Visa fullständig version : Ingenjör / Civilingenjör
Nu är det snart bara 2 månader kvar tills vi ska välja program på gymnasiet, och jag undrar om det finns någon sida som man kan kolla vad genomsnittslönerna är för olika "arbetare".
Helena B
2005-11-27, 20:19
Ams
The_RobRoy
2005-11-27, 20:50
Lönen bör ju inte va avgörande faktorn för vad man väljer iallafall, men om det är jämnt mellan olika val kan det ju avgöra :)
Wayfaerer
2005-11-27, 20:50
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,731997,00.html
Lönen är alldeles för låg :)
nej men säg att man får en 23-24k före skatt i början, sen kan det gå uppåt rejält med lite erfarenhet och ofta kan man behöva byta arbetsgivare. vet flera som gått från en 24k till runt 30k bara på ett år, genom att ha bytt arbetsgivare
Lönen bör ju inte va avgörande faktorn för vad man väljer iallafall, men om det är jämnt mellan olika val kan det ju avgöra :)
Precis....
Du måste väl endå ha någon form av upfattning om va du vill utbilda dig till?
Du måste väl endå ha någon form av upfattning om va du vill utbilda dig till?
Killen har inte börjat gymnasiet än. Det finns nog väldigt få som vet vad de vill jobba med då. Jag visste fan knappt att det fanns högskola när jag började gymnasiet tror jag ;)
(Jag valde Naturvetenskaplig.)
jag undrar om det finns någon sida som man kan kolla vad genomsnittslönerna är för olika "arbetare".
LO (http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/A3EBD74533CD22BDC1256E4E0050FC65)
Huvudsaken är att jag tycker att jag är rolig. Och det tycker jag.
Killen har inte börjat gymnasiet än. Det finns nog väldigt få som vet vad de vill jobba med då. Jag visste fan knappt att det fanns högskola när jag började gymnasiet tror jag ;)
(Jag valde Naturvetenskaplig.)
Aha, men när man börjar gymnasiet så ska man inte tänka så mycket på vad man vill jobba med, det händer mycket på 3 år, ett lumpenår och något/några slappår, om man inte väljer en praktiskt linje då.
Men det är ju samma förkunskapskrav för både ing och cilviling utb så jag fattar inte vad frågan är?
Gå natur. Sen kan du göra vad fan du vill (beroende på betygen då, givetvis).
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,731997,00.html
Blev lite förvånad när jag läste lönelistan. Kan snitten för studievägledare verkligen stämma, 38100 för män och 29900 för kvinnor.
Någon som har koll?
Blev lite förvånad när jag läste lönelistan. Kan snitten för studievägledare verkligen stämma, 38100 för män och 29900 för kvinnor.
Någon som har koll?
Jag tycker det ser flippat ut också, och psykologer tjänar 23 800- respektive 24 800 kr.
Fredrik_
2005-11-28, 08:45
Någon som har koll?
Låter helt uppåt väggarna att en sådan grupp har mycket bättre lön än vad t.ex. civilingenjörer har. Och det verkar Arbetsförmedlingen tycka också.
Lön
Studie- och yrkesvägledare har individuella löner som påverkas av arbetsuppgifter, ansvar, erfarenhet, med mera. De flesta ha löner mellan 20 och 25 tkr/månad 2003
Konsumentvägledare verkar också vara ett riktigt höglöneyrke enligt Aftonbladet med samma nivåer som de välbetalda studievägledarna. Men enligt Amv:
För de flesta konsumentvägledare låg månadslönen år 2004 mellan 19 000 och 25 500 kronor enligt Svenska Kommunförbundet.
Lönerna varierar starkt beroende på verksamhetens storlek och arbetsuppgifternas omfattning.
Så om det inte finns någon slags alternativ extremt välbetald karriärbana för just konsument och studievägledare som jag har missat så har antagligen Aftonbladet fel (inte helt ovanligt ;) )
hangatyr
2005-11-28, 09:00
Nu är det snart bara 2 månader kvar tills vi ska välja program på gymnasiet, och jag undrar om det finns någon sida som man kan kolla vad genomsnittslönerna är för olika "arbetare".
sök till en utbildning med ämnen du är intresserad av. du kommer ändå hinna ändra dig 100 ggr vad gäller ditt framtida yrkesliv innand et är dags att söka tillhögskola/börja knega, så att förbereda sig inför högre studier vid 15 års ålder är helt meningslöst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.