Logga in

Visa fullständig version : Mycket fett i samma måltid

Mr A
2005-11-28, 16:43
Finns det några nackdelar med att trycka i sig ca 40 gram fett i en måltid? Äter även 65 g kolhydrater och 45 g protein i detta mål som intas på eftermiddagen. Jag har två mål per dag där fettinnehållet är högt och som intas på eftermiddagen. Anledningen till detta är att jag försöker undvika mycket fett på morgonen, i samband med träning, samt på kvällen. Skulle det vara bättre att dela upp fettet som jag har i mina två mål på eftermiddagen på fler mål istället?

Bjorne
2005-11-28, 17:27
varför undvika fett på kvällen?

Mr A
2005-11-28, 17:35
varför undvika fett på kvällen?

Har lätt för att lägga på mig fett och har fått för mig att jag lättare lägger på mig fett om jag intar mkt fett på kvällen. Finns det inga nackdelar att inta fett på kvällen?

Pellefant
2005-11-28, 17:37
Har lätt för att lägga på mig fett och har fått för mig att jag lättare lägger på mig fett om jag intar mkt fett på kvällen. Finns det inga nackdelar att inta fett på kvällen?

Intag av fett bildar väl inte mer fett på kroppen än kolhydrater och protein? Handlar nog mer om att inte äta mer kcal än man förbrukar.

King Grub
2005-11-28, 17:54
Intag av fett bildar väl inte mer fett på kroppen än kolhydrater och protein? Handlar nog mer om att inte äta mer kcal än man förbrukar.

Jo, i allra högsta grad. I en normal kost är det fettet i kosten som lagras in som kroppsfett.

Ett mål med mycket fett på kvällen påverkar glukosmetabolismen dagen efter negativt, medan ett kolhydratrikt mål på kvällen har större effekt på triacylglycerolmetabolismen.

Efter ett kvällsmål med mycket fett stiger fettsyrekoncentrationen i plasman genom påverkan av överskott ("spillover") från triacylglycerollipolys och frisättning av fettsyror från adipös vävnad. Utan samtida signifikant insulinfrisättning ß-oxiderar antagligen cirkulerande fettsyror, något som bevisas genom att man kan observera högre 3-hydroxybutyratnivåer i fastande stadie morgonen efter ett fettrikt kvällsmål.

Mr A
2005-11-28, 17:58
Jo, i allra högsta grad. I en normal kost är det fettet i kosten som lagras in som kroppsfett.

Ett mål med mycket fett på kvällen påverkar glukosmetabolismen dagen efter negativt, medan ett kolhydratrikt mål på kvällen har större effekt på triacylglycerolmetabolismen.

Efter ett kvällsmål med mycket fett stiger fettsyrekoncentrationen i plasman genom påverkan av överskott ("spillover") från triacylglycerollipolys och frisättning av fettsyror från adipös vävnad. Utan samtida signifikant insulinfrisättning ß-oxiderar antagligen cirkulerande fettsyror, något som bevisas genom att man kan observera högre 3-hydroxybutyratnivåer i fastande stadie morgonen efter ett fettrikt kvällsmål.

OK. så då finns det negativa effekter av att inta mycket fett på kvällen? eller fattade jag detta helt fel? Och finns det några nackdelar med att koncentrera fettintaget till två mål, alltså att 2 av 6 mål per dag har ett högt fettinnehåll??(såklart nyttiga fetter)

Mr A
2005-11-28, 22:23
????

Barbastark
2013-04-05, 12:36
Vilken praktisk signifikans gällande kroppskomposition kan det ha att cykla sina måltider så att man regelbundet äter antingen låg-fett+hög-kolhydrat eller hög-fett+låg-kolhydrat?

exevision
2013-05-02, 11:42

Bump
Är detta något man bör ta hänsyn till eller gäller det endast om man intar väldigt stora mängder fett på kvällen?