Visa fullständig version : Fokusering?
Shello me fellow kollo members!
Jag har en liten stilla undran...
Hur fan lär man sig fokusera och verkligen koncentrera sig på någonting?!
Man hör om vissa elitidrottare osv som berättar om hur dem kopplar bort allt runtomkring och bara ser till att utföra det dem bestämt sig för att göra.
Personligen är jag ljusår ifrån att ha några sådana egenskaper, jag är faktiskt (tyvärr) den totala motsatsen...
Det spelar ingen roll vad jag gör, lirar biljard, golf, pluggar etc etc. Jag har SÅ svårta att fokusera i mer än max 45 minuter. Och de första 45 är ändå inget att skryta med. Oftast blir jag trött i huvudet och börjar fjanta mig eller så blir jag förbannad och inte alltför sällan kommer en härlig kombination av dessa.
Jag kan liksom inte ta någonting på allvar, vilket suger för resultaten blir lidande vad det än gäller.
Har jag varit tillräckligt flummig nu eller behöver jag utveckla? *slap*
Så... Tips? Man måste ju kunna träna upp sånt här på något sätt?
HerrArne
2005-12-02, 23:00
Nu är det ju inte exakt koncentration, eller inte enbart iallafall.
Men kanske skulle du läsa något som Mihály Csíkszentmihályi skrivit om Flow?
Sök på flow på adlibris.
Bronkitkorv
2005-12-02, 23:15
Du kanske inte ska hålla på med det du håller på med eller åtmistonde inte försöka bli så jävla bra på en del saker.
Jag är likadan och har lagt ner tusentals timmar på mina intressen utan att lära mej att verkligen fokusera. Kanske har man det eller så har man det inte, det är ju inte alla som blir proffs på det dom gör om en säger.
En del blir jättebra på att spela gitar på några år och andra håller på i 10år utan att bli lika bra som en annan blir på 2år.
Arne: Ska kika på det... danke for das tip
Fonzie: Läste ditt pm för flera dagar sen men har inte haft ork att svara – om du lugnar dig ska jag skriva ihop något nu så du får lite andlig vägledning innan natten är över. *slap*
Bronkit: Vet precis vad du menar och jag har sedan länge insett att jag aldrig kommer bli någon stjärna hur hårt jag än försöker med något. Eftersom jag just inte har "det". :cool: (bra med självinsikt)
Grejen är mer att allt jag pysslar med, alla intressen och hobbys som jag lägger ner tid på vill jag självklart utvecklas i. Att då sitta och gnälla över internet bara för att man råkar bokstavligen suga är väl inte riktigt vad jag tänkt mig.
Det är bara trist att allt som oftast gå ifrån ett träningspass med känslan att man gjort något halvhjärtat, oavsett ambitioner...
Just det där fokuset är det jag letar. Sen insats och reslutat får man ju stå för själv beroende på hur bra eller dålig man är. Sen är det såklart så att det är svårt att fokusera med inställningen att man är kass.
Men den egentliga frågan är: Hur hyperfokuserar man utan att egentligen har några höga ambitioner eller krav på sig själv? Utan sånt så lallar man ju bara oavsett vad man gör... enkel psykologi.
Bronkit: Vet precis vad du menar och jag har sedan länge insett att jag aldrig kommer bli någon stjärna hur hårt jag än försöker med något. Eftersom jag just inte har "det". :cool: (bra med självinsikt)
Det?!
Och, bäste broder, det är mer specifikt vadå?
Något som "alla andra" kan, en generalist?
En existerande expertis?
Jag är fullt och fast övertygad om att du har fötts med alla nödvändiga verktyg för att nå dina mål. Din verktygslåda är bara annorlunda än "alla andras". Det är ännu ingen född med en komplett sats verktyg och nycklar till sin framtid, inte heller någon med samma uppsättning som någon annan, hur närstående de än är.
Det är hur du använder dina egenskaper, alltså vilka val du gör, som kommer att definiera dig som människa.
Jimi Hendrix var en oskolad gitarrist, som med all sannolikhet aldrig skulle kunnat komma in på en musikhögskola, Albert Einstein hade bara studiebegåvning för ett jobb som assistent på Patentverket, Madonna kan ju faktiskt varken dansa eller sjunga, Göran Persson var skolans nörd och satsade på att bli kommunalpolitiker, Emma Sjöberg blev ratad i skolan för hon var lång och ful...behöver jag fortsätta?
Att fokusera handlar bara till en del om mål, men mer om vision. Vart vill du komma med dig själv och, som mätpunkter, vad är delmålen? Målen i sig är irrelevanta utan sammanhang.
Det är nog snarare det som du upplever och kanske är det'et du frågar efter inte klätt i en dröm, utan bara i en uppgift. Roligare kan man ha i livet.
Lizard
Det?!
Och, bäste broder, det är mer specifikt vadå?
Något som "alla andra" kan, en generalist?
En existerande expertis?
Jag är fullt och fast övertygad om att du har fötts med alla nödvändiga verktyg för att nå dina mål. Din verktygslåda är bara annorlunda än "alla andras". Det är ännu ingen född med en komplett sats verktyg och nycklar till sin framtid, inte heller någon med samma uppsättning som någon annan, hur närstående de än är.
Det är hur du använder dina egenskaper, alltså vilka val du gör, som kommer att definiera dig som människa.
Jimi Hendrix var en oskolad gitarrist, som med all sannolikhet aldrig skulle kunnat komma in på en musikhögskola, Albert Einstein hade bara studiebegåvning för ett jobb som assistent på Patentverket, Madonna kan ju faktiskt varken dansa eller sjunga, Göran Persson var skolans nörd och satsade på att bli kommunalpolitiker, Emma Sjöberg blev ratad i skolan för hon var lång och ful...behöver jag fortsätta?
Att fokusera handlar bara till en del om mål, men mer om vision. Vart vill du komma med dig själv och, som mätpunkter, vad är delmålen? Målen i sig är irrelevanta utan sammanhang.
Det är nog snarare det som du upplever och kanske är det'et du frågar efter inte klätt i en dröm, utan bara i en uppgift. Roligare kan man ha i livet.
Lizard
Käre lizard, du är en klok man...
Men allvarligt talat har du fattat fel. Nu tog den här tråden alldeles knasig riktning och blev på tok för seriös.
Min tro är att alla har ett "det" som det så poetiskt kallas. Alla har vi olika egenskaper, saker vi är bra eller mindre bra på.
Jag kommer dock alltid hålla mig till det jag är bra på då jag faktiskt är för lat för att göra något annat...
Jag är usel på sport – därför håller jag gärna på med det, men ser till att hålla lite distans så jag slipper massa onödig besvikelse.
Massa drömmar om att bli stjärna på sånt något man ska ge upp i högstadiet om man inte har en uppenbar talang, tycker jag.
Fatta mig inte fel, jag har också ett eller flera det, inget snack om saken. Jag är till exempel en jävel på att hålla föredrag och snacka inför folk och är en riktig entertainer som kan få vad som helst att låta intressant.
Det är inget jag fått för mig eller inbillar mig pga för stort ego utan det är något otroligt många kommit fram till mig och sagt...
Den egenskapen värderar jag oerhört högt och ser till att ständigt förfina. Alla har vi fått olika egenskaper, vissa orkar kämpa sig till att bli bra på sånt de egentligen inte är lagda för, kudos till dem, men jag är för lat.
"Det är hur du använder dina egenskaper, alltså vilka val du gör, som kommer att definiera dig som människa."
Mycket vackert sagt och jättesant, låter exakt som något jag citerat i en annan tråd. Men det tåls att bli sagt igen.
Roliga fakta btw! :hbang: (never stop dreamin' right?)
Till saken så vi slipper fler sidospår i tråden, mada fuck DET, det var just bara ett litet sidospår och kom fram för att tråden togs för seriöst. Häng inte upp dig på det...
Tråden handla om hur man hitta fokus i mer än 45 minuter, oavsett om det gäller ett golfslag, hoppa över en bergsklyfta, ett mattetal eller bara något så simpelt som att gå på lina...
Blev jag för seriös? Jag har lagt märke till att i skriven text är jag en tråkig jäkel (som aldrig orkar korrläsa mina egna texter).
Focus hittar du i dina vanor och fantasier - precis som du har lärt dig för att somna t ex.
Att du tappar orken beror med stor sannolikhet på att du inte har karriär, amorteringar, barn och att hålla glöd i en livsviktig relation som flåsar dig i nacken. Grattis! Med tiden har du inget val.
Lizard
Vill du ha tekniker för att lyckas koncentrera dig? Free your mind-stuff liksom? Precis som Lizard skrev - den bästa fokusmotorn är ett tvång. Att vara tvungen att prestera för att kunna få lön eller få betyg bra nog för att komma in på högskolan, eller för att vinna en tävling. Men det är inte enkelt att hitta metoden - det är trial and error som gäller. Och till sist kanske man finner det. Eller inte.
allan
Vill du ha tekniker för att lyckas koncentrera dig? Free your mind-stuff liksom? Precis som Lizard skrev - den bästa fokusmotorn är ett tvång. Att vara tvungen att prestera för att kunna få lön eller få betyg bra nog för att komma in på högskolan, eller för att vinna en tävling. Men det är inte enkelt att hitta metoden - det är trial and error som gäller. Och till sist kanske man finner det. Eller inte.
allan
Och du arbetar fackligt...?
Och du arbetar fackligt...?
Ja, inte fan handlar arbeta fackligt om att folk ska jobba mindre. Hört talas om ackord?
allan
Ja, inte fan handlar arbeta fackligt om att folk ska jobba mindre. Hört talas om ackord?
allan
Min poäng är att ditt inlägg kan tolkas som att du anser tvång skulle vara den bästa motivatorn för arbetare. Att den är effektiv, absolut, den effektivaste kan hända, men den bästa, nja, inte i min bok.
Beträffande ackord är det min fulla och fasta övertygelse att man med rätt åtgärder kan få ett minst lika bra resultat som med ackord.
Min poäng är att ditt inlägg kan tolkas som att du anser tvång skulle vara den bästa motivatorn för arbetare. Att den är effektiv, absolut, den effektivaste kan hända, men den bästa, nja, inte i min bok.
Beträffande ackord är det min fulla och fasta övertygelse att man med rätt åtgärder kan få ett minst lika bra resultat som med ackord.
Ja, det är ett tvång att arbeta. Fick jag inte den lön jag anser mig vara värd skulle jag byta jobb. Den typen av katalysator är essentiell när det gäller all sorters prestationer - om det inte ligger något i vågskålen presterar man sämre i långa loppet.
Sen kanske jag använde ordet tvång slentrianmässigt men vaffan, det är lördag kväll på Internet.
allan
Ja, det är ett tvång att arbeta. Fick jag inte den lön jag anser mig vara värd skulle jag byta jobb. Den typen av katalysator är essentiell när det gäller all sorters prestationer - om det inte ligger något i vågskålen presterar man sämre i långa loppet.
Sen kanske jag använde ordet tvång slentrianmässigt men vaffan, det är lördag kväll på Internet.
allan
Jag tror att vi i sak kan se oss som överens om det mesta rörande arbete och arbetsvilkor i Sverige. Att vi har olika infallsvinkel rörande motivation, gruppdynamik, motiv, prestation, etc, är lika troligt.
Därför avstår jag att vidare diskutera ämnet eftersom det skulle ta hela kvällen, vi kommer offtopic i tråden och det hela skulle sluta med att jag skulle låta som en bolio i "högform".
Lizard: Tråkig? Absolut inte, tycker många av dina inlägg är väldigt vettiga och inspirerande. Sen har jag alltid haft en stor respekt för de människor som kan uttrycka sig väl i tal och skrift.
Saken är ju precis som du säger att man hittar fokus genom vilja och att ha en vision.
Men visst borde det gå att hitta ett hyffsat fokus ändå? Ta sig samman och ge sig fan på något och se en tydlig bild framför sig hur man klarar det – även om det knappast gör något om man misslyckas.
Detta kan mycket väl ha att göra med min personlighet, då jag har väldigt svårt att ta något på allvar och har alltid haft. Det skyller jag på mina föräldrar som uppfostrat mig.
För precis som Allan säger så är (enligt mig iaf) tvång och tydliga mål bästa sättet att nå sina mål. Inget snack om saken. Piskan kommer alltid vara bättre än silkesvantarna.
mangemani
2005-12-04, 01:24
orka/våga ta första steget.
ta mej tex,jag gillar att gå ut och gå i kylan,men varje gång när jag kliver utanför dörren eller tittar ut och ser att det är storm ute tex,så tänker jag "jag tar nog en kortare sträcka idag,orkar inte detta"...dom 2 första kilometrarna är a pain in the ass,men om jag uthärdar dessa 2 kilometrar så är det precis som att kroppen tar över,tankarna slås av och det är precis som att det är nån kraft som styr mej,jag är då helt "borta" i huvet och kan då gå väldigt väldigt långt utan att jag ens märker det....jag är då fokuserad på promenaden antar jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.