Visa fullständig version : Vilka sötningsmedel är bra dåliga?
Är det ngn som har lust att lista vilka sötningsmedel som inte är bevisat dåliga mot kroppen (cancerframkallande osv) och hur dessa påverar tänderna.
Tacksam för svar!
Alla de tillåtna sötningsmedlen anses vara säkra i de rekommenderade dagsdoser som fastställts, skulle de vara bevisat cancerogena så skulle de inte tillåtas..
mini_Arnold
2005-12-05, 14:24
Alla de tillåtna sötningsmedlen anses vara säkra i de rekommenderade dagsdoser som fastställts, skulle de vara bevisat cancerogena så skulle de inte tillåtas..
Som cigaretter då mao.
Edit: Oj. Men dom är ju lagliga :(
Som cigaretter då mao.
Edit: Oj. Men dom är ju lagliga :(
Verkligen vettigt inlägg..
Cigaretter faller inte under livsmedelslagarna..
från början "visste" man inte om tobakens effekter och nu skulle ett förbud bara leda till ökad smuggling och mer pengar till kriminella.. etc..
tobak har ju använts sedan urminnes tider.. sötningemedel är ett ganska nytt påfund och därför kontrollerade innan de släpps på marknaden
Sötningsmedel är kontrollerade dock ej alla med långstidsstudier.. men de har varit tillåtna så länge och ändå har man inte direkt kunna bevisa att de är skadliga även om fåtalet studier pekar på det.. men EN studie är ingen studie
King Grub
2005-12-05, 14:45
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3583
Artikeln är dock sju år gammal, och dess referenser är baserade från forskning från 70 och 80-talet.
Den här är mer uppdaterad:
http://annonc.oxfordjournals.org/cgi/content/full/15/10/1460
mini_Arnold
2005-12-05, 14:51
Verkligen vettigt inlägg..
bla bla
Tack. :)
Grymt, tack för svaren! :hbang: Dock undrar jag fortfarande hur dåligt det är för tänderna med sötningsmedel? Jag har hört ngnstans att det är lika "farligt" som socker, men att det är så lite som man dricker att det är mindre "farligt" ngn som vet?
King Grub
2005-12-05, 14:56
Grymt, tack för svaren! :hbang: Dock undrar jag fortfarande hur dåligt det är för tänderna med sötningsmedel? Jag har hört ngnstans att det är lika "farligt" som socker, men att det är så lite som man dricker att det är mindre "farligt" ngn som vet?
Aspartam, acesulfam-k, sackarin, cyklamat och sukralos är utan tandpåverkan.
Lightläsk är fortfarande dåligt för tänderna, men det har inte med sötningsmedlet att göra, utan syran: kolsyra, fosforsyra, citronsyra.
Aspartam, acesulfam-k, sackarin, cyklamat och sukralos är utan tandpåverkan.
Lightläsk är fortfarande dåligt för tänderna, men det har inte med sötningsmedlet att göra, utan syran: kolsyra, fosforsyra, citronsyra.
Ok, tusen tack! Sorry om jag förolämpade dig i förra tråden, jag skojade bara, men det kanske inte gick fram? :em:
King Grub
2005-12-05, 15:01
Det skall mycket till om jag skall känna mig förolämpad av vad någon skriver på ett internetforum. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.