Visa fullständig version : Varför bryr sig folk?
Varför bryr sig folk om saker egentligen?
Varför tror folk att de kan förändra något?
Varför bryr sig människor om att leva?
Vi existerar några år och sedan dör vi (förhoppningsvis efter att ha skaffat några barn) för att sedan inte existera längre,under denna levnadstid har vi som enskild individ med största sannolikhet inte tillfört varken samhället eller jorden något av vikt
Under ungdomen kanske vi funderar lite över varför vi existerar osv för att sedan hitta något totalt irrelevant att tillskriva stort värde(fortlevnad,pengar etc.)
Jag har försökt komma på varför jag själv inte bara tar livet av mig,jag har inte kommit fram till något förutom att det är någon form av (kanske genetisk?) spärr som säger att jag inte bör göra detta.
Är det kanske så att genetiken faktist styr oss mer än vi vill erkänna?
Våra instinkter kanske helt enkelt tvingar majoriteten av oss att passa in i samhället pga någon form av överlevnadsinstinkt?
Att det är våra instinkter som sätter värden på saker som har med våran fortlevnad att göra.
Det kanske blev lite flummigt och utan riktning men jag läser gärna era funderingar kring fråga/orna.
Såna där tankar fick jag ganska omgående efter att jag såg en människa dö första gången..
Fast mera inriktat på hur kort livet är, och att efter man dött så fortsätter allt som vanligt efter ett tag...huvva..
Helena B
2005-12-02, 18:37
Usch vilka tankar. Hatar att tänka på döden ;)
Jo man kan inte tänka på det hela tiden inte :)
Men stöter man på det nästan 1 gång i veckan inom jobbet så är man så illa tvungen ibland..
Helena B
2005-12-02, 18:45
Jo man kan inte tänka på det hela tiden inte :)
Men stöter man på det nästan 1 gång i veckan inom jobbet så är man så illa tvungen ibland..
Tror jag har en förmåga att förtränga alla tankar. Arbetade under sommaren på ett sjukhem och där var det en tant som avled. Va lite läskigt att se men inte kom jag att tänka på döden för det. Och du som arbetar med det hela tiden, måste bli en vana.
Ja du, det där är väl individuellt? Jag är nog för nyfiken på hur fortsättningen kommer att te sig för att ta livet av mig. Jag tror det är roligare att leva än inte. Och förändra saker kan man ju, eller vad menar du? Men meningen med livet har säkert alla funderat på i alla tider, och ingen har svaret än. Du tera kastar ur dig lite för många och splittrade frågor för att det ska kännas som att det finns något att diskutera egentligen. Kanske gör du bara en H.Emanuel och skapar semifilosofiska småmärkliga trådar?
Varför förtränga tankar överhuvudtaget?
Visst det kanske upprätthåller någon form av (illusion av) lycka men vad är det gentemot att komma ett steg närmare Sanningen(tm)?
Förtränger inga tankar om döden.
Jag tycker det är kul att leva och vill leva så länge som möjligt. Tråkigt att dö.. då kan ju lika väl hela universum gå under. :D
Ja du, det där är väl individuellt? Jag är nog för nyfiken på hur fortsättningen kommer att te sig för att ta livet av mig. Jag tror det är roligare att leva än inte. Och förändra saker kan man ju, eller vad menar du? Men meningen med livet har säkert alla funderat på i alla tider, och ingen har svaret än. Du tera kastar ur dig lite för många och splittrade frågor för att det ska kännas som att det finns något att diskutera egentligen. Kanske gör du bara en H.Emanuel och skapar semifilosofiska småmärkliga trådar?
Haha,ja det är väl något åt H.Emanuel hållet antar jag.
Jag är så pass förvirrad och splittrad själv och därför ger det ju ett förvirrat och splittrat intryck. Jag försöker väl inte få några definitiva svar utan mer funderingar kring ämnet att ta till mig (ämnet= döden,livets mening,livets saknad av mening)
Helena B
2005-12-02, 18:52
Men vad händer efter döden!? Ingenting det blir bara svart och bara att tänka på det är otäckt.
Du ställer de där frågorna som om de hörde ihop. Gör de nödvändigtvis det?
Om man bara antar att man har roligare som levande än som död är väl det skäl nog att fortsätta med det förra?
Att tro att man inte kan förändra något är väl både deterministiskt och tråkigt? Klart man kan förändra sin livssituation. Frågan är om man orkar när man behöver det mest.
Vad är skillnaden mellan illusionen av lycka och lycka? Vad menar du med sanningen? Att det ska finnas ett recept på verklig livskvalitet som är universellt (men som inte stavas Prozac)?
Vi existerar några år och sedan dör vi (förhoppningsvis efter att ha skaffat några barn) för att sedan inte existera längre,under denna levnadstid har vi som enskild individ med största sannolikhet inte tillfört varken samhället eller jorden något av vikt
Under ungdomen kanske vi funderar lite över varför vi existerar osv för att sedan hitta något totalt irrelevant att tillskriva stort värde(fortlevnad,pengar etc.)
Jag har försökt komma på varför jag själv inte bara tar livet av mig,jag har inte kommit fram till något förutom att det är någon form av (kanske genetisk?) spärr som säger att jag inte bör göra detta.
Är det kanske så att genetiken faktist styr oss mer än vi vill erkänna?
Våra instinkter kanske helt enkelt tvingar majoriteten av oss att passa in i samhället pga någon form av överlevnadsinstinkt?
Att det är våra instinkter som sätter värden på saker som har med våran fortlevnad att göra.
Det kanske blev lite flummigt och utan riktning men jag läser gärna era funderingar kring fråga/orna.
Ateist ;>
skrämmande hur lite ett människoliv betyder egentligen, vad man än gör så spelar det ju egentligen ingen roll..och när man är död så flyter allt på som vanligt.
Finns iaf ingen anledning att ånga något man gjort för i det långa loppet saknar det ju relevans.
Vet inte, du kan ju få uppleva och utforska saker, det är väl den enda personliga anledningen. De flesta djur kanske inte förstår att de tar slut senare och slipper sådana problem som du har ;D
En anledning att ta livet av sig var förr att inte ta så mycket resurser från framförallt mamma, en anledning att inte göra det var att då har det ju lagts ner så mycket energi på en i onödan.
skrämmande hur lite ett människoliv betyder egentligen, vad man än gör så spelar det ju egentligen ingen roll..och när man är död så flyter allt på som vanligt.
Vaddå "betyder"? Utifrån ett kosmiskt perspektiv så kanske inte Andromedagalaxen påverkas av att någon dör, men sådant resonemang är bara till för depprockare.
Bronkitkorv
2005-12-02, 19:29
Och hur mörkt och jävligt livet än ser ut så kan man alltid göra nåt åt det, råna en bank eller flytta ut i skogen ett halvår i tält till exempel.
Att tro att man inte kan förändra något är väl både deterministiskt och tråkigt? Klart man kan förändra sin livssituation. Frågan är om man orkar när man behöver det mest.
Vad är skillnaden mellan illusionen av lycka och lycka? Vad menar du med sanningen? Att det ska finnas ett recept på verklig livskvalitet som är universellt (men som inte stavas Prozac)?
Jag är slavisk följare av determinismen ;)
Resten har jag suttit och tänkt över mycket och inte kommit fram till något om (dock den där illusionen jag slängde in var onödig,lycka och illusionen av lycka behöver inte skiljas på)
snelhest
2005-12-02, 22:20
Tror jag har en förmåga att förtränga alla tankar. Arbetade under sommaren på ett sjukhem och där var det en tant som avled. Va lite läskigt att se men inte kom jag att tänka på döden för det. Och du som arbetar med det hela tiden, måste bli en vana.
Jag har skurit upp en död människa och tittat hur den såg ut inuti. Det var en ganska bisarr situation tycker jag speciellt eftersom människovävnaderna ser likadana ut som djurvävnaderna i köttdisken, när man tar bort huden från kroppen :(
Helena B
2005-12-02, 22:23
Jag har skurit upp en död människa och tittat hur den såg ut inuti. Det var en ganska bisarr situation tycker jag speciellt eftersom människovävnaderna ser likadana ut som djurvävnaderna i köttdisken, när man tar bort huden från kroppen :(
Så man kan alltså inte veta om det är nöt eller människa man äter ;)
För att det gör mig lycklig helt enkelt.
Jag tror inte det finns någon mening med livet, liv efter döden, objektivt människovärde, något övermänskligt väsen eller fri vilja men jag är lycklig för det.
Carpe diem (med lite planering för att det är praktiskt)!
.
För att vi är människor naturligtvis. Och visst kan man förändra saker - det handlar om att ge sig på grejor som går att förändra. Och när man lyckats med det fortsätter man med andra omöjliga saker....
allan
HookersUnited
2005-12-03, 00:47
Usch vilka tankar. Hatar att tänka på döden ;)
Konstigt egentligen iom att döden är det naturligaste som finns.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.