Logga in

Visa fullständig version : Qorn?

Angel
2005-11-28, 00:56
Vad är det egentligen? Är det "nyttigare" än köttfärs och vad köper man det?

Wikner
2005-11-28, 01:36
Tror det är tillverkat av svampprotein och äggvita, kan väl jämföras med kyckling tror jag.
Och lika fiberrikt som baljväxter.
Edit: finns på ica, coop vad jag vet

Raisedead
2005-11-28, 01:42
Vad är det egentligen? Är det "nyttigare" än köttfärs och vad köper man det?

Menar du quorn så är det tillverkat av svampprotein (mykoprotein) och en liten mängd äggvita.
Amerikanska livsmedelsverket (CSPI) säger att det kan orsaka magproblem för att det är tillverkat av svampmögel, men tillverkarna säger att det inte är tillverkat av svampmögel.. så jag har ingen aning om det är nyttigare/bättre än köttfärs..

per 100 g:
4 g fett
3,5 g fibrer
140 kcal

Du kan nog köpa det i vilken välsorterad livsmedelsbutik som helst, ICA har det ialf.. 35 kr/300 g

jean-wim
2005-11-28, 01:46
Vad är det egentligen? Är det "nyttigare" än köttfärs och vad köper man det?Quorn är ett slags svamp som designats fram. Den innehåller relativt mycket protein och kostfiber, och betydligt mindre fett än kött:
http://www.quorn.us/healthpro/protein.htm

Texturen är ganska lik kött och det är lätt att smaksätta ungefär på samma sätt som kött. En "köttfärssås" på Quorn blir väldigt lik en med riktigt kött. Quorn finns i lite större välsorterade mataffärer.

Min riktiga favvo-köttersättare är Seitan (http://en.wikipedia.org/wiki/Seitan) som i princip är rent vetegluten. Massor av protein och mer likt kött än något annat substitut. Seitan är dessutom billigt och en köttfärssås med seitan och quorn (för att sammanlagt få ett bra proteininnehåll) går inte av för hackor! Här i Sverige har jag inte sett det någonstans men Kung Markatta påstår att de marknadsför det.

En annan fördel med Quorn och Seitan är att de inte är sojabaserade, så nervösa macho-byggare kan käka det utan risk för kemisk kastrering. :thumbup:

daggermoon
2005-11-28, 06:19
Min riktiga favvo-köttersättare är Seitan (http://en.wikipedia.org/wiki/Seitan) som i princip är rent vetegluten. Massor av protein och mer likt kött än något annat substitut. Seitan är dessutom billigt och en köttfärssås med seitan och quorn (för att sammanlagt få ett bra proteininnehåll) går inte av för hackor! Här i Sverige har jag inte sett det någonstans men Kung Markatta påstår att de marknadsför det.

Seitan finns nästan överallt på burk, 'kinafärs'. Dock är inte den varianten någon höjdare, inte särskilt god och massor med fett. Men annars bör det gå att få tag på i hälsokostaffärer. Går även att göra själv om man känner för det.

Angel
2005-11-28, 08:47
ja ska testa qourn då.

Finns det bland torrvaror nånstans då antar jag?

King Grub
2005-11-28, 08:53
Quorn återfinns i frysdisken hos ICA och Coop. På Coop finns det även som kylvara, har jag för mig.

Doktorn
2005-11-28, 09:01
Quorn är ett slags svamp som designats fram. Den innehåller relativt mycket protein och kostfiber, och betydligt mindre fett än kött:
http://www.quorn.us/healthpro/protein.htm

Texturen är ganska lik kött och det är lätt att smaksätta ungefär på samma sätt som kött. En "köttfärssås" på Quorn blir väldigt lik en med riktigt kött. Quorn finns i lite större välsorterade mataffärer.

En annan fördel med Quorn och Seitan är att de inte är sojabaserade, så nervösa macho-byggare kan käka det utan risk för kemisk kastrering. :thumbup:

Hittade man inte den i någon engelsk trädgård på 60-talet??

TylerDurden84
2005-11-28, 10:38
Hur ser skiten ut? Som små bönor, svampar? Någon som vågar uppskatta om det har högt BV? Knappast högre än vanligt kött?

Bonnie
2005-11-28, 10:44
Som fryst sönderdelad köttfärs typ.
Observera att "färsen" inte skall tinas innan tillagning.
Enda nackdelen med quorn är att det är dyrt, ca 120 kr/kg.

Hur ser skiten ut? Som små bönor, svampar? Någon som vågar uppskatta om det har högt BV? Knappast högre än vanligt kött?

HookersUnited
2005-11-28, 10:45
Filéer, bitar, färs.

TylerDurden84
2005-11-28, 10:46
ca 120 kr/kg.

Göta Petter!!! Då får det fanimej smaka!

Bonnie
2005-11-28, 10:53
Lite mera info
http://www.quorn.com/se/index.htm

Nina L
2005-11-28, 11:09
Hur ser skiten ut?
Filéerna ser ut ungefär som om du tänker dig en blandning mellan hederlig kycklingfilé och en tvättsvamp. Det smakar helt ok för att vara kötthärmande veggomat, men det är inte gratis.

aliquis
2005-11-28, 11:20
Vad är det egentligen? Är det "nyttigare" än köttfärs och vad köper man det?Svampprotein med äggvita som bindemedel. Tvivlar på att det totalt sett är nyttigare än köttfärs, men vad vet jag. Skall väl vara rätt mycket protein, fettsnålt o fiberrikt.

Angel
2005-11-28, 12:29
nu har ja köpt färs, 300gr 31kr på coop.

jag tänkte göra en köttfärssås på det.

jean-wim
2005-11-28, 12:42
Seitan finns nästan överallt på burk, 'kinafärs'. Dock är inte den varianten någon höjdare, inte särskilt god och massor med fett.Där ser man! Jag såg att kinafärsen är lite mer än bara gluten:

"Kinafärs är en glutenfärs på burk som även innehåller svamp, bambuskott och böngroddar"

Får väl testa nån gång men det låter inte kul med en burk. När jag köpte seitan var den "färsk" inplastad i ett litet tråg, ungefär som quornfärs eller köttfärs. Grejen med Seitan är att det ska vara billigt också, annars kan det lika gärna vara.

TylerDurden84
2005-11-28, 13:27

Jag köpte precis 300 g (bitar) på coop. Det smakade riktigt gott faktiskt. Hoppas Willys eller Eldorado släpper en lågprisvariant snart!

Angel
2005-11-28, 13:42
ja de va inte dumt. ja som aldrig varit så förtjust i kött heller. nu ska ja börja äta detta istället.

Kryss
2005-11-28, 14:33
Provade Quornfärs i fredags för första gången just för att sällskapet inte äter kött (i stort sett), egentligen gillar jag inte svamp men detta var faktiskt helt ok, bra näringsinnehåll likaså :thumbup:

Dock ~30kr/300g

internethjälten
2005-11-28, 20:56
Brukar inte byggare vara emot produkter som är konstgjorda ?

Btw, kikade på skiten och billigt var det inte -blir att fortsätta
med fisken och Exel-protein :thumbup:

H.Emanuel
2005-11-28, 21:33

Du är duktig tycker jag, som fixar och donar :bow:

HookersUnited
2005-11-28, 21:48
ja de va inte dumt. ja som aldrig varit så förtjust i kött heller. nu ska ja börja äta detta istället.
Det finns något färsliknande från Hälsans kök som heter Mince.
Tror jag betalade 27:-/350 g

Har inte hunnit smaka det ännu, men med schysst kryddning borde det bli bra.

18 gram protein/100 g (88% sojaprotein).

Angel
2005-12-01, 23:01
Du är duktig tycker jag, som fixar och donar :bow:

Åh, tack vad snällt av dig!!

Impegas, va de inte svamp-nånting? då e de väl ej konstgjort
o sen e ja ingen byggare höhöhö