Visa fullständig version : Snabbökning i vikt
Tjenixen!
Nu är det så att jag var på spelarmöte idag (rugby) och hör att nästa år blir det ett helvete att ta sig in i truppen. Många nya spelare och många som är ruskigt fit. Jag vill ju göra allt för att ta mig dit såklart. Problemet är min vikt. Jag väger endast 77-78kg och för att hålla en bra standard måste jag väga 85-90kg. Självklart inte 85kg fett.
Nu är problemet min kost. Jag äter ganska normalt tror jag. 3 måltider/dag. Vanliga portioner med lite grönsaker osv... Tar ett par mackor på morgonen med något pålägg. That's it. Kanske lite fika efter skolan och ett par koppar kaffe under dagen.
Min fråga till er lyder som följer:
Hur ska jag äta för att gå upp så mycket i vikt som möjligt (då inte fett även om lite inte skadar) och är det ens möjligt att gå upp 10kg till i maj månad? Säg inte bara ät så och så många kalorier/dag och så mycket protein. Ge gärna exempel på vad jag ska äta vid varje måltid och hur ofta jag ska äta. Får även kosttillskott och kreatin osv av klubben om det behövs.
Tanken är att jag även ska lägga upp ett schema över mitt ätande. Träningen är inga problem, gymmet ska vi börja köra stenhårt på och föra träningsdagbok osv. Hur ska jag nu göra för att få en öka-i-vikt-kost-så-fort-som-möjligt?
Det finns mycket matscheman att kolla på om du söker, men jag tycker iaf att du ska äta minst 5 gånger per dag.
Mellanmål t ex: Polarkraft extrem med lätt räkost, lätt ost 5% och skinka, eller kvarg. Två enkla och proteinrika.
nötter är bra att småäta. o gott ;)
Om du satsar så hårt så bör du börja räkna på vad du äter, varför köra hårt på gymet och på andra träningen och sen chansa på att du äter tillräckligt?
Det är inte så svårt när du väl har börjat och du måste absolut inte räkna varje dag utan efter en kort tid får du en bra känsla för det hela och sen räcker det att kontrollräkna då och då.
det är just det att jag vill ha en start. Jag har hittat lite matscheman, men det är mest bara att man vill behålla sin vikt, öka den under en lång tid eller gå ner. Hittar inget om en snabb ökning. Vill gärna ha bra exempel på vad jag kan äta på olika tider. Ska jag ha 3 stora mål? Frukost, lunch, middag och sedan slänga in ett mellanmål mellan varje? och hur ska jag äta på dessa mål. Är bra att få veta hur mycket kalorier, fett, proteiner osv också kom jag på nu i efterhand.
Det finns ett deffschema som är bra, det ligger nålat i dietforumet (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?f=17). Enda skillnaden är att du ska äta mer än vad du gör av med och då minst 500 kcal över vad du förbrukar idag, du får sen höja den siffran varefter för att du börjar göra av med mer kalorier ju mer du tränar och ju mer du väger.
Fredrik_
2005-12-01, 22:17
det är just det att jag vill ha en start. Jag har hittat lite matscheman, men det är mest bara att man vill behålla sin vikt, öka den under en lång tid eller gå ner. Hittar inget om en snabb ökning. Vill gärna ha bra exempel på vad jag kan äta på olika tider. Ska jag ha 3 stora mål? Frukost, lunch, middag och sedan slänga in ett mellanmål mellan varje? och hur ska jag äta på dessa mål. Är bra att få veta hur mycket kalorier, fett, proteiner osv också kom jag på nu i efterhand.
Sen kan du ju inte sno någon annans matschema rakt av och tillämpa på dig själv. Du har (antagligen) en annan energiförbrukning, annan träning, andra gener osv. Bara för att Olle går upp raskt i vikt från sina 56 kg på en kost på 3000 kcal behöver inte du göra det.
Däremot kan du ju inspireras av hur måltiderna ser ut innehållsmässigt, och hur många måltider det är.. men mängden får du anpassa efter dig själv. Läs Grub's deffguide (sticky i deff-forumet) och räkna ut ditt energibehov. Plussa på 500 kcal på det så har du en bra början. Sen får du käka efter det och se hur det går. Är det för långsam viktuppgång så ökar du på ännu mer.
(edit: Fasiken vad Z_bumbi var snabb.. ;) )
Hittils har dagen sett ut så här:
Frukost: En tallrik med havregrynsgröt och lite russin. En fullkornsmacka med lite ost (hittade ingen skinka eller något vettigt). Ett glas apelsinjuice.
Efter träningen tog jag lite kosttillskott med lite protein och kolhydrater, mer för återhämtning.
Lunch: Åkte till skolan och käkade en tallrik med pyttipanna, lite grönsaker och ett glas juice, som jag nu i efterhand kommer på att jag skulle bytt ut till mjölk.
Mellanmål: Kom hem och åt två fullkornssmörgåsar med ägg, lite majonäs (stavning?) och en kopp kaffe.
I kväll tänker jag inte bry mig om kosten, har sagt till mig själv att fredagskvällar är heliga och att jag får äta vad jag vill då familjen ofta beställer hem något eller lagar till något gott.
Men hur ser det ut hittils om man ser till frukost, mellanmål och lunch?
Kommer de dagar det inte är fredag att äta rejäl middag som antagligen innehåller kyckling, fisk eller något kött med potatis, pasta eller ris. Trycker i mig lite grönsaker till det också. Ska även se till att äta något senare på kvällen. Kan jag få tips till vad jag ska äta där? Kanske lättkesella med lite fun-light? Kanske någon smörgås (blir less på alla smörgåsar bara).
Men hur ser en dag som denna ut? Lägga till mer mat?
Just precis idag tog även kosttillskottet slut *grr* Måste därför ha nytt och undrar vad ni kan rekomendera. Käkar kreatin just nu också. Ska jag ha proteintillskott eller bara någon återhämtning?
Catstyle
2005-12-02, 15:58
Om du går upp 10kg till maj så lär ju merparten vara fett.
Förutsätter självklart att du inte dopar dig.
Radiohead
2005-12-02, 20:09
Hittils har dagen sett ut så här:
Frukost: En tallrik med havregrynsgröt och lite russin. En fullkornsmacka med lite ost (hittade ingen skinka eller något vettigt). Ett glas apelsinjuice.
Efter träningen tog jag lite kosttillskott med lite protein och kolhydrater, mer för återhämtning.
Lunch: Åkte till skolan och käkade en tallrik med pyttipanna, lite grönsaker och ett glas juice, som jag nu i efterhand kommer på att jag skulle bytt ut till mjölk.
Mellanmål: Kom hem och åt två fullkornssmörgåsar med ägg, lite majonäs (stavning?) och en kopp kaffe.
I kväll tänker jag inte bry mig om kosten, har sagt till mig själv att fredagskvällar är heliga och att jag får äta vad jag vill då familjen ofta beställer hem något eller lagar till något gott.
Men hur ser det ut hittils om man ser till frukost, mellanmål och lunch?
Kommer de dagar det inte är fredag att äta rejäl middag som antagligen innehåller kyckling, fisk eller något kött med potatis, pasta eller ris. Trycker i mig lite grönsaker till det också. Ska även se till att äta något senare på kvällen. Kan jag få tips till vad jag ska äta där? Kanske lättkesella med lite fun-light? Kanske någon smörgås (blir less på alla smörgåsar bara).
Men hur ser en dag som denna ut? Lägga till mer mat?
Just precis idag tog även kosttillskottet slut *grr* Måste därför ha nytt och undrar vad ni kan rekomendera. Käkar kreatin just nu också. Ska jag ha proteintillskott eller bara någon återhämtning?
Det ser ut att vara på rätt väg. Jag tror iof att du skulle kunna lägga till lite mer protein och fett till dina måltider, i exemplet är pyttipannan rätt fattig på proteiner såvida du inte la till 2-3 stekta ägg.
Till middag kan du ju käka kycklingwok med grädde och typ 100-150g pasta.
Kvällsmål, ja du.. typ som frukosten kanske=) Släng in proteindrycker typ 2-3ggr om dagen också.
Och glöm inte att träna styrketräning minst 3-4ggr/veckan (förutom rugbyträningen) för att utnyttja den mat du stoppar i dig.
Grejen med pyttipannan är att det är skolmat. Ser ut att kunna bli sådan mat i framtiden då jag går i skolan under veckorna.
Ska jag sattsa på en proteindryck tycker du?
Och träningen blir det nog endast styrketräning ett tag. Efter jul blir det antagligen löpträning och i mars-april drar riktiga rugbyträningen igång.
ät mycket, träna tungt och ät sen ännu mer.
tryck även in två proteindrinkar om dagen, alltid bra för muskeltillväxt.
good luck, have fun!
Har ni då tips på något sjyst proteintillskott jag kan köpa?
Three pigs
2005-12-02, 21:44
Har ni då tips på något sjyst proteintillskott jag kan köpa?
Star nutritions whey 80 proteinpulver funkar utmärkt ;)
Star nutritions whey 80 proteinpulver funkar utmärkt ;)
instämmer till fullo ;D
Det handlar om att klara av att äta för mycket, alltid. Jag tycker det börjar bli jobbigt själv, att komma över 80kilo för mig är tungt. Sitter själv med fyra portioner nudelnystan och fyra vårrullar (1000+ kcal) och en liter mjölk, med tillsatt proteinpulver för smakens skull, till frukost :)
Sedan ska man bara klara av att äta så under hela dagen, vilket blir svårt för min del.
Måste ha konstruktiv kritik på hur jag äter
Om vi kikar på en helt vanlig dag för mig nu utan träning:
Frukost:
-Havregrynsgröt med russin, ett ägg och mjölk
-Ett stort glas mjölk
-2 smörgåsar grovt mörkt bröd med kalkon
Lunch:
-Skolmat (ni vet hur sån är och ser ut), försöker äta så nyttigt som det bjuds. Grönsaker, mjölk, ibland kycklingsallad om det finns.
Mellanmål:
-2 smörgåsar grovt mörkt bröd med ägg och lite majonäs för smakens skull
-Ett stort glas mjölk
Middag:
-Ris, eller pasta
-Kyckling, något kött, eller fisk
-Ett glas mjölk
-Lite grönt
Kvällsmål:
-2 smörgåsar grovt mörkt bröd med keso och kalkon
-En kopp kaffe
-Någon frukt
En dag när jag tränar:
Skillnaden är att jag tränar direkt efter frukosten. Sedan trycker jag i mig kanske en liten drink bestående av mjölk, en banan och ett ägg. (kommer byta detta mot proteindrink när jag köpt det). Tränar 3ggr/vecka, ev. 4.
Hur ser detta ut? Måste ha hjälp med om jag ska äta mer och hur jag ska äta. Kommer om ett tag dricka proteindrink en gång om dagen när jag köpt det. Äter även kreatin nu.
OBS. Tanken är att jag ska gå upp i vikt. 77-78kg, 1.87m
Metal_boy_
2005-12-07, 00:02
Måste ha konstruktiv kritik på hur jag äter
Om vi kikar på en helt vanlig dag för mig nu utan träning:
Frukost:
-Havregrynsgröt med russin, ett ägg och mjölk
-Ett stort glas mjölk
-2 smörgåsar grovt mörkt bröd med kalkon
Lunch:
-Skolmat (ni vet hur sån är och ser ut), försöker äta så nyttigt som det bjuds. Grönsaker, mjölk, ibland kycklingsallad om det finns.
Mellanmål:
-2 smörgåsar grovt mörkt bröd med ägg och lite majonäs för smakens skull
-Ett stort glas mjölk
Middag:
-Ris, eller pasta
-Kyckling, något kött, eller fisk
-Ett glas mjölk
-Lite grönt
Kvällsmål:
-2 smörgåsar grovt mörkt bröd med keso och kalkon
-En kopp kaffe
-Någon frukt
En dag när jag tränar:
Skillnaden är att jag tränar direkt efter frukosten. Sedan trycker jag i mig kanske en liten drink bestående av mjölk, en banan och ett ägg. (kommer byta detta mot proteindrink när jag köpt det). Tränar 3ggr/vecka, ev. 4.
Hur ser detta ut? Måste ha hjälp med om jag ska äta mer och hur jag ska äta. Kommer om ett tag dricka proteindrink en gång om dagen när jag köpt det. Äter även kreatin nu.
OBS. Tanken är att jag ska gå upp i vikt. 77-78kg, 1.87m
Kör på sådär! Kanske nån proteindrink mellan frukost o lunch när du inte tränar, o en frukt det duger. Väg dig varje vecka för att se om du ökar i vikt. Gör du inte det så ökar du kolhydraterna i varje måltid en aning. Ökar kolhydraterna gör du även om viktökningen stannar av, men att du fortfarande ska upp lite till.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.