Visa fullständig version : Går inte ner i vikt?
Hej
Jag hoppas att nån kan ge en frustrerad tjej svar!! :cryout:
Det är så att jag försöker gå ner i vikt men det verkar inte fungera alls.
I snart fyra veckor har jag ätit 850kcl,kanske lite mer ibland men inte över 1000 kcl.
Har hälsovakten så jag ser vad jag stoppar i mig.
Väger 60,2 kg och är 164cm.
I början så gick jag ner till 58,8 men nu så väger jag lika mycket som jag gjorde innan.Vad gör jag för fel???
Har tränat nästan varje dag,cyklat 45min-60min 3-5 dar i veckan och lite styrketräning.
Nån som har tips på nåt schema el vad som helst,börjar bli galen!!
Mitt mål är att kunna väga 52-24kg,vill bygga lite muskler också.
850 Kcal är en svältdiet av rang och inte vidare hälsosamt. Jag tror du får betydligt bättre resultat om du dubblerar ditt kcal-intag.
Och att bygga muskler på så lite energi/näring är helt omöjligt.
Fredrik_
2005-12-02, 19:04
Håller med Jay-Z. Den kosten är inte nyttig för någon. Och går du inte ner i vikt beror det antagligen på att du har kört förbränningen i botten snarare än att du äter för lite.
Sen så funderar jag också lite över ditt mål. Är det verkligen något att sträva efter att komma ner till ett BMI på lite drygt 19 (52 kg)? Det är ju precis på gränsen till undervikt, men det är ju du som bestämmer.
Radiohead
2005-12-02, 19:08
Hej
Jag hoppas att nån kan ge en frustrerad tjej svar!! :cryout:
Det är så att jag försöker gå ner i vikt men det verkar inte fungera alls.
I snart fyra veckor har jag ätit 850kcl,kanske lite mer ibland men inte över 1000 kcl.
Har hälsovakten så jag ser vad jag stoppar i mig.
Väger 60,2 kg och är 164cm.
I början så gick jag ner till 58,8 men nu så väger jag lika mycket som jag gjorde innan.Vad gör jag för fel???
Har tränat nästan varje dag,cyklat 45min-60min 3-5 dar i veckan och lite styrketräning.
Nån som har tips på nåt schema el vad som helst,börjar bli galen!!
Mitt mål är att kunna väga 52-24kg,vill bygga lite muskler också.
Jag har en perfekt lunch för dig, efter träning tex.
100g tärnad kassler
150g tärnad kokt potatis
1 ägg skivad
sallad
tomat
gurka
1 msk olivolja
salt
peppar
vitlökspulver
oregano
=) där har du balans. fan hamnar egentligen i fel forum ;)
jaa 52kg kanske är för lite...
Men om jag skulle gå ner 4-5kg,det skulle väl knappast synas el?
Vill inte bli supersmal men ändå smal med lite muskler här och där.
Kanske jag borde träna mer och äta mer... :eating:
Hmm om jag skulle styrketräna 2-3ggr,cykla 3-4ggr och promenera 2ggr i veckan och äta mer skulle det hända något då??
Enligt hälsovakten ska jag äta 1060kcl per dag om jag vill väga 52kg om tio veckor.
Vad säger ni om det??
:eating: :eating: :eating:
Vill du ha muskler så får du ligga på överskottsenergi
King Grub
2005-12-02, 19:50
Vill du ha muskler så får du ligga på överskottsenergi
Det behövs inte, med rätt träning och kost.
Men jag håller med ovanstående om att du antagligen äter för lite för din träningsmängd. Bara dina inre organ förbrukar dom där 800 kcal per dygn, om du ligger blickstilla i sängen dagen lång! Det krävs energi för att leva, och försöker man dessutom träna hårt på ett mycket lågt kaloriintag, nedregleras dom icke-livsnödvändiga processerna, och dit hör definitivt fettförbränning.
Pellefant
2005-12-02, 19:51
Ät mer så går du ner i vikt. Nu har du gjort så att kroppen sparar nått enormt på allt du ger den. (svält)
Zerohero
2005-12-02, 19:54
jaa 52kg kanske är för lite...
Men om jag skulle gå ner 4-5kg,det skulle väl knappast synas el?
Vill inte bli supersmal men ändå smal med lite muskler här och där.
Kanske jag borde träna mer och äta mer... :eating:
Hmm om jag skulle styrketräna 2-3ggr,cykla 3-4ggr och promenera 2ggr i veckan och äta mer skulle det hända något då??
Enligt hälsovakten ska jag äta 1060kcl per dag om jag vill väga 52kg om tio veckor.
Vad säger ni om det??
Stor risk att du förlorar dina muskler med så lågt enrgiintag och det är ju inet det du vill. 1060 är helt för lite. Sne tror jag du inet orkar träna någo vidare med så lite enrgi.
EN tränande tjej skuell väl bränna någo 2500kalorier. Sen skall man ta bort 500kalorier så har du en säker viktnedgång, blir ca 0,5kg/veckan. Så någo under 2000kalorier borde du väl ligga på. kan kanske hända att du först grå upp lite vätska när du lagar lite mera glykon jämförty när du gått på svältdiet.
Tycker du skall gå ner till 55kg och ser hur det ser till att börja me iallfall. Mät mått, det säger mera än själva kilona.
Vad säger ni om det??
Att hälsovakten borde stängas ner och sedan brännas på bål långsamt för att sedan få agera wide-receiver på Attica. Vilken jävla, ursäkta språket, skitsida som rekommenderar ett sådant extremlågt intag.
Som Grub säger, det krävs ju runt 800 Kcal för att enbart att de inre organen ska fortsätta lira.
Jag lovar att du kommer ha betydligt bättre chanser för muskelbyggning, deff och välmående om du ligger på det dubbla av vad hälsovakten rekommenderar.
Att hälsovakten borde stängas ner och sedan brännas på bål långsamt för att sedan få agera wide-receiver på Attica. Vilken jävla, ursäkta språket, skitsida som rekommenderar ett sådant extremlågt intag.
dom rekomenderar ingenting, man lägger själv in vad man vill gå ner och hur mycket man vill äta. Hamnar man på 850 kcal har man lagt in en för snabb viktnedgång.
Allt går att missbruka frågan är om man ska konstruera saker för missbrukare eller för dom som har sunt förnuft och kan hantera det hela?
Tack för svaren!!
Får väl börja äta mer :bow:
mangemani
2005-12-02, 22:38
hälsovakten är ett program och ingen sida.
det som hälsovakten är dålig på är att räkna ut hur mycket man ska ha i sej per dag,det får man tyvär räkna ut själv för att sen mata in i hälsovakten,anars är hälsovakten jäkligt bra.
det som hälsovakten är dålig på är att räkna ut hur mycket man ska ha i sej per dag,det får man tyvär räkna ut själv för att sen mata in i hälsovakten,anars är hälsovakten jäkligt bra.
fast det stämmer inte. Det handlar om att förstå vad den räknar ut.
Den räknar ut dit basala behov läggr du sedan in alla vardagsaktiviteter som finns i "motionsdelen" så kommer du upp i samma förbrukning som andra beräkningar gör. Orkar man inte mata in dom så kan man istället lägga in en större daglig förbrukning och skita i att mata in små dagsaktiviteter som att laga mat och städa.
Herkulez
2005-12-02, 22:51
Det behövs inte, med rätt träning och kost.
Men jag håller med ovanstående om att du antagligen äter för lite för din träningsmängd. Bara dina inre organ förbrukar dom där 800 kcal per dygn, om du ligger blickstilla i sängen dagen lång! Det krävs energi för att leva, och försöker man dessutom träna hårt på ett mycket lågt kaloriintag, nedregleras dom icke-livsnödvändiga processerna, och dit hör definitivt fettförbränning.
du är inte lite klok du grub :thumbup:
hmmm
för det första verkar du ha nada koll på vad du stoppar i dig och vad du sedan förbränner(inte för att vara taskig)
För det första:
Cardio? var kör du? att bara droppa sitt kcal intag gör inga stora förändringar, utan som många redan förklarat att den dieten gör inga mirakel....
Det du måste räkna ut är vad din kropp behöver för att ligga på den "nivå" "vikt" du ligger på idag.... sen får du utgå från det....du bör ju såklart inte mer än halvera den , men det är ju beronde på vad du gör under dagen,tränar osv.....
jäkligt viktig när du dietar är att du inte "bränner" kroppen, alltså tar för lågt intag, för skulle du gå i väggen , så blir det ännu svårare att klara det...
hoppas du fått/får den info du behöver för att köra på....men tänk på det...att har man en kropp som funktionellt fungerar som den ska, så är det MYCKET svårare att droppa ett par kilo från en kropp som är i "bra" form redan än för "vem som" som försöker droppa 20kilo som inte borde vara där....
Jo jag har koll på vad jag stoppar i mig.
Äter nyttigt,grönsaker,frukt,kött,kyckling,fisk,ris,pas ta.
3lite större mål och tre mellanmål försöker jag äta.
Slutat röka och äta godis.
Cyklar 60min 2-3 ggr i veckan,lätt styrketräning 3-4ggr veckan hemma med småvikter.Ska börja gå på gym.Promenader på 40min 2-3ggr i veckan.
Kan inte löpa pga en gammal skada i knät.
Min kille tränar också så jag har han till en liten hjälp också.
För att ligga på min nivå behöver jag äta 1700kcl per dag,ett annat program räknade ut att jag måste äta över 2000kcl per dag.
Vad stämmer då? :confused:
Radiohead
2005-12-03, 01:30
Jo jag har koll på vad jag stoppar i mig.
Äter nyttigt,grönsaker,frukt,kött,kyckling,fisk,ris,pas ta.
3lite större mål och tre mellanmål försöker jag äta.
Slutat röka och äta godis.
Cyklar 60min 2-3 ggr i veckan,lätt styrketräning 3-4ggr veckan hemma med småvikter.Ska börja gå på gym.Promenader på 40min 2-3ggr i veckan.
Kan inte löpa pga en gammal skada i knät.
Min kille tränar också så jag har han till en liten hjälp också.
För att ligga på min nivå behöver jag äta 1700kcl per dag,ett annat program räknade ut att jag måste äta över 2000kcl per dag.
Jag tror varken 1700 eller 2000 är direkt fel. Möjligt att 1700 ger en lite snabbare viktnedgång, men det är inte helt säkert. Viktigt är också att du har koll på VAD din mat innehåller. Att du får i dig tillräckliga mängder protein, fett och kolhydrat. Alla dessa tre ger ju energi som mäts i kalorier. På ett ungefär (kommer ej ihåg exakt:)
1g kolhydrat = 4kcal
1g protein = 4kcal
1g fett = 9kcal
Sen ska du ju fördela dessa på ett bra sätt PER DAG tex:
125g protein = 500kcal
70g fett = 630kcal
170g kolhydrat = 680
totalt 1810kcal..
kan detta vara något att jobba på? ni andra får gärna kommentera.
Det här är en vanlig dag för mig,kanske ibland så har jag ätit mer el mindre av allt.
fett:59g
kolhydrater:68g
proteiner:129g
1700kcl-2000kcl sägs det att jag ska äta för att behålla min vikt men om jag ska gå ner måste jag äta mindre el?? :confused: :confused:
Radiohead
2005-12-03, 02:35
Det här är en vanlig dag för mig,kanske ibland så har jag ätit mer el mindre av allt.
fett:59g
kolhydrater:68g
proteiner:129g
1700kcl-2000kcl sägs det att jag ska äta för att behålla min vikt men om jag ska gå ner måste jag äta mindre el?? :confused: :confused:
Oj oj oj, fett och protein ligger på en bra nivå men PÅ TOK FÖR LITE KOLHYDRAT. Öka kolhydraterna 100g extra per dag.
Jag skulle gissa med din enorma träning att du gör av med ca 2300kcal/dag.
du verkar faktisk ha eller vara på väg mot seriösa ätstörningar.
Fredrik_
2005-12-03, 10:02
Stoppade in din ålder, vikt och längd i Harris-Benedicts ekvation (finns beskriven i: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)
Med en aktivitetsfaktor på 1.6-1.7 något med tanke på träningsmängden så hamnar du mellan 2300-2500 kcal per dag för att ligga stilla i vikt. Tycker det låter mycket rimligare än 1700 kcal som är riktigt lågt.. hur kom du fram till den siffran?
Nej jag har inte ätsörningar!
Jag älskar mat :eating: :eating:
Vil också tillägga att du har slutat röka och det kan kanske vara svårt att gå ner i vikt samtidigt. Nu rekommenderar jag inte alls att du ska börja röka igen för att sluta med det är nog det nyttigaste du nånsin gjort.
Som andra sagt har du nog även kört din fettförbränning i botten med den mängden mat, du behöver verkligen mer för att din kropp ska fungera normalt, och fungerar den inte normalt blir det svårt att gå ner i vikt.
Det här med att köra fettförbränningen i botten... Hur pass mycket mindre energi kan kroppen klara av att göra av med? Alltså hur många kcal mindre kan det egentligen handla om när man råkat "köra den i botten"?
Callister
2005-12-04, 16:49
Det här med att köra fettförbränningen i botten... Hur pass mycket mindre energi kan kroppen klara av att göra av med? Alltså hur många kcal mindre kan det egentligen handla om när man råkat "köra den i botten"?
På 1 vecka ingenting.
Handlar det om 3+ månader så antar jag att den går ner rätt mycket.
På 1 vecka ingenting.
Handlar det om 3+ månader så antar jag att den går ner rätt mycket.
Rätt mycket som i 200kcal eller rätt mycket som i 1000kcal? Jag vill minnas att jag läste här på forumet någonstans att det här med att köra fettförbränningen i botten är lite överreklamerat. Det handlade om att kroppen inte bara kan sluta använda sig utav energi bara för att man stoppar för lite i sig. VLC-dieter är väll ändå vetenskapligt bevisat fungerande, eller beror det på att det handlar om kortare perioder?
girl22: Jag kan tipsa om att hälsovaktens portioner och livsmedelsvarudeklaration oftast aldrig stämmer överens med verkligheten. Om du tittar på varan du köpt och upptäcker att det inte stämmer kan du dock lägga till produkten själv om du går in under "info"-knappen. Portionerna varierar ju även dem med vad alla olika individer stoppar i sig, vissa äter lite och vissa äter mycket. Närmast verkligheten kommer du om du väger maten några gånger på en vanlig matvåg så att du lär dig ungefär hur mycket som är si och så många gram. Detta kan även det vara en bidragande orsak till att du stannat upp i din viktnedgång.
Hur mår du om dagarna när du tränar så mkt och äter så lite?
Jo jag mår bra:) Kanske lite tröttare än vanligt.
Men kan jag verkligen äta 1700kcl-2000kcl och gå ner i vikt,låter så himla mycket??
Nån som har nåt förslag på vad och hur mycket jag ska äta?
Jag har ju ett litet hum om saker och ting men vet inte allt :confused:
Radiohead
2005-12-05, 01:11
Jo jag mår bra:) Kanske lite tröttare än vanligt.
Men kan jag verkligen äta 1700kcl-2000kcl och gå ner i vikt,låter så himla mycket??
Nån som har nåt förslag på vad och hur mycket jag ska äta?
Jag har ju ett litet hum om saker och ting men vet inte allt :confused:
Jag är övertygad om att 1700kcal är en perfekt nivå för dig, så länge du tränar regelbundet.
Förslag på vad du kan äta? Köp en matvåg, sätt dig och mät precis allt och räkna ut vad och hur mycket det innehåller. Sen tar det nog inte lång tid innan du lär dig automatiskt hur mycket du kan stoppa i dig.
Jag äter 2200kcal per dag och går stadigt ner i snitt ca 500 gram per vecka. jag är 176cm, började på 70kg och tränar 7 ggr per vecka. varav 3 pass är Kardio.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.