Visa fullständig version : Nyttigt bröd?
I affärerna ser man mest bröd som baseras på vetemjöl och sirap, hur nyttig förpackningen än ser ut, och hur nyttigt-klingande namnet än är. "Sötat med en aning äpple" innebär t.ex. i själva verket att man öst i en massa sirap, och äpplemos står som sista ingrediens.
Nä, vad finns det för nyttigt bröd med lågt GI? Pumpernickel har man ju hört om men det har jag aldrig lyckats hitta. Är det specialaffärer som gäller då eller?
Gå in på godtycklig mataffär så ska det vara svårt att missa ett grovt osötat fiberbröd (jag köper 3-4 olika sorter från en vanlig ICA-butik). Nyttigare än så blir knepigt att hitta. För övrigt, så har inte jag heller hittat pumpernickelbröd, låter spännande.
Pumpernickel kan man bl.a köpa på coop forum (gamla b&w).. ica har det också i vissa affärer...
Tycker att pumpernickel smakar väldigt bra. Lägger på makrill och njuuter!:eating:
Emmzan> hur ser förpackningen ut? Står det pumpernickel stort och tydligt?
Tja, rätt litet fyrkantigt paket på 500g .. Ej jätteflashiga bokstäver.. Står vid övrigt grovt bröd.
Fråga i affären!
Vi har det i vår lilla ICA affär... Jag säljer såna varje dag och de kostar väl ca 20kr för en sådan 500gr paket som Emmzan skrev om. Jag har också provat det men jag tycker bara det sätter sig som en klump i magen och man orkar ju inget annat! Så därför kör jag en aningen mindre grovt från Ångbagarn tror jag det heter. Ett fullkornsbröd som innehåller ca 190 kcal/100gr. Det är inte många bröd som liggerunder 200 kcal vad jag har sett så jag tycker det är ett bra bröd. Framför allt gott!
King Grub
2002-08-01, 16:56
Ångbagarns Grovt Rejält Fullkorn är både godast och bäst!
http://www.angbagarn.se/_borders/Fullkorn.jpg
sån halvmåneformad lingon (grovbröd) är det nyttigt?
Langster
2002-08-01, 17:25
Varför ska man äta bröd?:confused:
Pumpernickel i all ära men personligen tycker jag det smakar skit!:)
Örjan: "affärerna ser man mest bröd som baseras på vetemjöl och sirap"
Vet inte exakt hur mycket men jag antar att en stor del av sirapen försvinner vid jäsningen, vetemjölet däremot är inte lika lätt att bortförklara :)
Langster!
Fattar inte heller varför är man tvungen äta bröd:smash:
Därför att det är trevligt att få lite kolhydrater till tonfisken/sillen/makrillen och det inte är så gott att äta havregryn till det....
Nu har jag äntligen hittat det! Ojojoj, vilket bröd! Lite kompaktare och man hade kunnat slå ihjäl folk med det. Eller borra hål i det och använda det som viktskivor. Svart som en korp, mystisk konsistens.
Dock smakar det helt OK, för att inte säga gott. Mättar fint och är riktigt långsamt. Fint före ett pass kan jag tro.
Jag måste dock fara genom halva stan för att hitta det. Nästa gång kan jag emellertid hamstra, då datumet ju var rejält tilltaget.
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.