handdator

Visa fullständig version : jordnötssmör och jordnötter

mange_
2002-08-01, 12:44
Är det bra att äta jordnöttssmör?? varför?? ska det vara nån speciell sort?? sedan jordnötter har jag hört ska vara bra..går det bra med vanliga estrella saltade jordnötter???

Sverker
2002-08-01, 14:25
Jag och BetterBodies skrev kring jordnötssmör på försommaren.
Jag prövade en sökning men sökfunktionen fungerar ju bara efter uppgraderingen av forumet:( :confused: .

En fråga till Admin !
Hur letar man före Juli månad ? Fungerar det alls ?
Letar själv efter det Insano och jag skrev om Inositol någon gång efter jul.

Åter till fettet i jordnötssmör.
Ren energi ! Massor med omättat fett som är en bra energikälla. Lite essensiellt fett som linolsyra.
Ingen skillnad på jordnötssmör och torrrostade jordnötter. Kontrollera på påsen ifall jordnötterna är rostade med något annat ( sämte ) fett.

Tjockisen
2002-08-01, 21:59
De flesta jordnötssmör innehåller härdat vegitabiliskt fett som ICKE är bra, sen får du gärna rätta mig om jag har fel men fettet som finns i jordnötter är inte bra när du rostat dem.. Orostade jordnötter däremot är mums och nyttigt (nyttigare).

krambanan
2002-08-01, 22:40
Var hittar man naturligt jordnötssmör? Hälsokosten? Något bra märke? Har bara hittat Skippy's men det innehåller ju just härdat vegetabiliskt fett.

//Maria :eating:

Tjockisen
2002-08-02, 04:21
Enda gången jag sett det var på en Billhällsbutik, var iofs. 1 år sen...

Lave
2002-08-02, 06:08
Originally posted by krambanan
Var hittar man naturligt jordnötssmör? Hälsokosten? Något bra märke? Har bara hittat Skippy's men det innehåller ju just härdat vegetabiliskt fett.

//Maria :eating:

Nu vet jag inte vart Du bor, men naturligt jordnötssmör finns i varje fall på City Gross i Hyllinge här nere i Skåne. Inne i mataffären bland deras hälsokostprodukter. City Gross tillhör ju AG:s Favör kedjan, så har Du tur kan kanske alla AG:s ta hem det.
Just nu äter jag jordnötssmör av märket "Mona Lisa". Något jag köper i en liten butik här i Landskrona. Innehåller förvisso palmolja, som innehåller en del mättat fett. Men tvivlar på att det är några större mängder det handlar om där. Utöver det så äter jag väldigt mycket jordnötter m skal nu. Finns inget bättre än att sitta o knäcka skalet och äta dem och få i sig energi :D

Sverker
2002-08-02, 07:38
Hej Tjockis :D !

"sen får du gärna rätta mig om jag har fel men fettet som finns i jordnötter är inte bra när du rostat dem.. "

Fettet i jordnötter är inte så känsligt. Klarar sig väl när man rostar jordnötterna. Inom rimliga gränser så klart.

betterbodies
2002-08-02, 08:30
Jordnöttssmör e så j*vla gott !!!!!!!!!! Skulle kunna leva på jordnöttssmör å fullkornsbröd :thumbup:

mange_
2002-08-02, 09:08
ok så då blir det och köpa jordnötssmör från hälsokosten. Men hur är det med jordnötterna?? jag gillar estrella saltade är det bra eller dåligt?? eller msåte man äta orostade??

Tjockisen
2002-08-02, 16:54
Läste nånstans att 10% av alla är måttligt allergiska mot jordnötter och därför utsöndrar cortisol eller något pga stressen. Varför inte knapra hasselnötter förresten? Äter en 100 gram per dag typ. Gotti gott som mellanmål.

z_bumbi
2002-08-02, 18:12
Tjockisen: Det finns inga som är allergiska mot hasselnötter då ? :confused:
Har man allergier bör man testa om man tål nötter, själv tål jag inte hasselnötter men jordnötter tål jag så där, men gott är det. :)

Gab
2002-08-04, 13:56
Lave>> Det står ju inte i profilen iallfall..... :p

krambanan
2002-08-04, 14:52
Det över som Gab skrev...ska vara krambanan istället...fel inloggad med älsklingen :love:

//Maria

Lave
2002-08-04, 17:19
Originally posted by krambanan
Det över som Gab skrev...ska vara krambanan istället...fel inloggad med älsklingen :love:

//Maria

Sorry! Jag upptäckte det efter att jag skrivit svaret :rolleyes:

olga
2002-08-05, 14:32
ALL processad mat är dålig, inkl rostade nötter

Så iväg till Konsum, där säljs osaltad helt utan tillsatser jordnötssmör, KRAVmärkt.

z_bumbi
2002-08-05, 15:33
Originally posted by olga
ALL processad mat är dålig, inkl rostade nötter

Så iväg till Konsum, där säljs osaltad helt utan tillsatser jordnötssmör, KRAVmärkt.

Jag gissar att allt jordnötssmör är processat ? Annars var tipset intressant.

Dagens läsning: George Washington Carver: In His Own Words
(Kan inte tänka på jordnötter utan att hans namn dyker upp.).

Sverker
2002-08-05, 19:17
Jimmy Carter 1976 - 1980 hade ett jordnötsimperium.

z_bumbi
2002-08-05, 20:05
Sverker: Jordnötsimperium ? Antar att han var president då men var kommer uttrycket ifrån ?
Mina kunskaper om amerikanskhistoria är väldigt skiftande i kvalitet, Carver stötte jag på av en slump och blev imponerad.

Tillägg: Sökte på Google och fann svaret, han var jordnötsfarmare.

Sverker
2002-08-06, 06:01
OJ ! Skriver man att USA är ett jordnötsimperium lär ju grabbar i svarta träningsställ och svarta glasögon smyga in genom sovrumsfönstret i natt.

Jimmy Carter grundade sin förmögenhet på jordnötter.