således ingen färg.

Om vi nu ska vara sådär så kan vi lika gärna konstatera att den visst sänder ut strålning och därmed är en färg. Alla kroppar sänder ut strålning.

Coldsmith
2005-12-08, 21:03
Svart är inte en färg mao?

Svart ÄR en färg med andra ord. Kan du inte läsa det jag skriver? :)

Yankeee
2005-12-08, 21:04
Svart ÄR en färg med andra ord. Kan du inte läsa det jag skriver? :)

Du menar alltså att svart inte är en färg?

Coldsmith
2005-12-08, 21:07
mycket roligt.

Mago
2005-12-08, 21:22
Klart svart är en färg!

Svart målarfärg borde kanske egentligen heta målarintefärg annars va. *popcorn*

Ziso
2005-12-08, 21:29

Svart är en färg.
Vitt är en färg.

Bra att du ryter till och bra skrivet! :thumbup: Hatar den här diskussionen om att svart och vitt inte är fäger...för det är de!

Yankeee
2005-12-08, 21:29
Bra att du ryter til och bra skrivet! :thumbup: Hatar den här diskussionen om att svart och vitt inte är fäger...för det är de!

Hm, om jag förstår dig rätt så är inte svart en färg.

Kwon
2005-12-08, 21:32
Målar man med svart färg så blir det osynligt på väggarna! [Det e sant!]

Nitrometan
2005-12-08, 23:01
Målar man med svart färg så blir det osynligt på väggarna! [Det e sant!]
Väggarna försvinner eftersom de inte syns!

aliquis
2005-12-08, 23:54

Svart är en färg.
Vitt är en färg.

När du målar med svart färg målar du ju med partiklar som tar upp ljus av alla färger från det synliga spektrat, således reflekteras ingen av dem.Om vi nu ska vara sådär så kan vi lika gärna konstatera att den visst sänder ut strålning och därmed är en färg. Alla kroppar sänder ut strålning.
Inte svarta? iaf inte inom de synliga våglängderna? ;/
Målar man med svart färg så blir det osynligt på väggarna! [Det e sant!]Målar du med 100% svart färg kommer ju inget ljus reflekteras och rummet bli kolsvart och du kommer inte se ett skit, så ja.. (å andra sidan målar du allt i blått och inte har någon belysning, eller jämn belysning, så kommer ju allt vara just blått..)

aliquis
2005-12-08, 23:55

Svart är en färg.
Vitt är en färg.

När du målar med svart färg målar du ju med partiklar som tar upp ljus av alla färger från det synliga spektrat, således reflekteras ingen av dem.Om vi nu ska vara sådär så kan vi lika gärna konstatera att den visst sänder ut strålning och därmed är en färg. Alla kroppar sänder ut strålning.
Inte svarta? iaf inte inom de synliga våglängderna? ;/
Målar man med svart färg så blir det osynligt på väggarna! [Det e sant!]Målar du med 100% svart färg kommer ju inget ljus reflekteras och rummet bli kolsvart och du kommer inte se ett skit, så ja.. (å andra sidan målar du allt i blått och inte har någon belysning, eller jämn belysning, så kommer ju allt vara just blått.. Å andra sidan ger du olika starkt ljus på de blåa objekten kommer du kunna urskilja dem eftersom de reflekterar blått ljus av olika intensitet, om du däremot gör det samma på de 100% svarta objekten kommer de likförbannat vara kolsvarta.)