handdator

Visa fullständig version : tungt eller långsamt?

Marre
2002-06-04, 20:41
Vad säger ni, är det bättre att lasta på så mycket att man precis orkar åtta relativt snabba eller kör lite lättare och kör lååååångsamma rörelser på tillbakavägen?

mane
2002-06-04, 20:54
jag tycker att du ska köra det lite mer lång samma. det ska ta dubbel så lång tid att ta ner vikte än att ta upp vikten(t ex i bänk) jag kör på tidernar 2-3sekunder ner och 1 sekund upp. för att du vill va så explosiv som möljlig på väg upp.

du kommer säkert att få massa andra tips , men detta funkar faktist utmärkt! :D

supremo
2002-06-04, 23:43
Variera det tror jag är bäst!

Johan1685
2002-06-05, 09:52
För mig tycker jag att det fungerar bäst med sakta upp och lika sakta ned, ungefär 3 sekunder upp och 3 sekunder ner.

Men som mane sa så kommer du nog få många förslag. Mitt är att du försöker hitta det som fungerar bäst för dig. Men den positiva fasen ska vara minst 2 sek annars kastar du ju upp vikten och använder mycket momentum och det är väl musklerna du ska träna och inte bli så bra som möjligt på att svinga upp vikterna.

MVH / Johan

Sjölin
2002-06-05, 13:05
Det beror väl på vad man vill uppnå. Styrka eller muskelbyggning, styrka är ju tungt och snabbt medan muskler byggs fortast med något fler reps upp till en tolv.

Jag själv kör mest styrka men har som grund kört de med fler reps.

Så allmänt är det som Supremo säger att variation är bra om man vill öka i muskle massa och styrka. Men som med allt är det inte så för alla så prova antekna vilka resultat som ger dig de resultat du är ute efter.

good luck

//Sjölin

Frakturen
2002-06-05, 21:58
Att köra långsamt och med lägre vikter är mer skonsamt för kroppen. Är det volym man är ute efter rekommenderas det att man kör långsamt. Läs mer om det här:
http://truebodies.com/feature3.htm
http://www.ageless-athletes.com/hit_theory_in_practice.shtml

[ 05 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Frakturen ]

mane
2002-06-05, 22:09
jo det är ju så att jo långsammare man kör desto mindre vikter måste man använda, och därför skonsammare mot kroppen. jag tycker också att man kör mer strikt när man kör långsammare.om man kör för snabbt har man också en tendens att "vingla" lite med kroppen. (jag tycker)

Marre
2002-06-05, 23:12
Ok jag köper det där om långsamma rörelser det känns ju bäst ändå. Samtidigt tänker jag på att många säger att för att bygga måste man lyfta tungt, mycket tungt. Menmen långsamma blir det iaf. Tror kanske att jag kör lite snabbare då jag kör 3*6 reps än 3*12. brukar nämligen variera mellan dessa två och 3*8/3*10

Pure
2002-06-05, 23:20
Den negativa fasen ger större muskelnedbrytning och därmed en större muskelutveckling än den positiva. Alltså är det viktigt att inte "släppa" vikten för att kunna köra en extra rep. När du börjar bli riktigt trött ber du nån passa dig på den positiva(koncentriska) delen och så håller du emot av bara fan på vägen ner, 2-4 sek ungefär är bra.
Vad det gäller hastigheten så är det viktiga att sätta igång rörelsen så explosivt som möjligt, alltså själva starthastigheten, inte hastigheten från rörelsens början till slut. Denna explosivitet tränar dina motoriska enheter, och bara genom att dessa blir mer samspelta och startsnabba kommer att ge en styrkeökning i sig.
Jaja... 1-2 sek upp och 2-4 ner och strikt som fan! Kör på det! Det är mitt råd! ;)

Rob The Man
2002-06-06, 08:22
Exakt variation och mer på känsla så kommer det att bli jättebra.

/Robban