Visa fullständig version : Yoghurt - nyttigt?
Ungtuppen
2005-12-04, 16:07
Det finns en yoghurtsort som jag verkligen älskar, ICAs jordgubbsyoghurt.
Frågan är, hur nyttigt är det med yoghurt? Jag brukar häva i mig typ en halvliter var dag.
King Grub
2005-12-04, 16:12
Yoghurt i sig är nyttigt. Sockret i fruktyoghurt har samma metabola påverkan som samma mängd socker ut strösockerpåsen. Om det har någon effekt på helheten och har en hälsopåverkan eller inte beror på mängderna och hur resten av kosten ser ut.
Ungtuppen
2005-12-04, 17:16
Ok. Så det är lugnt att käka yoghurt till frukost då? Är det bra kolhydrater?
King Grub
2005-12-04, 17:18
Är det bra kolhydrater?
Mjölksocker, druvsocker, fruktsocker, strösocker.
Naturell yoghurt är nyttigare och bättre, men det vore fel att påstå att en halvliter sockersötad fruktyoghurt inte kan ingå i en tränande persons matschema.
Ungtuppen
2005-12-04, 17:20
Ok tack tack. Då kan jag fortsätta utan att oroa mig då :eating:
Alexlindgren
2005-12-04, 19:02
hur är fil emot joghurt då (naturell yoghurt)?
Bumpar tråden och önskar om svar på filfrågan :D
King Grub
2011-06-27, 10:20
Läs på förpackningen? Mjölk + filkultur, varken mer eller mindre. Smaksatta filer, så står det vad dom innehåller.
Mjölk e ju nyttigt, då e ju NATURELL yoghurt eller fil det med. samma sak. Om ni vill ha smak, köp NATURELL och smaksätt själv med lite vaniljsocker, kanel, eller frukt?
dannegavle
2011-06-27, 12:30
Naturell yoghurt med lättsockrad hallonsylt och en rejäl skopa osockrad müsli. Mums!
Naturell yoghurt med lättsockrad hallonsylt och en rejäl skopa osockrad müsli. Mums!
Om man ändå skall ha i hallonsylt kan man väl köra på dom sockrade varianterna?
King Grub
2011-06-27, 12:34
Varför skulle man vilja ha mer socker, om man tycker lättsockrade varianter smakar acceptabelt?
Varför skulle man vilja ha mer socker, om man tycker lättsockrade varianter smakar acceptabelt?
Hmmm...var svaret riktat till mitt inlägg? Vad jag menar är: Varför köpa naturell och sedan hälla på hallonsylt, då kan man väl köpa dom sockrade direkt (och inte hälla på hallonsylt).
Eddie Vedder
2011-06-27, 13:02
Hmmm...var svaret riktat till mitt inlägg? Vad jag menar är: Varför köpa naturell och sedan hälla på hallonsylt, då kan man väl köpa dom sockrade direkt (och inte hälla på hallonsylt).
Smaksatt yoghurt och naturell yoghurt med sylt smakar ju helt olika. Hallonarom och hallonsylt är inte jämförbart. Och det är samma sak för all frukt/sylt och aromer.
vicarious
2011-06-27, 13:03
Det blir inte samma sak givetvis. Det smakar annorlunda. Jag skulle alla dagar i veckan välja naturell yoghurt med egentillsatt sylt än att köpa en färdigblandad yoghurt.
Precis som att jag hellre köper mjölk + oboy än till exempel chokladmjölk.
King Grub
2011-06-27, 13:03
Om man gillar hallonsylt på yoghurten då? Det är ju inte samma sak överhuvudtaget.
Det blir inte samma sak givetvis. Det smakar annorlunda. Jag skulle alla dagar i veckan välja naturell yoghurt med egentillsatt sylt än att köpa en färdigblandad yoghurt.
Precis som att jag hellre köper mjölk + oboy än till exempel chokladmjölk.
Tänkte ur en sockersynpunkt, eftersom det var lite det tråden handlade om (trodde jag) Tycker också naturell yoghurt eller fil med honung eller sylt i är jättegott. Kan dock inte jämföra mot redan sockrad och smaksatt fil eller yoghurt då jag aldrig testat det.
vicarious
2011-06-27, 13:15
Tänkte ur en sockersynpunkt, eftersom det var lite det tråden handlade om (trodde jag) Tycker också naturell yoghurt eller fil med honung eller sylt i är jättegott. Kan dock inte jämföra mot redan sockrad och smaksatt fil eller yoghurt då jag aldrig testat det.
Jag tror att naturell yoghurt + lättsockrad sylt ändå blir mindre socker än en färdigblandad/sockrad yoghurt. Beror väl på doseringen såklart :D Tycker man ändå att naturell yoghurt + sylt är godare så är det kanske värt det extra sockret.
Jag tror att naturell yoghurt + lättsockrad sylt ändå blir mindre socker än en färdigblandad/sockrad yoghurt. Beror väl på doseringen såklart :D Tycker man ändå att naturell yoghurt + sylt är godare så är det kanske värt det extra sockret.
Då är det säkert ett bättre/godare alternativ. Trodde det skulle bli mer socker av sylten med yoghurten kontra sockrad yoghurt.
My bad....
vicarious
2011-06-27, 13:43
Då är det säkert ett bättre/godare alternativ. Trodde det skulle bli mer socker av sylten med yoghurten kontra sockrad yoghurt.
My bad....
Det är mycket möjligt. Det finns väl lättsockrade färdigblandade yoghurt också =)
Pretorian
2011-06-27, 14:28
Jag brukar ta yoghurten med aspartam och sen lägger jag till frysta blåbär. Det bästa av två världar... typ.
Det finns en yoghurtsort som jag verkligen älskar, ICAs jordgubbsyoghurt.
Frågan är, hur nyttigt är det med yoghurt? Jag brukar häva i mig typ en halvliter var dag.
Nja - Om du är seriöst tränande skulle jag avråda dig det. Jag skulle inte heller råda dig till hallonsylten då den innehåller så mycket raffinerat socker.
Jag dricker ca 4 dl naturell yoghurt som jag blandar med bär som jag köpt. Framför allt blåbär som dominerar mina bärinköp. Blåbär är rika på antioxidanter, vitaminer, mineraler och annat nyttigt och blåbär innehåller flera kraftigt antioxiderande ämnen. Men för att det inte skall bli för enahanda har jag oftast både lite björnbär och jordgubbar i "drinken" också. Jag tillsätter inget socker alls och man vänjer sig fort faktiskt. Dessutom finns det lite naturligt fruktsocker i bären.
Bäst är naturligtvis färska bär men på vintern är man hänvisade till frusna. Det finns frusna vilda blåbär som är bättre än odlade blåbär. Men odlade blåbär är för den skull inte dåligt.
Alla har olika sätt men för att man ändå ska få ha ett liv som man kan njuta av har jag en dag i veckan när jag "får äta vad jag vill". Det spelar mindre roll om man skött sig övriga veckan. Du kanske vill ha hela helgen som "Ätarhelg" och trycka i dig din ICAs jordgubbsyoghurt :) Men det är ok det också om man "skött sig" övriga 5 dygn.
Catstyle
2012-02-28, 07:33
Nja - Om du är seriöst tränande skulle jag avråda dig det. Jag skulle inte heller råda dig till hallonsylten då den innehåller så mycket raffinerat socker.
Jag dricker ca 4 dl naturell yoghurt som jag blandar med bär som jag köpt. Framför allt blåbär som dominerar mina bärinköp. Blåbär är rika på antioxidanter, vitaminer, mineraler och annat nyttigt och blåbär innehåller flera kraftigt antioxiderande ämnen. Men för att det inte skall bli för enahanda har jag oftast både lite björnbär och jordgubbar i "drinken" också. Jag tillsätter inget socker alls och man vänjer sig fort faktiskt. Dessutom finns det lite naturligt fruktsocker i bären.
Bäst är naturligtvis färska bär men på vintern är man hänvisade till frusna. Det finns frusna vilda blåbär som är bättre än odlade blåbär. Men odlade blåbär är för den skull inte dåligt.
Alla har olika sätt men för att man ändå ska få ha ett liv som man kan njuta av har jag en dag i veckan när jag "får äta vad jag vill". Det spelar mindre roll om man skött sig övriga veckan. Du kanske vill ha hela helgen som "Ätarhelg" och trycka i dig din ICAs jordgubbsyoghurt :) Men det är ok det också om man "skött sig" övriga 5 dygn.
Känner en genuin avsmak av tanken att leva med den sortens matpennalism.
vicarious
2012-02-28, 07:54
Skön bump på en 6 år gammal fråga :D
Toby Asp
2012-02-28, 10:20
Skön bump på en 6 år gammal fråga :D
Ja, och inte särskilt begåvat inlägg heller.
Jag förstår inte riktigt vad Wuzac vill få ut av sitt inlägg.
Toby Asp
2012-02-28, 12:17
Jag förstår inte riktigt vad Wuzac vill få ut av sitt inlägg.
Att man inte ska äta sockrad yoghurt eller sylt om man är seriöst tränande. Struntprat såklart. Risken finns iofs att man sprungit på ett troll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.