Logga in

Visa fullständig version : Mätning av kcal med pulsklocka

TrasMannen
2005-11-26, 20:29
Införskaffade mig en Polar F6 pulsklocka för 1100:- i helgen. Den kan räkna ut hur mycker kcal du gör av med på ett träningspass. Den räknar ut detta genom att se puls och veta ditt VO2max, ålder, längd och vikt
Klockan tyckte att jag hade ett VO2max på 50 (vilket jag inte har en aning om vad det betyder)

jag är 24 år, 176cm, 76 kilo morgonvikt
Jag uppskattar min kondition till att vara normal
Jag testade klockan på passet idag och resultatet blev såhär:

Passet var axel, ben och vader
passet tog 1h 48 min 31 sek
Min maxpuls enligt klockan var 176 (90% av min maxpuls)
Medelpulsen var 141 (72% av min maxpuls)
passet var på totalt 31 set

Klockan räknade ut att jag gjorde av med 1162 kcal på detta pass
om vi tar bort 200 kcal som är från min "grundförbränning" så får vi 962 kcal
Jag tycker att 962 kcal verkade aaaaaaningen högt
Kan det ha att göra med att mitt VO2max är felinställt?
Vad bör jag ha för värde?
Är det praktiskt taget så lätt att räkna ut hur många kcal jag bränner genom att titta på
* min ålder
* min längd
* min vikt
* mitt vo2max
* min puls

TrasMannen
2005-11-28, 10:58
Ah, kom igen nurå. Nån måste ju ha nått att säga?
Är det en idiotisk fråga eller orkar ingen svara bara?

King Grub?

jean-wim
2005-11-28, 12:59
Klockan räknade ut att jag gjorde av med 1162 kcal på detta pass om vi tar bort 200 kcal som är från min "grundförbränning" så får vi 962 kcal Jag tycker att 962 kcal verkade aaaaaaningen högtFörst och främst, varför räkna bort din "grundförbränning" under passet?

1162 kcal på ett rent styrkepass låter väldigt mycket. Nu var det iofs ben du tränade vilket ger högre puls än de andra kroppsdelarna, men ändå. :confused: Men med den medel- och maxpulsen så är det knappast konstigt. Det är bara att det ser ut som om du kört ett cardio-pass.

Polars algoritmer är förfinade genom åren och ger idag en bra approximation av energiåtgången, speciellt för män, och även med en uppskattad VO2max:

Accuracy of polar S410 heart rate monitor to estimate energy cost of exercise. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15292754&itool=iconabstr&query_hl=5)
Med Sci Sports Exerc. 2004 Aug;36(8):1433-9.

CONCLUSION: When the predicted values of VO2max and HRmax are used, the Polar S410 HRM provides a rough estimate of EE during running, rowing, and cycling. Using the actual values for VO2max and HRmax reduced the individual error scores for both genders, but in females the mean EE was still overestimated by 12%.

TrasMannen
2005-11-28, 13:23
Först och främst, varför räkna bort din "grundförbränning" under passet?

1162 kcal på ett rent styrkepass låter väldigt mycket. Nu var det iofs ben du tränade vilket ger högre puls än de andra kroppsdelarna, men ändå. :confused: Men med den medel- och maxpulsen så är det knappast konstigt. Det är bara att det ser ut som om du kört ett cardio-pass.

Polars algoritmer är förfinade genom åren och ger idag en bra approximation av energiåtgången, speciellt för män, och även med en uppskattad VO2max:

Accuracy of polar S410 heart rate monitor to estimate energy cost of exercise. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15292754&itool=iconabstr&query_hl=5)
Med Sci Sports Exerc. 2004 Aug;36(8):1433-9.

CONCLUSION: When the predicted values of VO2max and HRmax are used, the Polar S410 HRM provides a rough estimate of EE during running, rowing, and cycling. Using the actual values for VO2max and HRmax reduced the individual error scores for both genders, but in females the mean EE was still overestimated by 12%.

För att jag har räknat ut mitt dagliga energibehov exklusive träningen.

Det roliga var att min puls gick upp mer när jag körde axlar jämfört med när jag körde ben. Men jag blev bra mycket snurrigare av benpasset.

jean-wim
2005-11-28, 15:01
Det roliga var att min puls gick upp mer när jag körde axlar jämfört med när jag körde ben. Men jag blev bra mycket snurrigare av benpasset.Låter märkligt. *screwy*

Men som sagt, så länge klockan inte visar helt fel puls så stämmer nog energiuträkningen. Testa och kör hård cardio och kolla att klockan inte skenar. Ligger du på 220 utan att känna dig ansträngd är det nåt mysko med din Polar. ;)

hasse36
2005-11-28, 17:09
Du får nog redogöra lite mer för ditt pass, för detta låter inte klokt!

Du har en snittpuls på 141 skriver du. Har du någon erfarenhet av konditionsträning? Det är joggningspuls! I nästan 2 timmar.

Naturligtvis skall man räkna bort grundförbrukningen och då visar din klocka 962 kcal. Det är 500-700 kcal mer än vad du faktiskt har förbrukat.

Läs vad jag skriver om energiförbrukning vid tung styrketräning. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1173290&postcount=48)

Men, men - berätta om ditt program. Är det cirkelträning du håller på med så kanske, kanske. Sysslar du med styrketräning såsom de flesta här på forumet så finns det inte en chans.

TrasMannen
2005-11-28, 23:36

Du har en snittpuls på 141 skriver du. Har du någon erfarenhet av konditionsträning? Det är joggningspuls! I nästan 2 timmar.

Naturligtvis skall man räkna bort grundförbrukningen och då visar din klocka 962 kcal. Det är 500-700 kcal mer än vad du faktiskt har förbrukat.

Läs vad jag skriver om energiförbrukning vid tung styrketräning. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1173290&postcount=48)

Men, men - berätta om ditt program. Är det cirkelträning du håller på med så kanske, kanske. Sysslar du med styrketräning såsom de flesta här på forumet så finns det inte en chans.

Cirkelträning?

Mitt program ser ut såhär ungefär
Styrketräning, 3-6 reps per set.

alla övningar nedanför körs uppvärmningsset innan.

MÅNDAG (Bröst, triceps, mage)
(uppvärmning)

Bröst
Bänkpress x4 set
lutande bänkpress x 4 set
en till bröstövning (varierar) x 4 set

Triceps
Liggande frenchpress x 4 set (exkl uppvärmingsset)
Pushdowns x 4 set
En till triceps övning (varierar) x 4 set

Mage
magpressmaskin x 5 set

ONSDAG (Rygg, biceps underarmar)
(uppvärmning)

Rygg
Rodd x 4 set
latsdrag x 4 set
en till ryggövning som varierar (hantelrodd osv) x 4 set
omvänd pec dec x 4 set

Biceps
Stångcurl x 4 set
Hantelcurls x 4 set
koncentrationscurl i cable x 4 set

Underarmar
Omvända curl med stång x 4 set
Hanledscurls och fingercurls x 4 set
Static holds x 4 set

Fredag (Axlar, ben, vader)
(uppvärmning)
Axlar
stående militärpress x 4 set
hantellyft framåt x 4 set
Hantellyft åt sidan x 4 set
axelpressmaskin x 4 set (tar på Deltoid, lateral)

Ben och vader
knäböj x 4 set
benpress x 4 set
Lårcurls x 4 set
Vadpress x 4 set

TrasMannen
2005-11-28, 23:44

Ok. Idag så körde jag bröst, triceps, mage. Blev lite knasigt för jag fick ta av mig pulsgrejjorna under bänkpressdelen, för att inte råka ha sönder pulsmätaren som sitter under bröstmusklerna.
resterande av passet (övre bröst, triceps och mage) fick jag följande stats

Time: 1h 7m 32sec
Calories: 793 kcal (50% fat)
Max heart rate: 173 (88%)
Avg heart rate: 141 (72%)

Och hjärtrytmen tror jag stämmer, jag kollar på klockan typ 20 ggr och pulsen går sällan under 120. (jag har även känt om min puls pulserar i samma takt som det lilla pulshjärtat blinkar på klockan, och det stämmer till 100%)

Jag körde sedan ett parti pingis med min tränpolare. När vi lattjade låg min puls på ca 110
Sen körde vi tävling på 4 set. då fick jag följande stats på klockan

Time: 39m50sec
calories: 517 (40% fat)
Max heart rate 177 (90%)
Avg heart rate 150 (77%)

TrasMannen
2005-11-28, 23:46

Alltså jag konditionstränar ibland. Inte direkt jätteofta. Ingen aning om hur "bra" jag är eller så. Just nu är det 30 min trappmaskin tisdag och torsdagsmorgon som är den enda konditionsträningen.

TrasMannen
2005-11-29, 00:00
Här kommer lite bilder på klockan och informationen ifrån pass 1 (första inlägget)
Vissa e lite suddiga dock

jean-wim
2005-11-29, 00:55
Här kommer lite bilder på klockan och informationen ifrån pass 1 (första inlägget)Bra, men de kan fortfarande komma från ett cardiopass. Du kanske Trollar med oss?

Ditt pingispass gav mig ännu ett garv. Om det var det intensiv rundpingis för två personer med inte en enda missad boll eller paus kan jag möjligen tänka mig de pulsnivåerna. Inte annars. :laugh:

Men återkom när du mätt under ett hårt cardiopass. Och ta din vilopuls också när du sitter och hänger framför TVn sist på kvällen. Ska bli intressant att höra vad du ligger på i de fallen. ;)

TrasMannen
2005-11-29, 08:37
Bra, men de kan fortfarande komma från ett cardiopass. Du kanske Trollar med oss?

Ditt pingispass gav mig ännu ett garv. Om det var det intensiv rundpingis för två personer med inte en enda missad boll eller paus kan jag möjligen tänka mig de pulsnivåerna. Inte annars. :laugh:

Men återkom när du mätt under ett hårt cardiopass. Och ta din vilopuls också när du sitter och hänger framför TVn sist på kvällen. Ska bli intressant att höra vad du ligger på i de fallen. ;)

Jag trollar inte. Jag har inte nytta av att trolla med er.

Tja. vad skall jag säga. vi körde ganska högt tempo. Och man springer ofta efter bollen osv osv.

Det blev ingen trampmaskin i morse. Jag försov mig. Blir ikväll istället. Skall testa mäta då.

Kan det va nå cp med kroppen?
Jag går på ganska hård deff nu tex.
Jag har även astma.

TrasMannen
2005-11-30, 10:44
Igårkväll och i morse testade jag lite vad jag hade för puls

medelpuls vid 5 minuter tv tittande : 60
medelpuls vid 15 minuter arbetande vid dator : 70
medelpuls vid 15 minuter bilåkande: 73

TrasMannen
2005-11-30, 10:47
medelpuls vid 5 minuter tv tittande : 60

det lägsta jag såg att den var nere på var 56 tror jag.

jean-wim
2005-11-30, 11:20
det lägsta jag såg att den var nere på var 56 tror jag.Ja det låter helt normalt och bättre än genomsnittet. Så ingen fara där.

Jag är inte medicinskt utbildad så jag kan inte säga varför din puls blir så hög vid ansträngning eller om detta ligger inom vad som är normalt. Pulsen är väldigt individuell så det kan tänkas att du bara ligger lite högre än andra när du tränar.

hasse36
2005-11-30, 15:10
I ärlighetens namn har jag aldrig funderat på min puls när jag styrketränar. Däremot har jag viss koll när jag cyklar. I morse när jag brände 700 kcal på ca 80 minuter, låg min puls på ungefär 120.

Kan din höga puls beror på din andning? Eller brist på andning?

När jag lyfter tungt är min andningsteknik mycket dålig. Håller man i princip andan i 15 sekunder, för att sedan flåsa i 45, är det kanske inte så konstigt om pulsen stiger.

TrasMannen
2005-11-30, 16:16
I ärlighetens namn har jag aldrig funderat på min puls när jag styrketränar. Däremot har jag viss koll när jag cyklar. I morse när jag brände 700 kcal på ca 80 minuter, låg min puls på ungefär 120.

Kan din höga puls beror på din andning? Eller brist på andning?

När jag lyfter tungt är min andningsteknik mycket dålig. Håller man i princip andan i 15 sekunder, för att sedan flåsa i 45, är det kanske inte så konstigt om pulsen stiger.

Det är nog inte helt otroligt att det har med andningen att göra. Jag håller nog inte andan så länge som 15 sekunder. Men nog håller man andan vid varje rep för att få lite bättre tryck.

Fredrik_
2005-11-30, 16:34
Ingen stark elledning eller konstig cardiomaskin med elektronikfunktion i närheten som kan komma in och störa klockan?

TrasMannen
2005-11-30, 17:37
Ingen stark elledning eller konstig cardiomaskin med elektronikfunktion i närheten som kan komma in och störa klockan?

Hehe, näää, vi har inga cardiomaskiner :D

Fredrik_S
2005-12-08, 01:57
Jag har också en polar klocka dock s610i men det är ju i princip samma. Dock inte använt den än. men i manualen står det att den ger rättare värden på kaloriförbrukning ju jämnare pulsen är, vilket borde betyda att den ger sämmre värden vid intervallträning och styrketräning då pulsen går upp och ner hela tiden. Det gjorde mig lite besviken men jag undrar ändå hur mycket fel det kan ge vid styrketräning och aktivitet där pulsen går upp och ner mycket. Det framgår inte i manualen.

apa_ola
2005-12-12, 21:47
hur tar man reda på sitt vo2max?

King Grub
2005-12-12, 21:54
hur tar man reda på sitt vo2max?

Du kan göra ett Coopertest:

http://www.brianmac.demon.co.uk/gentest.htm

Eller ett Balketest:

http://www.brianmac.demon.co.uk/balke.htm